Klantig och sjukt oteknisk behöver hjälp med hörlurar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Köp ett par nya, som inte är överprisade (Beats dvs)

Beats har väl bara ett pris? Om man vill ha ett par beats och köper ett par beats så finns det ju bara ett pris, utan prefix.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s94ra:

Varför inte? Ljudet på dessa lurar äger!

Om du bor runtom E-tuna kan jag göra det på någon minut.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Om du bor runtom E-tuna kan jag göra det på någon minut.

Ehm, Halmstad? Hha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s94ra:

Ehm, Halmstad? Hha

Sorry, gooby.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s94ra:

Ehm, Halmstad? Hha

Kanske ska upp till en polare i Halmstad på Lördag.
Säger till isåfall så kan jag kanske fixa dom snabbt åt dig.

Permalänk
Medlem

Som sagt, en tändare och värma lite funkar nog bättre än att försöka skala dem med kniv, eftersom det är så tunn isoleringsbeläggning på de trådarna.

Grilla lite försiktigt någon cm på vardera sidan och tvinna ihop dem ordentligt, sen eltejp över så brukar det hålla ett bra tag, även om lödning eller helt byta kabel är bäst och snyggast.

Eftersom det är så nära luren det gått sönder kan man löda direkt på kretskortet om man får isär lurarna utan att bända (om de är limmade är det svårt, skruvade så är det lätt)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har du eller dina föräldrar ingen hemförsäkring?

Permalänk
Inaktiv

Är det inte lös kabel på Beats? alltså hitta den andra sladden som följde med å byt ut den bara.?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s94ra:

som gör allt för lite hjälp"

Stick till Assist på flygaregatan 25 (ute vid flygstaden) dom fixar sånt

ring dem på 035 17 22 90

www.assisthalmstad.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Skulle gissa på att ljudet inte spelar någon direkt roll i detta fallet. Bara namnen får väll vilken tonåring som helst vild innanför byxorna..

Allvarligt talat, det spelar ingen roll vad det kostar om jag kan få "vilken tonåring som helst vild innanför byxorna.."

Skämt å sido, TS;
Hitta valfri elektronik-service-verkstad så ordnar dom lurarna. Annars, skicka ett PM så lagar jag dom!

Permalänk
Medlem

Varför gör ni saker så komplicerade? ^^ Fördelen med beats är att kabel har 3.5mm utgångar i båda änden så råkar man ha sönder kabeln så är det bara att byta ut kabel. Vill du ha original så kan du köpa de här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659664
annars funkar vilken sladd som helst som har 3.5 mm utgång i båda änderna

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller problemet. Hörluren har väl löstagbar kabel? Är bara köpa nu 3,5mm<->3,5mm i valfri längd och ersätta den trasiga.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Förstår inte heller problemet. Hörluren har väl löstagbar kabel? Är bara köpa nu 3,5mm<->3,5mm i valfri längd och ersätta den trasiga.

Skrivet av aniik:

Varför gör ni saker så komplicerade? ^^ Fördelen med beats är att kabel har 3.5mm utgångar i båda änden så råkar man ha sönder kabeln så är det bara att byta ut kabel. Vill du ha original så kan du köpa de här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659664
annars funkar vilken sladd som helst som har 3.5 mm utgång i båda änderna

ser inte ut att gälla de här. verkar iaf bara vara Y-delning till varje lur på bilden att döma, så just denna passar nog inte ivf. såvida inte betlurar är monofoniska också, vilket iof inte skulle förvåna mig..

Skrivet av MultiMan:

Ofta är de lackade istället ja, men det går att löda så länge man skrapar rent och håller undan eventuella textilförstärkningar/trådar.

Annars får väl trådskaparen använda hederlig sockerbit eller klämskarvdon, men klumpigt blir det.

sockerbit är nog ingen hit, lär trasa sönder en sån kabel lika troligt som den gnider fram kontakten som behövs. att skrapa de 4-5 sytrådar som är ledande är inte heller det lättaste tyvärr.

och:

Skrivet av Waste:

Bara använda en tändare lite försiktigt och sen göra rent med isopropanol.

+

Skrivet av mrqaffe:

men många lurkablar är lackisolerade och de kan även ha nån form av syntetfiber invävda för att få ökad dragstyrka, lack och mylarfiber är svårlött så det måste bort för att det ska bli kontakt, så att vira ihop o tejpa lär inte funka bra.

tändaren kan ju fungera för rensningen, men då har man åas istället ingen som helst hållbarhet i tråden iom att även fibrerna lär säga hejdå vid den behandlingen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Relik 📜

*tråd fetrensad*

Kul, killar, men nu tar vi upp diskussionen en nivå. Hjälp trådskaparen eller låt fingrarna vila från tangentbordet. Raderade även "tjej" från trådtiteln, då det verkar få vissa att bli alldeles till sig..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Att löda blir svårt om du inte hittar någon som är extremt stadig på handen och väldigt noggran. Trådarna är pytte-pytte-pytte små!
Lödde själv ihop micken på mitt headset, och i slutändan så var det ren tur att jag satte lödpunkten rätt.
Det bästa du kan göra nu är att försöka tvinna ihop rätt kabel och eltejpa, då ska nog funka ett tag

Inte så svårt, jag är rätt darrhänt och jag har lött en del ytmonterade komponenter utan större problem

Men till TS: Leta reda på någon som har lödutrustning och kan löda. Förse honom med lite krympslang och en öl eller två så kan han nog fixa det åt dig. Inget svårt ingrepp, något som jag skulle kunnat göra...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare