Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ta bort gammal pasta - sätta dit H60

Ska inom några dagar montera min nya H60 kylare på min 2600k. Ska då ta bort gamla kylaren och rensa bort den gamla pastan.

är inte 100% hur jag ska göra det. Har tillgång till Aceton (som man typ rensar nagellack med?) har hört att detta ska fungera för att få bort resterna utav pastan.

1: Montera av kylaren

2: torka bort majoriteten utav pastan med något? papper? sådan duk till glassögon? förslag?

3: applicera aceton med örontoffs/rensare för o få bort resterande.

4: låt det torka, kolla igen så allt är borta/eventuellt dra en till rengöring fall i att.

5: börja montera H60'n.

Eller är jag helt fel ute? bättre o fråga o vara 100% säker, än att tro att man kan o sedan göra fel.

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem

kör på du (själv så tar jag ibland en trasig strumpa (tvättad såklart och tar bort det värsta sen tar jag papper o aceton när jag har det annars blir det papper och suddigummi (funkar också fint om man inte vill hålla på med aceton ^^)
med papper så menar jag toapapper eller liknande som är väldigt mjukt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kör på du (själv så tar jag ibland en trasig strumpa (tvättad såklart och tar bort det värsta sen tar jag papper o aceton när jag har det annars blir det papper och suddigummi (funkar också fint om man inte vill hålla på med aceton ^^)
med papper så menar jag toapapper eller liknande som är väldigt mjukt

Suddigummi? seriöst?

haha..ja man lär sig nytt varje dag.. xD

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk

Ta inte suddgummi eller dylikt... det lämnar ludd som ökar cpuns temps sen.
Ta melittafilter och något med hög alkoholhalt alt. kemiskt ren bensin.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar/bomullspinne (i fortsättningen kallad tops) samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Citerat från Vicotnik:
Citat:
"Det går bra med vad som helst så länge det avdunstar helt utan att lämna en massa skräp kvar. Så etanol funkar om den är helt ren och väldigt koncentrerad. Vanlig sprit funkar förmodligen inte så bra.
När du har ditt ämne och dina topsar, börja med att ta en tops och doppa den i ditt ämne. Var försiktig så du inte får det på ögonen eller i munnen. Undvik också hud-kontakt, även om det i regel inte är lika farligt. Låt det droppa lite så att den överblivna vätskan försvinner och torka sen på din källa med den. Tänk på att det räcker med att torka med det som finns inuti själva bomull-toppen på topsen, ungefär som med en pensel eller en trasa. Torka på hela området tills kylpastan lossnat helt och knappt syns. Om du lagt på för mycket kylpasta förr kommer du behöva torka flera gånger med tops.
Efter att du torkat, byt din tops och använd en ny, torr tops och torka på ytan. Upprepa sen från början (med att doppa en i ditt kylpasta-borttagande ämne) tills kylpastan är helt borta. Avsluta alltid med att torka bort så mycket du kan. Resten kommer avdunsta så småningom.

En bra metod för att torka bort överflödiga vätskor och kylpasta är med kaffefilter, då det aldrig kommer ludda, vilket tops riskerar att göra, och papper i princip alltid kommer göra.

För mer info se denna tråd som länkas från sticky.

Permalänk
Medlem

toapapper och sen på med ny pasta och kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

Ska inom några dagar montera min nya H60 kylare på min 2600k. Ska då ta bort gamla kylaren och rensa bort den gamla pastan.

är inte 100% hur jag ska göra det. Har tillgång till Aceton (som man typ rensar nagellack med?) har hört att detta ska fungera för att få bort resterna utav pastan.

1: Montera av kylaren

2: torka bort majoriteten utav pastan med något? papper? sådan duk till glassögon? förslag?

3: applicera aceton med örontoffs/rensare för o få bort resterande.

4: låt det torka, kolla igen så allt är borta/eventuellt dra en till rengöring fall i att.

5: börja montera H60'n.

Eller är jag helt fel ute? bättre o fråga o vara 100% säker, än att tro att man kan o sedan göra fel.

Det är allt rätt enligt mig

Jag gjorde precis det samma när jag tog bort stock kylaren och satta dit en ny Tog kontakt med Inet i stockholm där jag även köpte kylaren och de berättade och visade mig en bild på den här som jag skulle använda :

Funkade utmärkt för mig. Även jag använde örontofs

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av tubbää:

toapapper och sen på med ny pasta och kylare.

Toalettpapper, hushållspapper eller dylikt är INTE att föredra då det är material som efterlämnar rester. Därför bör istället en mikrofiberduk användas, en sådan används till att rengöra glasögon med bland annat, då de inte lämnar någonting efter sig.

Permalänk
Medlem

Kaffefilter + kemiskt ren bensin eller isopropanol, huvudsaken är att det avdunstar fort och att det du rengör med inte lämnar rester som t.ex. ludd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ta inte suddgummi eller dylikt... det lämnar ludd som ökar cpuns temps sen.
Ta melittafilter och något med hög alkoholhalt alt. kemiskt ren bensin.

Suddgummi? Det använder man på grafikminnen när man ska montera kylflänsar inte på processorn.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Suddgummi? Det använder man på grafikminnen när man ska montera kylflänsar inte på processorn.

Ja, det var ju typ det jag menade.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, då har jag denna biten under kontroll. Men verkar inte ha så mycket tur med min andra tråd ännu hehe

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

Suddigummi? seriöst?

haha..ja man lär sig nytt varje dag.. xD

Suddgummi är ett gammalt trick, vår IT lärare sa det för nån vecka sedan att han alltid gör och sa att vi ska göra så. XD

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.