Problem med störningsignaler i högtalare, nätagg/moderkortets fel?

Permalänk
Medlem

Problem med störningsignaler i högtalare, nätagg/moderkortets fel?

Hej!

Det är såhär att jag har ett par högtalare med rca ingångar, låter ingenting på min nya dator vilket är extremt skönt. När jag byggde min nya dator ca 1 vecka sedan så valde jag bort de märkena jag använde på mitt förra bygge men jag har funderat länge egentligen vad det var som gjorde störningarna.. Det jag tänkte på mest var nog att det var nätdelen i datorn som gav mig störningssignaler för ljudkortet jag använde är externt och livnär sig med andra ord på nätaggregatet eller så kunde det vara moderkortet, i dags läget så skulle jag vilja veta av er eftersom jag ser att Asrock är ett märke på marknaden som går frammåt att jag skulle kunna utesluta att det var moderkortets fel för jag skulle kunna vara intresserad av att köpa en produkt från dom.

Mitt gamla bygge bestog utav:

Nätdel: OCZ ModXtream 500W
Moderkort: Asrock P67 Pro3

Kan bara säga att det var mitt första datorbygge min förra dator och jag vågade nästan inte göra ett till bygge men jag tänkte om jag köper de kända märkena så borde jag inte få något problem och somsagt så är min nya helt störningsfri. Ge tips/tankar vad du tror orsakade störningarna i mitt gamla system.

Permalänk

En vanlig störning som uppkommer är ett brum orsakat av nätaggregatet ifall det har hög s.k. "rippel", dvs att spänningen som levereras inte är tillräckligt filtrerat. Annars kan det även ha berott på någon liten vajsing med elektriska jordpunkten mellan datorn och högtalarna, eller i datorn antingen på moderkort eller med nätaggregatet. Vissa strömsparfunktioner som typ C1 state (halt) skapar också en del störningar med vissa nätaggregat har jag märkt, just pga att CPU:n abrupt stängs ned och sätts igång igen flera gånger per sekund, denna funktion går oftast att stänga av i BIOS dock. Skönt att du blev väck med problemen iaf.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att störningssignalerna i högtalarna var ett högfrekvent ljud typ som ett "pipljud" så fort man rörde musen osv..

Permalänk

Vill minnas att jag hade ett svagt brummande ljud varje gång jag flyttade musen sidledes, då hade jag en nätdel från Ace

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har ett usb ljudkort, de är mycket känsliga på det sättet du beskriver, har du jordat vägguttag till datorn?
Det som kan fungera är att använda en galvanisk isolator på ljudutgången, eller byta ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har liknande problem med en konstant störning som märks en aning mer när man t.ex rör musen.

Nätagget är ett Corsair AX 650 W, ljudkortet ett Asus Xonar D2X och det sitter i den gigantiska Corsair 650T. Störningen hörs i både högtalare och hörlurar.