Permalänk

Logitech G400 vs SS Ikari?

Hejsan, ska snart till butiken och köpa möss, men innan jag "provar" båda vill jag höra era åsikter! Jag spelar också Dota 2 samt LoL och inget annat förutom lite COD då och då. Frågan är vilken är bättre för "Lol/Dota" genren?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med G400, har bara fått bra produkter från Logitech och de har haft hög kvalitet.
Ikari ser ut att vara lite stor på bilder, mer som en MMO mus.

Permalänk

okej tack för svaret, men hur är ikari mer som en MMO mus? bara för att den är större?

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Jag skulle kört med G400, har bara fått bra produkter från Logitech och de har haft hög kvalitet.
Ikari ser ut att vara lite stor på bilder, mer som en MMO mus.

"MMO-Mus"? Dummaste jag hört. Razor Naga, det är en MMO-mus. Gillar man IE 3.0 tror jag man kommer uppskatta Ikari, snarlika i storlek, aningen annorlunda i form dock. Tror du skulle bli nöjd med både, testa och se.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseClocker:

okej tack för svaret, men hur är ikari mer som en MMO mus? bara för att den är större?

Skrivet av Augustini:

"MMO-Mus"? Dummaste jag hört. Razor Naga, det är en MMO-mus. Gillar man IE 3.0 tror jag man kommer uppskatta Ikari, snarlika i storlek, aningen annorlunda i form dock. Tror du skulle bli nöjd med både, testa och se.

Storleken? Det blir ganska stort och klumpigt men en stor mus om man ska spela spel som Dota 2/FPS spel när man behöver flytta musen snabbt och ha bra grep om musen, Ikari ser ut att vara en mer "slösurfa" mus aka MMO-mus.

Om du vill ha Steelseries så kolla på Xai musen.

Permalänk
Medlem

jag sitter med en ikari laser just nu, kan säga att den har haft riktigt skön ergonimi och den är ju riktigt snygg, men... jag har lite problem med den just nu, det första jag märkte va att vänster/höger musknapp e högljuda! låter som attan när man klickar... och sen så har den gummiliknande ytan blivit Rejält sliten, och den började redan försvinna efter någon månad :(.... och nu, ca 1 år i användning, så har den börjat dubbelklicka....
så jag vet inte, nöjd var jag när den va ny, men tycker den slitits väldigt fort.
mina uppfattningar om ikari´n, sen kan det ju också ha varit defekt redan från början men jag har inte orkat gjort något åt det

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

okay, tack för alla svar! jag lutar nog mer åt G400 nu särskilt efter att ha hört att den liknar den gamla mx518

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseClocker:

okay, tack för alla svar! jag lutar nog mer åt G400 nu särskilt efter att ha hört att den liknar den gamla mx518

Det e den gamla mx518 med ny färg och annan yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Det e den gamla mx518 med ny färg och annan yta.

Och bättre sensor utan prediction.

G400 är ett bättre val, bättre sensor än Ikari by far.
Och Xai ska man inte köpa, outdated sensor firmware med dåligt hål för sensorn ,buggar dessutom på många nya system och delayar boot med upp till 2 min, värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

och sen så har den gummiliknande ytan blivit Rejält sliten, och den började redan försvinna efter någon månad :(.... och nu, ca 1 år i användning, så har den börjat dubbelklicka....

Har även hänt min Ikari, men dubbelklicket går på garantin, så kan du vara utan den en vecka eller så, så får du en helt ny. Jag fick min utbytt för drygt ett år sedan, och den har hittills fungerat bra.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på den där G400 och har funderat lite på att köpa en och testa när den ändå är så billig.
Den verkar väldigt prisvärd.

Dock är det en sak som stör mig på den och det är dess "lift distance".
Som på så gott som alla möss (Utom Mionix Naos och QPAD 5K) så kan man inte justera sensorns avläsningsstyrka, utan man får nöja sig med tillverkarens default.
På G400 är tydligen lift distance satt till väldigt lågt, vilket jag inte gillar. Jag vill att den ska fortsätt läsa av delvis när jag lyfter musen.
Dessutom förhindrar en fast låg lift distance att man sätter på extra glides på musfötterna. Då räcker plötsligt inte sensorn ända ner.

Jag har dock bra erfarenheter av logitech sedan tidigare (med mitt G13) så jag kanske testar denna mus.

Skrivet av Nivity:

Och bättre sensor utan prediction.

Enligt vad testare av den skriver så har den prediction.

Edit : Verkar som att vissa testare skriver att den inte har prediction och andra inte.
Vad gäller egentligen ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Har kollat lite på den där G400 och har funderat lite på att köpa en och testa när den ändå är så billig.
Den verkar väldigt prisvärd.

Dock är det en sak som stör mig på den och det är dess "lift distance".
Som på så gott som alla möss (Utom Mionix Naos och QPAD 5K) så kan man inte justera sensorns avläsningsstyrka, utan man får nöja sig med tillverkarens default.
På G400 är tydligen lift distance satt till väldigt lågt, vilket jag inte gillar. Jag vill att den ska fortsätt läsa av delvis när jag lyfter musen.
Dessutom förhindrar en fast låg lift distance att man sätter på extra glides på musfötterna. Då räcker plötsligt inte sensorn ända ner.

Jag har dock bra erfarenheter av logitech sedan tidigare (med mitt G13) så jag kanske testar denna mus.

Enligt vad testare av den skriver så har den prediction.

Edit : Verkar som att vissa testare skriver att den inte har prediction och andra inte.
Vad gäller egentligen ?

Prediction togs bort vid väldigt tidig batch, det var bara dom första som hade det.
Logitech lyssnade på massan och tog bort skiten, finns inte prediction längre på dom.

Liftoff distance är inte väldigt låg, den är normal.
Och det förhindrar verkligen inte att sätta på skatez, dessutom tar man i 99% av fallen bort dom gamla skatzen för nya. Så det är inga problem.
Har själv skatez på min g400, absolut inga problem.
Liftoff är bra, varken för låg eller för hög.

Sen gillar jag inte den serien pga formen, men det är ju en helt annan sak.
Dock har G400 den bästa sensorn sett till felfri sensor, bra omron switchar med bra feedback i skalet, bra sidoknappar, bra liftoff, bra avläsning av alla ytor, bra original skatez. Önskar själv en mus liknande G3 med g400 sensorn men det lär aldrig komma (av logitech dvs)

Permalänk

köper du g400 ska du kolla så att klisterlapparna på boxen (som visar att förpackningen är obruten) har "logitech" skrivna över sig.. annars är det första versionen (men den kanske inte ens finns längre i affärer). men kolla för säkerhets skull.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Prediction togs bort vid väldigt tidig batch, det var bara dom första som hade det.
Logitech lyssnade på massan och tog bort skiten, finns inte prediction längre på dom.

Liftoff distance är inte väldigt låg, den är normal.
Och det förhindrar verkligen inte att sätta på skatez, dessutom tar man i 99% av fallen bort dom gamla skatzen för nya. Så det är inga problem.
Har själv skatez på min g400, absolut inga problem.
Liftoff är bra, varken för låg eller för hög.

Sen gillar jag inte den serien pga formen, men det är ju en helt annan sak.
Dock har G400 den bästa sensorn sett till felfri sensor, bra omron switchar med bra feedback i skalet, bra sidoknappar, bra liftoff, bra avläsning av alla ytor, bra original skatez. Önskar själv en mus liknande G3 med g400 sensorn men det lär aldrig komma (av logitech dvs)

Låter bra det.
Jag tycker att just formen verkar rätt tilltalande i min smak. Den ser rätt grepp och lyftvänlig ut.
Blir nog till att testa då. Tycker jag att den suger så är ju inte 300 spänn hela världen ändå.

Skrivet av Sheikh Plisken:

köper du g400 ska du kolla så att klisterlapparna på boxen (som visar att förpackningen är obruten) har "logitech" skrivna över sig.. annars är det första versionen (men den kanske inte ens finns längre i affärer). men kolla för säkerhets skull.

Tack för tipset !
Vad står det på klisterlapparna om det är en gammal version ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Låter bra det.
Jag tycker att just formen verkar rätt tilltalande i min smak. Den ser rätt grepp och lyftvänlig ut.
Blir nog till att testa då. Tycker jag att den suger så är ju inte 300 spänn hela världen ändå.

Tack för tipset !
Vad står det på klisterlapparna om det är en gammal version ?

Om det är senaste rev så står det som han skrev logitech på klistermärkena.
På den äldre versionen så är klistermärket genomskinligt utan text, dvs står inget.

Tvivlar dock starkt på att någon faktiskt har äldre rev kvar, då det var länge sedan dom bytte.
Och alla ställe jag varit på elgiganten,mediamarkt, dustinhome som polare köpte hade senaste för typ 1+ månad sen.

Permalänk

Jag har själv en g400 och är skitnöjd. den har bra sensor ochär stabil och skön i handen vid spelande.Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en G400 idag och har testkört den en del.
Måste säga att jag är mycket nöjd med mitt köp. Musen är mycket skön vid spelande och lätt att greppa och snabbt flytta omkring.
Sensorn verkar superb med mjuka exakta rörelser.

Mjukvaran verkar också riktigt bra. Musens mjukvara installerade sig som en del av min tidigare installation av logitech mjukvara som jag har till mitt G13 tangentbord.
Makron skrivs på exakt samma sätt som till tangentbordet och det vet jag att det fungerar ypperligt bra.

Lift distance är inte för låg, utan tvärtom hyfsat hög, vilket passar mig utmärkt.

Kan just nu inte hitta några nackdelar alls med musen, vilket är ett gott betyg eftersom jag oftast brukar hitta något jag stör mig på med prylar jag köper.
Hur det är med den långsiktiga hållbarheten återstår att se, men för det priset (269 spänn på mediamarkt) så är det ett riktigt kap.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Bra du blev nöjd, och håller med.
G400 är ett kap för det priset.

Mest prisvärda mus atm imo sett till alla punkter.

Permalänk
Medlem

Bytte min Mionix Naos 5000 mot en G400. G400 presterar definitivt bättre i spel. Ingen acceleration eller prediction. Vilket förstnämda "lider" av. Vet dock att många är mycket nöjda med sina Naos.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Bytte min Mionix Naos 5000 mot en G400. G400 presterar definitivt bättre i spel. Ingen acceleration eller prediction. Vilket förstnämda "lider" av. Vet dock att många är mycket nöjda med sina Naos.

Jo, sensorn lär vara bättre på G400. Dock har inte heller Naosen någon prediction.
Den lär dock ha liten positiv musacceleration sägs det. Det var dock inte så mycket att jag direkt märkte av det, eller så vande jag mig helt enkelt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag körde med Ikari Optical i ca 2 år, och det var en otrligt bra mus enligt mig.
NU kör jag med XAI, som jag också är sjukt nöjd över. Lätt att hantera, bra inställningar, och bra form i övrigt.
jag har inte märkt av några buggar faktiskt med XAI.
OM man tidigare har haft en mx518, så är g400 en SÄKERT val, då dom är i princip identiska. Men jag hade valt IKARI lite mjukare och behagliga former, för mig!

EDIT: såg precis att någon i forumet hade haft problemet med dubbelklick, det fick jag efter ca 2år, fixade till det genom att plocka isär musen och blåsa rent.
sen köpte jag xai:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

G400 lätt. Det är den uppdaterade 518.

Ingen angle snapping/prediction.
Ingen +/- acceleration.