Vad drar mest kraft på WoW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

I dina drömmar på en full server prime time.

det är nog inga problem, sålänge han glor ner i marken med gubben och kollar på fps mätaren

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Fast så är det ju inte, hans 2600k @ 4.2 ger i praktiken bättre fps än dig men det är i princip omöjligt att jämföra då du inte kan simulera exakta situationer och folk antal runt om dig, t.ex. Outland & Stormscale har enorma problem med överbelastning som tynger ner något enormt, lycka till att ha 60 fps + i Stormwind på Outland eller OG på Stormscale en kväll. ( Där alla står )

Skrivet av Teddis:

Låter som om du sitter på en rätt tom server.

37 fps låter inte så himla hemskt faktiskt, just beroende på server och position. Att du bara står i valleyn betyder inte att spelet inte börjat kalkylera vad som händer därinne. Du får ta tag med att hitta dina skugginställningar och pröva sänka ett snäpp där. Pröva också att starta spelet i 64-bitars läge (wow-64 ligger i installationsmappen) och också i avancerade inställningar se till att DirectX 11 är påslaget.

Skrivet av Palme_570:

I dina drömmar på en full server prime time.

Skrivet av Ibymafayhas:

Spelar ni på samma server då? Går aldrig jämföra två olika då befolkningen skiljer så väldigt från server till server.

Spelar på Ahn'Qiraj (tänkte inte på att det gjorde sådan skillnad ) Ska däremot köpa ett GTX 660Ti nu i veckan, kan logga outland och se vad jag får för fps då.

Permalänk
Medlem

Sen finns det ett stort kapitel som heter "addons". Se till att kasta ut så många du kan och se till att alltid ha de nyaste som släppts. Jag vet folk som bytt routers i vild förtvivlan och när de fixat eller helt raderat addons har allt funkat.

Har även sett folk med "superdatorer" som nästan blivit ospelbara just för de har fel och för mycket addons.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

det har blivit betydligt bättre optimerat för DX11 i patchen så det kan nog flyta bra på GTX 460 och liknande men det gjorde verkligen inte det när cataclysm släpptes

Älskar din avatar, Have you tried turning it of and on again?

Till topic: Testa 64bitars klienten

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Tycker det är okey i WoW när ni snackar grafik så kan man ju tänka, när kom WoW. Det är ju några år sedan nu och ska dom få det att bli riktigt bra så måste Blizzard ändra på models in game och det görs inte på en dag mycket har ändrats till Prepatchen som nu är släppt och kommer att hända till släppet av Mist of Pandaria så som lite char models ska få en facelift vilket ska bli roligt att se men som sakt testa starta WoW med 64 bitars kolla inställningarna ingame.

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

SSAO, bättre vattenreflektioner samt förbättrad ljussättning runt ljuskällor är några av nyheterna i 5.0.4. Spelet är mao något mer krävande idag än innan patchen.

Shadows brukade vara det som käkade mest resurser (om man körde på Ultra).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

minsta lilla drop under 60 fps och jag får fnatt och byter ut delar :=)

oh why
orka bry sig om 50 55 eller 60 fps i ett spel som WOW går lika bra o pve/pvpa med 50 fps

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Borde det då inte flyta på bättre än de gör ?

Har Sandy bridge i7-2600k 4.2 Ghz och jag får 35-37 FPS....

Det borde det göra. Kör också med dubbla 6970. Men då med 3 skärmar och 3930k cpu.
Jag får omkring 40 fps i stormwind men cappar vid 60 fps i bgs och raids utan problem.

Så tror du har för många addons eller nå skit som kör för du borde få samma som jag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Spelar på Ahn'Qiraj (tänkte inte på att det gjorde sådan skillnad ) Ska däremot köpa ett GTX 660Ti nu i veckan, kan logga outland och se vad jag får för fps då.

Grafikkort gör så lite i prestanda i WoW, är nästintill bara CPU.

Bytte ifrån 4890 till 6970, ingen skillnad whatsoever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simont:

Grafikkort gör så lite i prestanda i WoW, är nästintill bara CPU.

Bytte ifrån 4890 till 6970, ingen skillnad whatsoever.

dx9 kräver mindre än dx11, därför märker du ingen skillnad

Permalänk
Medlem

WoW´s prestanda är beroende av:

1. Grafik = GPU
2. Nätverk = CPU

Dessa två faktorer är bundna med varandra, vilket betyder att om du t.ex har en grym dator fast med en dålig internetanslutning, så skadas FPS:en av detta eftersom GPU måste "vänta" på CPU.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simont:

Grafikkort gör så lite i prestanda i WoW, är nästintill bara CPU.

Bytte ifrån 4890 till 6970, ingen skillnad whatsoever.

Det beror nog på att din cpu är cappad och du tjänar inget på snabbare GPU. För mig var min GPU flaskhalsen när jag körde 3 skärmar som löste sig med en till.

Skrivet av Uvania:

dx9 kräver mindre än dx11, därför märker du ingen skillnad

Tvärtom. Enda feature från DX11 som blizzard lagt in var multithreaded rendering. Och det visade sig i testerna att DX11 flöt bättre. Rent visuellt är båda identiska om nu inte blizzard lagt in något nytt i pandorna. Men vad jag vet så är det bara DX11 optimeringar som gör att spelet flyter bättre för DX11 kort.

Hur som helst så har DX11 inte stöd för 3 vilket suger. Så allt är inte en dans på rosor inte.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tvärtom. Enda feature från DX11 som blizzard lagt in var multithreaded rendering. Och det visade sig i testerna att DX11 flöt bättre. Rent visuellt är båda identiska om nu inte blizzard lagt in något nytt i pandorna. Men vad jag vet så är det bara DX11 optimeringar som gör att spelet flyter bättre för DX11 kort.

Hur som helst så har DX11 inte stöd för 3 vilket suger. Så allt är inte en dans på rosor inte.

Vatteneffekter tillkom väl med DX11 också?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bara för skojs skull:

Vid normalt spelande (120fps, utanför städer/raids) så ligger min usage på:
GPU: ~60-90%
CPU: ~25-30%
Sen kan ju alla ni som säger att "GPU är oviktigt i WoW" krypa tillbaka under bron ni kom ifrån.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Bara för skojs skull:

Vid normalt spelande (120fps, utanför städer/raids) så ligger min usage på:
GPU: ~60-90%
CPU: ~25-30%
Sen kan ju alla ni som säger att "GPU är oviktigt i WoW" krypa tillbaka under bron ni kom ifrån.

samma här, min cpu idlar och använder ungefär 2 kärnor 20-30% i storstäder medans gpu'n ligger på 65% eller mer och WoW använder över 4gb ram minne för mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vatteneffekter tillkom väl med DX11 också?

Fanns i dx11 betan till cata men togs bort. Det var reflektioner i vattnet som var nytt men det buggade med vattnet vid stranden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-catacly...

där har vi lite siffror som säger en del, kom ihåg att de har uppgraderats sen dess och har fått nya effekter nu i MoP patchen som Ambient Occlusion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Och den länken e bra för?

Gamla GPU'er... gammal version av spelet...

bara så du vet stödjer inte wow crossfire, får ungefär halva FPSen med crossfire än med single kort

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja påstå att wow är så värst cpu krävande. Däremot väldigt dåligt optimerat. När jag står utanför Ah på outland så är min Cpu användning 20%. och gpu rullar runt 40-60%.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PezFTW:

Skulle inte vilja påstå att wow är så värst cpu krävande. Däremot väldigt dåligt optimerat. När jag står utanför Ah på outland så är min Cpu användning 20%. och gpu rullar runt 40-60%.

De är inte bra trådat. Brukar vara 1 core som utgör nästan all usage när cpu krävs. Så jo och bara för att usage inte toppar betyder inte det att cachen eller en/flera kärnor inte blir fullt belastat. Det säger sig själv att något annat flaskar än cores/gpu om ingen toppar usage såvida inte det finns en mjukvaruspärr för fps/bugg i drivare oavsett optimering.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagenius:

bara så du vet stödjer inte wow crossfire, får ungefär halva FPSen med crossfire än med single kort

Stödjer cf och sli sedan 2005.
Bara en myt att spelet inte stödjer Sli av spelare med slö cpu.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Skulle säga att wow dras mest på CPU, Men att det skulle krävas SB eller IB är ju bara skit snack, sitter lagg fritt inne på AH i Sw med en Intel E2200 på 2,40Ghz och ett ruttet Geforce 9600gt Ligger på runt 70FPS Detta är under alla tänkbara tillfällen
(Måste påpeka att detta är utfört på Ragnaros )

Skrivet av Pimpim666:

Stödjer cf och sli sedan 2005.
Bara en myt att spelet inte stödjer Sli av spelare med slö cpu.

Tror det är så att det beror på att wow har en FPS cap på 120, går du över den så börjar den om på 0 Tror det är så i alla fall. En kompis hade ett 470 innan, då låg han på c:a 80-100FPS, Skaffade sedan 2 st 580 från EVGA, idag ligger han på 50FPS eller 30FPS med Nvidea 3D Vision. Så tror att när man kommer upp i capen så börjar den om på 0 Är någon bugg där

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Borde det då inte flyta på bättre än de gör ?

Har Sandy bridge i7-2600k 4.2 Ghz och jag får 35-37 FPS....

Konstigt, jag får 45-53fps i org på Ultra och 60fps konstant i Battlegrounds, Raids, Dungeons med datorn i sign.

CPU Användning: 25%
Kärna 1: 24%
Kärna 2: 24%
kärna 3: 26%
kärna 4: 21%
Kärna 5,6,7,8: 2%
GPU Användning: 60% med shadows och ssao på max, shadows och ssao på lägsta 32%. Shadows och SSAO avstängt: 27%
RAM Användning: 6gb reserverat för WoW resten av Ram går till Spotify, teamspeak 3 och andra program.

Mer info
Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Skulle säga att wow dras mest på CPU, Men att det skulle krävas SB eller IB är ju bara skit snack, sitter lagg fritt inne på AH i Sw med en Intel E2200 på 2,40Ghz och ett ruttet Geforce 9600gt Ligger på runt 70FPS Detta är under alla tänkbara tillfällen
(Måste påpeka att detta är utfört på Ragnaros )

Tror det är så att det beror på att wow har en FPS cap på 120, går du över den så börjar den om på 0 Tror det är så i alla fall. En kompis hade ett 470 innan, då låg han på c:a 80-100FPS, Skaffade sedan 2 st 580 från EVGA, idag ligger han på 50FPS eller 30FPS med Nvidea 3D Vision. Så tror att när man kommer upp i capen så börjar den om på 0 Är någon bugg där

Den begränsningen tror inte jag på. Jag ligger själv med datorn i sign på runt 200 i wsg. Och runt 100 i Sw/Orgr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Den begränsningen tror inte jag på. Jag ligger själv med datorn i sign på runt 200 i wsg. Och runt 100 i Sw/Orgr..

Kan du seriöst bevisa att du får 100fps i OG/SW där det är som mest folk och inte genom att titta ned i marken eller luften eller där det inte är en kotte i närheten?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Bara för skojs skull:

Vid normalt spelande (120fps, utanför städer/raids) så ligger min usage på:
GPU: ~60-90%
CPU: ~25-30%
Sen kan ju alla ni som säger att "GPU är oviktigt i WoW" krypa tillbaka under bron ni kom ifrån.

Det är definitivt inte oviktigt, mitt HD6850 klarar inte ultra med bra flyt hela tiden, så jag kör någon mix av high/ultra med skuggor nedställt och lite lägre AA/AF. Så visst spelar det roll, men har man en seg CPU så får man inte flyt ens i lägsta inställningarna.

25-30% gäller hela CPUn antar jag? Det blir ju lite felvisande efterom spelet inte utnyttjar alla kärnor ordentligt om du har quad core eller mer. Jag som har en Phenom II x6 får ju kanske 50-75% på kärna 1, sen 25-35% på kärna 2-3 och de andra tre belastas knappt alls.

WoW kör ju en huvudtråd, en för ljud och en för nätverk som är lite mindre, sen kanske några småtrådar, men det är ju för att de kör en massiv huvudtråd som det är så viktigt med snabb CPU.

EDIT: Största skillnaden jag fick med att höja minimum-fps vid dippar var dock att skaffa SSD. WoW är ju ett av de få spel som drar nytta av SSDn hela tiden, även medan man spelar och inte bara vid start, eftersom man laddar in texturer och modeller allteftersom det behövs. Men att gå från en ocklockad Athlon x4 på 3GHz till en Phenom II x6 på 4GHz gjorde ju sitt det med

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har funnit att senaste patchen med 64b flyter på väldigt bra, även på högpopulerade realms mitt i og, etc. Du får helt enkelt sänka från ultra allt om du vill hänga i og med 100fps. Det går inte annars. Oavsätt PC. Är du smart brukar du Dalaran eller auctionhouset vid druid tränaren i OG istället, man droppar ju ner till ca 35 beroende på tid om man står vid main AH.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Sitter på ett gtx 470, som inte är ett så jättedåligt kort. Men jag kör på ganska höga inställningar, och gpu usage är nästan på 100 % . Även fast jag har low på shadows.

Så jo, gpu spelar faktiskt roll

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan du seriöst bevisa att du får 100fps i OG/SW där det är som mest folk och inte genom att titta ned i marken eller luften eller där det inte är en kotte i närheten?

Nu blev ju inte filmen från mobilen skitbra. För att se fpsmätaren i bild så filmades bara nedre delen av rutan.
Filmat nyss på Ragnaros. Fpsen brukar självklart vara vara något högre om jag står still och glor i backen eller luften..
View My Video

Permalänk
Skrivet av Hygglo:

Nu blev ju inte filmen från mobilen skitbra. För att se fpsmätaren i bild så filmades bara nedre delen av rutan.
Filmat nyss på Ragnaros. Fpsen brukar självklart vara vara något högre om jag står still och glor i backen eller luften..
View My Video

Vilken server? och population?

Stormscale EU är helt omöjlig att spela med 60+ i org då det är en horde server. Men i SW har jag runt 160fps

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk