Är det säkert att installera om Windows?

Permalänk

Är det säkert att installera om Windows?

Hej!

Jag har köpt en HP-laptop som har Windows 7 Premium. Problemet är att HP har lagt in en partition på 20 Gig för recoveryn, vilket jag tycker är riktigt onödigt. (128 GB SSD). Sedan så är datorn fullproppad med hps egna program så jag finner helt onödiga.

Min plan är att ladda ner en Windows 7 Premium Iso och sedan installera den via USB.
Finns det några risker med detta? Jag har tänkt att spara recoveryn på min stationära dator ifall den skulle behövas igen.

Är det bara köra på eller behöver jag tänka på något?

Permalänk
Avstängd

Kör på

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att först bränna recovery DVD skivorna som du fick meddelande om på skärmen om du inte var för upptagen med att pumpa nästa och avbryt utan att läsa. På det sättet kan du ångra om det går åt skogen eller om du en dag tänker sälja datorn.

Ger HP verktyg dig ett alternativ för att spara recoveryn som en iso fil?

På dom jag sett har HP verktyg bara get möjlighet att bränna på DVD. Blanda inte ihop det här med Windows eget verktyg som du INTE ska använda eftersom den inte är lika fullständig som dator tillverkarens.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det viktiga är att först bränna recovery DVD skivorna som du fick meddelande om på skärmen om du inte var för upptagen med att pumpa nästa och avbryt utan att läsa. På det sättet kan du ångra om det går åt skogen eller om du en dag tänker sälja datorn.

Ger HP verktyg dig ett alternativ för att spara recoveryn som en iso fil?

På dom jag sett har HP verktyg bara get möjlighet att bränna på DVD. Blanda inte ihop det här med Windows eget verktyg som du INTE ska använda eftersom den inte är lika fullständig som dator tillverkarens.

Hade helt missat att HP hade ett program för recovery-hantering.
Såg nu att jag kan Ta bort återställningspartitionen för att frigöra utrymme. Så jag gör en backupp på recoveryn och tar sedan bort det med hps egna program.