Permalänk

Är 4G pålitligt / stabilt ?

Jag antar att det borde finnas flera trådar om detta men som en som inte varit inne på flera år så hittar jag det inte.
Jag ska flytta in i centrala stockholm där 4G täckning är bra och har nu köpt ett 4G modem från Telenor som erbjuder 100GB i månaden och har pingat det till 49mbit, 28ms på bredbandskollen. Fick detta på Lidingö

Men som de teknikkunniga säger så behöver jag kolla upp fler saker för att veta om bredbandet fungerar bra nog. Jag planerar att ha, TV, PS3, 2 Laptops plus mobiltelefoner som ska kunna ansluta till detta mobila bredband, inte nödvändigtvis alla samtidigt dock.

Hur vet jag att bredbandet är stabilt och att jag kan spela BF3, MW, BO, NHL och PES på min PS3a utan lagg?
Finns det några bra sidor som kan kontrollera hur pålitligt mitt bredband är och inte bara visar hur snabbt det går just nu?
En kille på Inet snackade om att pinga något i 24h och titta på paketförlust. Men hur gör man det från en Mac? Hur granskar jag testresultatet?

Permalänk
Medlem

66ms är ganska högt. Fast du kollar emot en server i Malmö och du bor i Stockholm. Vad får du för ping emot din ISP defaultgateway?

Kan du göra en traceroute mot exempelvis sunet.se och posta resultatet. Är själv intresserad av hur det ser ut.

Permalänk
Skrivet av X00L:

66ms är ganska högt. Fast du kollar emot en server i Malmö och du bor i Stockholm. Vad får du för ping emot din ISP defaultgateway?

Kan du göra en traceroute mot exempelvis sunet.se och posta resultatet. Är själv intresserad av hur det ser ut.

Gärna, hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

Skriv tracert ping.sunet.se i kommandotolken om du kör windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Kör mac...
Några tips på hur det görs där?

Permalänk
Medlem

Öppna Terminal och skriv: traceroute sunet.se

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Kan bara hjälpa dig med hur det går att spela BF3 på 3g nät. Jag sitter mitt i skogen utanför linköping, har ingen täckining med varken telia, telenor, 3 eller tele2. Så jag tvingas använda net1. De har en teoretisk hastighet på 3.1 mbit ner och 1 upp. Jag lyckas oftast komma upp i 1.5 mbit och 105-120 ms. Jag kan spela BF3, CS och allt annat utan minsta problem. Så dina 60-70 ms kommer kännas som fiber kan jag lova.
Mvh

Visa signatur

CPU » Inter i7 2600k @ 4ghz MINNE» Kingston HyperX 1600mhz 8gb MOBO »Asus Sabertooth P67 Rev. B3 GPU » Gigabyte Geforce GTX 680 @ 1215/1650 CHASSI » Fractal Design Define R3 HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » Corsair CX 500W

Permalänk

Lånar tråden, lite är på väg att köpa 4g, håller på att testa nu. Men några saker som jag undrar över. Min hastighet beror väl på mottagning och samtidiga 4g användare i min mast. Är det någon som vet begränsningarna/flaskhalsarna i 4g. Hur många samtidiga uppkopplade användare, hur mycket kapacitet finns totalt i en mast? Vad är begränsningen från masten till internet om de kör med microlänk eller kör alla master med fibrer vilket jag har svårt att tro? Någon teknikkunnig från Ericsson som kan hjälpa mig? Telenor personal har ingen aning vilket inte är förvånande.

Får mellan 77 mbit/s och 10 mbit/s hemma hos mig i Nacka. Men lite överraskad får jag inte toppnotering mitt i natten kl 2:30 (15mbit) utan på kvällen. Vill gärna ha 20-40 mbit/s om jag ska byta.

Visa signatur

Blixten

Permalänk

Min personliga erfarenhet är att trådlöst är definitionen av instabilt.
Det är alltså helt omöjligt att säga hur bra det är för att det är olika bra på olika platser i landen
och det är olika bra från en tid till en annan. Alltså det kan vara bra ena
stunden och vara dåligt sekunden senare på samma plats och detta gäller all trådlös teknik inte enbart 4G.
Jag hoppas att ni förstår vad jag försöker säga.

Permalänk
Skrivet av larsblixt:

Lånar tråden, lite är på väg att köpa 4g, håller på att testa nu. Men några saker som jag undrar över. Min hastighet beror väl på mottagning och samtidiga 4g användare i min mast. Är det någon som vet begränsningarna/flaskhalsarna i 4g. Hur många samtidiga uppkopplade användare, hur mycket kapacitet finns totalt i en mast? Vad är begränsningen från masten till internet om de kör med microlänk eller kör alla master med fibrer vilket jag har svårt att tro? Någon teknikkunnig från Ericsson som kan hjälpa mig? Telenor personal har ingen aning vilket inte är förvånande.

Får mellan 77 mbit/s och 10 mbit/s hemma hos mig i Nacka. Men lite överraskad får jag inte toppnotering mitt i natten kl 2:30 (15mbit) utan på kvällen. Vill gärna ha 20-40 mbit/s om jag ska byta.

Jag har inga svar på dina frågor men en kvalificerad gissning kan ju vara att det fungerar bättre nu innan många börjar använda tekniken. Och det kanske blir sämre i framtiden när fler mobiltelefoner kommer som ska använda LTE nätet.

Permalänk
Medlem

Jag har funderingar på att teckna ett 4G-abb hos telenor med fri surf för 349 kr i månaden där router etc ingår och ingen startavgift. Första 6 månaderna gratis.
Har comhem idag och vet att jag kommer flytta runt en del i höst och kommande år så ur den synpunkten kan ju mobilt bredband vara ganska smidigt.

Frågan är om mobilt bredband alls är värt att satsa på? Jag vill ha en stabil uppkoppling med OK hastighet, blir "nöjd" om jag får ut 20 mbit, bara det är stabilt. Jag spelar inte överhuvudtaget, surfar/tankar bara. Någon som har telenor 4G och kan vittna om stabiliteten?

Permalänk
Medlem

Kör med telenor och kan enbart få 3g än så länge. Fler städer kommer få det under det här året. Hur som helst jag har 32mbit abonnemang med 4g för samma kostnad. Stickan är E398 från huawei. Fungerar fint för surf. Hur det fungerar med spel har jag ingen aning. Eftersom jag har enbart 3g mottagning kan jag inte riktig säga om 4g. Har vissa gånger kollat mot bredbandskollen och speed test även fast jag inte tror på dem mätningarna. Eftersom dem varierar för mycket för att det ens skall vara pålitligt. Ibland känns det som att modemet får timout efter 1 timme och då är det bara att conecta igen. Tror den blir för varm. Annars känns det väldigt snabbt. Däremot önskar jag efter 4g eftersom upp är segt på 3g medan ner är hypersnabbt. Speciellt när man vill ladda ner en stor fil. Får operatörerna enbart igång 4g nätet för alla så kan det bli bra. Dem 100GB som man får av telenor har jag ännu ej kommit upp i. Ändå surfar jag ett antal timmar om dagen. Värt att tänka på är att alla städer har ännu ej 4g. Den sticka man får av telenor hanterar också 3g samt att telenor och bredbandsbolaget är samma. Dem båda ägs av samma ägare familj. Under året kommer det att byggas ut 4g för fullt. Telia bygger eget. Medan Telenor och tele2 bygger tillsammans via net4mobility.

Permalänk
Medlem

Köpte ett telenor 4g "upp till 80Mbit/s"

Ska lämna tillbaka det imorgon då jag bara får ut 10... ska tillägga att jag bor perfekt enligt deras täckningkarta, så jag skulle nog råda alla att hålla sig borta då det knappast blir bättre då fler och fler kommer ansluta via 4g

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk

Oklart med spel men annars utklassar detta adsl.
Jag får ut 50mbit både i stan och på lidingö det är dock utan routern, men ska nog köpa en idag.

Sen är svarstiden nog det viktiga vid spel och jag vet faktiskt inte hur det fungerar men som jag minns från förr när jag spelade cs och sånt så var en ping under 100ms helt ok på spel och när jag provat detta ligger jag mellan 20-70 dock kanske det blir helt annorlunda mot en spelserver.

Permalänk

Jag hör kört tele2 ute i Hässelby gård och tycker det har fungerat ganska bra (över förväntan). Men det är inte tillräckligt stabilt för att användas till spel. Fungerar bra ett tag sen kan du bli kickad för att ping sticker iväg. Men jag har bara provat bf3 och inte testat så mycket.

Men det man ska komma ihåg är att hastigheten varierar mellan 10-80mbit under dygnet. Oftast ligger man vid ca 20-50mbit. Sen ger inte bredbandskollen inte helt rättvisa hastigheter. Oftast får jag bättre hastighet när jag tankar torrent tex.
Hade lite problem med Huawei E398 modemet i början, men det löstes när det kom en firmwareuppdatering.

Så länge du inte ska spela mycket så kan jag rekommendera 4G.

Permalänk
Medlem

Om spel är väldigt viktigt så kommer ADSL eller liknande nästan alltid vara bättre. Själva hastigheten är i vissa fall vara bättre med 4G men när det gäller trådlöst så är det viktigt att tänka på att all trådlös kommunikation påverkas av hur många användare som är anslutna, alltså så kommer det förmodligen att börja fungera sämre och sämre desto fler som skaffar 4G.

Permalänk
Medlem

Kör med Telenor 4G i göteborg (upp till 80Mbit) Mer exakt i bergsjön. Hade i början av lanseringen problem. Ska dock inte klaga på 50Mbit ner och 15-16Mbit upp.
I dagens läge, med full täckning levererar detta modem nästan 100Mbit ner och runt 50Mbit upp.
Å detta är då Telenor 4G 80Mbit fri surf. Betalar 549:-/mån.
Lirar BF3 samt många andra spel utan ngr större problem.

Permalänk
Skrivet av psymania:

Kör med Telenor 4G i göteborg (upp till 80Mbit) Mer exakt i bergsjön. Hade i början av lanseringen problem. Ska dock inte klaga på 50Mbit ner och 15-16Mbit upp.
I dagens läge, med full täckning levererar detta modem nästan 100Mbit ner och runt 50Mbit upp.
Å detta är då Telenor 4G 80Mbit fri surf. Betalar 549:-/mån.
Lirar BF3 samt många andra spel utan ngr större problem.

Tjena hallå!

Jag håller till i ungefär samma områden som dig och hade tänkt skaffa telenor 80 , fri surf med router . spelar både data och ps3 online. vad får du för svarstid när du spelar och hur ofta är det jidder med stabiliteten? vad kommer du upp i när du tankar film ?

Permalänk
Medlem

Det är inte så hög belastning på 4g näten än så länge men när allt fler telefoner, surfplattor och modem börjar använda detta finns det risk att vissa tider på dygnet kommer ha en klart högre ping än idag som jag har förstått det! Just nu fungerar det riktigt bra och jag kan med lätthet sitta uppe på sommarstället och lira lite casual på xboxen!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm