Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Intel i5 2500k med corsair h100

Tjena! ny här på sweclockers och i dator världen.

iallafall har nydligen inskaffat mig en h100 för att min polare ville ha min h60. Med h60 låg jag max 25c i idle och med 15minuters test på occt låg jag under 50c i full load. Men nu när jag har har h100 och har bytat ut orginalfläktarna för dem lät som ett flygplan, ligger jag 30 i idle och över 55c i full load. I en 15minuters test i occt.

Fläktarna jag har på radiatorn är https://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typho...

mina specs på datorn är

ASUS P8P67 PRO B3
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz
Gigabyte GeForce GTX 560Ti Oc
Intel i5 2500k
Corsair h100
Fractal design R4

Vad kan jag göra för att det inte ska börja brinna och varför är h100 sämre än den billigare och mindre h60?

Permalänk
Medlem

55c är ingen fara för en i5.

Vad hade du för fläkt på din h60?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

25 verkar lite väl lite i idle temp...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FoamBox:

25 verkar lite väl lite i idle temp...

Jag fixar 22-23 på min Prolle (visserligen Gen3) i idle. Absolut inget konstigt att ha.

OT till TS:
Bytte du kylpasta och rengjorde innan ordentligt?

Kan vara lågt lufttryck/vattenflöde över/i reservoaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fixar 22-23 på min Prolle (visserligen Gen3) i idle. Absolut inget konstigt att ha.

OT till TS:
Bytte du kylpasta och rengjorde innan ordentligt?

Kan vara lågt lufttryck/vattenflöde över/i reservoaren.

Du måste ha det obehagligt kallt i ditt rum, eller fel på sensorerna

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blargmode:

Du måste ha det obehagligt kallt i ditt rum, eller fel på sensorerna

Nope, bara extremt bra flöde i burken. Vi snackar väl kanske 1-1,5l luft i sekunden. Låter som en orkan om man kör på max med fläktarna xD

Kör numera på Noctua ULNA på CPU fläktarna och ligger på: 29-32C i idle.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då hade jag h60 original

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fixar 22-23 på min Prolle (visserligen Gen3) i idle. Absolut inget konstigt att ha.

OT till TS:
Bytte du kylpasta och rengjorde innan ordentligt?

Kan vara lågt lufttryck/vattenflöde över/i reservoaren.

Jag bytte ut det i går med ny kylpasta (acrtic cooling mx) och blev ändå inte bättre

Permalänk
Medlem

Fem grader sådär är inget att bry sig om. När din processor når load-temperaturer på 75c i prime95 (även fast det är omöjligt att uppnå i vanligt med bruk med spel mm) och över vid överklockning så skulle jag börja bry mig.

EDIT: Dessutom börjar bättre kylare dra iväg vid load-temps på överklockning, skulle gissa på att du kommer få bättre klock med en H100 än en H60.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nope, bara extremt bra flöde i burken. Vi snackar väl kanske 1-1,5l luft i sekunden. Låter som en orkan om man kör på max med fläktarna xD

Kör numera på Noctua ULNA på CPU fläktarna och ligger på: 29-32C i idle.

erhm, du vet att inget kan vara kallare i datorn än din rumstemperatur? Då allt där inne har samma temperatur om du inte har en kylare som kyler det.
Fläktar och vatten är till för att leda bort värme,
Jag vill inte ha 22C på mitt rum iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockzje:

Tjena! ny här på sweclockers och i dator världen.

iallafall har nydligen inskaffat mig en h100 för att min polare ville ha min h60. Med h60 låg jag max 25c i idle och med 15minuters test på occt låg jag under 50c i full load. Men nu när jag har har h100 och har bytat ut orginalfläktarna för dem lät som ett flygplan, ligger jag 30 i idle och över 55c i full load. I en 15minuters test i occt.

Fläktarna jag har på radiatorn är https://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typho...

mina specs på datorn är

ASUS P8P67 PRO B3
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz
Gigabyte GeForce GTX 560Ti Oc
Intel i5 2500k
Corsair h100
Fractal design R4

Vad kan jag göra för att det inte ska börja brinna och varför är h100 sämre än den billigare och mindre h60?

just idle tempsen får mig o fundera på rumstemperaturen 25c idle skulle kunna innebära ca 18-20 grader i rummet så, och de 30 grader i idle skulle kunna innebära en ökning med 5 grader av rumstemp(25 grader), vilket ger en deltaT på 30 grader full load med både h60 och h100, har du testat tempsen med de vanliga fläktarna på h100 etc? vad hade du för fläkt på h60? vilket läge står din h100 i ? pumpen på h100 har 3 olika lägen medan h60 bara har 1 läge (vilket jag antar är high).
men om du är hundra på att rumstempen är samma med h60 och h100 kanske du ska fundera över montering eller test av andra fläktar, speciellt starkare fläktar, corsair specs på fläktarna säger 92cfm, dvs bra mycke högre flöde än fläktarna du har bytt till (57.7cfm).

Permalänk
Medlem

Hela 240mm radiatorn visar sin styrka vid högre volt och sådant, överklocka den så kommer du få mycket mer informativa resultat.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

erhm, du vet att inget kan vara kallare i datorn än din rumstemperatur? Då allt där inne har samma temperatur om du inte har en kylare som kyler det.
Fläktar och vatten är till för att leda bort värme,
Jag vill inte ha 22C på mitt rum iallafall

Stämmer inte med vattenkylning.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

just idle tempsen får mig o fundera på rumstemperaturen 25c idle skulle kunna innebära ca 18-20 grader i rummet så, och de 30 grader i idle skulle kunna innebära en ökning med 5 grader av rumstemp(25 grader), vilket ger en deltaT på 30 grader full load med både h60 och h100, har du testat tempsen med de vanliga fläktarna på h100 etc? vad hade du för fläkt på h60? vilket läge står din h100 i ? pumpen på h100 har 3 olika lägen medan h60 bara har 1 läge (vilket jag antar är high).
men om du är hundra på att rumstempen är samma med h60 och h100 kanske du ska fundera över montering eller test av andra fläktar, speciellt starkare fläktar, corsair specs på fläktarna säger 92cfm, dvs bra mycke högre flöde än fläktarna du har bytt till (57.7cfm).

Behöver inte vara så lågt, men kan vara som du säger med olika rumstemp!
Vid mina mätningar har jag 25C i rummet och idle på 28C, men det måste vara varmare iallfall

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av iSw3de:

Behöver inte vara så lågt, men kan vara som du säger med olika rumstemp!
Vid mina mätningar har jag 25C i rummet och idle på 28C, men det måste vara varmare iallfall

Jag har rumst temp på 17 grader och jag tycker det är skönt.

Jag kan ju dock vara härdard efter att man har levt i 12 grader kalt 5 vintrar och ingen har klagat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iSw3de:

erhm, du vet att inget kan vara kallare i datorn än din rumstemperatur? Då allt där inne har samma temperatur om du inte har en kylare som kyler det.
Fläktar och vatten är till för att leda bort värme,
Jag vill inte ha 22C på mitt rum iallafall

Har mellan 18-20C i rummet. Fullt medveten om att komponenterna aldrig kan vara kallare än "Ambient Temp".

Hur jävla varmt har du det? xD 25C+?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Stämmer inte med vattenkylning.

Varför skulle det inte stämma då också? Inget kyler det då, det leder bara bort värmen effektivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Varför skulle det inte stämma då också? Inget kyler det då, det leder bara bort värmen effektivare

Så vattnet som kyler ner cpu:n kan inte bli kallare än rumstemperaturen? Kyls det inte av fläktarna när det går igenom radiatorn?..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Varför skulle det inte stämma då också? Inget kyler det då, det leder bara bort värmen effektivare

Du kan få ned temperaturerna under rumstemp med riktig, ordentlig vattenkylning, men inte med någon H60 eller dylika slutna system.

Skrivet av WardonE:

Så vattnet som kyler ner cpu:n kan inte bli kallare än rumstemperaturen? Kyls det inte av fläktarna när det går igenom radiatorn?..

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Du kan få ned temperaturerna under rumstemp med riktig, ordentlig vattenkylning, men inte med någon H60 eller dylika slutna system.

Hur skulle detta gå till? Jag vill veta hur du med säg 25gradig luft kyler ner något till 20grader genom att bara blåsa den 25gradiga luften på föremålet du ska kyla ner.

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Administrativ avgift

Vattnet blir ju rumstemp ..... och sedan kyls det med rumstemp luft så förklara hur ni får det kallare....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Du kan få ned temperaturerna under rumstemp med riktig, ordentlig vattenkylning, men inte med någon H60 eller dylika slutna system.

Bara för att det är "riktig" vattenkylning gör inte kylningen magisk.
Du får köra peltier kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Så vattnet som kyler ner cpu:n kan inte bli kallare än rumstemperaturen? Kyls det inte av fläktarna när det går igenom radiatorn?..

vad kyler fläktarna med då? Jo luften i rummet, vilket betyder att radiatorn max kan gå ner till rumstemp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tacocat:

Hur skulle detta gå till? Jag vill veta hur du med säg 25gradig luft kyler ner något till 20grader genom att bara blåsa den 25gradiga luften på föremålet du ska kyla ner.

Om din vattenkylning innefattar t.ex bongkylning.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Fråga:
1. Kan man med hjälp av fläktar kyla en kylfläns (på tex. en dator) till under rådande rumstemperatur? Det finns dom som påstår att detta skulle vara möjligt under extrema förhållanden.

Svar:
1. Nej, inte en kylfläns som normalt är torr. Däremot om du omger en flaska med en fuktig trasa och låter vinden blåsa, så kan flaskan få lägre temperatur än omgivningen. Detta beror på att vattnets ångbildningsvärme (den energi som fordras för att vatten skall övergå från flytande till gasform) kyler flaskan.

Permalänk
Testpilot

Ligger 32grader i idle på min i5 2500k (stock) och 55-62 grader efter tex. 2-3 timmars BF3 spelande.. så tycker att de där tempsen du har är riktigt höga då jag nästan har samma med stockkylare.

EDIT: Tempen är ingen fara alls! Du kan lägga dig på runt 80 grader och du löper fortfarande inte någon direkt risk på datorn!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det är inte så att jag är orolig tycker bara att det låter sjukt löjligt att h60 som är en 120 mm radiator kyler stabilare än mig h100 men tack alla får lite bättre svar än vad jag trodde jag skulle få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Fråga:
1. Kan man med hjälp av fläktar kyla en kylfläns (på tex. en dator) till under rådande rumstemperatur? Det finns dom som påstår att detta skulle vara möjligt under extrema förhållanden.

Svar:
1. Nej, inte en kylfläns som normalt är torr. Däremot om du omger en flaska med en fuktig trasa och låter vinden blåsa, så kan flaskan få lägre temperatur än omgivningen. Detta beror på att vattnets ångbildningsvärme (den energi som fordras för att vatten skall övergå från flytande till gasform) kyler flaskan.

Men då är det inte längre luften i rummet, men förstår vad du menar

Permalänk
Medlem

Ang. det med rumstemp. Om jag inte minns fel är det så att luft i rörelse skapar en såkallad kyleffekt som gör att du kan komma under ambient i tex. custom vattenkylningssystem.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tacocat:

Hur skulle detta gå till? Jag vill veta hur du med säg 25gradig luft kyler ner något till 20grader genom att bara blåsa den 25gradiga luften på föremålet du ska kyla ner.

Skrivet av trisse23:

Vattnet blir ju rumstemp ..... och sedan kyls det med rumstemp luft så förklara hur ni får det kallare....

Skrivet av iSw3de:

vad kyler fläktarna med då? Jo luften i rummet, vilket betyder att radiatorn max kan gå ner till rumstemp

Skrivet av Demonoidz:

Om din vattenkylning innefattar t.ex bongkylning.

Skrivet av ninnuam:

Ang. det med rumstemp. Om jag inte minns fel är det så att luft i rörelse skapar en såkallad kyleffekt som gör att du kan komma under ambient i tex. custom vattenkylningssystem.

Kort och gått för alla ska vara med.
Fläktar som skapar ett undertryck av luft dvs gör att en liter luft minskar i tryck och samma mängd molekyler blir utspridda över 2L luft "tappar" eller rättare sagt får sin termiska energi utspridd över en större volym.

Temperatur eller termisk energi är ett mått på kinetisk energi i molekyler i ett medium.

Detta gör att riktigt effektiv kylning kan man åstadkomma temperaturer under ambient temp.

Kolsyresläckare bygger på exakt samma princip. En viss mängd gas i högt tryck släpps ut. 5L CO2 vid 10 atmosfärtryck släpps ut och vidgar sig till 50L CO2 vid 1 atmosfärtryck sprider ut sin termiska energi över 10gånger högre volym. Så ledes sjunker temperaturen på mediumet med 90%.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin