Hur snabbt startar din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

...hur räknar ni egentligen ?

Relativt säker på att några räknar tiden från strömsparläge/viloläge. Inte riktigt samma sak som att räkna från kallstart men man kan då inbilla sig att man har en snabbare dator än vad man egentligen har och hoppas på att vi andra blir imponerade.

Kallastart MBA late 2011 HDD: 42 sekunder
Kallastart MBA late 2011 SSD: 21 sekunder
Kallastart av min PC med SSD: 60 sekunder (BIOS: 35 s. Windows 25 s. tills timglas/cirkel är borta)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Fattar inte hur folk kan få boot tider på 10-15 sec ?? har själv samsung 830 och allt avstängt i bios som segar ner starten, och har jag datorn helt avstängd och trycker på startknappen så tar det 21 sekunder innan jag kan se min bakrundsbild i windows...

hur räknar ni egentligen ?

Håller med. Förstår inte, det går fort men inte fan bootar jag min dator på under 10 sekunder som vissa här gör. i7 3770k @ 4.3gHz 8gb ram och OS nyligen ominstallerat på en samsung 830.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Asrock har ett UEFI mode som går förbi hela proceduren och windows 7 bootar snorsnabbt på en SSD

gissar du har ett ASUS moderkort? dom är kända för att vara lite segare att boota upp på av vad jag har hört

Yes,har ett Asus moderkort men det finns inget UEFI läge som gör det snabbare? såfall hur fixar man det ?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Relativt säker på att några räknar tiden från strömsparläge/viloläge. Inte riktigt samma sak men man kan då inbilla sig att man har en snabbare dator än vad man egentligen har och hoppas på att vi andra blir imponerade.

Kallastart MBA late 2011 HDD: 42 sekunder
Kallastart MBA late 2011 SSD: 21 sekunder
Kallastart av min PC med SSD: [värde kommer, måste klocka]

Hmm, ja du tror också vissa räknar konstigt eller säger halva sanningen.

Skrivet av j0ckeeh:

Håller med. Förstår inte, det går fort men inte fan bootar jag min dator på under 10 sekunder som vissa här gör. i7 3770k @ 4.3gHz 8gb ram och OS nyligen ominstallerat på en samsung 830.

Ahh.. eller hur, Märkligt är det.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

1 sec

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Kallboot var de jag skrev om, 11 sekunder när jag har allt avslaget i bios, behövs ju inte så har det på i vanliga fall o får då 15 sekunder. Asrock moderkort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Min laptop startar i kallstart upp på 8-10sekunder med strömsladd.
Utan strömsladd tar det ca 12sek.

Helt avstängd, startar timer samtidigt som jag trycker på ON.

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Yes,har ett Asus moderkort men det finns inget UEFI läge som gör det snabbare? såfall hur fixar man det ?

går inte på asus moderkort, du får skälla på dom att det inte går snabbt nog

Permalänk

Är inne på google efter 17 sek.

Permalänk
Ljusskygg

ca 120 sekunder :S (Ej SSD)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimonMattila:

ca 120 sekunder :S (Ej SSD)

känns jobbigt att vänta 2min, lider med dig :/

Permalänk
Medlem

Från att jag tryckt på Power till BIOS-skärmen försvinner = 12 sek

Därifrån till att startmenyn visas 12 sek

Totalt 24 sek

Konstigt att det är så olika resultat , är det moderkortet det beror på?

Skall sälja detta och köpa ett nytt om någon vecka, se hur resultatet ser ut då. Måste säga att jag hade trott på snabbare med specen i sign.

Det konstiga är att återställningn från energisparläge tar ca 1 sek

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

~3-4 minuter innan det laggat klart så man kan använda datorn, 5400rpm FTW!!!

stänger sällan av datorn numera dock.. undrar vad det beror på

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laggzor:

~3-4 minuter innan det laggat klart så man kan använda datorn, 5400rpm FTW!!!

stänger sällan av datorn numera dock.. undrar vad det beror på

Känns som läge för en SSD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Från att jag tryckt på Power till BIOS-skärmen försvinner = 12 sek

Därifrån till att startmenyn visas 12 sek

Totalt 24 sek

Konstigt att det är så olika resultat , är det moderkortet det beror på?

Skall sälja detta och köpa ett nytt om någon vecka, se hur resultatet ser ut då. Måste säga att jag hade trott på snabbare med specen i sign.

Det konstiga är att återställningn från energisparläge tar ca 1 sek

Varför ska du köpa nytt moderkort ?? du har ju ett bra..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Från powerknapptryck till lösenordsrutan: 31 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Känns som läge för en SSD.

ähh vadåra ^^ ingen som slår min boot time förmodligen!

för det var väl längsta som vann ;)?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

8 sek efter biosbilden, med ubuntu.
Edit: med automatisk inloggning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Typ 5-6 minuter tack vare att min skärm på musen ska läsas in, och då har jag en SSD, värt!

Permalänk
Medlem

100 år med ssd och win7

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Gillar trolls med 2-8 sekunder boot, eftersom Bios/UEFI är på typ 2-5sec

Permalänk

15- 25 sekunder

Visa signatur

I7 4790K @ 4.0GHz | GTX 780Ti | Corsair TX 750W/ 80+ | 8GB DDR3 1600MHz | NZXT H440W | Corsair K70 Cherry Red | Corsair Vengance 2100 | Mionix Naos 7000 | Sennheiser HD 558 | Asus Xonar D2 |

Permalänk
Medlem

Bios tar typ 5 sek :S Efter det är det typ 5-10 sek till

Permalänk
Inaktiv

Ca. 30 sekunder (ca. 20sekunders väntan på UEFI och efter man får bild så tar det 10s tills man ser skrivbordet och allt har laddat klart)

Däremot så startar min laptop på 15sek från det jag trycker på powerknappen, mycket enklare BIOS som startar snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Varför ska du köpa nytt moderkort ?? du har ju ett bra..

Skall troligen köpa denna när den kommer http://www.nordichardware.se/nyheter/76-motherboards/46347-gi...

Har inbyggd WIFI, skall ha datorn som kontorsdator men skall även surfa och köra film mm trådlöst till TVn.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

28sec kallstart tills Chromiums startsida är laddad på en gammal Aser eMachine E525 fr år 08-09 nånstans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Gillar trolls med 2-8 sekunder boot, eftersom Bios/UEFI är på typ 2-5sec

eftersom du även syftar på mig (5 sek) så hoppas jag du vet att boot och uppstart inte är samma sak

och visst att titeln säger "uppstart"

Men jag tycker inte att uppstarten säger ett skit eftersom BIOS tar olika lång tid för olika moderkort. Under tiden då bios visar sig så kan man inte jämföra prestandan, då det inte är disken som arbetar...

Och om du inte tror på mig som trollar så mycket med 5 sekunder så kan jag enkelt lägga upp filmbevis

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

15sec

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tar väl ett par dar....