Permalänk

Dator till "robot"

Hej,
Har ett lite projekt på gång. Håller på att bygga en "robot" som ska styras över nätverk (3g) och senare även skicka tillbaka video från en webkamera eller dyl så man ser vad man gör. Till detta har jag köpt en "mini maestro 24ch" servo kontroller som ska styra alla servon och fartreglage till motorer osv. Sen var tanken att ha en minidator, tex raspberry pi som styr servokontrollern. Sen kopplar jag upp min vanliga dator till minidatorn i roboten och styr denna med en joystick. Tänkte även försöka få till något snyggt interface på något sätt, kanske som en websida man loggar in på.

Det hela blir lite "learning by doing" då jag endast läst lite programmering i skolan och inta alls är särskilt vass ännu.
Frågan är nu: är jag helt ute och cyklar med upp lägget? och om inte, vilken minidator är bäst till ändamålet?

/Mvh Martin

Permalänk
Hedersmedlem

Låter inte alls omöjligt att utföra. Se till att kolla detaljerna bara. Så du vet vilka gränssnitt/bussar du använder, vet du vad du behöver för kablar för att koppla ihop allt osv. en Raspberry är mer än tillräckligt om pinnarna räcket till, jag har för mig den har en del. Vi gjorde robotar med 3 st AVR mikroprocessorer i skolan som gick på 8MHz vill jag minnas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartinSLG:

Hej,
Har ett lite projekt på gång. Håller på att bygga en "robot" som ska styras över nätverk (3g) och senare även skicka tillbaka video från en webkamera eller dyl så man ser vad man gör. Till detta har jag köpt en "mini maestro 24ch" servo kontroller som ska styra alla servon och fartreglage till motorer osv. Sen var tanken att ha en minidator, tex raspberry pi som styr servokontrollern. Sen kopplar jag upp min vanliga dator till minidatorn i roboten och styr denna med en joystick. Tänkte även försöka få till något snyggt interface på något sätt, kanske som en websida man loggar in på.

Det hela blir lite "learning by doing" då jag endast läst lite programmering i skolan och inta alls är särskilt vass ännu.
Frågan är nu: är jag helt ute och cyklar med upp lägget? och om inte, vilken minidator är bäst till ändamålet?

/Mvh Martin

Utgångarna på raspberryn räcker till gott och väl!

Här har du utgångarna / ingångarna på gpio headen.
8 stycken totalt.

Håller på med ett liknande projekt!

Har beställt hem följande till mitt (det blir en ganska stor robot)

Relä modul 8 kanals
http://www.ebay.com.au/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320...

Ett tillbyggnaskort för raspberryn så man slipper krångla med att ha kablar direkt på gpio headsen
http://www.ebay.co.uk/itm/K000-Slice-of-Pi-add-on-Raspberry-P...

Även detta kort har jag beställt
http://www.ebay.co.uk/itm/Proto-Plate-Raspberry-Pi-Breakout-P...

Sedan funderar jag på att köpa någon billig radiostyrdbil att slakta och plocka komponenter ifrån.

Webcam ska ju komma eller ska finnas jag har inte hittat något ännu att ansluta direkt på raspberryn!
Så vet någon vart man får tag på denna så blir jag överlycklig!

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::