Hör man skillnad mellan .flac och 320kbs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Men går man däremot nedåt 192kbps klassen så hör jag skillnad.

Märk väl att även om MP3 kan reproducera all musik transparent vid 192kbps betyder det inte att alla MP3-filer med minst 192kbps är transparenta. Om man använder gammal/dålig mjukvara för komprimering eller suboptimala inställningar så är det självklart att det kan gå att höra skillnad.
Om du känner dig självsäker, välj en bit av en låt du tycker låter extra dåligt, komprimera den med LAME -V2 (dvs. 192kbps VBR) och försök höra skillnad med t.ex. WinABX. Mina pengar ligger iaf. på att du inte kan höra skillnad i en sådan miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

(OFT: Gillar hur mitt rättstavningsprogram
får: uppspelningsutrustning
Till: pulverbågssvetsutrustning

haha, känner igen det där alltför väl..

det illustrerar också skillnaden mellan FLAC och MP3 bra passande nog. se MP3-komprimering som en sekreterare som försöker uppfatta en diktamen och arkivera i en stenografisk form, du har nu två ställen där betydelsen kan förvanskas, dels vid nedtecknandet och sen vid uppläsandet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Mina egna erfarenheter säger att en 192kbps mp3 räcker i de flesta fall. Som margnus1 säger beror det mycket på komprimeringen.

Generellt är det högre frekvenser som tar stryk av för hög komprimering/för låg bitrate.
Det hör man på sk. hihats och cymbaler på t.ex. 80/96 och 128Kbps mp3 filer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag har aldrig kunnat urskilja någon skillnad mellan en 320 kbps-mp3-fil och en FLAC-fil.

Så, i mina ögon är FLAC bara onödigt och tar upp väldigt mycket mer plats.

Permalänk

Beror mycket på inspelningen såklart men tycker ofta flac låter mer öppet, ger klarare ljud och högre detaljrikedom.

Permalänk
Inaktiv

När jag laddar ner musik (gratis, laglig, självklart ) tar jag alltid flac om det finns, för att man då är säker på vad man får.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AndreaX:

haha, känner igen det där alltför väl..

det illustrerar också skillnaden mellan FLAC och MP3 bra passande nog. se MP3-komprimering som en sekreterare som försöker uppfatta en diktamen och arkivera i en stenografisk form, du har nu två ställen där betydelsen kan förvanskas, dels vid nedtecknandet och sen vid uppläsandet.

Hahaha aa Precis!
Likväl så fungerar alltså Firefox Rättstavningsprogram som en enkodningsprocess. xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har för länge sedan pysslat med mp3 128kbps.. sedan vqf som skulle låta bättre än mp3 vid låga bitrates.. det går att lyssna på men låter nog ganska dåligt ^^ sedan mp3 igen i bättre kvalitet.. Idag så kör jag flac för att det är samma kvalitet som cd-skivan altså den högsta kvalitet som går att få ut från cd-skivan ingen försämring eller förstörande komprimering.

Sedan finns det väl kanske några få nackdelar med flac.. som att det tar mera plats, vilket inte spelar någon större roll..
om man inte har sveriges radios arkiv eller iaf otroligt mycket skivor
Tycker själv jag har många skivor.. vet inte exakt men säg 1200-1400 skivor och det tar ca 600GB..
så det borde få plats väldigt många på dom största hårddiskarna på 4TB

Permalänk
Medlem

jag kör apple lossless. har försökt och urskilja 320kbits mp3 och lossless men har väldigt svårt för det. anledningen till att jag kör lossless är för att verkligen vara säker på att inte källan är den svagaste länken.
Ni som märker skillnad, är det samma källa från början? dvs har ni konverterat WMA filen till flac och mp3 för att testa?

Permalänk
Medlem

Som denna tråden har blivit så är alla rörande överens att det är skillnad men åxå ingen större skillnad.

Antingen så hör du skillnad eller åxå inte, bara du själv som vet.

Föredrar LP framför CD men vafan spotify är verkligen trevligt el bara random radio på nätet.

Permalänk

Personligen uppfattar jag renare ljud i FLAC.
Kan bara vara att jag använde annat program till FLAC filer men tvivlar (kommer ej ihåg vad de hette xD)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asterixa:

Som denna tråden har blivit så är alla rörande överens att det är skillnad men åxå ingen större skillnad.

Antingen så hör du skillnad eller åxå inte, bara du själv som vet.

Föredrar LP framför CD men vafan spotify är verkligen trevligt el bara random radio på nätet.

Lp har ju en del dåliga tekniska egenskaper, så det är antagligen olika mastringar du lyssnar på och jämför och du föredrar då en viss mastring före ett bättre överföringssystem, det är helt enkelt olika saker som är på fonogrammen.
Det är inget fel med det, men man ska tänka på att man kan ha samma situation mellan tex mp3 och flac eller vad man nu jämför (kanske bilder) ett bättre format med ett sämre innehåll kan alltså vara sämre rent objektivt om man enbart ser till slutresultatet, men det beror då inte på formatet utan på innehållet man försöker överföra (skräp in <> skräp ut) när man jämför olika fonogramtyper så måste man alltså hålla isär musikinnehållet och formatets tekniska egenskaper om det inte ska riskera att bli väldigt fel i jämförelsen.

Det är i LP vs CD fallet bevisat att det går att spela in en lp på cd och att man sedan inte kan skilja den cdåtergivna lpn från den direktuppspelade lpn, däremot om man gör tvärt om så kommer i princip alla att kunna höra när man spelar upp lpn. Cd är alltså en bättre "återgivare"
Ändå hävdar en del att lpformatet är bättre bara för att lp ibland låter bättre pga att det är olika innehåll på skivorna, istället för att klaga på mastringen/innehållet så klagar man på cdformatet och då blir det fel, väldigt fel....

Ibland så kommer det också en del som tror att man kan "förbättra" något som har varit utsatt för förstörande komprimering av nån sort, oavsett om det är mp3 eller jpg eller nått videoformat så kan man inte få mera detaljer när man väl har gjort den förstörande komprimeringen, man kan bara färga innehållet på ett annat sätt, om innehållet är extremt dåligt färgat från början så kan det kanske bli lite mindre störande, säg att man dämpar ett oerhört påträngande mellanregister på en musikfil, då kan man kanske stå ut med att lyssna på den, men att omkoda en dålig mp3 till flac återskapar inte några fler detaljer.

Skillnader mellan bra gjorda mp3 och flac filer är mycket liten om ens någon om man testar det seriöst, i de flesta fall kommer man inte att kunna skilja dem åt med musik. Men samtidigt så har flac och alla andra oförstörande format fördelen att de ger mer möjligheter att byta format och processa, dessutom är flac ett öppet format medans mp3, aac och en del andra format inte är öppna. Jag föredrar flac alla gånger före Apples och Microsofts losslessformat, jag tycker inte heller om Monkey, eftersom det finns ett bra fungerande fritt format i flac

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har personligen aldrig kunnat höra skillnad mellan 320kbit/s och FLAC. Kanske för att min inställning är att jag tror att det inte är någon skillnad förrän jag faktiskt hör någon skillnad. Det verkar som att dom flesta tänker att det borde vara skillnad för FLAC är ju teoretiskt bättre och då inbillar dom sig att dom hör skillnad.

Men visst, jag ska faktiskt göra en elevundersökning på skolan om ljudkvalitet, och där kommer jag att ha med lite 320kbit vs FLAC men även typ 192kbit mp3 också. Lite 16/44.1 vs 24/96 också. Men det blir om några veckor, kan höra av mig med resultatet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Personligen uppfattar jag renare ljud i FLAC.
Kan bara vara att jag använde annat program till FLAC filer men tvivlar (kommer ej ihåg vad de hette xD)

Spelar ingen roll vad man änvänder till FLAC, det är lossless komprimering och alla program ger samma resultat. Vid uppspelning är ljudet identiskt med originalet.
Gör man FLAC av mp3 som original så blir det identiskt med mp3. Flac med CD som original blir identisk med CD.
Mp3or kan skapas av olika program och med varierande kvalitetsnivåer, så 320kb mp3 behöver inte låta identiskt som 320kb skapat med annat program.
Vad gäller program för att spela upp mp3 finns det nog inget dåligt program idag, men winamp i tidiga versioner var ökänt för den usla ljudkvaliten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradoxnode:

Istället för att spekulera om det kan man testa det på http://mp3ornot.com (320kbps vs 128kbps). Nej jag hörde ingen skillnad mellan dem

Jag kanske bara har tur men lyckades få rätt 4 av 5 gånger på den sidan. Svårt att höra på den typen av musik också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradoxnode:

Istället för att spekulera om det kan man testa det på http://mp3ornot.com (320kbps vs 128kbps). Nej jag hörde ingen skillnad mellan dem

Jag hade otroligt svårt att faktiskt höra någon skillnad men jag hade 6/6 rätt, fler gånger orkade jag inte. Kändes mest som att jag bara gissade ändå.
Inspelning och mastering är tusentals gånger viktigare än om det är 320kbit eller FLAC.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare