Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

bygge av nas (tips?)

Tjena grabbar och flickor!

Det är så att jag tänkte köpa och bygga mig en nas.
Jag hade tänkt köra med upp till 4 diskar i (har 3-4 över) och köra med JBOD till dom.
Hade också tänkt köra med linux, har dock inte bestämt än vilken av distributionerna jag ska köra, tips? (funderar på ubuntu)

Då jag aldrig byggt en sådan här nas innan så vet jag inte exakt hur mycket det kommer kräva?

Hade tänkt dom här delarna så länge, tror ni det duger?
https://www.inet.se/produkt/1902001/asrock-e350m1-fusion
https://www.inet.se/produkt/6909556/fsp-350-60apn-bulk-350w-8... (och köra med sata ström konvertering med molex kontakten?)
https://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-...

Men är det bättre att köra med ett billigt 1155 moderkort, och en celeron prolle till istället?

Dock har jag inget bestämt chassi än, litet och ha plats för mina delar... tips där?

Vill också ha den så strömsnål så möjligt, är det någon intel som presterar likvärdigt/bättre med samma/mindre ström?

Har hårddiskar och ev. laptop minnen om det nu skulle komma till användning (om man byter moderkort)

Hoppas jag kunde skriva någorlunda bra, och att det gick förstå

Stort tack på förhand!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

tänkte bara fråga en sak jag kom att tänka på, är det värt att uppgradera min dator (sign) med prolle+mobo+ram och ta och klocka ned cpun (för strömsnålhet) och använda det som server?
Och bara köpa ett nytt agg

Tack för tips!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

tänkte bara fråga en sak jag kom att tänka på, är det värt att uppgradera min dator (sign) med prolle+mobo+ram och ta och klocka ned cpun (för strömsnålhet) och använda det som server?
Och bara köpa ett nytt agg

Tack för tips!

Vet inget om den färdiga NASen (den gör väl så klart sitt jobb) men det blir mycket flexiblare och kanske också bättre prestanda om man bygger själv. Förslaget att ta datorn i din signatur som server när du uppgraderar huvuddatorn låter klokt tycker jag (om du har behov att uppgradera huvuddatorn alltså). Verkar vara vettiga komponenter i den datorn faktiskt och eftersom du redan kör Linux så har du nog bra känsla för vad som funkar och inte funkar med den hårdvaran (troligtvis funkar det bra). Men visst, det blir nog aningen mer strömsnålt att köra socket 1155 och det funkar säkert ännu bättre. Men räknar man på det hela så kan man förbruka himla mycket ström (i drifttid för servern räknat) innan man tjänar in pengarna på att köpa nya strömsnåla komponenter istället för något gammalt fungerande som man redan äger.

AMD fusion funkar nog också, men den är ganska klen egentligen så risken är att man blir besviken med tiden. Det finns inga Celeron till socket 1155 men däremot finns Pentium (baserade på Sandy Bridge) och dessa är både strömsnåla och presterar bra. Men du kanske hellre sätter en sådan (eller kanske en Core i3) i din huvuddator för man vill liksom inte att servern ska vara bättre än huvudmaskinen.

Linux och dist är en smaksak, ta det du gillar bäst. Själv gillar jag att köra debian på server, alternativt FreeBSD. På min filserver kör jag FreeBSD och ZFS men håller på att testa lite ZFS på Linux också och det funkar förvånansvärt bra även på Linux tycker jag. Många säger att man bör ha ECC-minnen i sin server. Verkar som att ditt moderkort redan stödjer detta? I så fall känns det som ett givet val, kör den som server och sätt i ECC-minnen om du inte redan har detta.

Aktivera Cool & Quiet och ställ in standardklock så kommer processorn att snällt klocka ner sig automatiskt när den inte jobbar. Det är inte lönt att underklocka och undervolta längre, detta sköts automatiskt numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vet inget om den färdiga NASen (den gör väl så klart sitt jobb) men det blir mycket flexiblare och kanske också bättre prestanda om man bygger själv. Förslaget att ta datorn i din signatur som server när du uppgraderar huvuddatorn låter klokt tycker jag (om du har behov att uppgradera huvuddatorn alltså). Verkar vara vettiga komponenter i den datorn faktiskt och eftersom du redan kör Linux så har du nog bra känsla för vad som funkar och inte funkar med den hårdvaran (troligtvis funkar det bra). Men visst, det blir nog aningen mer strömsnålt att köra socket 1155 och det funkar säkert ännu bättre. Men räknar man på det hela så kan man förbruka himla mycket ström (i drifttid för servern räknat) innan man tjänar in pengarna på att köpa nya strömsnåla komponenter istället för något gammalt fungerande som man redan äger.

AMD fusion funkar nog också, men den är ganska klen egentligen så risken är att man blir besviken med tiden. Det finns inga Celeron till socket 1155 men däremot finns Pentium (baserade på Sandy Bridge) och dessa är både strömsnåla och presterar bra. Men du kanske hellre sätter en sådan (eller kanske en Core i3) i din huvuddator för man vill liksom inte att servern ska vara bättre än huvudmaskinen.

Linux och dist är en smaksak, ta det du gillar bäst. Själv gillar jag att köra debian på server, alternativt FreeBSD. På min filserver kör jag FreeBSD och ZFS men håller på att testa lite ZFS på Linux också och det funkar förvånansvärt bra även på Linux tycker jag. Många säger att man bör ha ECC-minnen i sin server. Verkar som att ditt moderkort redan stödjer detta? I så fall känns det som ett givet val, kör den som server och sätt i ECC-minnen om du inte redan har detta.

Aktivera Cool & Quiet och ställ in standardklock så kommer processorn att snällt klocka ner sig automatiskt när den inte jobbar. Det är inte lönt att underklocka och undervolta längre, detta sköts automatiskt numera.

Tack för en utmärkt svar, fick alla svar jag sökte i ett svar

Men kollade lite här hemma, har ett precis lika dant modekort som jag har i burken, och min plan var:
köpa en amd 965 och sätta i burken nu (ska passa med mitt moderkort)
sätta min prolle (nuvarande) i det moderkortet och sätta det i ett gammalt chassi.

Borde väll vara bäst att göra så, känns det som... dock kommer min ram (3 gb) flaska anar jag men det kan man ju försöka hitta lite mer

Men hur funkar det med cool&quiet, aldrig använt innan? bios?

Får kolla upp det med ecc minnen, kan inget om det tyvärr.
Och linux kan jag grunderna i, men man kan ju alltid lära sig mer

Stort tack!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Ja man kollar i BIOS att Cool&Quiet är aktiverat, resten sköter Linux och/eller processorn automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja man kollar i BIOS att Cool&Quiet är aktiverat, resten sköter Linux och/eller processorn automatiskt.

Okej, ska kolla upp det

Tack!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag tycker FreeNAS är en utmärkt distro om man planerar att bygga en egen NAS. http://www.freenas.org/

Visa signatur

Desktop: Win7 @ CPU: AMD X4 640 @ 3.5GHz RAM: 16GB DDR3
Server: ESXi @ CPU: AMD FX8120 @ 3.8GHz RAM: 32GB DDR3
Laptop: Lenovo G500 Win8 @ CPU: Intel i5 2.6GHz RAM: 8GB DDR3
NAS: Synology DS211j HDD: 2 x 2TB RAID1
Webb: http://www.ciph.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ciph:

Jag tycker FreeNAS är en utmärkt distro om man planerar att bygga en egen NAS. http://www.freenas.org/

Jag har själv testat det, och jag hade dock lite svårt för att få igång det
Men gav inte så mycket tid på det när jag testade det, men ska nog testa det igen nu när du säger det

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |