FPS-Drop på en relativt ny/stark dator! Behöver hjälp!

Permalänk

FPS-Drop på en relativt ny/stark dator! Behöver hjälp!

Tjenare!

Jag uppgraderade i slutet av juli grafikkort från ett GeForce GTX 550ti från GIGABYTE till ett GeForce GTX 680 DCII Top från ASUS då mitt 550ti väldigt ofta fick min skärm att bli svart i några sekunder och sedan slå tillbaka.

Nu har jag installerat mitt nya GTX 680 och det var efter det som ett nytt problem uppstod. Problemet med svarta skärmen har försvunnit, men nu är det så att jag får rejält ostabila FPS in-game på i stort sätt alla grafik/cpu krävande spel så som ARMA 2, Battlefield 3, Guild Wars 2 m.m. I battlefield 3 så får jag i multiplayer med upplösningen 1980 x 1080 (59Hz 27-Tums skärm från philips) allt ifrån 70-80 FPS till det låga 10 FPS. Inställningarna är på ULTRA, men att sänka till High/Medium har ingen stor inverkan. När det gäller GW2 (Guild Wars 2) så ligger ofta mina FPS på runt 30-50 i vanliga PvE områden medan allt ifrån 45 FPS till de ynka 8 FPS när jag lirar på WvWvW (World vs World vs World).
Då mitt GTX 550TI hade bättre FPS när det gäller battlefield 3 så tycker jag att gtx 680 TOP borde ge mer i prestanda och kvalitet, eller har jag fel?

Så nu börjar jag med att fråga ifall valet/kombinationen av hårdvarorna (lista nedan) kan vara kruxet, eller om det helt enkelt handlar om defekta prylar/dålig ventilation.

När det gäller 3dMark11 har jag fått ett ganska dåligt scrore. Är det någon som ser vad felet möjligtvis kan vara?

OS: Windows 7 Ultimate 64-Bit
RAM: Kingston 2x2GB (4GB)
Processor: AMD Phenom II x6 1090T (3.2GHZ och i turbo-läge 3.6GHZ)
Grafikkort: ASUS Nvidia GeForce GTX 680 DCII TOP (Top överklockad från fabrik)
Moderkort: ASUS M4N68T V2
Nätagg: 750W (Ska kolla exakt från vilken tillverkare så fort jag får tid)

3DMark11 Score:
Graphics Score: 3368
Physics Score: 2859
Combined Score: 2791

Total Score blir: X3243

Kan också passa på att tillägga att FPS generellt rör sig mellan som minst 9FPS till som högst 18FPS.
Det här anser jag inte vara normalt för just min dator då både mitt grafikkort samt min processor ska klara av det mesta.

Lite hjälp skulle uppskattas

Testet kördes i 1980 x 1080 16/9 Widescreen Resolution.

EDIT: Har installerat senaste drivrutinerna till geforce, 306.23 WHQL. Få se om det blir någon skillnad.

OBS! Problemet är nu löst och hänvisar nu till posten där lösningen ligger. #42 - http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1144499-fps-drop-pa-en-relativt-ny-stark-dator-behover-hjalp/index2.html

Vi fick fram en lösning på mitt problem.
Permalänk
Medlem

Antar att du avinstallerade gammla grafikdrivrutinerna och satte in nya?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

när det kommer till guild wars 2 så kan problemet ligga i shadows/reflections

Testa reducera dessa där det är mycket spelare,

Shadow - low
Reflection - Terrain & sky

Dessa tar en massa med fps i WvW när du har shadows på ultra och reflection på alla spelare, fick min fps o hoppa upp runt 20-25 i WvW, värt o testa

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem

Guild Wars 2 i sig är fruktansvärt ooptimerat som det är nu. Tror de flesta upplever det du gör med FPS drops.
Battlefield 3 fick jag personligen stabilare fps i när jag uppgraderade till 8GB minne.

Du nämner inte vad du har för en nätdel? Då ett 680 drar mer ström än ditt gamla 550ti.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Du ska ha högre poäng än 3368 iaf. borde ligga runt 9500 eller så. tycker båda ligger lite dåligt till i score. skulle nog kunna vara nätagget som inte orkar eller så.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Antar att du avinstallerade gammla grafikdrivrutinerna och satte in nya?

Räcker det inte med att köra en "Clean Installation" vid uppgradering av senaste drivrutiner (i det här fallet 306.02 Certified for GeForce GTX 660 Ti) från Nvidias hemsida?

Skrivet av LaFace:

när det kommer till guild wars 2 så kan problemet ligga i shadows/reflections

Testa reducera dessa där det är mycket spelare,

Shadow - low
Reflection - Terrain & sky

Dessa tar en massa med fps i WvW när du har shadows på ultra och reflection på alla spelare, fick min fps o hoppa upp runt 20-25 i WvW, värt o testa

Tack, men att skifta från högsta inställningarna till det lägsta gör inte ens någon skillnad prestandamessigt. Men ska iaf ta mig en titt på det du skrivit

Skrivet av Eltarion:

Guild Wars 2 i sig är fruktansvärt ooptimerat som det är nu. Tror de flesta upplever det du gör med FPS drops.
Battlefield 3 fick jag personligen stabilare fps i när jag uppgraderade till 8GB minne.

Du nämner inte vad du har för en nätdel? Då ett 680 drar mer ström än ditt gamla 550ti.

Kan inte förstå att jag lyckades glömma att lägga till vilket nätagg jag har xD Vid skrivande stund så vet jag i stort sätt bara att jag har ett nätagg på 750W, ska dock ta reda på mer info om den vid ett tillfälle snarast möjligt.

När det kommer till att uppgradera från 4GB till 8GB RAM, gör det någon skillnad i spel såsom Battlefield 3? I såfall, kör du med 1x8GB Minne eller 2x4GB? Har för mig att köra 2 med 4GB är bättre än med 1 på 8GB?

Permalänk
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Du ska ha högre poäng än 3368 iaf. borde ligga runt 9500 eller så. tycker båda ligger lite dåligt till i score. skulle nog kunna vara nätagget som inte orkar eller så.

Det var det jag först tänkte när jag såg poängen, men hur många Watt eller ett bra PSU skulle du rekommendera mig att använda? Just nu är min budget riktigt låg, har omkring 1000 - 1500 kr att röra mig med.

Permalänk
Skrivet av Salladsbaren:

Det var det jag först tänkte när jag såg poängen, men hur många Watt eller ett bra PSU skulle du rekommendera mig att använda? Just nu är min budget riktigt låg, har omkring 1000 - 1500 kr att röra mig med.

om du har 750W som det står i ditt andra svar så ska det gott och väl funka till sli om du så vill. då är inte kraften på nätaggregatet fel iaf. kan ju fortfarande vara så att det är trasig. sitter kortet i ett 16X slott? vad ligger tempen på? sitter 6 pin sladdarna i kortet?

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Skrivet av Derbi_QuiZ:

om du har 750W som det står i ditt andra svar så ska det gott och väl funka till sli om du så vill. då är inte kraften på nätaggregatet fel iaf. kan ju fortfarande vara så att det är trasig. sitter kortet i ett 16X slott? vad ligger tempen på? sitter 6 pin sladdarna i kortet?

Jag har dubbelkollat och allt ser ut att sitta på sin plats i chassit. Min GPU sitter i sitt PCI-E 2.0 16X som den ska. När det gäller temperaturer vid gaming så når den oftast inte högre än 60-70 graders i fullt bruk.

Har kopplat in både 1st 8-pin kontakt samt en 6-pin kontakt till grafikkortet, så jag tror inte heller att det ska vara mitt problem.

Processorn ligger runt 50 grader vid fullt bruk, men ett problem jag har haft (även med gtx 550TI) är den att efter jag avslutar t.ex Battlefield 3 efter en match så går datorn OTROLIGT söligt, ungefär som om processorn arbetar till 200%, vilket efter att ha checkat både SpeedFan och Aktivitetshanterarens prestanda-mätare inte stämmer.

Vill så gärna kunna spela utan alla dessa FPS drop. Tack, men om du har fler ideér så vore jag ytterst intresserad av att höra dom

Permalänk
Medlem

Du har inte tagit bort ge gamla drivrutinerna, det brukar inte räcka med bara en ny installation från deras hemsida. Utan använd driver sweeper för att ta bort gamla drivrutiner. Testa sen igen.

Permalänk
Skrivet av mylife:

Du har inte tagit bort ge gamla drivrutinerna, det brukar inte räcka med bara en ny installation från deras hemsida. Utan använd driver sweeper för att ta bort gamla drivrutiner. Testa sen igen.

Tack för infon! Återkommer så fort jag gjort en ominstallation

Permalänk
Skrivet av mylife:

Du har inte tagit bort ge gamla drivrutinerna, det brukar inte räcka med bara en ny installation från deras hemsida. Utan använd driver sweeper för att ta bort gamla drivrutiner. Testa sen igen.

Skrivet av Salladsbaren:

Tack för infon! Återkommer så fort jag gjort en ominstallation

Okej, efter att ha manuellt avinstallerat grafikkortsdrivrutinerna så installerade jag om den senaste på nytt. Kollade så att allt var Up-to-Date och körde därefter ett nytt test med 3DMark11 och fick fram en minimal förbättring:

Graphics Score: 3371
Physics Score: 3289
Combined Score: 3454

Mitt totala score blev: X3370

Så som sagt en riktigt svag förbättring. Finns det några andra ideér till varför min dator presterar så dåligt jämfört med statistiken generellt sett för både mitt grafikkort och processor?

Permalänk

Ingen som har några andra ideér att ge?

Permalänk
Skrivet av Salladsbaren:

Ingen som har några andra ideér att ge?

Det är ett PCIe 3.0, inte 2.0 - Kan vara det, ger ju definitivt snabbare bandbredd på kortet i ett 3.0 kompatibelt moderkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salladsbaren:

Okej, efter att ha manuellt avinstallerat grafikkortsdrivrutinerna så installerade jag om den senaste på nytt. Kollade så att allt var Up-to-Date och körde därefter ett nytt test med 3DMark11 och fick fram en minimal förbättring:

Graphics Score: 3371
Physics Score: 3289
Combined Score: 3454

Mitt totala score blev: X3370

Så som sagt en riktigt svag förbättring. Finns det några andra ideér till varför min dator presterar så dåligt jämfört med statistiken generellt sett för både mitt grafikkort och processor?

Hej,

När du skriver "x" framför din totala score så intyder det att du kör på extreme.
Om så är fallet är dina poäng i fas med vad du ska ha

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salladsbaren:

Tjenare!

Jag uppgraderade i slutet av juli grafikkort från ett GeForce GTX 550ti från GIGABYTE till ett GeForce GTX 680 DCII Top från ASUS då mitt 550ti väldigt ofta fick min skärm att bli svart i några sekunder och sedan slå tillbaka.

Nu har jag installerat mitt nya GTX 680 och det var efter det som ett nytt problem uppstod. Problemet med svarta skärmen har försvunnit, men nu är det så att jag får rejält ostabila FPS in-game på i stort sätt alla grafik/cpu krävande spel så som ARMA 2, Battlefield 3, Guild Wars 2 m.m. I battlefield 3 så får jag i multiplayer med upplösningen 1980 x 1080 (59Hz 27-Tums skärm från philips) allt ifrån 70-80 FPS till det låga 10 FPS. Inställningarna är på ULTRA, men att sänka till High/Medium har ingen stor inverkan. När det gäller GW2 (Guild Wars 2) så ligger ofta mina FPS på runt 30-50 i vanliga PvE områden medan allt ifrån 45 FPS till de ynka 8 FPS när jag lirar på WvWvW (World vs World vs World).
Då mitt GTX 550TI hade bättre FPS när det gäller battlefield 3 så tycker jag att gtx 680 TOP borde ge mer i prestanda och kvalitet, eller har jag fel?

Så nu börjar jag med att fråga ifall valet/kombinationen av hårdvarorna (lista nedan) kan vara kruxet, eller om det helt enkelt handlar om defekta prylar/dålig ventilation.

När det gäller 3dMark11 har jag fått ett ganska dåligt scrore. Är det någon som ser vad felet möjligtvis kan vara?

OS: Windows 7 Ultimate 64-Bit
RAM: Kingston 2x2GB (4GB)
Processor: AMD Phenom II x6 1090T (3.2GHZ och i turbo-läge 3.6GHZ)
Grafikkort: ASUS Nvidia GeForce GTX 680 DCII TOP (Top överklockad från fabrik)
Moderkort: ASUS M4N68T V2
Nätagg: 750W (Ska kolla exakt från vilken tillverkare så fort jag får tid)

3DMark11 Score:
Graphics Score: 3368
Physics Score: 2859
Combined Score: 2791

Total Score blir: X3243

Kan också passa på att tillägga att FPS generellt rör sig mellan som minst 9FPS till som högst 18FPS.
Det här anser jag inte vara normalt för just min dator då både mitt grafikkort samt min processor ska klara av det mesta.

Lite hjälp skulle uppskattas

Testet kördes i 1980 x 1080 16/9 Widescreen Resolution.

EDIT: Har installerat senaste drivrutinerna till geforce, 306.23 WHQL. Få se om det blir någon skillnad.

I alla mmo-spel blir det fps drops i massiv pvp, det har inget med hårdcaran att göra utan beror på att puckona till developers inte kan optimera koden. Man får I/O-latency helt enkelt.

Sen kanske du ska skaffa mer minne, 4gb räcker inte för 64-bit OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CasseStrand:

Det är ett PCIe 3.0, inte 2.0 - Kan vara det, ger ju definitivt snabbare bandbredd på kortet i ett 3.0 kompatibelt moderkort...

Där har du fel, det är enbart skillnad när det kommer till 3 kort eller fler, ett ensamt 680 kan inte fylla PCI-E 2.0 bussen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salladsbaren:

Ingen som har några andra ideér att ge?

Kör performance testet och länka till din 3dmark 11 profil så ska jag kolla närmare på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Kör performance testet och länka till din 3dmark 11 profil så ska jag kolla närmare på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack skuggan

Körde som du sa ett performance test och fick detta som resultat:
http://www.3dmark.com/3dm11/4386635

Så vad jag ser så är det ju inga problem med grafikkortet iaf?

Att köra med 1280 x 720 i resolution tar ju bort en del av spelkänslan in-game på t.ex BF3 eller ARMA. Visst så tar ju 1980 x 1080 i upplösningen mer på datorns prestanda då det dels är i Full HD kvalitet, men till en viss gräns borde ju i alla fall min dator få ett aningen högre resultat/FPS värde vid lite intensivare tillfällen.

Om inte ett, sen i mars i våras, nytt grafikkort med dessutom en relativt högre klockfrekvens samt en väldigt (enligt min uppfattning) populär processor som även den är klockad till det högre kan hantera en sådan belastning, betyder det att jag har lagt ner på tok för mkt pengar för vad värdet egentligen är?

Permalänk
Medlem

processorn suger, hur många år sedan var det phenom x6 kom? har varit flera sådana här trådar där ts haft en gammal amd-processor... det är inte lätt att tråda spel så att de utnyttjar alla 6 st svaga cpu-kärnor varför spelprestandan blir lidande.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av femkantig:

processorn suger, hur många år sedan var det phenom x6 kom? har varit flera sådana här trådar där ts haft en gammal amd-processor... det är inte lätt att tråda spel så att de utnyttjar alla 6 st svaga cpu-kärnor varför spelprestandan blir lidande.

Då är ju du ganska dum om du tror hans x6 flaskar.... om du ska hjälpa ta reda på fakta.

On topic testa gör ren installation av windows brukar fixa de flesta

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Då är ju du ganska dum om du tror hans x6 flaskar.... om du ska hjälpa ta reda på fakta.

On topic testa gör ren installation av windows brukar fixa de flesta

Där har du lite fel, om du kollar på vad en amd processor kan ge för combined samt physics score så ser man att processorn flaskar i 3dmark 11.

En nyare intel cpu (I7) får närmare 10k på physics. sen att den ska klara 60fps i bf3 är en annan sak

Kollar man på GPU score så ligger det i fas med vad han ska få ut.

Edit: TS, du säger att du kan droppa till 10fps i BF3, i vilka lägen är detta? helt random eller enbart när väldigt mycket händer?
Sen kan du testa att köra 3dmark 11 testat 4-5ggr irad och se om du fortfarande får över 10k gpu score.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Där har du lite fel, om du kollar på vad en amd processor kan ge för combined samt physics score så ser man att processorn flaskar i 3dmark 11.

En nyare intel cpu (I7) får närmare 10k på physics. sen att den ska klara 60fps i bf3 är en annan sak

Kollar man på GPU score så ligger det i fas med vad han ska få ut.

Edit: TS, du säger att du kan droppa till 10fps i BF3, i vilka lägen är detta? helt random eller enbart när väldigt mycket händer?
Sen kan du testa att köra 3dmark 11 testat 4-5ggr irad och se om du fortfarande får över 10k gpu score.

Mvh Billy

Så du tror att problemet kan bero helt/delvis pga min processor? Har du isåfall ett tips på en schysst CPU för ett rimligt pris? Om det blir intel måste jag även byta moderkort. Men jag vill först utesluta allt annat innan jag gör en sådan investering.

När det kommer till mina låga FPS, så kan det hända helt random. Ibland får jag inget FPS drop alls då det händer rejält mkt grejer medan ibland så får jag det bara jag springer inne i en byggnad (close quarters också).

Tackar för att du och ni andra tar lite av er tid för att försöka hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Då är ju du ganska dum om du tror hans x6 flaskar.... om du ska hjälpa ta reda på fakta.

On topic testa gör ren installation av windows brukar fixa de flesta

sry att jag låter som en intel-fanboy men hur länge sedan var det amd kom med något nytt? bulldozer? http://en.wikipedia.org/wiki/Phenom_II där har du alla fakta du behöver om phenom ii, arkitekturen är från 2008 (som i sin tur är baserad på floppen phenom). de låg efter intel redan då så konstigt att moderna spel laggar med en 4 år gammal processor? har en i föräldrarnas dator som köptes billigt för flera år sedan under en 1337-deal den var inte mkt snabbare än min gamla klockade q6600 som jag gav till brorsan.

satsa på den billigaste intel i5 4-kärniga eller en k-modell om du ska överklocka.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Om du vill utesluta allt annat först, se till att du gör en HELT ren installation av windows först och främst. Efter detta så är det överklockning av processor som gäller. Det jag hört om x6or är att du vill disabla 2 kärnor, så du får ut 4, sedan klocka de 4 så långt det går, om ditt moderbord klarar av att klocka alltså. De flesta spelen, eller vanliga applikationer för den delen har svårt att ta del av alla 6 kärnor. Lycka till!

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salladsbaren:

Så du tror att problemet kan bero helt/delvis pga min processor? Har du isåfall ett tips på en schysst CPU för ett rimligt pris? Om det blir intel måste jag även byta moderkort. Men jag vill först utesluta allt annat innan jag gör en sådan investering.

När det kommer till mina låga FPS, så kan det hända helt random. Ibland får jag inget FPS drop alls då det händer rejält mkt grejer medan ibland så får jag det bara jag springer inne i en byggnad (close quarters också).

Tackar för att du och ni andra tar lite av er tid för att försöka hjälpa mig

Det stämmer att din CPU är lite svag, jag körde precis själv och fick på min oklockade 3930k 12881 i physics.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

EDIT: Vet inte om jag ska ställa denna fråga här eller i en annan tråd.

Jag har nu letat runt lite och hittade dessa produkter:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2298810/dags-for-uppdatering

Vad tycker ni om dessa? Borde min dator vara stabil efter en installation av dessa?
Jag har en ganska låg budget då jag fortfarande studerar och inget riktigt arbete har.

Finns det något lite billigare alternativ men som ger snarlik prestanda? Eller tycker ni helt enkelt att jag ska köra på det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grayson:

Om du vill utesluta allt annat först, se till att du gör en HELT ren installation av windows först och främst. Efter detta så är det överklockning av processor som gäller. Det jag hört om x6or är att du vill disabla 2 kärnor, så du får ut 4, sedan klocka de 4 så långt det går, om ditt moderbord klarar av att klocka alltså. De flesta spelen, eller vanliga applikationer för den delen har svårt att ta del av alla 6 kärnor. Lycka till!

Du borde nog ta en titt på Graysons förslag först innan du börjar leta uppgradering

Skrivet av Salladsbaren:

EDIT: Vet inte om jag ska ställa denna fråga här eller i en annan tråd.

Jag har nu letat runt lite och hittade dessa produkter:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2298810/dags-for-uppdatering

Vad tycker ni om dessa? Borde min dator vara stabil efter en installation av dessa?
Jag har en ganska låg budget då jag fortfarande studerar och inget riktigt arbete har.

Finns det något lite billigare alternativ men som ger snarlik prestanda? Eller tycker ni helt enkelt att jag ska köra på det här?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salladsbaren:

Tjenare!

Jag uppgraderade i slutet av juli grafikkort från ett GeForce GTX 550ti från GIGABYTE till ett GeForce GTX 680 DCII Top från ASUS då mitt 550ti väldigt ofta fick min skärm att bli svart i några sekunder och sedan slå tillbaka.

Nu har jag installerat mitt nya GTX 680 och det var efter det som ett nytt problem uppstod. Problemet med svarta skärmen har försvunnit, men nu är det så att jag får rejält ostabila FPS in-game på i stort sätt alla grafik/cpu krävande spel så som ARMA 2, Battlefield 3, Guild Wars 2 m.m. I battlefield 3 så får jag i multiplayer med upplösningen 1980 x 1080 (59Hz 27-Tums skärm från philips) allt ifrån 70-80 FPS till det låga 10 FPS. Inställningarna är på ULTRA, men att sänka till High/Medium har ingen stor inverkan. När det gäller GW2 (Guild Wars 2) så ligger ofta mina FPS på runt 30-50 i vanliga PvE områden medan allt ifrån 45 FPS till de ynka 8 FPS när jag lirar på WvWvW (World vs World vs World).
Då mitt GTX 550TI hade bättre FPS när det gäller battlefield 3 så tycker jag att gtx 680 TOP borde ge mer i prestanda och kvalitet, eller har jag fel?

Så nu börjar jag med att fråga ifall valet/kombinationen av hårdvarorna (lista nedan) kan vara kruxet, eller om det helt enkelt handlar om defekta prylar/dålig ventilation.

När det gäller 3dMark11 har jag fått ett ganska dåligt scrore. Är det någon som ser vad felet möjligtvis kan vara?

OS: Windows 7 Ultimate 64-Bit
RAM: Kingston 2x2GB (4GB)
Processor: AMD Phenom II x6 1090T (3.2GHZ och i turbo-läge 3.6GHZ)
Grafikkort: ASUS Nvidia GeForce GTX 680 DCII TOP (Top överklockad från fabrik)
Moderkort: ASUS M4N68T V2
Nätagg: 750W (Ska kolla exakt från vilken tillverkare så fort jag får tid)

3DMark11 Score:
Graphics Score: 3368
Physics Score: 2859
Combined Score: 2791

Total Score blir: X3243

Kan också passa på att tillägga att FPS generellt rör sig mellan som minst 9FPS till som högst 18FPS.
Det här anser jag inte vara normalt för just min dator då både mitt grafikkort samt min processor ska klara av det mesta.

Lite hjälp skulle uppskattas

Testet kördes i 1980 x 1080 16/9 Widescreen Resolution.

EDIT: Har installerat senaste drivrutinerna till geforce, 306.23 WHQL. Få se om det blir någon skillnad.

1) GPU test
http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

3300 poäng i extreme läget är normalt för ett 680!
De som säger att du skall ca 9000 poäng är lost då de förväxlar med performace testet.

2) CPU test. Tanka hem Cinebench och säg vad du får för CPU resultat
http://http.maxon.net/pub/benchmarks/CINEBENCH_11.529.zip

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Din CPU skall ge ca 5,8

Allmänt om FPS drops. De flesta benchmarks testar INTE FPS drops, utan redovisar endast snitt FPS och högsta FPS.
Så alla de spel som är dåligt optimerade synns inte i statistiken.
Att köpa bra CPU och bra GPU är inte en garanti för bra flyt, det är oftast bara bättre flyt än de produkter som kostar mindre.

Sänk inställningarna till du slipper FPS drops.

Permalänk
Skrivet av MX510.:

1) GPU test
http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3167?k=3cb01aa34ec30...

3300 poäng i extreme läget är normalt för ett 680!
De som säger att du skall ca 9000 poäng är lost då de förväxlar med performace testet.

2) CPU test. Tanka hem Cinebench och säg vad du får för CPU resultat
http://http.maxon.net/pub/benchmarks/CINEBENCH_11.529.zip

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3008?k=ba4b9127be8f4...

Din CPU skall ge ca 5,8

Allmänt om FPS drops. De flesta benchmarks testar INTE FPS drops, utan redovisar endast snitt FPS och högsta FPS.
Så alla de spel som är dåligt optimerade synns inte i statistiken.
Att köpa bra CPU och bra GPU är inte en garanti för bra flyt, det är oftast bara bättre flyt än de produkter som kostar mindre.

Sänk inställningarna till du slipper FPS drops.

Körde ett CPU test från programmet du skickade och fick 3,83 i score.

Mitt GTX 680 ser ut fungera utmärkt men det känns verkligen som att min CPU är långsam då den har visat låga siffror på båda benchmark.
Har vänner med sämre datorkomponenter som får bättre prestanda i spel på hög grafik, så någonting är just fel med min dator. Att sänka grafiken känns för mig meningslöst då jag inte får någon stor nytta av mitt grafikkort. Jag vet faktiskt inte hur jag ska gå till väga nu :S

Tack för hjälpen

EDIT: Installerade om Windows och installerade Battlefield 3 och har fortfarande samma problem.