Nytt grafikkortet, skärmen flimmrar hjälp?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkortet, skärmen flimmrar hjälp?

Hej!

Jag har precis satt i ett nytt grafikkort i min nya burk, byggde datorn för två veckor sedan hade mitt gamla grafikkort tills jag köpte ett nytt häromdagen.. Det första som jag gjorde vara att installera nyaste drivrutinerna, märker nu dock att jag har flimmer.. Med jämna mellanrum varannan minut hoppar skärmen till och hoppar mest när jag kikar typ film/youtube. Kan jag fått ett måndagsexemplar? Är det något jag möjligtvis har gjort fel? Kan det vara någon form av energisparläge som är ikryssat av default att den går ner i varv och därav beteer sig konstigt?

Kortet är ett HIS Radeon HD 6670 GDDR5 och köpt på Komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632173

Just nu lutar det väl åt att jag skickar tillbaka det och köper ett 550 ti och lägger mellanskillnaden eftersom Nvidia alltid har funkat för mig men nu ville jag prova AMD. Men kom med förslag jag ser hellre till att få detta fixat så slipper ja strul med reklamation osv..

Permalänk

Ömmmm...hade du ett Nvidia kort innan och har kvar de drivrutinerna kan de spöka om du kör AMD.

Driversweeper är nog det du bör göra först.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Ömmmm...hade du ett Nvidia kort innan och har kvar de drivrutinerna kan de spöka om du kör AMD.

Driversweeper är nog det du bör göra först.

Har använt Driversweeper nyss och rensat både mina AMD och mina gamla Nvidia med och installerat om AMD drivrutinerna men det är fortfarande samma sak.. Börjar lacka lite nu Jag har testa massa grejer nu och har provat tagit ur kortet 40 gånger och se om de glappar eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Har använt Driversweeper nyss och rensat både mina AMD och mina gamla Nvidia med och installerat om AMD drivrutinerna men det är fortfarande samma sak.. Börjar lacka lite nu Jag har testa massa grejer nu och har provat tagit ur kortet 40 gånger och se om de glappar eller nått.

Låter som om det är något fel på kortet tycker jag, i och med att det inte flimrar hela tiden så lär det inte vara glapp. Men du kan ju alltid testa att använda en annan kontakt på baksidan av kortet.

Permalänk
Medlem

Ingen mobiltelefon för nära skärmen? (fråga mig inte hur jag vet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fixat problemet nu, jag testade ladda ner firefox för jag har märkt nu att det nästan 100% kommer när jag gör något med flash i Chrome.. Inte något fel ännu i Firefox :S kan vara fel på Chrome då.

EDIT: Nu börjar flimmret igen, även i Firefox tror jag skickar tillbaka detta skitkortet..

Kan tala om att det bara flimmrar vid videos när jag surfar runt så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Om det inte kommer några fler förslag så går iaf kortet iväg imorn till Komplett och byter till ett GTX 550 Ti.

Permalänk
Medlem

har du nätagg som klarar det kortet ?
(att det har en pci e 6 pin eller klarar av minst 260W på 12 volts linan annars blir det nätagg också ) tar 260W då man ska ha lite över
har du testat annan kabel eller adapter till skärmen eller en annan skärm? fick med en trasig DVI adapter till mitt hd 5770 nämligen det flimmrade skapligt mkt. Hade flera stycken sånna hemma dock.. du kan ju kika upp inställningar i bios också på pci e clock så du inte råkat höjt den något har du msi afterburner sen tidigare kan en ominstallation av den hjälpa och ta bort de gamla profilerna fick lite flimmer osv med mitt hd 6870 när jag bytte till det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Testa annan skärm? Har själv flimmer vid spel. I Windows har jag bara störande skuggor (svarta områden skuggar ljusare). Skuggningarna minskar ökar när jag rycker i vga kabeln. Så för mig tror jag att det hänger på kabeln/skärmen.

Permalänk

installera om hela burken spelar och sen nya drivrutiner , för hjälper inte alltid att köra program som tarbort gamla filer och det ligger kvar skit i registret som stör ..

Visa signatur

:ph34: AssassiN79 :ph34r:

Permalänk
Medlem

1. Systemet funkar utan några problem alls med mitt gamla grafikkort som är ett äldre Nvidia.

2. Har rensat alla drivrutiner från datorn och installerat om AMD drivrutinerna.

3. Nätagget är ett sprillans nytt 600w Corsair.

Permalänk

Hur är kortet inkopplat i skärmen?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Det är när kortet hoppar upp ett steg i frekvens på minnena som bilden kan rycka till. Skapa egna profiler för 2D/3D/movie och låt minnena gå i konstant hastighet.

edit: Använde själv radeon bios editor och ändrade defaultvärdena. Då slipper man tänka på det i fortsättningen och ladda 3e-parts programvara i windowsstarten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är när kortet hoppar upp ett steg i frekvens på minnena som bilden kan rycka till. Skapa egna profiler för 2D/3D/movie och låt minnena gå i konstant hastighet.

edit: Använde själv radeon bios editor och ändrade defaultvärdena. Då slipper man tänka på det i fortsättningen och ladda 3e-parts programvara i windowsstarten.

Jag ser nu att det klockar ner sig, AMD Overdrive uppe och ser att det pendlar när jag kikar film mellan 400mhz på minnet istället för default 1000mhz och 400mhz på klocken istället för 800.. Vet dock inte hur jag kan ändra så det aldrig går ner i power saving läge.

Permalänk
Medlem

hade samma problem, använder du en DVI kabel och inte VGA?

Permalänk
Medlem

Har ingenting med kablar och göra, det är klockfrekvenserna som klockar ner sig för lågt som jag skrev om du hade läst.