Permalänk
Medlem

Ny dator, budget 5500:-

Hej!

Börjar bli dags för en ny dator, då den jag använder har börjat strula.

Budgeten ligger som sagt på runt 5500:-

Vad är den bästa möjliga prestandan man kan komma upp i med den budgeten? Kan man få något som kommer hålla ett tag? Är student, så man ser ju gärna att köpen håller ett tag, den datorn jag har nu har jag haft i fem och ett halvt år.

Jag lirar lite Guild Wars 2 och en del andra spel som Dota 2. Grafik spelar mig ingen roll, så länge man kan köra spelen utan lag. Använder även datorn för att titta film/serier och för musik samt en del skolarbete.

Operativ har jag liggande, så det behöver inte följa med. Personligen är jag för oerfaren för att sätta ihop en egen dator, men jag tror nog att jag skulle kunna hitta någon i min närhet som kan det. Hur mycket kostar det att få det gjort? Har även mus, tangentbord och skärm. Så det är alltså bara själva datorn samt chassit.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det kostar 799 kr på inet för att få den monterad

Permalänk
Medlem

Utan SSD 6647kr (utan montering : 5848kr)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2299424/utanssd
Med SSD & Ingen vanlig hårddisk 6795kr (utan montering : 5996kr )
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2299393/medssd

Men vet du om någon kunnig person som kan göra det åt dig så vore ju det bättre.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2299411/2012-09-16

Om du tar bort monteringen så blir det precis som din budget.

Permalänk
Medlem

Tack för så snabb hjälp!

Känns ju knappt som ett alternativ att lägga 800:- kronor på monteringen med denna budgeten. Hur mycket skillnad gör en SSD? Inte riktigt förstått vad dem gör än. Hur mycket skillnad är 4GB ram vs 8GB? Prisskillnad verkar ju inte vara så mycket, är det värt att öka kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrest:

Tack för så snabb hjälp!

Känns ju knappt som ett alternativ att lägga 800:- kronor på monteringen med denna budgeten. Hur mycket skillnad gör en SSD? Inte riktigt förstått vad dem gör än. Hur mycket skillnad är 4GB ram vs 8GB? Prisskillnad verkar ju inte vara så mycket, är det värt att öka kanske?

För 5500 hade jag valt till 8GB Ram, men valt bort SSD. Minst 8GB RAM är idag ett måste när man köper nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skiljer typ 100 kr på 4 och 8 gb så kör på 8 ifall du någonsin ska rendera eller liknande.

En ssd gör allting mycket snabbare, mitt windows startar på 3.2 sek sen jag skaffade en SSD och allting känns jätterappt.

Antar att du hade/har en stationär nu? Finns det delar som inte är fyskam i burken? som en hdd ifall du köper en ssd till den nya. Chassit/nätagget osv, kolla om det är nått som går att använda igen eller skriv vad du har här så ska vi se om de går att återanvända för att spara en peng.
gillar den kundvagnen abtyl länkade med ssd.
Ifall du vill gå ned lite ytterliggare i pris kan jag av egen erfarenhet säga att redeon HD 6870 inte är ett dåligt val. Hade det ett bra tag och körde bf3 på high med lite få modifieringar helt utan problem och aldrig stött på något spel som jag inte kan lira på high, kanske behöver dra ner shadows eller nått men inte så värst farligt. går väl på 1300 nånting istället för 1800 vilket gör att du kommer ner ganska exakt på 5500 som du hade som budjet!

Visa signatur

Corsair VX 550 80+ | Corsair XMS3 4x2 gb | samsung 830, 120 gb | XFX 6870 | FD Define R4 | MSI 870A-G54 AM3 | AMD Phenom X4 955 | Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billyz:

skiljer typ 100 kr på 4 och 8 gb så kör på 8 ifall du någonsin ska rendera eller liknande.

En ssd gör allting mycket snabbare, mitt windows startar på 3.2 sek sen jag skaffade en SSD och allting känns jätterappt.

Antar att du hade/har en stationär nu? Finns det delar som inte är fyskam i burken? som en hdd ifall du köper en ssd till den nya. Chassit/nätagget osv, kolla om det är nått som går att använda igen eller skriv vad du har här så ska vi se om de går att återanvända för att spara en peng.
gillar den kundvagnen abtyl länkade med ssd.
Ifall du vill gå ned lite ytterliggare i pris kan jag av egen erfarenhet säga att redeon HD 6870 inte är ett dåligt val. Hade det ett bra tag och körde bf3 på high med lite få modifieringar helt utan problem och aldrig stött på något spel som jag inte kan lira på high, kanske behöver dra ner shadows eller nått men inte så värst farligt. går väl på 1300 nånting istället för 1800 vilket gör att du kommer ner ganska exakt på 5500 som du hade som budjet!

Alright, så det låter grymt med en ssd alltså. Antar att det är på den man installerar windows och sina krävande applikationer.

Yes, det jag har nu är en stationär. Som jag sa tidigare har den dock börjat krångla och jag tror att det är fel på någon hårdvara, jag är lite osäker på vad, tror att det är grafikkortet, som för övrigt är riktigt uselt. Men det jag har nu är:

NVIDIA GeForce 8600 GT
Intel Quad Core Q6600 @ 2.40GHz (måste ju varit en av dem första quad corsen)
3072 MB RAM (Minnestyp - DDR2 SDRAM)
2 Interna hårddiskar á 320GB (SATA 3G-hårddisk) (7200 RPM)

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/80747-hp_pavilion_m90...
Det verkar vara denna, det stämmer bra med prestandan och utseende. Kunde inte hitta vilket nätagg och så som sitter i, jag är så dålig på sådant. Men jag tvivlar på att det är något utom kanske disken som går att återanvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrest:

Alright, så det låter grymt med en ssd alltså. Antar att det är på den man installerar windows och sina krävande applikationer.

Precis, OS och de du använder mest.

Skrivet av Chrest:

2 Interna hårddiskar á 320GB (SATA 3G-hårddisk) (7200 RPM)

Ser ingen anledning till varför du ska köpa nya hårddiskar istället för att köpa en ssd. använd de du har, rensa dem bara samtidigt som du installerar windows på ssd'n så blir dem något snabbare, du kan ju spara allt du vill ha på en av diskarna och ta bort allting på den andra
spara pengar är alltid gött som student.

resten kan du slänga.

Visa signatur

Corsair VX 550 80+ | Corsair XMS3 4x2 gb | samsung 830, 120 gb | XFX 6870 | FD Define R4 | MSI 870A-G54 AM3 | AMD Phenom X4 955 | Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk
Medlem

Någonstans känns det ju dock som att en SSD är lite lyx. Det kanske skulle vara bättre för mig i dagens läge att försöka lägga så mycket pengar som möjligt på prestandan. Kanske köra ett bättre grafikkort eller http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz... den processorn (hur mycket skillnad skulle den göra?). Sedan kan man om något år eller så lägga till en SSD och få en hyggligt billig upgrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrest:

Någonstans känns det ju dock som att en SSD är lite lyx. Det kanske skulle vara bättre för mig i dagens läge att försöka lägga så mycket pengar som möjligt på prestandan. Kanske köra ett bättre grafikkort eller http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz... den processorn (hur mycket skillnad skulle den göra?). Sedan kan man om något år eller så lägga till en SSD och få en hyggligt billig upgrade.

För 5500 kr är det svårt att byta upp till ett bättre grafikkort eller processor med i3 så blir det 5457 kr.