Permalänk
Medlem

Byta fläkt i Corsair HX850

Hej!

Funderar starkt på att byta ut fläkten i mitt Corsair HX850 nätagg. Den är både högljudd och kvittrar och jag orkar inte skicka tillbaka nätaggregatet en gång till.

Hur går jag tillväga? Vilken fläkt bör jag välja? 120mm? 140mm? Vad är viktigt att tänka på?

Är tekniskt lagd men har aldrig bytt fläkt i ett nätaggregat innan.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Enklast lär vara att välja en fläkt i samma storlek som sitter i, men å andra sidan är det svårare att hitta bra 140mm fläktar.

Att tänka på:
- välj en fläkt som klarar horisontell montering bra. Dvs undvik om möjligt glidlagrad fläkt.

- välj en fläkt som startar på riktigt låg spänning. Många nätagg matar med 4v eller mindre vid låga varv.

- börja inte gräva i ett nätagg utan att läsa på lite om vad du kan råka ut för! Ett nätagg kan lagra ström även om man kopplar ur det ur väggen!

- i bästa fall är det väligt enkelt att bara trycka dit en ny fläkt, men i värsta fall kan du behöva löda eller liknande så se till att vara förberedd. (jag vet inte vad som gäller på just hx850)

*edit*
Är du säker på att det är fläkten som kvittrar förresten? (och är du säker på att nätagget är boven alls? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr så är det nätagget. Mitt förra som jag skickade tillbaka hade ett annat missljud från fläkten. Sen fick jag detta nätagget (ett helt nytt) o det har också missjud från fläkten. Mitt HX850 är det som låter klart mest i datorn. Orkar inte mecka och skicka tillbaka detta nätagget därför tänkte jag att jag skulle försöka ge mig på att byta fläkt själv.

Kan du/någon rekommendera mig någon bra fläkt för detta?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

mitt hx850 e i stort sett ljudlöst.. synd att du får måndagsex :/

Permalänk
Medlem

Både HX750 och HX850 är allmänt känt att dom ska vara högljudda, den som säger annat ljuger. Vill också byta fläkt så jag följer denna tråden:)

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis ska ge oss på att byta fläkten på hans TX650 nästa vecka. Återkommer med resultat och kanske om något går fel en ny häftig frisyr

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Vad jag vet finns inte så många bra 140 mm fläktar för PSU, Noiseblocker har ett fåtal som startar på låg volt, detsamma har Be Quiet. Om en 120 mm går bra så finns ju alltid Enermax Magma och Scythe S-Flex. I övrigt är Roger W's råd bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipstah:

Både HX750 och HX850 är allmänt känt att dom ska vara högljudda, den som säger annat ljuger. Vill också byta fläkt så jag följer denna tråden:)

Beror ju på hur petig man är men självklart är dom inte nära dom tystaste nätaggen.

Permalänk

Har kommit över ett HX850, som jag installerat och konstaterat att det gav ifrån sig ett irriternade ljud. Ni som bytt fläkt på detta nätagg, vilken valde ni och hur gick ni till väga? De flesta fläktar är ju 3pins.

Permalänk

Går inte byta fläkten använder en två pinskontankt så då får man dra fläkt kontakten och koppla in den utanför om man inte drar in en mullex kontakt i nättaget

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

mitt hx850 e i stort sett ljudlöst.. synd att du får måndagsex :/

Haha, trodde du hade skrivit måndagssex! Det blev sjukt komiskt måste jag säga xD

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av fredrik433:

Går inte byta fläkten använder en två pinskontankt så då får man dra fläkt kontakten och koppla in den utanför om man inte drar in en mullex kontakt i nättaget

Det lät ju inget vidare. Man vill ju ha en snygg lösning. Kanske får strunta i hela grejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bytte fläkten i mitt HX750 mot en Noiseblocker 140mm 1200 rpm variant. Finns andra varianter som säkert funkar bra också. Silverstone AP serien, Corsair Air series och Be Quiet Shadow Wings. Jag har min Noiseblocker kopplad till en fläktkontroller istället för att löda fast den internt i nätagget. Dra bara ut kabeln genom hålet där alla andra kablar går ut och koppla till moderkort, nätagg+motstånd eller fläktkontroller. Kan inte svara på hur den funkar i horisontellt läge då jag har ett FT02 chassi där nätagget blåser ut luften uppåt men då fläkten har lager av hög kvalitet kan jag inte tänka mig att det skulle vara några problem.

I standardutförande snurrar fläkten onödigt fort, jag kör min runt 600 rpm och då är luften som kommer ut knappt ljummen. Visserligen är HX750 lite overkill för mitt system (i5 2500k (@ 4,5 ghz) + HD6970) men jag kan inte tänka mig att man behöver en kraftigare fläkt än ~1000rpm vid full belastning (givet att chassit har montering som låter nätagget ta in friskluft direkt). En polare till mig kör sitt HX650 helt passivt >P och då sitter nätagget som utblås överst i lådan.

Permalänk

Det går väl visst bara man kopplar + till + och - till -. Sen måste man kanske klippa och skarva sladdarna, men det är inte särskilt svårt. Det svåraste i denna situation verkar ju vara att hitta en fläkt i lämplig storlek som börjar snurra vid samma spänning som orginalfläkten.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Ok, ska kolla på det. Egentligen så är HX850 overkill för mitt system oxå. Phenom II 965@3,7Ghz 8Gb Ram, Gigabyte GTX570 SOC. Hade ett superbra HX520 innan. Men bytte till mig detta HX850 då jag trodde att mitt HX520 inte orka med GTX570 SOC, för det betedde sig underligt. Men nu känns det som att jag lika gärns skulle behållit mitt HX520.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om den kvittrar så tror jag det är coilwhine? och inte fläkten

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Det går väl visst bara man kopplar + till + och - till -. Sen måste man kanske klippa och skarva sladdarna, men det är inte särskilt svårt. Det svåraste i denna situation verkar ju vara att hitta en fläkt i lämplig storlek som börjar snurra vid samma spänning som orginalfläkten.

Precis min tanke. Borde gå att skarva på svart och röd kabel bara. Men kommer 3pins fläktar att fungera på detta visset i.o.m. att man utesluter den tredje sladden.

Skickades från m.sweclockers.com

HX850 har väl en egen inbyggd fläktkontroller? Hur fungerar den i kombination med en annan fläkt än originalfläkten?

Permalänk
Skrivet av ronz:

Om den kvittrar så tror jag det är coilwhine? och inte fläkten

Datorn med detta HX850 ger faktiskt ifrån sig ett kvittrande...mer skrapande ljud när jag stänger av systemet och i takt med att fläkten spinner ner i nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt hur coil whine skulle låta, men är ganska säker på att mitt problem är fläkten.

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Precis min tanke. Borde gå att skarva på svart och röd kabel bara. Men kommer 3pins fläktar att fungera på detta visset i.o.m. att man utesluter den tredje sladden.

Skickades från m.sweclockers.com

HX850 har väl en egen inbyggd fläktkontroller? Hur fungerar den i kombination med en annan fläkt än originalfläkten?

Fläkten märker inte om du ansluter rpm-signalen eller inte. Jag har fått för mig att det är en signal som ger en puls vid varje rotation. 852 pulser per sekund = 852 rpm för den som avläser signalen. Alltså bara en utsignal.

Testa stoppa fläkten med en penna eller liknande och se hur ljudet förändras?

Hur fläktkontrollern i just det nätaggregatet fungerar vet jag inte, men det borde fungera.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Det går väl visst bara man kopplar + till + och - till -. Sen måste man kanske klippa och skarva sladdarna, men det är inte särskilt svårt. Det svåraste i denna situation verkar ju vara att hitta en fläkt i lämplig storlek som börjar snurra vid samma spänning som orginalfläkten.

Är man lite trickig och pillig så lär man inte ens behöva skarva fläktkablarna.
Det man gör är att helt enkelt dra loss själva tvåpinskontakten från nätagget - se bildexempel från en Corsair VX450:
http://shrani.si/f/2O/RF/1uGNBWl/img0831.jpg (kolla hur den vita kontakten är dragen halvvägs uppåt)

Får man bort kontakten så kan man sen bara trycka dit 3pinskontakten från fläkten rakt på där - se till att pricka rätt pinnar bara.

Jag vet inte säkert om detta är genomförbart på HX-aggen, men borde kunna vara det!

*edit*
Bättre beskrivning här:
http://www.silentpcreview.com/article83-page1.html

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Är man lite trickig och pillig så lär man inte ens behöva skarva fläktkablarna.
Det man gör är att helt enkelt dra loss själva tvåpinskontakten från nätagget - se bildexempel från en Corsair VX450:
http://shrani.si/f/2O/RF/1uGNBWl/img0831.jpg (kolla hur den vita kontakten är dragen halvvägs uppåt)

Får man bort kontakten så kan man sen bara trycka dit 3pinskontakten från fläkten rakt på där - se till att pricka rätt pinnar bara.

Jag vet inte säkert om detta är genomförbart på HX-aggen, men borde kunna vara det!

*edit*
Bättre beskrivning här:
http://www.silentpcreview.com/article83-page1.html

Ja, det var min ursprungliga tanke. Frågan är bara vilken fläkt man ska använda. Har kollar på de fläktar som rekommenderas, men ingen kommer i närheten av Yate Loon fläktens spec.. Den som sitter original i HX850. 140mm 2800rpm 140cfm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen risk att få ström i sig, glöm inte att trycka på powerknappen igen EFTER att ni dragit ut nätsladden till datorn, då laddas alla kondingar i nätagget ur och det blir ingen risk att ni får en stöt när ni pillar i det. Mitt corsair agg är f.ö. också väldigt tyst, men det belastas å andra sidan inte speciellt mkt efter som det är så överdementionerat för mitt system.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Ja, det var min ursprungliga tanke. Frågan är bara vilken fläkt man ska använda. Har kollar på de fläktar som rekommenderas, men ingen kommer i närheten av Yate Loon fläktens spec.. Den som sitter original i HX850. 140mm 2800rpm 140cfm.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, du behöver inte en fläkt som är ens i närheten så kraftig som originalfläkten. Särskillt inte om nätagget kan ta in friskluft direkt utifrån lådan.

Skaffar du en fläkt med samma specs så har du motverkat hela syftet eftersom den kommer föra ungefär lika mkt oväsen som original. Vad du vill ha, om du nu tänker koppla den internet, är en fläkt med lika låg startspänning men kanske halva maxhastigheten. Säg att nätagget pumpar ut 7V till fläkten i idle, och YL fläkten vid den spänningen snurrar i 1200 rpm, då kan du försöka hitta en fläkt som istället snurrar i 800 rpm vid 7v (typ de flesta 1200 rpm fläktar).

Jag rekommenderar fläkten som jag använde, dvs Noiseblocker 140mm, eftersom den har låg startspänning och hög maxhastighet (1700 rpm). Kör som sagt min i 600 rpm. Ett 800W 80+ Bronze nätagg genererar trots allt bara runt 60W värme i 50% och den värmen är utspridd över en större yta än en CPU eller GPU samtidigt som komponenterna i ett högkvalitativt nätagg klarar rätt höga temperaturer.