Rättfärdiga ett nyköp

Permalänk

Rättfärdiga ett nyköp

Jag har idag en MBP 13" från 2009 med följande specs:
13 tum, mitten 2009
Processor 2,26 GHz Intel Core 2 Duo
Minne 4 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
Hårddisk 250 GB 5400 rpm

Jag har nu börjat märka av att den är ganska seg och börjar bli till åren. Har provat att spela lite spel nu såsom Battlestation Pacific, Xplane 9 osv och det laggar ganska bra. Även tycker jag att jag upplever stutter när jag kollar på film från datorn till TVn redan på 720p vid 1080p är det väldigt märkbart.

Kollade idag på Apple och hittade följande modell:
MBP 13 tum
2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7-processor
8 GB DDR3-minne på 1600 MHz
128 GB SSD-hårddisk
Intel HD Graphics 4000

Jag antar att jag borde märka en stor skillnad, givetvis är ju priset därtill då det hamnar på runt 16k. Jag vet att det eventuellt kommer att komma en 13" retina till hösten men jag vet inte om den skärmen som alla program inte är helt optimerade till rättfärdigar ett tillägg på säker 5k för att få den. Samt även så kommer hårdvaran inte vara utbytbar som den är på den "äldre" modellen.

Skulle behöva lite tips och råd, gärna från nån som har denna ovanstående modell som jag funderar på

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic, men:

Varför FORTSÄTTER Apple att använda integrerad grafik på modeller som kostar "hur mycket som helst"?.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Slabb^:

Kanske lite offtopic, men:

Varför FORTSÄTTER Apple att använda integrerad grafik på modeller som kostar "hur mycket som helst"?.

För att mac är inriktat på "jobb" mer än spel och behöver inte mer?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Slabb^:

Kanske lite offtopic, men:

Varför FORTSÄTTER Apple att använda integrerad grafik på modeller som kostar "hur mycket som helst"?.

För att folk som köper en Apple för "hur mycket som helst" inte har den för att spela på ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Kanske lite offtopic, men:

Varför FORTSÄTTER Apple att använda integrerad grafik på modeller som kostar "hur mycket som helst"?.

Därför att det inte behövs i deras laptops annat än till spel vilket är en obefintligt liten marknad på mac.
nog med offtopic

Permalänk
Medlem

Köp en SSD och vänta sedan på den nya 13 tumaren men Retina! Det gör skillnad. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Låter skumt att du har stuttering på HD-film, har du testat olika mediaspelare typ VLC och Plex som sköter det bättre än QuickTime? Visst, det är inget grafikkort för tyngre spel och HD4000 är bra mycket bättre. En i7 kommer också springa förbi den gamla C2D:n redigt, men även en i5:a skulle nog duga till så överväg det också. Om jag vore i dina skor skulle jag nog köpa den MBP du hänvisar till, eller minstingen med i5 samt komplettera till 8GB RAM, nu innan de släpper fler modeller som inte går att uppgradera själv. Retina är frågan om det är värt eller inte, det beror nog mest på vad man gör med datorn. Snackar vi fotoredigering på daglig basis är det nog värt att tänka på, men för normalt datoranvändande och spel tror jag inte det finns någon större nytta i dagens läge.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Ja peta in en SSD och lite mer RAM så ska du se att det blir betydligt bättre fart på den. 13" Retina-varianten kommer knappast kosta 21k, snarare ca 15.

Skrivet av chaos_maniac:

Retina är frågan om det är värt eller inte, det beror nog mest på vad man gör med datorn. Snackar vi fotoredigering på daglig basis är det nog värt att tänka på, men för normalt datoranvändande och spel tror jag inte det finns någon större nytta i dagens läge.

Det har inget med det att göra. Den högre upplösningen gör att skärmen är betydligt behagligare att titta på helt enkelt. Jämför en iPhone 4 med en iPhone 3. Jag har själv en 13" MBA i5 och kommer köpa Retina när den kommer just eftersom jag vill ha en ännu mer behaglig skärm att titta på.

Permalänk
Medlem

GF 9400M ger 465p i 3DM Vantage
Intel 4000 ger 538p i 3DM Vantage

Siffrorna tagna från Notebookcheck...

Så om du ska använda datorn till att spela på så skulle jag rekommendera att du köper en PC till halva priset med dedikerat grafikkort så kommer du förrutom att kunna köra en enormt massa fler spel även kunna spela dom utan att det hackar...

Så kan du behålla din gamla MBP att jobba med. Pengar i fickan och du täcker alla dina behov och mer därtill.

Permalänk

Köp inte Mac. Speciellt om det är ett Intel HD4000. Den klarar inte av att spela upp Bluray 1080P. Ska man spela spel så är det PC som gäller all the way!

Vet inte om det är en laptop nu bara. Men ska du ha en laptop så köp en Asus i så fall

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

Spelar du mycket på din dator eller använder du Mac-program så som Final Cut eller Logic?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

GF 9400M ger 465p i 3DM Vantage
Intel 4000 ger 538p i 3DM Vantage

Siffrorna tagna från Notebookcheck...

Så om du ska använda datorn till att spela på så skulle jag rekommendera att du köper en PC till halva priset med dedikerat grafikkort så kommer du förrutom att kunna köra en enormt massa fler spel även kunna spela dom utan att det hackar...

Så kan du behålla din gamla MBP att jobba med. Pengar i fickan och du täcker alla dina behov och mer därtill.

Skrivet av PappyOdaniel:

Köp inte Mac. Speciellt om det är ett Intel HD4000. Den klarar inte av att spela upp Bluray 1080P. Ska man spela spel så är det PC som gäller all the way!

Vet inte om det är en laptop nu bara. Men ska du ha en laptop så köp en Asus i så fall

Båda har rätt att ska man spela så ska man inte köpa Apple:s skit, köp en riktig PC istället. För de pengarna kan du få en riktigt bra spellaptop, ännu bättre stationär och då kan du spendera pengar på annat roligt också.

Att HD4000 inte klarar FullHD-film tror jag är att överdriva men det är helt klart inte för spel, Intels integrerade grafikkrets har aldrig varit till för spel.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Spelar du mycket på din dator eller använder du Mac-program så som Final Cut eller Logic?

Skrivet av sj6:

Båda har rätt att ska man spela så ska man inte köpa Apple:s skit, köp en riktig PC istället. För de pengarna kan du få en riktigt bra spellaptop, ännu bättre stationär och då kan du spendera pengar på annat roligt också.

Att HD4000 inte klarar FullHD-film tror jag är att överdriva men det är helt klart inte för spel, Intels integrerade grafikkrets har aldrig varit till för spel.

Tack för svaren!
Det jag använder datorn till är egentligen alldagligt arbete, mycket Office. Sedan kollar jag väldigt mycket på film.
Jag skulle kunna vilja ha möjlighet att spela på den när lusten faller sig in så att säga.
Varför jag inte vill ha PC igen är pga den omständighet som jag tycker finns hos windows. Kan ju bli förändrat nu när win8 kommer, men jag fortsätter nog hålla mig till Apple framöver.
Förstår att Apple inte är någon bra plattform om man bara är ute efter spel vilket jag inte är, utan som sagt, kunna ha möjlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Tack för svaren!
Det jag använder datorn till är egentligen alldagligt arbete, mycket Office. Sedan kollar jag väldigt mycket på film.
Jag skulle kunna vilja ha möjlighet att spela på den när lusten faller sig in så att säga.
Varför jag inte vill ha PC igen är pga den omständighet som jag tycker finns hos windows. Kan ju bli förändrat nu när win8 kommer, men jag fortsätter nog hålla mig till Apple framöver.
Förstår att Apple inte är någon bra plattform om man bara är ute efter spel vilket jag inte är, utan som sagt, kunna ha möjlighet

Du har möjlighet till att spela på en Mac ja, den blir begränsad dock till de spel som är kompatibla. Sen att du inte tycker om windows p.g.a. någon omständighet som du förklarar sluddrigt är nog bara en klen ursäkt för det är ju coolare med en Apple, eller hur?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Du har möjlighet till att spela på en Mac ja, den blir begränsad dock till de spel som är kompatibla. Sen att du inte tycker om windows p.g.a. någon omständighet som du förklarar sluddrigt är nog bara en klen ursäkt för det är ju coolare med en Apple, eller hur?

Mja, har kört windows tills för 3 år sedan och testade med Mac och har sedan fastnat för det, är väl ingenting mer med det. Är inget fel på PC men för de syften jag använder datorn till så passar Mac mig bra, utom de få gånger jag spelar =D, och då även också tillsammans med resten av apples hårdvara såsom Iphone/Ipad osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Mja, har kört windows tills för 3 år sedan och testade med Mac och har sedan fastnat för det, är väl ingenting mer med det. Är inget fel på PC men för de syften jag använder datorn till så passar Mac mig bra, utom de få gånger jag spelar =D, och då även också tillsammans med resten av apples hårdvara såsom Iphone/Ipad osv.

Det är aldrig försent och billigare att återvända to the light side of the force...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det du kan göra vilket är lite mer omständigt än att köpa en laptop och trycka på power-knappen är att bygga dig ett eget system och göra en s.k dual-boot. Alltså så har du Windows och Mac på samma dator, du behöver bara använda Windows när du spelar spel och kan använda Mac för alldagliga sysslor. Bara en alternativ lösning

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Enklast borde ju vara att satsa på 15tums modellen med Geforce-kortet. Men jag förstår dilemmat, OS X är så mycket smidigare på en laptop jämfört med W7 tack vare trackpaden och dess gester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Köp inte Mac. Speciellt om det är ett Intel HD4000. Den klarar inte av att spela upp Bluray 1080P. Ska man spela spel så är det PC som gäller all the way!

Vet inte om det är en laptop nu bara. Men ska du ha en laptop så köp en Asus i så fall

Totalt skitsnack. Min Macbook Pro från 2009 klarar bluray utan problem. Grafikchip har noll betydelse. CPUn är kraftfull nog att klara av det OM man använder en vettig spelare som använder alla kärnorna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock aldrig köpa en mac för att spela på. Det är helt enkelt värdelöst. Stationär PC för spel, bärbar mac för allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag skulle dock aldrig köpa en mac för att spela på. Det är helt enkelt värdelöst. Stationär PC för spel, bärbar mac för allt annat

Precis alt konsol typ Wii, PS3, Xbox 360 m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Jag skulle dock aldrig köpa en mac för att spela på. Det är helt enkelt värdelöst. Stationär PC för spel, bärbar mac för allt annat

Håller helt klart med att PC är att föredra för spel, men jag har ingen plats för en stationär samt så ser den ruggigt ful ut.

Ang 15" modellen håller jag med, dock känns det som den blir för "släpbar", men grafikkretsen där hade ju varit något att hänga i granen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Köp inte Mac. Speciellt om det är ett Intel HD4000. Den klarar inte av att spela upp Bluray 1080P. Ska man spela spel så är det PC som gäller all the way!
Vet inte om det är en laptop nu bara. Men ska du ha en laptop så köp en Asus i så fall

Vad är detta för trams? Det klart att nya kretsen Intel HD4000 klarar av att spela upp 1080p bluray om man har en kompatibel spelare. Och tror du verkligen att man plötsligt byter till en Asus om man redan är Mac-användare och tydligt säger att man vill fortsätta vara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Kanske lite offtopic, men:

Varför FORTSÄTTER Apple att använda integrerad grafik på modeller som kostar "hur mycket som helst"?.

För att för 16000:- får du en dator med IPS-panel och SSD. Hur många PC med sånt hittar du till det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att för 16000:- får du en dator med IPS-panel och SSD. Hur många PC med sånt hittar du till det priset?

Troligtvis alla om man väljer att plocka bort grafikkortet som macdatorer gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Troligtvis alla om man väljer att plocka bort grafikkortet som macdatorer gjort.

Fel svar, nästan ingen är rätt svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slabb^:

Kanske lite offtopic, men:

Varför FORTSÄTTER Apple att använda integrerad grafik på modeller som kostar "hur mycket som helst"?.

Skrivet av trisse23:

För att mac är inriktat på "jobb" mer än spel och behöver inte mer?

Skrivet av heddan:

GF 9400M ger 465p i 3DM Vantage
Intel 4000 ger 538p i 3DM Vantage

Siffrorna tagna från Notebookcheck...

Så om du ska använda datorn till att spela på så skulle jag rekommendera att du köper en PC till halva priset med dedikerat grafikkort så kommer du förrutom att kunna köra en enormt massa fler spel även kunna spela dom utan att det hackar...

Så kan du behålla din gamla MBP att jobba med. Pengar i fickan och du täcker alla dina behov och mer därtill.

Skrivet av PappyOdaniel:

Köp inte Mac. Speciellt om det är ett Intel HD4000. Den klarar inte av att spela upp Bluray 1080P. Ska man spela spel så är det PC som gäller all the way!

Vet inte om det är en laptop nu bara. Men ska du ha en laptop så köp en Asus i så fall

MBP har även ett extra grafikkort:

NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5-minne (15-tumsmodell med 2,3 GHz) eller NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-minne (15-tumsmodell med 2,6 GHz) och automatisk grafikväxling

Ingen av er som orkar läsa spec före ni skriver och klagar på att Apple "bara kör integrerat", när dem inte ens gör det.

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs/13-and-15-inch/

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Jag har idag en MBP 13" från 2009 med följande specs:
13 tum, mitten 2009
Processor 2,26 GHz Intel Core 2 Duo
Minne 4 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
Hårddisk 250 GB 5400 rpm

Jag har nu börjat märka av att den är ganska seg och börjar bli till åren. Har provat att spela lite spel nu såsom Battlestation Pacific, Xplane 9 osv och det laggar ganska bra. Även tycker jag att jag upplever stutter när jag kollar på film från datorn till TVn redan på 720p vid 1080p är det väldigt märkbart.

Kollade idag på Apple och hittade följande modell:
MBP 13 tum
2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7-processor
8 GB DDR3-minne på 1600 MHz
128 GB SSD-hårddisk
Intel HD Graphics 4000

Jag antar att jag borde märka en stor skillnad, givetvis är ju priset därtill då det hamnar på runt 16k. Jag vet att det eventuellt kommer att komma en 13" retina till hösten men jag vet inte om den skärmen som alla program inte är helt optimerade till rättfärdigar ett tillägg på säker 5k för att få den. Samt även så kommer hårdvaran inte vara utbytbar som den är på den "äldre" modellen.

Skulle behöva lite tips och råd, gärna från nån som har denna ovanstående modell som jag funderar på

För att titta på 1080p-film är det inte så mycket du kan göra med din gamla dator, men du har två alternativ här.

Din nuvarande Macbook Pro kan uppgraderas med en ny SSD-hårddisk (förslagsvis en Intel 320 eller en Samsung 830 eftersom du bara har sATA II) och 8 GB interminne. Detta kan ske till en relativt billig kostnad och skulle innebära att din Macbook får en märkbart bättre hastigheter. Det enda som blir flaskhalsen är väl det integrerade grafikkortet eftersom du inte kan göra något åt den delen alls. Jag lovar ingenting, men det är möjligt att den orkar dra 1080p då också - jag har inte en aning.

Om du inte känner för att uppgradera din nuvarande, i väntan på 13.3" Macbook Pro Retina så är det en ny dator som gäller. Men i det fall där du har varit inne och letat så vill jag ge dig ett par tips.

1. Om du inte absolut behöver en i7-processor så köp inte den modellen. Det kostar dig mer i onödan.
2. Köp inte mer ramminne (om du går ned till den billigare modellen) via Apple - ta det via en annan återförsäljare så blir det billigare.
3. Köp din SSD-hårddisk från t.ex. Komplett eller Dustin. Det blir billigare och du får mer för pengarna.

Jag antar att mitt tips blir att köp den billigaste modellen om du absolut inte behöver i7, och så köper du uppgraderingarna på annat håll.

Och i övrigt så skit i varenda kotte som försöker säga att du ska köpa en PC istället - det hör inte till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Håller helt klart med att PC är att föredra för spel, men jag har ingen plats för en stationär samt så ser den ruggigt ful ut.

Ang 15" modellen håller jag med, dock känns det som den blir för "släpbar", men grafikkretsen där hade ju varit något att hänga i granen

Jag bytte nyligen från 13" till 15" och den är inte mycket klumpigare.
Det skiljer ca 400 gram mellan dem.

Skrivet av PowerNet:

MBP har även ett extra grafikkort:

NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5-minne (15-tumsmodell med 2,3 GHz) eller NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-minne (15-tumsmodell med 2,6 GHz) och automatisk grafikväxling

Ingen av er som orkar läsa spec före ni skriver och klagar på att Apple "bara kör integrerat", när dem inte ens gör det.

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs/13-and-15-inch/

13" har inget extra grafikkort och det är den som diskuteras.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag bytte nyligen från 13" till 15" och den är inte mycket klumpigare.
Det skiljer ca 400 gram mellan dem.

13" har inget extra grafikkort och det är den som diskuteras.

oh, läste fel på ", men ja, 13" MBP har bara Intel 4000.

Som dem andra har sagt så om du kan vänta tills lite senare under hösten så gör det, då Apple (troligen) släpper en MBP 13" med Retina skärm, och då skulle jag även tro att dem sätter i ett bra extra grafikkort i samband med den skärmen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||