Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sony Optiarc slutar tillverka optiska enheter

Permalänk
Master of Overkill

Vet inte ens när jag använde en CD-skiva senast, har faktiskt ingen anning vad jag ska ha den till har endå gjort om alla min gammla spel till ISO filer så slipper jag ha en CD / DVD läsare i datorn.

Man behöver faktiskt inte skivor till någonting tbh finns usb mine, usb hårddisk (usb 3) SSD, om jag ska ha med mig någonting till en kompis etc tar jag bara med mig min 512gb SSD pallar inte att det tar 100000år att föra över filer

Har slutat med 5400rpm 7200rpm 10k 15k diskar för att jag inte pallar den långasamma acsesstiden (stavar som en kratta).

Men jag har ju kvar alla gammla spel runt typ 200-300 spel detta är då allt från PS1 till Xbox 360 och PC, dock ligger allt i källaren för det tar ju år att installera ett stort spel på CD.

Dock fattar jag inte en grej, varför folk är så emot typ spotfy att du inte "äger" musiken, hur många idag som du kommer till har en CD/DVD spelare till sitt högtalarn system, då menar jag vanlig svensson, alla kör väll apple tv eller kanske bara över wifi med telefonen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det är ju bara Sony och LG som har haft bra kvalité på sina brännare. Lika bra att skaffa några i reserv?

http://landofodd.files.wordpress.com/2011/09/darth_vader_nooo...

Har kört med Plextor och Pioneer det är kvalitet

Permalänk

Tack för det, för vilket mög det var!

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

Inte använt skivor på säkert 4-5 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silenceville:

Tack för det, för vilket mög det var!

vaddå mög..

När CD-R kom var det knappt man hade hårddiskar som var så stora i vanliga datorer..
var ungefär som om det skulle släppas en optisk skiva på 3TB idag..
Sedan att hårddisk tekniken sprungit ifrån dom optiska enheterna är lite synd.

Permalänk
Medlem

Fast det är nog många som fortfarande måste ha läsare för att installera OS. USB funkar ju bara under förutsättningen att man redan har en fungerande dator att ladda hem iso-fil och usb-verktyget med.

Har man just köpt en ny dator och inte har någon sedan tidigare, eller om HDn har kraschat t.ex. är det lite svårt utan läsare och skiva.

När de börjar skicka med OS på USB-minne vid köp av nya datorer blir det annorlunda. Nackdelen då är ju att man kan råka skriva över och radera filer på USB, så det gäller att de fixar skrivskydd som gamla disketter hade fysiskt t.ex.

Molnlagring tänker jag för övrigt aldrig använda för backup. Mina filer är privata, de tänker jag inte låta något företag hantera och behöva lita på deras säkerhet.

Skrivet av Friggo1337:

Backup...på CD-skivor?
Vore det inte billigare, snabbare, och lättare med ett billigt USB-minne/SD-kort?

* Snabbare? Nej du.
En vanlig brännhastighet på bluray-brännare är 12x, vilket är 54 MB/s, en DVD-brännare på 22x ligger runt 30MB/s, ett class 10 minnekort ligger på 10 MB/s.

*Billigare? Nix.
Inte än så länge, en BD-skiva med 25GB lagringsplats kostar runt 25kr, så 1kr/GB, ett USB-minne på t.ex. 8GB ligger ju runt 50kr, så 6,25kr/GB, rätt mycket dyrare. Minneskort ligger ungefär på samma pris.

*Lättare? Ja, men det beror på...
En fördel är att man kan ändra i backupen (RW-skivor funkar ju iofs om man ska göra backup några fåtal gånger, men är dyrare än de man bränner bara en gång.) En annan är att man kan ta en liten fil i taget och pytsa in på backupen och lätt ändra enstaka filer.

En viss nackdel är att man kan råka skriva över eller formatera, medan skivorna är skyddade när de väl är brända (RW undantaget igen)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Erkänner direkt att jag INTE klarar mig utan optisk läsare då jag tillhör skarav av nostalgiger och "bakåtsträvare".
Jag har till och med kvar ngr VHS-spelara (JA även en sk. groggvältare (toppmatad gammal historia), spel på skiva, filmer på dvd i drivor....

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

vaddå mög..

När CD-R kom var det knappt man hade hårddiskar som var så stora i vanliga datorer..
var ungefär som om det skulle släppas en optisk skiva på 3TB idag..
Sedan att hårddisk tekniken sprungit ifrån dom optiska enheterna är lite synd.

MENAR kvaliten på Opticarcs utrustning, undermålig kvalite, hade 3st brännare på 3 månader som inte kunde läsa skivor m.m.m

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Enda gången jag använt min Optiarc optiska enhet är vid installation av Windows. Säljs det USB med Windows på?

Sist jag installerade Windows så laddades det ned ifrån Microsoft. Linscens köptes naturligtvis också direkt ifrån Ms. Inga plastskivor behövdes.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Damnit. Jag som nästan alltid siktat in mig på optiarc när jag köpt optisk enhet. Och varit nöjd!

Köper också mina spel i fysisk butik och form. Gillar att ha en pryl av vad jag köpt. Står där på webhallen när en bra titel har släppt eller när WoW fått ett nytt expansion, och jag verkar inte vara ensam om att göra så.

Och Bluray > internetvideo. Är van vid att se en del material i HDCAM-SR, prores, dnxhd eller helt okomprimerat på jobbet så streamingtjänsternas kvalitet ser rätt dåliga ut sen. ^^ Tar hellre 40mbit h264 än 8mbit.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Synd att det var Sony som drog sig ut. Deras 72xx serie använde alltid det lite bättre NEC chippet. Andra använder MediaTek som är lite sämmre.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

Som många andra i tråden (förväntade mig mycket färre) så använder även jag optiska läsare. En hyffsad BD-samling, musikskivor och framför allt spel gör att behovet fortfarande finns kvar. Ett tag körde jag med en extern DVD-brännare men har på senare tid åter börjat stoppa in optiska enheter i datorn igen, på huvuddatorn en BD-läsare från LG (som kommer åka in i HTPC'n den dag BD går att spela upp vettigt i Linux).

Även om många spel aktiveras online även med butiksköpta spel så gör jag som många andra så att jag köper spel i butik/online och sedan aktiverar de på eventuella DRM-tjänster (Steam och Origin).

Att framtiden för det optiska mediat är mörkt tvivlar jag inte en sekund på men all teknik kommer å andra sidan förr eller senare ersättas med något nytt. Att Sony lägger ner är dock något av en dödsstöt, även om det i detta fall troligen mer handlar om att Sony försöker överleva genom att minska ner affärsverksamheten än att slutet skulle vara nära.

Permalänk

Jag har ingen optisk enhet i min dator eftersom jag nästan aldrig använder det. Har haft ett par "doooh!!" upplevelser dock. Skulle gärna se lite mer och billigare externa optiska enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

skulle inte falla mig in att köpa en dator utan optiskläsare... hur ska jag då kunna rippa ner köpeskivorna till mp3 eller bränna ut skivor till bilen?
Dom är iof så billiga att jag alltid stoppar in två för att smidigt kunna göra en bilkopia.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Så länge som all musik inte går att köpa i förlustfritt format till lågt pris så kommer CD-läsare vara ett måste för mig. Sedan så kan man köpa vissa skivor som downloads för 100:- medans man kan köpa den beggad från andra sidan jorden för 40:- inklusive frakt, och ska man bara rippa den så spelar det ingen roll om det är beggad eller inte.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hur ska man då långtidslagra digitala foton egentligen? Jag ser utbränt på skiva som bästa alternativet i dagsläget. Bättre än något flashminne som lär vara oläsbart efter 10 år i en låda eller extern hårddisk som är god natt direkt om den råkar ut för en liten duns. En CDR/DVD-R är absolut inte ultimat, men känns bättre än alternativen.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag fattade det som att om det är Blu-Ray du är ute efter, så behöver du inte oroa dig?

Nej, jag menar slot-in-läsare till datorer. Fristående (alltså stationär) dvd/bluray-spelare är jag inte intresserad av.

Såg att TEAC också har slot-in bluray-läsare, så det är ingen kris iaf.

Förtydligande: jag har redan en bluray-läsare till htpc:n sedan länge, men det är en sketen traditionell trayloader i fullstorlek. Har funderat på slot-in bluray-läsare i slimformat, och då Sony Optiarc är en av väldigt få tillverkare av just sådana så brinner det lite smått i knutarna, menar jag.

Har en diger samling optiska skivor; cd, dvd, bluray, som jag skulle behöva våldsamma mängder lagringsutrymme för att rippa, för att inte nämna tiden det skulle ta (fy fäen).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av GrezZeR:

Jag använder fortfarande min DVD enhet i datorn.
Anledningen att jag fortfarande har kvar den är mest pga att jag inte uppdaterat min tv ännu, har fortfarande en gammal tv som inte har HDMI, vilket gör att jag inte kopplat något mediacenter till den ännu.
Vet att det finns converter för att omvandla HDMI till scart, men eftersom priset på dessa som jag har hittat har varit rätt så högt, och eftersom jag planerar att mitt nästa inköp här i hemmet kommer att bli en ny tv så tycker jag att det är onödigt att köpa en converter som kostar ~600 kr.

Har någon ett tips på ett billigt mediacenter som kan ta filmer via nätverket, med en scartanslutning, eller någon billig converter. Så tar jag tacksamt emot dessa tips.

en raspberry pi ca 400 kr den har Rca utgång

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satakarnak:

en raspberry pi ca 400 kr den har Rca utgång

Om RCA = kompositutgång, så måste jag bara varna för att det genererar den absolut sämsta bildkvalité som går att få. Det ser riktigt illa ut även på en gammal analog tv.

Jag skulle nog ta vilken annan mediaspelare som helst som åtminstone har komponentutgång, och som kommer färdigt i chassi med strömförsörjning.

Edit: eller åtminstone s-videoutgång; vad som helst är bättre än komposit...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Hur ska man då långtidslagra digitala foton egentligen? Jag ser utbränt på skiva som bästa alternativet i dagsläget. Bättre än något flashminne som lär vara oläsbart efter 10 år i en låda eller extern hårddisk som är god natt direkt om den råkar ut för en liten duns. En CDR/DVD-R är absolut inte ultimat, men känns bättre än alternativen.

Inte för att alarmera, men brännbara optiska skivor har väldigt varierande livslängd och kvalité, så jag skulle inte rekommendera lagring längre än absolut max 10 år på skiva heller. 5 år skulle jag hellre sätta som gräns, om det är viktig data.

För långtidslagring är nog de stenaktiga optiska skivorna som ganska nyligen togs fram bäst, men de finns väl inte att köpa än, och en brännare för detta format torde vara smärtsamt dyr.

Tillägg: Det allra bästa är helt enkelt att uppgradera largingsteknik var 5:e år eller så, och då spelar det egentligen ingen roll vilken teknik man väljer. Själv föredrar jag hårddisk framför skiva, då skivor rymmer för lite och tar för lång tid att både skriva och läsa. Vart 3:e-5:e år köper jag således nya backupdiskar, och flyttar över datat till dem. Förr eller senare blir ssd billigt nog för masslagring, så då byter jag till det istället. Repeat ad infinitum.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Hur ska man då långtidslagra digitala foton egentligen? Jag ser utbränt på skiva som bästa alternativet i dagsläget. Bättre än något flashminne som lär vara oläsbart efter 10 år i en låda eller extern hårddisk som är god natt direkt om den råkar ut för en liten duns. En CDR/DVD-R är absolut inte ultimat, men känns bättre än alternativen.

Blir väl externa SSD så småningom.. priserna har gått ned endel men inte nog mycket för att konkurera med HDD..
Borde vara något mer stryktåliga eftersom dom inte har några rörliga delar.

Men håller med, brända skivor har hållt längre än hårddiskar för min del.. men numera bränner jag inte ut någonting..
mest för att sverige har hutlöst dyra brännbara blu-ray skivor men också för att jag skulle föredra större skivor på 100GB+
men dom är tyvärr ännu dyrare. TDK BD-R XL Blu-Ray Disc 100GB 4x Speed Jewel Case printable 691:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Hur ska man då långtidslagra digitala foton egentligen? Jag ser utbränt på skiva som bästa alternativet i dagsläget. Bättre än något flashminne som lär vara oläsbart efter 10 år i en låda eller extern hårddisk som är god natt direkt om den råkar ut för en liten duns. En CDR/DVD-R är absolut inte ultimat, men känns bättre än alternativen.

Någon får rätta mig om jag har fel. Ett flashminne åldras inte så länge det inte används? Men ett flashminne av dålig kvalité eller tillverkningsfel kan ge upp och vara opålitliga. Mina PS1 minneskort fungerar utan problem än idag och är över 10 år i alla fall. Likaså har jag ännu inte varit ut för att någon skiva skulle blivit oläsbar pga ålder.

Hur som helst så har jag ingenting som jag är överdrivet rädd om och jag har gjort backup på cd skivor. Försvinner det så försvinner det. Men däremot vore det tråkigt om exempelvis mina gamla Playstation spel skulle ge upp.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Dina playstation spel är väl *pressade skivor* dom håller säkerligen bättre än brända skivor.
Även om jag haft 10 år gammla brända skivor som fungerat felfritt.

Permalänk
Medlem

Så länge jag kan köpa spel som ett fysiskt medium kommer mina optiska enheter få hänga med.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satakarnak:

en raspberry pi ca 400 kr den har Rca utgång

Det skulle kunna vara något. Låter helt klart intressant.
Kan bli ett litet kul projekt att bygga ihop en liten låda till detta på något vis.

Ska tänka på saken. Men som sagt, låter helt klart intressant !

Permalänk
Inaktiv

Ja, vi klarar oss utan optiska enheter, men det kan alltid va trevligt att blicka tillbaka och kolla på omslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Ja, vi klarar oss utan optiska enheter, men det kan alltid va trevligt att blicka tillbaka och kolla på omslaget.

Dra inte alla över en kant nu!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om RCA = kompositutgång, så måste jag bara varna för att det genererar den absolut sämsta bildkvalité som går att få. Det ser riktigt illa ut även på en gammal analog tv.

Jag skulle nog ta vilken annan mediaspelare som helst som åtminstone har komponentutgång, och som kommer färdigt i chassi med strömförsörjning.

Edit: eller åtminstone s-videoutgång; vad som helst är bättre än komposit...

nja, ska man generalisera så visst, men utgången genererar inte signalen per se så i vissa fall kan en kompositsignal faktiskt anses bättre. i de fall där källan är kompositvideo (VHS, Laserdisc tex) samt signalbehandlingen av den ingången inte är sämre eller rent av försämrande av nån konstig anledning i TVn. med S-video (Y/C) blir det här en extra separering/sammanslagning. (samma sak gäller YcPb-komponent och liknande) enda signalen som inte behöver extrakonvertering/behandling när den väl når skärmen är RGB.

men för en digital mediaspelare kan nog knappast komposit ses som det optimala valet nej.

Skrivet av backfeed:

Inte för att alarmera, men brännbara optiska skivor har väldigt varierande livslängd och kvalité, så jag skulle inte rekommendera lagring längre än absolut max 10 år på skiva heller. 5 år skulle jag hellre sätta som gräns, om det är viktig data.

För långtidslagring är nog de stenaktiga optiska skivorna som ganska nyligen togs fram bäst, men de finns väl inte att köpa än, och en brännare för detta format torde vara smärtsamt dyr.

Tillägg: Det allra bästa är helt enkelt att uppgradera largingsteknik var 5:e år eller så, och då spelar det egentligen ingen roll vilken teknik man väljer. Själv föredrar jag hårddisk framför skiva, då skivor rymmer för lite och tar för lång tid att både skriva och läsa. Vart 3:e-5:e år köper jag således nya backupdiskar, och flyttar över datat till dem. Förr eller senare blir ssd billigt nog för masslagring, så då byter jag till det istället. Repeat ad infinitum.

"stenskivorna" går att köpa idag. tokdyrt är det inte egentligen om man inte jämför med de egentligen sjukt låga priserna på vanliga DVD då, drivarna kostade nånstans 500-1000 har jag för mig, sten-DVD-skivorna ungefär som BD-premiumskivor, lite mer kanske.

i övrigt är det tyvärr som du säger, datacirkulation är enda sättet att arkivsäkra under längre tid, gäller även stenkakorna om man drar upp perspektivet lite in absurdum iof.

Skrivet av Alpha77:

Blir väl externa SSD så småningom.. priserna har gått ned endel men inte nog mycket för att konkurera med HDD..
Borde vara något mer stryktåliga eftersom dom inte har några rörliga delar.

Men håller med, brända skivor har hållt längre än hårddiskar för min del.. men numera bränner jag inte ut någonting..
mest för att sverige har hutlöst dyra brännbara blu-ray skivor men också för att jag skulle föredra större skivor på 100GB+
men dom är tyvärr ännu dyrare. TDK BD-R XL Blu-Ray Disc 100GB 4x Speed Jewel Case printable 691:-

finns några få externa "lagringsdiskar" med SSD, de kan ju ha sina användningsområden men:

stryktåliga ja, lämpliga för arkivering, inte det minsta. dels kan de tappa minnet helt och dels är de väldigt mycket krångligare att rädda data från om så bara kontrollkretsen havererat av nån liten olycka. en vanlig skivdisk vinner med många hästlängder på alla övriga punkter.

Skrivet av igelkotte:

Någon får rätta mig om jag har fel. Ett flashminne åldras inte så länge det inte används? Men ett flashminne av dålig kvalité eller tillverkningsfel kan ge upp och vara opålitliga. Mina PS1 minneskort fungerar utan problem än idag och är över 10 år i alla fall. Likaså har jag ännu inte varit ut för att någon skiva skulle blivit oläsbar pga ålder.

Hur som helst så har jag ingenting som jag är överdrivet rädd om och jag har gjort backup på cd skivor. Försvinner det så försvinner det. Men däremot vore det tråkigt om exempelvis mina gamla Playstation spel skulle ge upp.

så tyvärr. ^

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Sist jag installerade Windows så laddades det ned ifrån Microsoft. Linscens köptes naturligtvis också direkt ifrån Ms. Inga plastskivor behövdes.

Det kräver dock att du har tillgång till Internet på samma dator om du ominstallerar, eller från en annan dator om det är nyinstallation. Sitter man med bara en dator så blir det lite svårt att få in OS första gången med nedladdning.

När de börjar sälja det på USB-minne/Minneskort blir det annorlunda såklart, men det är lite skillnad i tillverkningskostnad än så länge, så det dröjer nog.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Breddas:

Dra inte alla över en kant nu!

Det gäller en avveckling av CD/DVD/BD som tyvärr kommit att bli mer aktuell på senare dar. :cry: