Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med datorköp! :)

Hej på er allihopa! Nu är det 3,5 år sen jag köpte min Alienware Aurora (I know..) och när jag nu fått lite cashflow och en hel del mer kunskap inom området ska jag faktiskt sälja min gamle gnu och bygga ett eget system!

(Nuvarande dator: X58 chipset, ATI 5870, i7 920, 8GB 1600mhz ram)

Länk till min varukorg: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2274547/johannes (Vet att nätagget kan tyckas vara lite högt vad gäller effekt men det verkar vara ett väldigt prisvärt nätagg, hellre för mycket än för lite! )

Har suttit i några timmar nu och kollat på omdömen och sånt och fick ihop det där, känns rätt bra enligt mig, men vill höra med er först

Men min viktigaste fråga är vad ni har för förslag på chassin, finns så himla mycket att välja på och har ingen aning vad jag ska ta.. Vill inte ha en som är FÖR stor samtidigt som man vill kunna t.ex sätta in en after-market cooler om man vill utan att det blir trängselproblem. Det får gärna vara stilrent. Sen behöver jag även kylning till CPU då det inte följer med processorn!

Breakdown; 1. Har jag valt bra delar? 2. Vad ska jag ha för chassi? 3. Vad ska jag köpa för CPU-kylare? 4. Kommer jag märka stor skillnad?

Notera att jag inte tänkt överklocka så mycket då processorn kommer upp i 3.9GHz med turbo-mode och känner att jag klarar mig utan att klocka

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag sätter ihop en bättre lista till dig, kommer snart att lägga upp den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

här är lite bättre delar. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2275560/dator här är lite bättre saker än vad du la men fortfarande samma grafikkort. byte bara mot en nyare processor och bättre moderkort. men jag skulle rekomendera Define R4 som chassi och Corsair H100 med andra fläktarn än stock. men hur hög budget har du?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

här är ett annat paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/2275677/2012-09-09 annan processor i5 3570k perfekt för gaming , 2st 7950 i crossfire som kommer att prestera bättre än ett 680 , corsair hydro h60, cooler master haf 912

jag vet inte vad du tycker om detta paket ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

här är lite bättre delar. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2275560/dator här är lite bättre saker än vad du la men fortfarande samma grafikkort. byte bara mot en nyare processor och bättre moderkort. men jag skulle rekomendera Define R4 som chassi och Corsair H100 med andra fläktarn än stock. men hur hög budget har du?

Tack för din insats! Jag håller med att din version är bättre och ska köra på den Har faktiskt lagt till ett R4, satt och funderade på den innan. Däremot är jag inte säker hur jag gör med kylningen. 900 spänn för vattenkylning är rätt mycket om man inte ska klocka så mycket, hade nämligen inte så mycket planer på det. Budgeten är väl 16000 skulle jag säga fast det får gärna vara så lite som möjligt. Fast då jag ligger på 14'300 nu och bara har cpu kylningen kvar lär jag ju inte komma upp så högt.

Kanske är H60 ett bra alternativ för mig? Kostar ju bara 579. Fast många verkar tycka att den låter mycket.

Permalänk
Medlem

Kollat på Noctua NH D14?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iWeeby:

Hej på er allihopa! Nu är det 3,5 år sen jag köpte min Alienware Aurora (I know..) och när jag nu fått lite cashflow och en hel del mer kunskap inom området ska jag faktiskt sälja min gamle gnu och bygga ett eget system!

(Nuvarande dator: X58 chipset, ATI 5870, i7 920, 8GB 1600mhz ram)

Länk till min varukorg: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2274547/johannes (Vet att nätagget kan tyckas vara lite högt vad gäller effekt men det verkar vara ett väldigt prisvärt nätagg, hellre för mycket än för lite! )

Har suttit i några timmar nu och kollat på omdömen och sånt och fick ihop det där, känns rätt bra enligt mig, men vill höra med er först

Men min viktigaste fråga är vad ni har för förslag på chassin, finns så himla mycket att välja på och har ingen aning vad jag ska ta.. Vill inte ha en som är FÖR stor samtidigt som man vill kunna t.ex sätta in en after-market cooler om man vill utan att det blir trängselproblem. Det får gärna vara stilrent. Sen behöver jag även kylning till CPU då det inte följer med processorn!

Breakdown; 1. Har jag valt bra delar? 2. Vad ska jag ha för chassi? 3. Vad ska jag köpa för CPU-kylare? 4. Kommer jag märka stor skillnad?

Notera att jag inte tänkt överklocka så mycket då processorn kommer upp i 3.9GHz med turbo-mode och känner att jag klarar mig utan att klocka

Tack på förhand!

Syftet med denna uppgradering? Jag menar en överklockad 1366 i7 är faktiskt ganska kraftfull och klarar lätt av att mata ett GTX680. Nu vet jag inte hur Dell-tomtarna har designat datorn, men ifall det är standard ATX är det ju bara att byta chassi och uppgradera det som behövs uppgraderas.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...