Permalänk
Medlem

Datorn startar segt

Jag börjar med att säga förlåt för att jag gör en ny tråd om just detta "problem" men jag hittade ingen som hade exakt samma "problem" som jag. I alla fulla fall, det jag vill är att få en snabbare uppstartstid på min dator, just nu ligger den runt 30-35 sekunder. Jag har läst en massa trådar där det står att man ska he av autostart på onödiga program osv och det har jag gjort. I min dator är det P8Z77-V, Gtx 670 ftw, intel 520 ssd, Seagate 3750630as, 8Gb G.Skill ripjaws (2133Mhz), Intel core i7 3770k. Jag kan inte säga att det är något som tar fruktansvärt lång tid att starta förutom "American supertrends" eller något liknande, sedan så kommer det då man ska trycka "Del" för att komma in i bios 2 gånger. Finns det något som jag kan göra för att starta upp datorn snabbare? Förlåt om det här blev rörigt men jag är lite småtrött

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Entusiast

Skaffa Windows 8, det är snabbt som tusan.

Lägger du dessutom till http://www.stardock.com/products/start8/ så blir det som att använda Windows 7, fast med bättre aktivitetshanterare och filöverföring och sånt.

Permalänk

Stäng av full screen logo i bios och no gui i msconfig så får du bort någon sec och har du ssden kopplad till intel sata portarna? ACHI? uppdaterat ssd firmware? nyaste bios?

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Skaffa Windows 8, det är snabbt som tusan.

Lägger du dessutom till http://www.stardock.com/products/start8/ så blir det som att använda Windows 7, fast med bättre aktivitetshanterare och filöverföring och sånt.

DU REKOMMENDERAR WINDOWS 8? WHAT THE F*CK?

Pls no, get out.

Är Trådskaparen säker på att du har ACHI på din SSD? Har du googlat om ditt moderkort, så du kan komma förbi startup screen osv snabbare?

Har du ens ditt OS på din SSD? 30+ sec är inte SSD speed. Din SSD är ju för tusan 550/500mb/s read/write, allt talar emot att du ska ha slö startup.

Jag formaterade min dator för några veckor sen, och startupen va där ingen STÖRRE skillnad på. Självklart märkte jag att de gick fortare. Före formaterngen hade jag MASSOR med program som startade upp när jag kom in i windows.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Rent hårdvarumässigt skulle du kunna köpa en SSD till och köra Raid. Annars vet jag inte.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazze1:

...
Jag kan inte säga att det är något som tar fruktansvärt lång tid att starta förutom "American supertrends" eller något liknande,
...

I bios, aktivera quick boot, stäng av oanvänd hårdvara, typ extra satakontrollers. Välj hårddisken som första boot. Pröva att rycka ut alla USB-enheter, det kan göra stor skillnad. Om sistnämda hjälper, se hur mycket du kan stänga av kontrollen av USB-enheter vid boot.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

DU REKOMMENDERAR WINDOWS 8? WHAT THE F*CK?

Pls no, get out.

Är Trådskaparen säker på att du har ACHI på din SSD? Har du googlat om ditt moderkort, så du kan komma förbi startup screen osv snabbare?

Har du ens ditt OS på din SSD? 30+ sec är inte SSD speed. Din SSD är ju för tusan 550/500mb/s read/write, allt talar emot att du ska ha slö startup.

Jag formaterade min dator för några veckor sen, och startupen va där ingen STÖRRE skillnad på. Självklart märkte jag att de gick fortare. Före formaterngen hade jag MASSOR med program som startade upp när jag kom in i windows.

Om man har möjlighet att få en Windows 8 utan kostnad så är det ett bra sätt att få aningen bättre starttid. Men nu verkar TS ha problem med att post-boot tar lång tid.

Som redan nämnts i tråden ska man slå på fast boot om man har möjlighet till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Om man har möjlighet att få en Windows 8 utan kostnad så är det ett bra sätt att få aningen bättre starttid. Men nu verkar TS ha problem med att post-boot tar lång tid.

Som redan nämnts i tråden ska man slå på fast boot om man har möjlighet till det.

Den lilla starttiden han möjligtvis kan få av Win8 är de inte värt. Win8 borde inte fått anlända på något mer än touchpads.

Men nu ska vi inte dra igång en sån diskution utan vänta på TS svar.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Den lilla starttiden han möjligtvis kan få av Win8 är de inte värt. Win8 borde inte fått anlända på något mer än touchpads.

Men nu ska vi inte dra igång en sån diskution utan vänta på TS svar.

Läs hans inlägg igen, att du personligen eller någon annan inte gillar metro är fullkomligt irrelevant då han dessutom rekommenderade stardocks startmeny.

Permalänk
Medlem

Win8 med eller utan stardock hjälper inte när det tar en halv evighet innan American supertrends försvinner från skärmen, dvs tiden innan windows börjar ladda.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Gå in i UEFI, gå till Advanced, Onboard Devices Configuration och stäng av OPROM för tredepartskontroller såsom SATA eller nätverk.

Så slipper du att det visas två gånger.

Edit: Ändrade även rubriken. Tänk på att skriva tydligt vad tråden innehåller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Windows 8 diskussionen är över och även offtopic. Håll er till ämnet.

*rensat*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

DU REKOMMENDERAR WINDOWS 8? WHAT THE F*CK?

Pls no, get out.

Är Trådskaparen säker på att du har ACHI på din SSD? Har du googlat om ditt moderkort, så du kan komma förbi startup screen osv snabbare?

Har du ens ditt OS på din SSD? 30+ sec är inte SSD speed. Din SSD är ju för tusan 550/500mb/s read/write, allt talar emot att du ska ha slö startup.

Jag formaterade min dator för några veckor sen, och startupen va där ingen STÖRRE skillnad på. Självklart märkte jag att de gick fortare. Före formaterngen hade jag MASSOR med program som startade upp när jag kom in i windows.

Jag har OS på min ssd och min dator är nybyggd så jag har knapp hunnit komma upp i 100gb på diskarna totalt.

Skrivet av fredrik433:

Stäng av full screen logo i bios och no gui i msconfig så får du bort någon sec och har du ssden kopplad till intel sata portarna? ACHI? uppdaterat ssd firmware? nyaste bios?

ehm...urskäkta men jag är inte så kunnig i mjukvare området... Med det jag vet är att det är inkopplat i sata 6gb och att jag har stängt av fullscreen loggo även det där ni GUI, resten vet jag inget om

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hinner inte svara på något mer just nu, svarar mer sen då jag kommer hem

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

I bios, aktivera quick boot, stäng av oanvänd hårdvara, typ extra satakontrollers. Välj hårddisken som första boot. Pröva att rycka ut alla USB-enheter, det kan göra stor skillnad. Om sistnämda hjälper, se hur mycket du kan stänga av kontrollen av USB-enheter vid boot.

Jag har min Ssd som prioritet och jag provade att dra ut usb-enheter men ingen större skillnad tyvär :/

Skrivet av Murer:

Om man har möjlighet att få en Windows 8 utan kostnad så är det ett bra sätt att få aningen bättre starttid. Men nu verkar TS ha problem med att post-boot tar lång tid.

Som redan nämnts i tråden ska man slå på fast boot om man har möjlighet till det.

Jag har ingen sådan möjlighet... Vad är post-boot?

Skrivet av SeF.Typh00n:

Gå in i UEFI, gå till Advanced, Onboard Devices Configuration och stäng av OPROM för tredepartskontroller såsom SATA eller nätverk.

Så slipper du att det visas två gånger.

Edit: Ändrade även rubriken. Tänk på att skriva tydligt vad tråden innehåller.

Förlåt för rubriken, jag tänkte väl inte klart och tack för tipset ska prova det genast

felstavning
Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av gurkburk92:

DU REKOMMENDERAR WINDOWS 8? WHAT THE F*CK?

Pls no, get out.

Är Trådskaparen säker på att du har ACHI på din SSD? Har du googlat om ditt moderkort, så du kan komma förbi startup screen osv snabbare?

Har du ens ditt OS på din SSD? 30+ sec är inte SSD speed. Din SSD är ju för tusan 550/500mb/s read/write, allt talar emot att du ska ha slö startup.

Jag formaterade min dator för några veckor sen, och startupen va där ingen STÖRRE skillnad på. Självklart märkte jag att de gick fortare. Före formaterngen hade jag MASSOR med program som startade upp när jag kom in i windows.

Min dator tar 50-90 sec att starta den i sgin pga av all hårdvara som ska kollas. Men min Mini-itx dator tar 7.9 sec från rå start.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240