Permalänk
Medlem

4G + router?

Tjena!

Har ett 4G modem från BBB och köpte en Devado router från webhallen för att kunna köra samma internet på PS3 som på datorn.

Men nu till problemet.

Jag har installerat routern med drivers, har perfekt täckning på routern osv. Men man måste ju ansluta sitt modem via det där programmet som man får med 4G modemet av BBB. Men programmet hittar inte 4G stickan om ni förstår vad jag menar?

När jag installerade drivrutinerna till routern så gick det bra, efter det gick jag in på 192.168.0.1 och körde startup wizard, skrev in allt rätt med APN och pinkoder osv. Men problemet ligger typ i att man måste få routern och BBB programmet att sammarbeta så att själva 4G stickan ansluter sig.

Någon som kan hjälpa mig?! Tacksam för svar!!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Tjena!

Har ett 4G modem från BBB och köpte en Devado router från webhallen för att kunna köra samma internet på PS3 som på datorn.

Men nu till problemet.

Jag har installerat routern med drivers, har perfekt täckning på routern osv. Men man måste ju ansluta sitt modem via det där programmet som man får med 4G modemet av BBB. Men programmet hittar inte 4G stickan om ni förstår vad jag menar?

När jag installerade drivrutinerna till routern så gick det bra, efter det gick jag in på 192.168.0.1 och körde startup wizard, skrev in allt rätt med APN och pinkoder osv. Men problemet ligger typ i att man måste få routern och BBB programmet att sammarbeta så att själva 4G stickan ansluter sig.

Någon som kan hjälpa mig?! Tacksam för svar!!

Du ska nog inte alls ha BBB programmet installerat på datorn utan bara connecta via wifi eller ethernet porten.
Bara råchansning men ska nog inte vara på något annat sätt. Så länge du har skrivit i all rätt info i router och pluggat din 4g sticka där så ska de funka.

Jag har också 4G och har tänkt att köpa en router till den, så du får gärna säga hur de går sen. Citera gärna så ser jag de snabbt

Permalänk
Medlem

Har du stoppat i usb-modemt i din router. Om ja då följer du bara instruktionerna för router i setup. Den kommer du in på att skriva 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 står oftast. Sedan så ansluter du till wifi sedan har du internet. Simple as 1 2 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Du ska nog inte alls ha BBB programmet installerat på datorn utan bara connecta via wifi eller ethernet porten.
Bara råchansning men ska nog inte vara på något annat sätt. Så länge du har skrivit i all rätt info i router och pluggat din 4g sticka där så ska de funka.

Jag har också 4G och har tänkt att köpa en router till den, så du får gärna säga hur de går sen. Citera gärna så ser jag de snabbt

Okej! Ska testa utan programmet!

Och till dig, köp 4G! Fungerar helt perfekt får ut 24ner och 6upp, bor i sthlm och har svarstid på runt 15-25

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte lösa det?!

Testade att ta bort bredbandsbolagets egna anslutningsprogram, blev ingen skillnad. Router har full täckning osv, men det är det att jag inte kan ansluta upp min 4G sticka till internet, någon som vet hur fan man gör asså?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

vilken av dovados routermodeller har du, och vilken modell är 4g modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

vilken av dovados routermodeller har du, och vilken modell är 4g modemet?

Jag har denna router Dovado 4GR 3G / 4G Router
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111820-dovado_4gr_3g-...

Samt Huawei E398 modem från BBB!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Okej! Ska testa utan programmet!

Och till dig, köp 4G! Fungerar helt perfekt får ut 24ner och 6upp, bor i sthlm och har svarstid på runt 15-25

Ja har 4G, från comviq med samma modem som dig. Brukar maxa den faktiskt så ligger på 60-80mbit ner. Upp har jag ingen aning då jag inte testat de på länge. Även jag i Stockholm, söder om söder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Ja har 4G, från comviq med samma modem som dig. Brukar maxa den faktiskt så ligger på 60-80mbit ner. Upp har jag ingen aning då jag inte testat de på länge. Även jag i Stockholm, söder om söder.

Kommer du ihåg hur du ställde in routern? var det något speciellt man behövde göra mer än att koppla in med hjälp utav den där usb dosan man fick med och sen in i en port och sen köra setup wizard?

Använder du något program på sidan? alltså något comviq program som man ansluter den med?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Kommer du ihåg hur du ställde in routern? var det något speciellt man behövde göra mer än att koppla in med hjälp utav den där usb dosan man fick med och sen in i en port och sen köra setup wizard?

Använder du något program på sidan? alltså något comviq program som man ansluter den med?

Komigen nu läs lite
Som jag skrev i mitt första inlägg. Jag har USB modemet från comviq. That's it

Vad jag har förstått det så ska du bara lägga i USB modemet i routern, köra setup wizard och sen ska de vara done. Bara att koppla in sig via Wifi eller tråd
och använda som vanligt bredband. Dock så måste du lägga i rätt USB port eftersom inte alla funkar till modemet, checka de i manualen.

Permalänk
Medlem

Vilken firmware har du i Dovadon? Om du inte har daterat upp den så kan det vara en lösning. Sedan så får inte modemet sitta direkt i Dovadon utan du skall använda minst 50 cm förlängningskabel. Kolla sedan i dovadon att du har signalstyrka (dålig signalstyrka gör att du inte kan få konatkt) så det räcker i modemet. I princip är det bara att gå in i dovadons program och se att du får modemet att fungera med dovadon dvs alla uppgifter fylls i med modemtyp osv. Sen kan du även manuellt använda dig av connect knappen. Kolla även att du har rätt inställningar för modemet. Antar att du har 4g täckning där du är.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Jag har denna router Dovado 4GR 3G / 4G Router
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111820-dovado_4gr_3g-...

Samt Huawei E398 modem från BBB!

Jag har modellen under, men jag tror att menyerna är ganska lika.
Prova gå in i modem>modem settings, och se om allt ser rätt ut där.
Dessutom borde din modell ha flera usb-portar, har du testat båda?

Permalänk
Medlem

Jag har också en E398, funderar på att köpa dovadon 4GR router till den, men har hört att det varit lite problem mellan dessa två, så får väl följa tråden och se om det går att lösa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

Jag har också en E398, funderar på att köpa dovadon 4GR router till den, men har hört att det varit lite problem mellan dessa två, så får väl följa tråden och se om det går att lösa..

har haft denna kombination sedan i Mars och det fungerar bra nu. Problemet brukar snarare ligga på routerns wifi/dhcp. Internet funkar dock fint med kabel.

Visa signatur

i7-950 @ 4Ghz | XFX 6950 @ 915 MHz CF 1.2V | Corsair AX 750W | Asus Sabertooth X58 | SSD Intel 520 180GB | Corsair XMS3 18GB 1600Mhz DDR3 | Fractal Design R3 | 4x Western Digital Green Power 2TB