Poll: NAS användning

Permalänk

Poll: NAS användning

Hej!

Funderade på hur folk egentligen gör med sin datalagring:

1) NAS med "NAS-anpassade diskar"
2) NAS med Gröna (icke anpassade) diskar
3) Dedikerad filserver typ HP Proliant
4) "Bara" interna/externa diskar
5) Lagrar inte data

Hur gör du?

Permalänk
Medlem

Jag kör med hårddiskarna i burken enbart, men jag har funderat mycket på att kanske skaffa någon form av NAS bara för att få bort lite mer ljud från datorn.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

"Lagrar inte data." borde vara "Molnet."

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite fel att säga NAS anpassade diskar, går ju alldeles utmärkt att köra Green diskar i en NAS, beror ju på hur man konfigurerar dessa, tex om man kör dom som enskilda volymer så spelar det ju ingen roll om det är tex WD green eller red,

Kör man däremot RAID 5 så bör man ju ha RAID anpassade diskar som tex WD Red eller RE4

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tycker det är lite fel att säga NAS anpassade diskar, går ju alldeles utmärkt att köra Green diskar i en NAS, beror ju på hur man konfigurerar dessa, tex om man kör dom som enskilda volymer så spelar det ju ingen roll om det är tex WD green eller red,

Kör man däremot RAID 5 så bör man ju ha RAID anpassade diskar som tex WD Red eller RE4

Jag kör med "Green-diskar" i min NAS, sedan två år.. Och kör Raid-X.
Har dock inte stött på några problem ännu..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Damn, röstade fel. +1 på "Bara" interna/externa diskar och -1 på lagrar inte data

Jag köpte en 300 GB HDD från en Second Hand shop för 60 kr. Jag TROR jag använder den till lite whatever, som webserver och minecraft server. Möjligtvis några spel.

Sen hittade min bror en kartong med laptops, 2.5" diskar 4 eller 5 stycken. Jag fick en 300 GB för att han inte kan använda den (för lite ström). Laptoparna hade inga batterier och några hade förstörda skärmar. Vi tror att någon har fått några dator relaterade saker och inte orkat fixa dom, lagt dom i en kartong och slängt den. DEN disken anväder jag som en disk att ha mina helt lagliga serier som jag har köpt och fört över till min dator bland min musik och spel.

Sen har jag en till 300 eller 250 GB 3.5" hdd som jag har W7 och annat på. Saker som rika folk har på en super snabb SSD.

Jag delar miin DD (Download Disk) med nätverket så jag kan se på serier på min laptop (skola) samt min bror som jag nämde förut.

Permalänk
Medlem

Jag har tre externa diskar kopplade till min mac mini.
Är sugen på en NAS för att få upp hastigheten lite (USB 2.0, får runt 30Mb/s över gigabitnät), men det får bli i framtiden.
Ett thunderbolt chassi hade varit ett fint alternativt med, men det är väl dyrt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Använder mig av en Seagate FreeAgent GoFlex Home 2TB som borde vara någon sorts av nas tycker man, eller?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672645
http://www.seagate.com/gb/en/external-hard-drives/desktop-har...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Gipp3r:

Jag kör med hårddiskarna i burken enbart, men jag har funderat mycket på att kanske skaffa någon form av NAS bara för att få bort lite mer ljud från datorn.

Har inte tänkt på det faktiskt...fast mina högtalare låter ganska högt så...ingen musik?

Skrivet av Sony?:

"Lagrar inte data." borde vara "Molnet."

Tänkte inte på att det finns de som lagrar data i molnet. Men finns det nån som lagrar t.ex. 2 TB där? Nerladdningstiden med 100Mbit blir ju 12 dagar om jag inte räknat fel...

Skrivet av ggustavsson:

Tycker det är lite fel att säga NAS anpassade diskar, går ju alldeles utmärkt att köra Green diskar i en NAS, beror ju på hur man konfigurerar dessa, tex om man kör dom som enskilda volymer så spelar det ju ingen roll om det är tex WD green eller red,

Kör man däremot RAID 5 så bör man ju ha RAID anpassade diskar som tex WD Red eller RE4

Sant! Sliter inte även RAID 0 och RAID 1 på diskarna? Kanske det borde funnits ett alternativ till (kör NAS utan RAID eller liknande)

Skrivet av DaBone:

Jag kör med "Green-diskar" i min NAS, sedan två år.. Och kör Raid-X.
Har dock inte stött på några problem ännu..

Du får gärna testa att köra något SMART-program, t.ex. CrystalDiskInfo. Garantitiden borde väl vara 3 år (om du har t.ex. WD20EARX) oavsett användning om du har tur?

Skrivet av Kiipa:

Damn, röstade fel. +1 på "Bara" interna/externa diskar och -1 på lagrar inte data

Jag köpte en 300 GB HDD från en Second Hand shop för 60 kr. Jag TROR jag använder den till lite whatever, som webserver och minecraft server. Möjligtvis några spel.

Sen hittade min bror en kartong med laptops, 2.5" diskar 4 eller 5 stycken. Jag fick en 300 GB för att han inte kan använda den (för lite ström). Laptoparna hade inga batterier och några hade förstörda skärmar. Vi tror att någon har fått några dator relaterade saker och inte orkat fixa dom, lagt dom i en kartong och slängt den. DEN disken anväder jag som en disk att ha mina helt lagliga serier som jag har köpt och fört över till min dator bland min musik och spel.

Sen har jag en till 300 eller 250 GB 3.5" hdd som jag har W7 och annat på. Saker som rika folk har på en super snabb SSD.

Jag delar miin DD (Download Disk) med nätverket så jag kan se på serier på min laptop (skola) samt min bror som jag nämde förut.

SSD är inte sååå dyrt nuförtiden Testa SSD, tror inte du blir besviken!

Skrivet av Json_81:

Jag har tre externa diskar kopplade till min mac mini.
Är sugen på en NAS för att få upp hastigheten lite (USB 2.0, får runt 30Mb/s över gigabitnät), men det får bli i framtiden.
Ett thunderbolt chassi hade varit ett fint alternativt med, men det är väl dyrt.

Bara gigabit lokalt eller har du gigabit internet med?

Skrivet av skruvis:

Använder mig av en Seagate FreeAgent GoFlex Home 2TB som borde vara någon sorts av nas tycker man, eller?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672645
http://www.seagate.com/gb/en/external-hard-drives/desktop-har...

Ja det är det nog...svårt att dra en gräns kanske, men när hårddisken har nätverksanslutning (+CPU) är det väl en NAS...

Nästa fråga är ju hur folk använder sin NAS - är det för att få enkel åtkomst eller är det för enkel "backup" (jaja, jag vet att det inte är riktig backup) eller för att en NAS är så jäkla snygg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini2.0:

Bara gigabit lokalt eller har du gigabit internet med?

Lokalt, har 100Mbit internet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dedikerad filserver som jag byggt själv, med "green"-diskar (7x2 TB ZFS raidz2 på FreeBSD), några diskar från Samsung och andra från Western Digital. Vad ska man då rösta på? Känns inte som "typ HP Proliant". Samtidigt är ju en filserver en sorts NAS (Network Attached Storage).

Problemet är att jag har fyllt mina 10 TB lagringsutrymme på filservern så just nu lagrar jag på diverse interna/externa diskar. Har börjat bygga upp en mindre ZFS-pool även på skrivbordsdatorn med "ZFS on Linux". Har även en 1 TB-disk i min htpc som är utdelad med NFS över gigbitnätet så den kan ju också räcknas som en filserver, fast det är en singeldisk i den. Alla datorer i hemnätverket åtkomliga så allihopa är ju på sitt sätt filservrar/NAS mot varandra men det är bara en av dem som är dedikerad för enbart lagring.

Filservern har jag för att lagra undan filer på helt enkelt, ungefär som en extern hårddisk. Men även med gigabit så är det ganska långsamt att arbeta mot en filserver så filer som jag "jobbar" med vill jag lagra lokalt. Jag håller mycket på med video och det tar mycket plats när normala filer är flera GB stora. Jag vill gärna ha en lokal lagring också i datorn, dels som backup och bättre prestanda men också att man ska kunna använda dem självständigt om filservern skulle vara nere.

Jag har förresten en liten NAS-burk också. En Linksys NSLU2 som man ansluter en extern hårddisk till via USB. Denna möjlighet finns också på min router, en Netgear WNR3500Lv2, men jag har ännu inte använt detta på routern. NSLU2 kör jag debian på och den jobbar som backupmaskin genom att varje natt spegla en 2TB hårddisk över internet mot en annan likadan enhet placerad hos en bekant. Tack vare rsnapshot så skickas endast förändrade filer över till backupen så det tar inte lång tid (den används enbart för digitalfoton). Den USB-anslutna hårddisken var inte det minsta "NAS-anpassad" då den somnar automatiskt och varvar ner sig till strömsparläge och denna funktion går inte att stänga av (har för mig det är någon samsung-disk). Så jag var tvungen att köra operativsystemet på separat 2,5-tums usb-disk av äldre modell. Då funkar det bra att lagringsdisken somnar mellan backuperna.

Så jag svarar väl 2), 3) och 4).

Permalänk

Har två NAS:ar, en GoFlex Home för filmer och tv-serier och en ReadyNas för backup. Övriga filer lagras internt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Jag kör med "Green-diskar" i min NAS, sedan två år.. Och kör Raid-X.
Har dock inte stött på några problem ännu..

Gissar att du inte har haft problem med diskar så det är väntat. RAID grejer hjälper först då diskar börjar ha problem. Så i stället för att bli helt slängda ur RAID fältet blir det bara markerat som wirte/read error och arrayen gör en recover. Ganska smidigt om alternativet är att hela skiten går ner

Permalänk
Medlem

Vad tycker du man ska rösta om man har en server med samsung diskar? 7200rpm osv
Är inte dedikerad NAS, kör mycket på en burk

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Har en systemavbildning på min interna lagringsdrisk på datorn. Lagringsdisken får även stå för allt det "viktiga" jag har på datorn. Den mappen (150GB) är synkad med NASen, som står i en RAID0-konfig, över mitt egna privata moln som står i garderoben, tsm med min extrerna hårddisk-kabinett på 2x2TB för filmer i hemnätverket

Jättetjekt om man lägger in nya bilder på datorn från mobilen eller what not. Vattentätt! - L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dedikerad filserver som jag byggt själv, med "green"-diskar (7x2 TB ZFS raidz2 på FreeBSD), några diskar från Samsung och andra från Western Digital. Vad ska man då rösta på? Känns inte som "typ HP Proliant". Samtidigt är ju en filserver en sorts NAS (Network Attached Storage).

Problemet är att jag har fyllt mina 10 TB lagringsutrymme på filservern så just nu lagrar jag på diverse interna/externa diskar. Har börjat bygga upp en mindre ZFS-pool även på skrivbordsdatorn med "ZFS on Linux". Har även en 1 TB-disk i min htpc som är utdelad med NFS över gigbitnätet så den kan ju också räcknas som en filserver, fast det är en singeldisk i den. Alla datorer i hemnätverket åtkomliga så allihopa är ju på sitt sätt filservrar/NAS mot varandra men det är bara en av dem som är dedikerad för enbart lagring.

Filservern har jag för att lagra undan filer på helt enkelt, ungefär som en extern hårddisk. Men även med gigabit så är det ganska långsamt att arbeta mot en filserver så filer som jag "jobbar" med vill jag lagra lokalt. Jag håller mycket på med video och det tar mycket plats när normala filer är flera GB stora. Jag vill gärna ha en lokal lagring också i datorn, dels som backup och bättre prestanda men också att man ska kunna använda dem självständigt om filservern skulle vara nere.

Jag har förresten en liten NAS-burk också. En Linksys NSLU2 som man ansluter en extern hårddisk till via USB. Denna möjlighet finns också på min router, en Netgear WNR3500Lv2, men jag har ännu inte använt detta på routern. NSLU2 kör jag debian på och den jobbar som backupmaskin genom att varje natt spegla en 2TB hårddisk över internet mot en annan likadan enhet placerad hos en bekant. Tack vare rsnapshot så skickas endast förändrade filer över till backupen så det tar inte lång tid (den används enbart för digitalfoton). Den USB-anslutna hårddisken var inte det minsta "NAS-anpassad" då den somnar automatiskt och varvar ner sig till strömsparläge och denna funktion går inte att stänga av (har för mig det är någon samsung-disk). Så jag var tvungen att köra operativsystemet på separat 2,5-tums usb-disk av äldre modell. Då funkar det bra att lagringsdisken somnar mellan backuperna.

Så jag svarar väl 2), 3) och 4).

Så sjukt, men jag har istort sett samma upplägg som dig!

Dedikerad filserver (byggt själv) med 5st 2TB diskar och FreeNAS

En liten D-Link DNS-323 NAS med 2st 1.5TB diskar.

Och sen har jag 8-10 diskar i mina datorer som jag har för att komma åt data fort.

PS/ hatar externa diskar

(röstade ej i pollen)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jag har en 1812+ NAS med just nu 6 (2 till på posten) 3tb red i RAID6 för långtidslagring. Jag har hållit på med en blandning av interna green och externa eSATA diskar förut men det blev för meckigt och trångt, nu får de agera slaskdiskar för sånt jag inte vill spara.

Så alternativ 1 efter ett par år som 4.

Permalänk
Avstängd

Lagrar inte saker.

Permalänk
Entusiast

Önskar att jag hade en anledning att ha en nas, men filmerna ligger på HTPCn och allt annat på allt-annat-datorn. Så en nas hade bara blivit långsammare och fördelslöst. Utom då för datasäkerheten.

Fixar päronen en HTPC däremot så blir det mer lönt, får hoppas på det

Permalänk

Jag kör Synology DS1812+ för lagring av div. media och annat skräp. Kör här med RAID6 och "gröna diskar".

För lagring av virtuella maskiner kör jag två mirror vdevs av totalt fyra diskar i ZFS. Detta tuffar under SmartOS.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning