Permalänk
Medlem

Får inte full styrka i datorn med 4G

Vi skaffade ett 4G-modem från telenor som kan ta in upp mot 80mbit och jag bor mitt i stan så det är inget problem med täckningen här. Första veckorna gick det bra med runt 70mbit till min stationära, men de två senaste dygnen har jag inte kunnat få mer än 9.6mbit.
Modemet står alltså bredvid min dator med trådanslutning. Alla andra datorer får runt 40mbit i huset trådlöst! Jag kopplade även in min Macbook för att testa och den fick 48mbit med tråd.

Ibland får jag 45mbit på min stationära som tex i morse, men det försvann direkt efter det och jag står kvar på stabila 9.6

Någon som varit med om något liknande?

Permalänk

Det är inte så att du har använt upp kvoten?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Det är inte så att du har använt upp kvoten?

har tänkt på det, men kan man fylla upp på en dator i hushållet? Alla andra datorer kör ju på som vanligt. Det är väldigt spooky om de kan stänga av internet på en dator.

Permalänk
Medlem

När det gäller placering av modem så tänk på att de är känsliga för störning har du t.ex en trådlös router så skall du ha modemet minst 50 cm ifrån denna eftersom wifi stör modemet. testa med att flytta modemet om det nu är det som krånglar

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zealen:

Vi skaffade ett 4G-modem från telenor som kan ta in upp mot 80mbit och jag bor mitt i stan så det är inget problem med täckningen här. Första veckorna gick det bra med runt 70mbit till min stationära, men de två senaste dygnen har jag inte kunnat få mer än 9.6mbit.
Modemet står alltså bredvid min dator med trådanslutning. Alla andra datorer får runt 40mbit i huset trådlöst! Jag kopplade även in min Macbook för att testa och den fick 48mbit med tråd.

Ibland får jag 45mbit på min stationära som tex i morse, men det försvann direkt efter det och jag står kvar på stabila 9.6

Någon som varit med om något liknande?

Har samma problem, provat allt utan resultat. Hoppas du har hittat nån lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av wello:

Har samma problem, provat allt utan resultat. Hoppas du har hittat nån lösning

Hej ursäkta sent svar, men jag har inte hittat någon lösning alls. Började helt enkelt tro att jag hade någon trojanskit eller nått. Men om du har samma problem med samma 4G-modem borde det ju vara fel på den. Jag har åkt till en Telenorbutik och begärt en ny, men de måste lagar bara så de ska kontakta mig när jag får lämna in den.

Har på senare tid inte kunnat prata rent på Skype, oerhört irriterande.

Permalänk
Medlem

Installera pingplotter på minst två datorer i hushållet och starta testen. Lägg upp resultaten här

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Har själv haft Telenor med exakt samma hastighet som dig, dock får jag ca 45Mbit/s så jag köpte en Antenn och nu får jag fan inte bättre ner men jag får dock 20 mer upp, wtf

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Finns det nåt som indikerar om den är ansluten till 3G eller 4G-nätet? Kan du logga in på den och se information där om anslutning och så vidare? Den kanske ligger och växlar mellan näten och att det i så fall kanske kan förklara saken. Du kanske borde prova att flytta lite på modemet.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som dig. Fast jag får oftast full hastighet precis när jag startar datorn men sedan går den inte över 10mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Har själv haft Telenor med exakt samma hastighet som dig, dock får jag ca 45Mbit/s så jag köpte en Antenn och nu får jag fan inte bättre ner men jag får dock 20 mer upp, wtf

Samma här hade 50/12 innan jag satte upp antenn, efter jag satt upp en antenn får jag 50/30

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk
Medlem

hej själv hade jag problem med min hastighet medans tjejens funka det visade sig vara mitt virusprogram,som på något sätt blockerade lanporten, tyvär kom jag på det när jag satte i ett nytt moderkort å la in virusprogramet blev det samma:)
virusprogramet var telias säkersurf å ja det var säkert för det gick inte surfa....
så testa stäng av samt uppdatera drivrutiner mm till lanport/moderkort

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

När jag laddar ner med bästa hastighet säger Telenor partner 60mbit.

Det gäller att placera modemet på bästa ställe mot själva masterna. Jag fick möblera om och har nu modemet placerat på rätt ställe. Sedan så fort modemet säger 70% blir upp hastigheten snabbare än ner hastigheten medan när jag har på 10% så får jag väldigt snabbt ner hastighet.

Försök hitta positionen där du får lägsta möjliga stapel i Telenor partner. Där ger modemet bäst hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDkenna:

Samma här hade 50/12 innan jag satte upp antenn, efter jag satt upp en antenn får jag 50/30

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du något sätt som man får mer ner istället då?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Har själv haft Telenor med exakt samma hastighet som dig, dock får jag ca 45Mbit/s så jag köpte en Antenn och nu får jag fan inte bättre ner men jag får dock 20 mer upp, wtf

Skrivet av HDkenna:

Samma här hade 50/12 innan jag satte upp antenn, efter jag satt upp en antenn får jag 50/30

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma som ni från telenor men får väldigt dålig hastighet upp. Vad är det för antenn ni har köpt då?

Permalänk
Medlem

Har haft typ samma problem fast med adsl. Fick bara ut 2-3 Mbit/s på min dator efter att jag hade bytt till ett Asus-moderkort. Visade sig vara ett program i Asus AI Suite II som ska "prioritera det program som för tillfället är aktivt framför andra program när det gäller bandbredd." Stängde av det så kom jag upp i 12 Mbit/s igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Vet du något sätt som man får mer ner istället då?

nepp har inte hittat en lösning än

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDkenna:

nepp har inte hittat en lösning än

Skicka PM när du hittar lösning, lova mig!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Mitt andra modem med samma problem på.
Fungerar som sagt bra i början men sämre efter en stund.
MEN jag tror jag har kommit på en tillfällig lösning.

Testa att byta din lokala ip-adress det värkar fungera för mig.

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk
Medlem

Vi har fått ett nytt modem och direkt hade jag 50mbit och blev glad, sen gick den ner till 5mbit och har stannat där senaste dagarna. Alltså 5mbit/s när vi betalar för upp till 80 och vi bor mitt i stan.

Nu ringde vi idioterna på Telenor, för igår sa dom att det var störningar och idag sa dom att dom la till en surfspärr igår. Allstå detta bör gälla alla som har Telenor då, ni får inte längre surfa hur mycket ni vill. Vi ska byta till något annat nu helt enkelt eftersom det har bara varit skit sen vi fick det.

Permalänk
Entusiast

Det lär nog stämma. De flesta operatörerna lägger på en spärr när man når upp emot 2 ,5 eller 10 gigabit (Otroligt nog anger operatörerna datamängder i bit, inte byte)
(Det är datamängden som anges här, inte hastigheten)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Om du har bredband stor, så är limit på 100GB, I och med att 4G nätet, likaså de andra mobila näten är delad, så kan det hända är att trafiken blir för tung på deras nät, så blir de tvugna att sänka hastigheten. Har även för mig att dom alternativt bredbandsbolaget bygger ut, vilket kan medföra eventuella störningar.

Jag själv har BB stor, och sjukt nöjd, några små pingproblem ibland, men starta om routern, så är allt normalt.
tankar hem med ca 1-4mb/s, hastighet enligt bredbandskollen ligger på runt 30-40mb/s ner och 20-30mb/s upp.

kan även tillägga att jag har använt mitt bb från telenor precis som ett fast bredband, och jag har inte märkt av några typer av strypningar. Så tror knappast att du har nått limiten x)

Några för många redbull och för lite sömn, så ber om ursäkt för eventuella felstavningar. Bjuder på det!
Trevlig helg:D

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window