Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Linux mail server med 2008 domän kontrollant

Permalänk

Linux mail server med 2008 domän kontrollant

Tjenare gott folk!

då vi på jobbet nu har införskaffat oss lite nya it leksaker

så har vi i dags läget 2 servrar!

den nya servern ska agera domänkontrollant samt ha hand om våra databaser (visma SPCS)

och då har vi den gamla servern till övers som vi inte har någon jätte nytta av för tillfället!

då jag vill ha den nya servern så ledig som möjligt så den arbetar med databaserna i första hand!

så tänkte jag att då kanske jag kan använda den gamla servern för att sköta DHCP (då databaserna har en tendens att hänga sig så vi måste starta om servern vill vi ändå kunna surfa)

samt att den ska ha mail servern på sig!

då är min fråga kan jag köra linux på den gamla servern och slänga in någon lämplig mail server på den så att mail och surf fungerar trots att nya servern startar om?? samt brandvägg ska den agera!!

andra tips är mer än välkommen både på hur man ska lägga upp det samt på vad man ska använda den gamla servern till!

//VK

Permalänk
Medlem

Visst kan man ha en Linux e-post server i Windows miljö, användarna löser man man openldap på linuxservern. iRedMail är en trevlig maillösning och har en riktigt bra supportkanal. Dessutom använder de sig av de mest populära mejlprogrammen och transportörer i botten (iRedMail är bara ett skript) så vill man confa vidare bortom iRedMail så finns det inga begränsningar egentligen.

Att klienterna inte kan surfa när du startar om beror nog mer på att de använder den servern som primär DNS server och har ingen extern sekundär DNS server inlag i DHCPn. Du bör nog ha DHCP på en Windows maskin i domänet. jag brukar lägga in ISP DNS eller Googles DNS (8.8.8.8) som sekundär. Så om servern startar om så kommer namnuppslagarna att gå till den externa DNS servern istället så vanlig surf kommer att fungera.

Att databaserna hänger sig låter väldigt fel. Visma använder ju MS SQL och något riktigt gammalt DB på filnivå som jag ej minns namnet på. Absolut inget som ska hänga sig under daglig drift i alla fall.

Permalänk

vi har haft jätte bekymmer med hängningar och låsningar visma har försökt att hjälpa oss utan resultat!!

ska köra igång med installationen i morgon o hoppas på att få klart den nya servern tills på måndag om jag har lite tur.... mail servern får vänta kör på exchange tills vidare

EDIT: ALLA tips på vad man ska tänka på när man byter server är välkomna vill förlora så lite information som möjligt!

Permalänk
Skrivet av Lighter22:

Tjenare gott folk!

då vi på jobbet nu har införskaffat oss lite nya it leksaker

så har vi i dags läget 2 servrar!

den nya servern ska agera domänkontrollant samt ha hand om våra databaser (visma SPCS)

och då har vi den gamla servern till övers som vi inte har någon jätte nytta av för tillfället!

då jag vill ha den nya servern så ledig som möjligt så den arbetar med databaserna i första hand!

så tänkte jag att då kanske jag kan använda den gamla servern för att sköta DHCP (då databaserna har en tendens att hänga sig så vi måste starta om servern vill vi ändå kunna surfa)

samt att den ska ha mail servern på sig!

då är min fråga kan jag köra linux på den gamla servern och slänga in någon lämplig mail server på den så att mail och surf fungerar trots att nya servern startar om?? samt brandvägg ska den agera!!

andra tips är mer än välkommen både på hur man ska lägga upp det samt på vad man ska använda den gamla servern till!

//VK

Hur ser din nuvarande miljö ut? med OS mm

Hur många användare kommer ha ett AD konto?

Har du övervägt SBS?

sedan skulle jag inte köra brandvägg ihop med andra applikationer, vad händer om nu du måste starta om servern för att
tex, mailservern har stannat? isf skulle virtualisering kanske vara aktuellt för att isolera maskinerna.

Jag skulle kört, en SBS 2011 server + en server där du har Visma och andra mjukvaror och dokument.

Och en bra hårdvarubrandvägg, tex en Zyxel USG20 skulle passa bra.

Om du vill kunna surfa när du startar om servern, så måste du ha en till server, där du får installera en sekundär
DNS.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk

i dagsläget har vi 2 servrar en 2003SBS och en 2008SBS (den nya)

vi kör 4 datorer med windows 7 (nya)

samt 4-5 win xp datorer

för varje dator är det 1 konto i AD

vi har 10-12 mail adresser som ska arbetas från servern!

men jag lyckas inte få exchange att fungera gnäller om att det ska aktiveras?? men det ska väl ingå i SBS??

Sitter nu och installerar en ubuntu burk för att få igång som mail server men juh mer jag tänker på det desto mer självklart känns det att man ska använda sig av exchange.

vill ha det så stabilt som möjligt och det är bara hur jag ska flytta mailen som är problematiskt just nu AD är inga problem då vi inte har satt upp massa rättigheter och alla bara arbetar mot visma så det kan jag bygga upp ett nytt träd för känns lättare än att använda microsoft migration tool kommentarer??

linux " servern" är egentligen en vanlig person dator med dual core AMD o 1gig i minne inte mycket för världen med andra ord

Permalänk
Medlem

Jag har själv provkört axigen under linux och tycker det är ett bra epost-system. Hmail ska vara ett annat som sägs vara bra. Men jag tycker det är dumt att själv hosta e-post för så få personer.

Ni vinner inget på något hypad brandvägg så det är dumt att köra servern som det. DHCP belastar inget men delegera det till linux, det är en tunn tjänst att köra där. Har inte jobbat med sbs så jag kan inte hjälpa dig på den mejlfronten, men det ska vara enklare att få exchange på fötter där än i "fullversion".

Permalänk
Skrivet av Lighter22:

i dagsläget har vi 2 servrar en 2003SBS och en 2008SBS (den nya)

vi kör 4 datorer med windows 7 (nya)

samt 4-5 win xp datorer

för varje dator är det 1 konto i AD

vi har 10-12 mail adresser som ska arbetas från servern!

men jag lyckas inte få exchange att fungera gnäller om att det ska aktiveras?? men det ska väl ingå i SBS??

Sitter nu och installerar en ubuntu burk för att få igång som mail server men juh mer jag tänker på det desto mer självklart känns det att man ska använda sig av exchange.

vill ha det så stabilt som möjligt och det är bara hur jag ska flytta mailen som är problematiskt just nu AD är inga problem då vi inte har satt upp massa rättigheter och alla bara arbetar mot visma så det kan jag bygga upp ett nytt träd för känns lättare än att använda microsoft migration tool kommentarer??

linux " servern" är egentligen en vanlig person dator med dual core AMD o 1gig i minne inte mycket för världen med andra ord

Du gör alltså en ny installation och inte en migrering? hade du kört med en migrering så hade du lätt kunnat flytta över mail.

Exchange ingår i SBS ja, kontrollera så alla exchange tjänster är igång, kolla även loggarna och se vad de säger.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag har själv provkört axigen under linux och tycker det är ett bra epost-system. Hmail ska vara ett annat som sägs vara bra. Men jag tycker det är dumt att själv hosta e-post för så få personer.

Ni vinner inget på något hypad brandvägg så det är dumt att köra servern som det. DHCP belastar inget men delegera det till linux, det är en tunn tjänst att köra där. Har inte jobbat med sbs så jag kan inte hjälpa dig på den mejlfronten, men det ska vara enklare att få exchange på fötter där än i "fullversion".

Exchange i SBS2008-2011 är en helt vanlig fullversion av Exchange.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013