ITU standardiserar UHDTV för framtidens tv-sändningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Ja själv kör jag ju på 800x600 på 100", lite lågupplöst men helt okej till film och spel IMO.

Är högre upplösning det du prioriterar högst? Finns det andra delar som är viktigare enligt dig? Kan det bli för hög upplösning?

Även till dig undrar jag lite över din situation, när är 1920x1080 för lågupplöst?

Nåt som också är viktigt är ju även bra bildkvalite. Och ser man till helhet med hemmabio är ljudet viktigt också. 800x600 va inte mycket. Hur gammal projektor sitter du på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

7690*4320*10/8 = 41,5MB/frame

VRAM fungerar väl inte riktigt bara så dock. Och varför *10? Om det är 32-bitars färg borde det väl vara *32?

Skrivet av backfeed:

Du är ute och cyklar.

Det är inte bits per pixel, det är bits per kanal. Med 10-bit menas i det här fallet 10 bitar rött, 10 grönt, 10 blått, så totalt 30 bitar per pixel. Således 41.5 x 3 = 124.5

Det kan väl inte stämma helt heller dock? Teoretiskt kan det stämma, men det verkar väldigt krångligt och oeffektivt om varje pixel tar 30 bitar (3 + 3/4 bytes) och inte bara 4 bytes (32bit), fast det kanske finns någon smidig hårdvarulösning för det. Det borde vara höjd * bredd * bitar per pixel / bitar per byte som dlq84 sa, men en pixel tar 32 bitar, inte 10 (eller 30). Alltså 7690*4320*32/8 = 132883200. 132,9 MB per frame, kommer inte bli kul att skicka okomprimerade screenshots i framtiden.

Jag vet dock inte hur mycket det har att göra med VRAM. Som jag har fattat det så är det mest texturer och liknande som tar upp VRAM.

Permalänk
Medlem

När jag diskuterade det här senast med trodde folk benhårt på att AMD kommer ha den prestandan att man kommer kunna spela med sina APU i 8K, tror jag verkligen inte för det kommer vara överjävligt krävande.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

När det blir en standardisering så kommer Apple med något påfund och säljer tillbehör för att hålla standarden som gäller för alla andra...
Sen då Apple inser att det är en flopp, så stämmer dom alla för att det går dåligt för dom med påhittad teknologi som dom själva stulit..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

När det blir en standardisering så kommer Apple med något påfund och säljer tillbehör för att hålla standarden som gäller för alla andra...
Sen då Apple inser att det är en flopp, så stämmer dom alla för att det går dåligt för dom med påhittad teknologi som dom själva stulit..

Någon lever i sitt rosa slott med utsikt över rosa moln så långt ögat kan nå ser jag Nä, men eftersom de fick domslutet på sin sida i patentkriget så får man ju anta att de förtjänat det, med tanke på hur hypad rättegången varit så skulle det kommit fram ifall det inte skulle vara så. Sen förstår jag att konceptet "haters gonna hate" alltid kommer att leva vidare och speciellt stora Apple kommer att förbli hatade av många trots sina ruskigt bra (men tyvärr ofta överprisade) produkter!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Någon lever i sitt rosa slott med utsikt över rosa moln så långt ögat kan nå ser jag Nä, men eftersom de fick domslutet på sin sida i patentkriget så får man ju anta att de förtjänat det, med tanke på hur hypad rättegången varit så skulle det kommit fram ifall det inte skulle vara så. Sen förstår jag att konceptet "haters gonna hate" alltid kommer att leva vidare och speciellt stora Apple kommer att förbli hatade av många trots sina ruskigt bra (men tyvärr ofta överprisade) produkter!

Snarare är det så att fanboys alltid är fanboyz - oaktat hur vidriga affärsmetoder eller hur dåliga produkterna än är - de är ju dyra och för att försvara sin investering så måste man ju påstå att skärpet är bra...

Permalänk
Medlem

Komprimering

Vem bryr sig om upplösningen när komprimeringen blir skit, Har ni sett en SD sändning på tv4/tv6...det ser ut som skit. Ibland är det så komprimerat att man inte ser vad som händer. Sen är det ofta ännu lägre upplösning som är uppskalat till 576i. Så länge pengar styr så kommer dem att trycka in så många kanaler som möjligt och sälja dem alla som 4k.
Alla som har en system kamera har nog fått frågan: "Hur många megapixel är den på?" Min mobil-kamera har 8 megapixel men den tar inte bättre bilder än vad objektivet klarar av.
Man skulle ha ett standardiserat bild kvalitets system istället, som typ kylskåpen har. Där A är högsta möjliga bildkvalité och E är tv4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenpapw:

Med den nya tekniken kommer vi alltså upp i över 30 miljoner pixlar, från 2 miljoner i dagsläget. Det är imponerande, men det blir mer intressant då vi gör samma hopp igen.

Ögonen samlar information om bilden med sina sammanlagda 250 miljoner fotoreceptorer, som kan utgöra punkter i hela vårt synfält. Men densiteten är högre i ögats centrala synfält och ögonens snabba rörelser tillåter att mer information än så hämtas: kanske 500 miljoner pixlar över hela synfältet vore en ideal upplösning?

Kanske hjärnan hade uppfattat bilden som ett verkligt objekt, och vi inte hade kunnat urskilja TV:n med ett stort fyrkantigt hål i väggen. Man gör antagandet att uppdateringsfrekvensen, färgåtergivning och 3D-tekniken skulle hänga med den utvecklingen.

Edit: Efter man nått den nivån kanske det inte finns någon anledning att förbättra upplösning mer, och man börjar utveckla andra aspekter - i alla fall tills människan har augmenterat sina sensoriska fakulteter så att även giga-pixel teknik inte tillåter 'suspension of disbelief' längre och pixel hetsen drar igång igen!

Du kan nog lugnt köpa dig en tv i dagsläget, tekniken du pratar om ligger miiiinst 3 år bort i tiden...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

så issåfall skulle en vanlig film på 120min/60fps skulle alltså ta 54tb? om det alltså tar 125mb/frame

för det första är inte en normal film 60fps, utan 24fps (eller 23.925 eller nåt cp...), för det andra så räknade jag inget själv egentligen, jag förlitade mig på deras kalkulationer ^^

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Irrelevant liknelse. Fler megapixlar i kameran ger en fysiskt sett större bild och inte bättre skärpa.

Fler pixlar på skärmen med bibehållen storlek ger högre pixeldensitet, således högre skärpa.

Jag tänkte vid print till samma storlek.
Ofta räcker pixlarna mer än väl, men optik/sensor ställer till det.
Det finns dock ingen marknadsföringsterm för upplevd kvalitet, såsom någon ovan påpekade och jämförde med kylskåp, så därför får man pusha och marknadsföra med det man har, pixlar pixlar pixlar.
Blir ju lite samma med film, och när den kommer upp till löjliga upplösningar så kommer gränsen mer och mer sättas av oskärpa och grynighet från kameran istället.
Vilket redan är ett faktum med många lite äldre filmer, redan vid 720p dessutom.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Du måste ju nästan ha en 50" i knät för att dra nytta av 1080p.
Och om man nu har det, och har bra syn, och tekniskt sett kan se en viss skillnad mellan 720p och 1080p vid direkt jämförelse, gör det att en film i 720p inte går att se längre, bara för att man vet att bilden kan vara aningens aningens skarpare?
Intressant det där, tror många inte bryr sig ett skit utan de njuter av filmen istället, medan andra sätter på paus och tar fram förstoringsglaset ...

Är nog rätt mycket placebo med i spelet också ... 1080p MÅSTE ju se bättre under alla omständigheter, så därför tycker man det också.

http://carltonbale.com/1080p-does-matter/

Öhm... skaffa glasögon
Nä men dagens grafikkort är duktiga på att skala upp bilden, dock blir det viss oskärpa från "spökpixlarna" som skapas när det sker.
Men iallafall min dator är bättre än min 42" tv på att skala upp t.ex en dvd så du måste ta med källan i jämförelsen.
55" tv'n har jag endast använt datorn till, samma sak där.. 720p ser inte dåligt ut, men att det tillverkas spökpixlar pga att 1080 inte är en heltalsmultipel av 720p går inte att komma ifrån !

Slutsats: En LCD kan inte visa halva pixlar, det är skillnad, på hur långt håll du märker det beror på dina ögon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Öhm... skaffa glasögon
Nä men dagens grafikkort är duktiga på att skala upp bilden, dock blir det viss oskärpa från "spökpixlarna" som skapas när det sker.
Men iallafall min dator är bättre än min 42" tv på att skala upp t.ex en dvd så du måste ta med källan i jämförelsen.
55" tv'n har jag endast använt datorn till, samma sak där.. 720p ser inte dåligt ut, men att det tillverkas spökpixlar pga att 1080 inte är en heltalsmultipel av 720p går inte att komma ifrån !

Slutsats: En LCD kan inte visa halva pixlar, det är skillnad, på hur långt håll du märker det beror på dina ögon.

Med andra ord kommer även alla 1080p se sämre ut när man har en 4k-apparat.
Eller inte, då det kanske gick helt jämnt upp?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Någon lever i sitt rosa slott med utsikt över rosa moln så långt ögat kan nå ser jag Nä, men eftersom de fick domslutet på sin sida i patentkriget så får man ju anta att de förtjänat det, med tanke på hur hypad rättegången varit så skulle det kommit fram ifall det inte skulle vara så. Sen förstår jag att konceptet "haters gonna hate" alltid kommer att leva vidare och speciellt stora Apple kommer att förbli hatade av många trots sina ruskigt bra (men tyvärr ofta överprisade) produkter!

Kul då Steve Jobs själv sagt att man ska stjäla andras produkter/ideer för att själv skapa den "bästa" produkten..
Sen som du själv säger, överprisade produkter som är bra..

Vad är bra med deras produkter?
Samma hårdvara i andra enheter till mycket rimligare priser och som dessutom är mer användarevänliga och inte lika låsta som Apple är.

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Så vi kan vänta oss att alla filmer släpps...igen...på någon sorts Ultra Foh3vah Blue-ray?

Ser för min inre syn hur någon stackare försöker ladda ner alla Harry Potter-filmerna, extended edition, i det formatet.

Permalänk
Medlem

Bra med standarder! Det här med 4K skärmar känns dock lite avlägset för oss konsumenter med vanliga plånböcker.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker det är jättetrevligt med högre upplösningar, men till vilken nytta, egentligen? Spel är näst intill bisarrt tungdrivet med såna upplösningar, filmer finns ännu inte att köpa i högre än 1080p (vad jag vet), blu-ray-skivorna får inte plats med så stora filmer och det tar veckor att ladda ner dem över internet.

Om vi hittar lösningar på detta så vore det fantastiskt, men just nu känns det lite overkill med typ 4k-skärmar eftersom materialet som faktiskt finns tillgängligt i den upplösningen är obefintlig.

har för mig dom har testsändningar på 4k-tv i japan, så det ligger väl inte så långt bort där iaf.

Permalänk
Avstängd

3 840 × 2 160 px 4K (16:9)
7 680 × 4 320 px 8K (16:9)

Säkert bra för TV. Men till dator vill jag hellre ha 3 840 × 2400 (16:10) eller 7 680 × 4800 (16:10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker det är jättetrevligt med högre upplösningar, men till vilken nytta, egentligen? Spel är näst intill bisarrt tungdrivet med såna upplösningar, filmer finns ännu inte att köpa i högre än 1080p (vad jag vet), blu-ray-skivorna får inte plats med så stora filmer och det tar veckor att ladda ner dem över internet.

Om vi hittar lösningar på detta så vore det fantastiskt, men just nu känns det lite overkill med typ 4k-skärmar eftersom materialet som faktiskt finns tillgängligt i den upplösningen är obefintlig.

Anledningen till att det inte finns filmer i den upplösningen beror på att det inte finns skärmar att visa filmen på...
Knappast att någon skulle släppa en film ingen kunde se.

Permalänk
Skrivet av light44:

Nåt som också är viktigt är ju även bra bildkvalite. Och ser man till helhet med hemmabio är ljudet viktigt också. 800x600 va inte mycket. Hur gammal projektor sitter du på?

Skickades från m.sweclockers.com

Min fråga var mer om det kan finnas andra saker än upplösning som är viktigare på en TV-apparat. Visst, ljud håller jag med om är viktigt, men jag syftar på panelen. Själv tror jag oled skulle göra en otroligt större upplevelseförbättring än 4k på en skärm under åtminstone 70". Det blir också intressant att se hur de ska kunna sälja TV-apparater som är större än 70", folk måste få fysiskt plats med dem i sin bostad. Ex kunna få in den genom dörren. Lösningen kanske råkar vara projektor? Eller något annat?

Min projektor är 1½ år gammal nu. Tittar ofta på andra projektorer på grund av mitt teknikintresse och det känns inte så lockande att betala så mycket pengar, över 6000 kronor, bara för att få lite högre upplösning. Dessutom är RBE betydligt mer irriterande än den "låga" upplösningen. Dock verkar inte projjetillverkarna satsa på att minska RBE, så kostar ju iallafall över 10 000 att hitta en som halverat effekten, och känns ju inte heller så värt. Dock är inte RBE så irrierande, går att leva med, men ändå något jag hellre hade velat förbättra än upplösningen.
Inte så intresserad av LCDprojje heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Min fråga var mer om det kan finnas andra saker än upplösning som är viktigare på en TV-apparat. Visst, ljud håller jag med om är viktigt, men jag syftar på panelen

Sist jag bytte projektor, så blev jag överraskad om hur viktig maskningen till duken var. Efter att ha tittat på alla möjliga projektorer visade man mig på "The Rock" i Lund en 2.35:1 med sammets maskning till det formatet. Efter det tyckte jag inte projektorn var fokus längre. Spelade ingen roll vilken, för skillnaden med en riktigt maskad duk eller en 16:9 med 2.35:1 material och "svarta band" upptill och nedtill var mycket större.

Behöll faktiskt min SONY 720p och köpte en ramspänd 2.35:1 2.70m bred. Just nu väntar jag på en riktigt bra projektor med support för 2.35:1 innan jag uppgraderar.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneman93:

e det bara jag som föredrar crt?

40,55,70" CRT vill jag nog inte ha!! om man tittar på bilden är det ju säkert 70" eller något..
skulle inte vilja ha en crt av den storleksordningen.. skulle ju väga 250kg eller något
Sedan så skulle den inte komma in genom ytterdörren lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

När jag diskuterade det här senast med trodde folk benhårt på att AMD kommer ha den prestandan att man kommer kunna spela med sina APU i 8K, tror jag verkligen inte för det kommer vara överjävligt krävande.

Datorerna om 8 år kommer säkert kunna spela i 8K.
ingen aning vad APU är dock.. felstavning på något ? eller snackar vi telefoner ^^

Permalänk
Medlem

Borde inte byggnämnden eller nåt sådant också vara med på tåget. För att få plats med dessa jätteskärmar måste ju bostäderna bli större.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Datorerna om 8 år kommer säkert kunna spela i 8K.
ingen aning vad APU är dock.. felstavning på något ? eller snackar vi telefoner ^^

Accelerating Processing Unit.

På svenska en processor med integrerad grafik, t.ex. AMD A8-3870K.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den absoluta enda funktion som dessa skärmar kommer att ha är väl egentligen att få folk att kunna köpa extremt stora skärmar att ha för att se på film. Men det är väl inte en speciellt stor marknad?

Och det kommer knappast finnas någon som spelar i sådana upplösningar inom de närmsta fem åren med tanke på att dagens GPU:er redan maxat vad som är möjligt och de måste tänka om helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Den absoluta enda funktion som dessa skärmar kommer att ha är väl egentligen att få folk att kunna köpa extremt stora skärmar att ha för att se på film. Men det är väl inte en speciellt stor marknad?

Nej det lär ju inte vara många som behöver detta.
Gjorde just ett ovetenskapligt experiment här hemma för att testa
En pixel på en 50" TV i 1920x1080 är lite drygt 0.5x0.5 millimeter.
Testa göra en fylld svart kvadrat i valfritt ritprogram som är drygt 0.5mm bred, svart mot vitt för maximal konstrast, backa 3 meter (känns som rimligt avstånd från en 50" för de flesta), och se hur stor och iögonfallande denna lilla prick blir.
Jag kan knappt ana den från 3 meter, och hade jag haft en 50" TV hade jag garanterat inte stört mig på någon pixlighet p.g.a. 1080p - särskilt inte mitt i en film där allt rör sig och man (förhoppningsvis) koncentrerar sig på filmen.
Däremot hade jag säkerligen noterat oskärpa/gryn, då filmerna blir så stora på en 50" apparat och oskärpa/gryn kommer på köpet från filmkameran, även i högbudget från Hollywood.

Högre upplösning (onödigt för de flesta för film/TV) tillsammans med troligen högre komprimering, lär nog varken göra till eller från för de som nöjer sig med 50" eller mindre (99% av befolkningen?), men tar troligen fokus från andra områden som skulle kunnat förbättras istället.
Svärta, kontrast, energisnålhet, betraktningsvinklar, framerate o.s.v.
Istället för att ta fram high-end 1080p produkter med riktigt bra bild så kommer det erbjudas "billiga" 4k/8k som nästa steg.

Fast kanske finns andra fördelar som jag ej tänkt på.
Aja, lite coolt ändå iofs, men känns rätt onödigt för de flesta, även om det säkert kommer marknadsföras så att alla kommer köpa en ändå till vardagsrummet

EDIT: Visst är det bra standarden fixas, och att det finns som alternativ för de som behöver stoooora apparater, men jag har en känsla av att branchen kommer vilja att alla byter TV samt hela filmsamlingar för att få detta vare dig det behövs eller ej?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Med andra ord kommer även alla 1080p se sämre ut när man har en 4k-apparat.
Eller inte, då det kanske gick helt jämnt upp?

Verkar som om dom har tänkt till där, 4K är dubbla pixlar, precis som Apple gjorde när de gick upp till retina-upplösning (en blir 2x2)
Med 8K blir varje pixel 4x4, förutsatt att det inte blir någon extra bildbehandling (interpolering http://www.pixiq.com/article/a-look-at-interpolation-0 )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du fattar att det är exakt samma upplösning?
Du måste ha någon stenålders bildvisare som inte hanterar deinterlacing korrekt om du nu upplever natt och dag.

Exakt hur får du 1280x720 och 1920x1080 till att bli samma upplösning?

Skrivet av ASBR:

Nej det lär ju inte vara många som behöver detta.
Gjorde just ett ovetenskapligt experiment här hemma för att testa
En pixel på en 50" TV i 1920x1080 är lite drygt 0.5x0.5 millimeter.
Testa göra en fylld svart kvadrat i valfritt ritprogram som är drygt 0.5mm bred, svart mot vitt för maximal konstrast, backa 3 meter (känns som rimligt avstånd från en 50" för de flesta), och se hur stor och iögonfallande denna lilla prick blir.

Helt riktigt, för medelpersonen med 32-40" apparater så är det inte 576i till 720/1080p som gör att det ser bättre ut på BD än DVD utan mer det faktum att datan har högre bitrate och därmed inte lika hårt komprimerad.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Exakt hur får du 1280x720 och 1920x1080 till att bli samma upplösning?

Helt riktigt, för medelpersonen med 32-40" apparater så är det inte 576i till 720/1080p som gör att det ser bättre ut på BD än DVD utan mer det faktum att datan har högre bitrate och därmed inte lika hårt komprimerad.

Ja antagligen är det så.
Själva upplösningen 1080p tar 6ggr mer utrymme än 720x480, och BD ger väl uppemot samma mängd extra utrymme, men antar att dvd inte kodas med H264 och att man där tjänar rätt mycket.
Och 4k/8k ska tydligen kodas med något ännu effektivare, så kanske det går vägen ändå.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ja antagligen är det så.
Själva upplösningen 1080p tar 6ggr mer utrymme än 720x480, och BD ger väl uppemot samma mängd extra utrymme, men antar att dvd inte kodas med H264 och att man där tjänar rätt mycket.
Och 4k/8k ska tydligen kodas med något ännu effektivare, så kanske det går vägen ändå.

DVD kodas med MPEG-2 medans de flesta BD kör med VC-1. Enligt de teststudier som gjordes när VC-1 utvärderades så gav den samma subjektiva bildkvalitet som MPEG-2 vid 2-3 ggr lägre bitrate. Lägg då till att BD i regel har 3-4 ggr högre bitrate än DVD.

Vidare lägger man oftare ner mer jobb med att få till en bra master till BD än när man gjorde DVD:n (i vissa fall har man tom använt sig av VHS-kopior när man gjorde DVD-mastern). Samtidigt är det också så att det sitter väldigt kompetenta scalers i dagens tv-apparater (och BD-spelare).

På min 64" plasma så skulle väldigt få märka om jag ställt in BD spelaren till att skala ner bilden till 480p istället för att mata ut de 1080p som finns på skivan. Så Ultra HD lär enbart ge skillnad i bildkvalitet för personer som sitter med mycket stora skärmar, skulle tro att man måste ha minst 80" för att man ens ska kunna se skillnad mellan 1080p och 4k.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|