Ny processor och moderkort - AMD vs intel?

Permalänk
Medlem

Ny processor och moderkort - AMD vs intel?

Hallå!

Dags att byta processor och moderkort. Moderkortet byter jag egentligen bara för att kunna köpa en vettigare processor, medan processorn har totalt kraschat. (Var snudd på optimistisk när jag lekte med klockningen).

Då kommer den stora frågan: AMD eller intel? Har kikat på intel i5 3570K, samt att köpa ett billigare moderkort. Alternativet är AMD 6100-FX, och kommer då ner några hundringar i priset, samt kan köpa ett lite dyrare moderkort. Förslag?

Nuvarande komponenter:

Grafikkort- Zotac Gtx 560ti AMP edtion
(överklockad sen fabrik= bättre prestanda)

Ramminne- A-data gaming series 8gb 1600mhz

Hårddisk- Seagate Barracuda 7200rpm 32mb

Nätaggregat- Corsair CX 600W

Chassi- Xigmatek Asgard XP( ink 2fläktar)

Jag tänkte hamna på runt 2500kr som mest. Så mycket prestanda för en så liten peng som möjligt, då jag lira spel som GW2 på den. (Ville gärna klara av inställningar på high)

/gingeR

Permalänk
Medlem

Intel, GW2 är ett mmo = processorkrävande. Dessutom kommer den hålla längre, det är värt dom extra slantarna tycker jag.
Som du ser är jag ingen fanboy, sitter med AMD i nuläget och brukar växla mellan AMD/Intel om de ligger någorlunda nära varandra i prestanda.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Skiljer det alltså så mycket på intel och AMDs prestanda? Trots att AMD har högre klockfrekvens?

Permalänk

Intel har bättre processorer.

AMD har bättre integrerade grafikkort i sina processorer.

Det är så det ligger till just nu åtminstonde, förr kanske AMD hade bättre processorer men det vet jag inte mycket om och det är inte relevant i nutid.

Köp ett 2500k och ett Z68-moderkort (eller Z77), bästa prestandan för pengarna just nu då du redan har ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

3570k är väl en senare version av 2500k? Har läst att prestandan ska vara bättre på den senare. Vad tror ni om Gigabyte S1155 ATX DDR3/1600 SATA 6.0Gb/s USB 3.0 och intel i5 3570k?

Permalänk

Visst är 3570k en senare version men du kommer ändå få byta ut den samtidigt som du skulle bytt ut en 2500k och det kommer inte heller ge någon skillnad i fps på spel (om det inte är väldigt ccpu-intensiva spel, men även där kommer det inte göra stor skillnad, om du överklockar blir det samma fps för båda). Kör på 2500k och överklocka litegrann bara, den klarar högre klock än 3570k om du inte spenderar massa pengar på kylning.

Moderkortet du nämnde är av H61-chipset. Det kommer inte klara av att köra en ivy-processor (3570k) utan BIOS-updatering, inte ens säkert att den klarar det med BIOS-updatering. Även om den skulle klara en ivy-processor efter BIOS-updatering så måste du lista ut ett sätt att uppdatera BIOS på eftersom datorn inte startar utan CPU.

Du behöver ett H77 (kan inte överklocka processorer bra), P77 (kan överklocka, kan inte använda integrerade GPU's, stora skillnaden mellan 3570k och 2500k är den integrerade GPU'n) eller ett Z77 (kan överklocka, kan använda integrerad GPU).

H77/P77/Z77 är chipset till moderkortet, det står ofta i namnet vad för chipset moderkortet är.

Permalänk
Medlem

Kommer dock inte klocka alls vad jag har planerat, så det blir nog ett z77-moderkort och 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av gingeR:

Skiljer det alltså så mycket på intel och AMDs prestanda? Trots att AMD har högre klockfrekvens?

Tyvärr gör det det numera, önskar att läget var annorlunda då man vill ha fler alternativ än Intel på marknaden.
z77 och 3570k är ett bra val.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]