Win7-moddning - Ändra ikoner/teckensnitt

Permalänk

Win7-moddning - Ändra ikoner/teckensnitt

Hur går man till väga för att ändra ikonerna för de olika enheterna som listas upp i "den här datorn", som någon har gjort i bilden här nedanför?

Går det, på något enkelt sätt, att ändra teckensnittet som påverkar texten för aktiva program? I detta fallet "SweClockers.com...".

Permalänk
Medlem

Kan gärna hjälpa dig med det om du vill men lättast är nog faktiskt att hjälpa dig över t.ex skype eller liknande

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan gärna hjälpa dig med det om du vill men lättast är nog faktiskt att hjälpa dig över t.ex skype eller liknande

Är det så komplicerat att skriva?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Är det så komplicerat att skriva?

Ett tips när någon försöker hjälpa dej är ju att ej vara oförskämd

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Ett tips när någon försöker hjälpa dej är ju att ej vara oförskämd

Oförskämd? Jag ställde en fråga bara. Förstår inte varför det skulle vara så svårt att skriva svaret istället för att ta det hela över Skype istället. En skriflig lösning kommer dessutom att ligga kvar här i tråden, för andra personer som kanske stöter på samma problem och hittar den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Oförskämd? Jag ställde en fråga bara. Förstår inte varför det skulle vara så svårt att skriva svaret istället för att ta det hela över Skype istället. En skriflig lösning kommer dessutom att ligga kvar här i tråden, för andra personer som kanske stöter på samma problem och hittar den här tråden.

För att det är ganska mycket att göra.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av emilgf:

För att det är ganska mycket att göra.

För att ändra ikonerna i "den här datorn" eller för att ändra teckensnittet för grejer i aktivitetsfältet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

För att ändra ikonerna i "den här datorn" eller för att ändra teckensnittet för grejer i aktivitetsfältet?

För att ändra ikonerna.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Oförskämd? Jag ställde en fråga bara. Förstår inte varför det skulle vara så svårt att skriva svaret istället för att ta det hela över Skype istället. En skriflig lösning kommer dessutom att ligga kvar här i tråden, för andra personer som kanske stöter på samma problem och hittar den här tråden.

Ja, fast du kunde gjort de på ett lite trevligare sätt.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Ja, fast du kunde gjort de på ett lite trevligare sätt.

Ber om ursäkt om du uppfattade det på ett otrevligt sätt, det var verkligen inte meningen. Därav den söta blink-smilien (;)) som jag la till i slutet av meningen när jag frågade varför han inte kunde skriva lösningen istället för att tvunget ta det över Skype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Oförskämd? Jag ställde en fråga bara. Förstår inte varför det skulle vara så svårt att skriva svaret istället för att ta det hela över Skype istället. En skriflig lösning kommer dessutom att ligga kvar här i tråden, för andra personer som kanske stöter på samma problem och hittar den här tråden.

Så svårt att skriva "svaret" är det inte.

Men, visst tar det lång tid att skriva en riktigt bra tutorial. Och då menar jag en tutorial med bilder och klick i steg så "Sven" 65 år hänger med. Som är som en tutorial ska vara!!

Som jag ser det har du tre val.

Antingen så tar du reda på det själv, och letar upp en tutorial själv. (jag själv gjorde det, när jag ville ha det så)

Eller så tar du det lugnt och låter tråden vila tills nån gör en tutorial till dig.

Eller så tar du det fina erbjudandet från YamahaDGX630 och tar hjälp från Skype! För det är som han skriver, lättast!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Antingen så tar du reda på det själv, och letar upp en tutorial själv. (jag själv gjorde det, när jag ville ha det så)

Eller så tar du det lugnt och låter tråden vila tills nån gör en tutorial till dig.

Eller så tar du det fina erbjudandet från YamahaDGX630 och tar hjälp från Skype! För det är som han skriver, lättast!

Jag tackar så vänligt för att du radar upp vilka alternativ jag har att välja mellan!

Om du är nyfiken så kan jag meddela att jag väljer alternativ nummer ett, då det inte var mycket hjälp jag fick genom att skapa den här tråden. För övrigt är jag inte "Sven, 65 år" och därav behöver jag inte heller någon jättedetaljerad guide, med bilder och grejer, för att förstå. En simpel punklista hade varit alldeles perfekt, och jag kan inte för mitt liv tro att det krävs flera hundratals steg för att lyckas med det här – och därav kan det inte heller vara så fruktansvärt jobbigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Ber om ursäkt om du uppfattade det på ett otrevligt sätt, det var verkligen inte meningen. Därav den söta blink-smilien (;)) som jag la till i slutet av meningen när jag frågade varför han inte kunde skriva lösningen istället för att tvunget ta det över Skype.

Det är kanske jag som är lite känslig, direkt importerad ifrån gaming-communityn där ";)" nästan är ett dödshot! xD

Det var nog jag som uppfattade det värre än vad det var

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Haha, hade precis suttit och kollat klart den videon när du länkade den. Sammanträffande!

OnT: [highlight]HÄR ÄR LÖSNINGEN:[/highlight]
Kör -> "regedit" -> HKEY_CURRENT_USER -> Software -> Classes -> Applications -> explorer.exe -> Drives -> C -> DefaultIcon

Värdet hos "DefaultIcon" ska vara sökvägen till ICO-filen du vill använda som ikon för enheten. Om någon av "mapparna", som du ska navigera till, inte existerar är det bara att högerklicka och välja "New" och sedan "Key", för att på så vis skapa dem manuellt.

Detta var ju "mycket" och "jobbigt" att skriva ihop. Ibland förstår jag mig inte på folk...

Permalänk
Medlem

okej..? jag har inte kunnat närvara i tråden under dagen, men eftersom de var jag som föreslog skype så får jag väl ta o förklara:

Att ändra tema och ikoner till t.ex "datorn" och "start orb:en" så skulle iaf JAG tycka de var lättare att ta över något mer lättsamt, än att trådskaparen ska behöva sitta o inte fatta ett skit av vad folk skriver och menar...

Och jag kan även medge att just DETTA sätt inte fanns i mitt huvud... finns ganska många sätt till samma resultat när det gäller datorer, t.ex "gör det åt dig-mjukvaror"

För dom som fortfarande inte förstår hur jag kunde rekommendera att ta detta via skype: Anta att du har ett problem... resultatet av hjälpen du får är densamma för MAIL och TELEFON... då kan jag nog säkert säga att ett fåtal skulle välja att sitta och maila om problemet...

EDIT: sitter och djupläser vad som egentligen skrivits... och enligt mig så är nyckeln till en bra toturial/guide en beskrivning som en "sven 65 år" kan förstå...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

sitter och djupläser vad som egentligen skrivits... och enligt mig så är nyckeln till en bra toturial/guide en beskrivning som en "sven 65 år" kan förstå...

Definitivt! En guide är allra bäst när till och med "Sven, 65 år" förstår sig på den, det håller jag definitivt med om! Dock känner inte jag att jag hade behövt skriva särskilt många fler rader, eller bifogat särskilt många bilder, för att även Sven antagligen skulle lyckas förstå sig på den lilla "guiden" jag skrev ihop.

Hur som helst, problemet löstes och jag känner mig jättenöjd. Tycker att det blev hur fint som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Definitivt! En guide är allra bäst när till och med "Sven, 65 år" förstår sig på den, det håller jag definitivt med om! Dock känner inte jag att jag hade behövt skriva särskilt många fler rader, eller bifogat särskilt många bilder, för att även Sven antagligen skulle lyckas förstå sig på den lilla "guiden" jag skrev ihop.

Hur som helst, problemet löstes och jag känner mig jättenöjd. Tycker att det blev hur fint som helst!

http://anony.ws/i/2012/09/03/Nebl0.png

Kan du slänga upp länkarna till hur du gjorde? (förutom ikonerna i regedit)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Kan du slänga upp länkarna till hur du gjorde? (förutom ikonerna i regedit)

Länkarna till hur jag gjorde? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Länkarna till hur jag gjorde? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

var lite snabb där, om du följde någon guide eller liknande kan du gärna länka till den.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

var lite snabb där, om du följde någon guide eller liknande kan du gärna länka till den.

Jag följde den här guiden på YouTube, fast sedan skrev jag ner de olika stegen i det här inlägget som finns tidigare i den här tråden.

Om det är någonting du undrar över så är det bara att säga till, jag bör nog kunna vara till hjälp i och med att jag fick det till att fungera utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag följde den här guiden på YouTube, fast sedan skrev jag ner de olika stegen i det här inlägget som finns tidigare i den här tråden.

Om det är någonting du undrar över så är det bara att säga till, jag bör nog kunna vara till hjälp i och med att jag fick det till att fungera utan några problem.

Nu blev jag sugen på att fixa detta jag med! Vart har du hittat ikonerna du har?

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag följde den här guiden på YouTube, fast sedan skrev jag ner de olika stegen i det här inlägget som finns tidigare i den här tråden.

Om det är någonting du undrar över så är det bara att säga till, jag bör nog kunna vara till hjälp i och med att jag fick det till att fungera utan några problem.

Dock så har du gjort mer till windows än att bara ändra dina hdd ikoner, det var lite det jag undrade:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av hanou:

Nu blev jag sugen på att fixa detta jag med! Vart har du hittat ikonerna du har?

Jag googlade runt ett ganska bra tag för att lyckas hitta dem, men i slutändan lyckades jag. Jag minns inte riktigt var någonstans det var jag hittade dem, men jag laddade upp dem här åt dig så att du slipper genomgå samma Google-krångel som mig.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Dock så har du gjort mer till windows än att bara ändra dina hdd ikoner, det var lite det jag undrade:)

Det kanske beror på att jag använder mig av temat "Soft7 2.0", från deviantART, jag är dock inte helt säker. Jag har även avaktiverat vänsterpanelen som vanligtvis syns i utforskaren, det gjorde jag här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag tackar så vänligt för att du radar upp vilka alternativ jag har att välja mellan!

Om du är nyfiken så kan jag meddela att jag väljer alternativ nummer ett, då det inte var mycket hjälp jag fick genom att skapa den här tråden. För övrigt är jag inte "Sven, 65 år" och därav behöver jag inte heller någon jättedetaljerad guide, med bilder och grejer, för att förstå. En simpel punklista hade varit alldeles perfekt, och jag kan inte för mitt liv tro att det krävs flera hundratals steg för att lyckas med det här – och därav kan det inte heller vara så fruktansvärt jobbigt.

Har aldrig påstått att du är "Sven 65" men det jag skriver o menar är att en bra tutorial ska vara lättfattad! Speciellt om det är i ord och bild!

Bra att det löste sig för dig, och det visste jag om att det skulle göra

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Subdubwise:

Jag googlade runt ett ganska bra tag för att lyckas hitta dem, men i slutändan lyckades jag. Jag minns inte riktigt var någonstans det var jag hittade dem, men jag laddade upp dem här åt dig så att du slipper genomgå samma Google-krångel som mig.

Det kanske beror på att jag använder mig av temat "Soft7 2.0", från deviantART, jag är dock inte helt säker. Jag har även avaktiverat vänsterpanelen som vanligtvis syns i utforskaren, det gjorde jag här:

http://anony.ws/i/2012/09/03/U8Zhk.png

Hej!
Schysst med filerna/ICO-filerna.
Men du skulle kanske inte ladda upp dem temporärt på Dropbox eller annan gratis hosting sida så man slipper skaffa sig användare till höger eller vänster för att ladda ner?

EDIT:
Nevermind xD
Hittade länken.

Edit2:
Fan jag lyckas inte få in Explorerframe.dll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

"Now we are back with another small tool by which you can easily change your Drive Icons in Windows 8"

Fungerar den även för Windows 7 då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Subdubwise:

"Now we are back with another small tool by which you can easily change your Drive Icons in Windows 8"

Fungerar den även för Windows 7 då?

Hur fick du in explorerframes.dll?
Min nekar hela tiden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur fick du in explorerframes.dll?
Min nekar hela tiden.

När du ska installera ett tema till Windows menar du? Testa att ladda ner och använda det här simpla programmet, det var ett tag sedan jag höll på att installera teman hit och dit i Windows nu – men jag har för mig att det programmet löste väldigt mycket krångel för min del!