Köpråd; Angående billjud

Permalänk

Köpråd; Angående billjud

Tjenare!

Efter att ha postat denna exakta fråga på flashback utan svar så gör jag ett försök här istället, så är det någon som känner igen tråden ifrån flashback så är det inte så konstigt.
Nu är det så här att jag hade tänkt köpa mig ett bra slutsteg och ett bas element att ha till det. Elementet ska det i så fall byggas en låda till, och jag ska senare slänga in alltihopa in i bilen.

Den tekniska biten har jag redan läst mig in i under de senaste veckorna, så hur man kopplar ihop allting ska nog inte vara några problem. Det jag nu har problem med är dock var jag ska köpa slutsteget och högtalarelementet.

Vet någon här en bra butik, möjligtvis online, där man kan köpa billiga slutsteg men som det fortfarande är bra kvalité på?
Jag har kollat runt lite och hittat tre alternativ. Lägg märke till att det inte spelar mig någon roll om det är inrikes eller utrikes, bara butiken är trovärdig och har billiga prylar så är jag nöjd:

http://www.europe-audio.com/
http://www.lautsprechershop.de/
http://www.mds.se/

Skulle någon som har handlat från någon av dessa butiker kunna ge någon slags feedback på hur smidigt det gick när ni utförde köpet? Den mest lockande av dessa tre är ju europe-audio.com, men en kvick sökning på google verkar visa på att många har haft problem med dem. Jag har även försökt kontakta dem tre gånger utan svar. mds.se är lite dyrt för min smak, men eftersom att det ligger i Sverige så kan det ju bli enklare med leverans och liknande. lautsprechershop.de svarade på mitt mail och verkar vara seriösa.

Jag ska ju som sagt ha både slutsteg och element, och jag hade tänkt mig dessa:

SONIC-15MK2 - högtalare
POWER-1/1000D - slutsteg

Nu ska jag ju förmodligen inte köpa från europe-audio då de vägrar svara på mina mail.

Någon som har några synpunkter eller förslag? Skulle den högtalaren vara något att ha? Finns det möjligtvis något annat element för runt 2000-3500kr som skulle vara bättre än detta?

-Erik

Permalänk
Vila i frid

Mer svar får du förmodligen @ http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=88

Räkna med att prylar går sönder och kan krångla - har man då köpt lokalt blir allt så mycket - enklare.

Vilket element du köper beror ju på... så mycket. Helst bör du väl lyssna på det innan det slantas upp $.

Jag göder min lokala car-audio-nasare på gott och ont.

Bas är så individuellt att jag kan inte rekommendera något. Framsystem däremot, Hertz Hi-Energy HSK165, mycket ljud för moderata pengar.

Permalänk

jag vet att denna butiken har helt okej prylar. Inget jag köpt själv där men enligt recentioner.
http://www.blekingebilradio.se/

Sedan tror jag du får bättre svar på t.ex. garaget.org inom detta ämnet

Permalänk

www.nardik.se har bra prylar.

När man själv var i bilstereo svängen för X antal år sen körde man på DLS all the way. riktigt bra grejer då. Nu vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Ditec säljer billjud, mestadels DLS. Där köpte jag mina grejer. Dom finns i motala enligt google.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Hej
ww.brl.se har ett trevligt utbud och dom finns i örebro om dom inte flyttat som dom gjorde här nere ifrån för några år sedan...
vad gäller steg och basar så är det mkt som spelar in, vilken typ av bas vill du ha? vad har du för typ av bil? ska du spela högt el är det tänkt att göra ljudet mer "komplett"? vad har du för enhet/stereo? framsystem? högtalare i övrigt? har du dragit ström samt lågnivåkablar om isåfall vilken storlek på strömkablarna för det väldigt viktigt så man har så det räcker till har själv om jag inte minns fel 70m2 för jag fick det till sådant pris som är förbjudet tacka nej till
samt i slutsteg har jag ett rockford(minns inte modellen i huvet) för att driva hattfyllan och ett dls cad11 för driva basen som för stunden består av en http://www.brc.se/baselement/pioneer/pioneer-w3002d4-bashogta... som är ngt billigare än när jag köpte den för några år sedan har även en rockfrod fosgate power 10" som står i källaren så är inte lätt bestämma sig vilken som jag vill ha men då nuvarande är fast i bilen får den bli där

men om vi börjar med det jag frågade så ska vi se om vi inte kan lotsa dig till ngt bra

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk

Får börja med att tacka för alla svar så här långt! Jag trodde faktiskt inte att det fanns så många på Sweclockers som var intresserade av billjud. Fler än på flashback åtminstone

Nu till lite svar här då. Får bli ett kort inlägg för stunden, hade tänkt gå och lägga mig snart.

Skrivet av V8Dragster:

Hej
ww.brl.se har ett trevligt utbud och dom finns i örebro om dom inte flyttat som dom gjorde här nere ifrån för några år sedan...
vad gäller steg och basar så är det mkt som spelar in, vilken typ av bas vill du ha? vad har du för typ av bil? ska du spela högt el är det tänkt att göra ljudet mer "komplett"? vad har du för enhet/stereo? framsystem? högtalare i övrigt? har du dragit ström samt lågnivåkablar om isåfall vilken storlek på strömkablarna för det väldigt viktigt så man har så det räcker till har själv om jag inte minns fel 70m2 för jag fick det till sådant pris som är förbjudet tacka nej till
samt i slutsteg har jag ett rockford(minns inte modellen i huvet) för att driva hattfyllan och ett dls cad11 för driva basen som för stunden består av en http://www.brc.se/baselement/pioneer/pioneer-w3002d4-bashogta... som är ngt billigare än när jag köpte den för några år sedan har även en rockfrod fosgate power 10" som står i källaren så är inte lätt bestämma sig vilken som jag vill ha men då nuvarande är fast i bilen får den bli där

men om vi börjar med det jag frågade så ska vi se om vi inte kan lotsa dig till ngt bra

Tjenare!

Skrivet av V8Dragster:

vilken typ av bas vill du ha?

Jag är, som det kanske märks, inte jätte insatt i ljud överlag. Jag har under de senaste veckorna finkammat nätet på diverse artiklar och videor som involverar ljud. Eftersom att mina kunskaper inom ljud inte sträcker sig så långt så är det ända jag kan svara på denna fråga, en kraftig bas. Jag är ju inte så kräsen när det gäller ljudkvalité. Självklart ska den inte låta som skräp, men det behöver ju inte vara den bästa kvalitén heller. Det som spelar stor roll för mig är att den är tillräckligt kraftig för att fylla hela bilen samt omgivningen med ljud(Om jag öppnar dörrar/bagage).

Skrivet av V8Dragster:

vad har du för typ av bil?

Eftersom att jag inte hunnit köpa egen bil ännu så ska den sitta i farsans röda Saab 9000cse(Detta är inte vår bil, endast en bild jag fann på google).

Skrivet av V8Dragster:

ska du spela högt el är det tänkt att göra ljudet mer "komplett"?

Högt men fortfarande inte dåligt kvalité.

Skrivet av V8Dragster:

vad har du för enhet/stereo?

Det vet jag inte just i detta ögonblick. Men jag vet att det är en CD/MP3 spelare som är relativt ny. Den har RCA utgång och 40x4w.

Skrivet av V8Dragster:

har du dragit ström samt lågnivåkablar om isåfall vilken storlek på strömkablarna

Detta har jag kollat upp, så kabeldragningen kommer förhoppningsvis inte bli några större problem. Jag har inte dragit några kablar ännu, men när jag gör det så ser jag till att kolla tjockleken på dem. Jag vet att strömkabeln ska vara av tjockleken "0-gauge"(Måttsystemet för kablage i USA), så då behöver jag bara kolla motsvarande Europeisk tjocklek. RCA kontakter finns redan dragna till bagaget sedan innan. Förstärkaren ska även ha lågpassfilter, så lågnivå redan innan är vad jag förstår inte nödvändigt? Det kan ju vara så att de RCa utgångar på stereon som finns är lågnivå. Det får jag kolla upp.

Skrivet av V8Dragster:

framsystem?

Har jag faktiskt ingen aning om vad det är. Är det mid och tweeters(diskanter) du menar?

Skrivet av V8Dragster:

högtalare i övrigt?

Original högtalarna som kom med bilen. Jag funderar dock på att köpa med några tweeters och ett slutsteg till dem och placera i samma låda som basen.

För övrigt så har jag kollat in de butiker som föreslagits här. Problemet är dock att jag inte vet vilka märken som är bra och ej. Jag har ju som sagt ingen erfarenhet. Det jag är bekymrad över är dock att jag inte kommer få så bra högtalare för pengarna om jag köper dem i Svensk butik. Jag lär inte tycka att några högtalare låter särskilt dåligt eftersom att jag inte är så insatt, så att testa dem först är inte ett måste även om jag förstår att ni som faktiskt har mycket gott musiköra kan höra skillnaden på en högtalare för 500kr och en högtalare för 1000kr. En av de butiker jag länkade till, http://www.lautsprechershop.de/ , har ju förstärkare som tar 1500wmax och 1200wrms för ca 2700kr. Då är ju frågan om det är väldigt dålig kvalité på dessa förstärkare. Både högtalare och förstärkare är så förbaskat dyra här i Sverige, det är därför jag har försökt söka mig utomlands för bättre priser. Men jag är mycket väl medveten om att man inte ska snåla om man vill ha bra grejer. Högtalaren jag länkade till kostar 2700kr, och den ligger ju på 800wrms och 1600wmax, är inte det bra för att vara så billigt?

Jag ska även nämna att lådan ska jag bygga på egen hand, jag vill inte ha en högtalare i färdig låda. Det känns både som en mindre utmaning samt att det förmodligen kommer att kosta mer.

EDIT: I helhet får alltihopa inte gå på mer än ca 7500kr. Jag vill inte lägga ut alla mina pengar på detta.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="arebokert;12694487 Original högtalarna som kom med bilen. Jag funderar dock på att köpa med några tweeters och ett slutsteg till dem och placera i samma låda som basen.[/QUOTE"]

Nej, visst du kan ju prova med originalhögtalarna, men stoppa inte in diskanter i en baslåda som du monterar i bagageutrymmet.
Mellanregister och diskanter gör sig bäst inne i bilen, då det är viktigt för ljudbilden att de är monterade så att ljudbilden inte blir helt absurd. En bas däremot är inte kritisk ur ljudbild på samma vis, så den är lättare att placera där det finns plats.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk

Biltypen är bra att börja med då det är lättare att få in basen(ljudet) i bilen,

om du tänkt spela så pass att det hörs mkt när du öppnar upp osv dvs så basen känns utanför bilen? isåfall kommer det att bli dyrt.. om vi börjar med om du kan kolla upp stereon som sitter i hur många lågnivå ingångar den har så man vet om du har möjlighet att koppla in mer än ett slutsteg(om du nu ska ha framsystem alt bakhögtalare drivna på slutsteg)

men på basar med bra tryck är rockfords power väldigt bra finns säkert något på blocket blanda inte ihop med deras punch serie bara även om den är bra så är det inte i klass med power, storlek på bas är oxå viktigt beroende på vad man gillar t,ex 10" ger snabbare och snärtigare bas men inte lika mkt bas som t.ex en 15" som i sin tur ger mkt bas men riskerar att "snubbla" vid snabba låtar däremot en 12" är ett bra mellanting men det beror mkt på vad du spelar för musik? om du spelar allt möjligt så utan tveka säger jag 12"

gällande kablar så blir det dyrt köpa i butik så om du kan hitta ngn som säljer i längd du behöver på t.ex blocket till ett bra pris så hade ja valt det om skicket är bra förstås, för t.ex brl tar 68:- meter för 20mm2 som är en storlek som borde räcka,
såg nu att ja skrev fel på vad jag har inatt är ju inte 70m2 utan 70mm2

ska slutsteget driva endast basen el ska den driva mer? om endast basen så är ett monoblock(1 kanals steg) att föredra och på slutsteg har ja mest erfarenhet av DLS och rockford och dom håller vad dom lovar, har även haft JBL men det var till att driva hatthyllan och en "snällare" bas, har även ett Magnat RX Mono som jag impulsköpte före jag skaffade DLS cad11 att driva basen och även om det steg var dugligt så är det underlägset DLSet

när du drar kablarna så dra lågnivå på ena sidan och ström på den andra annars kommer det bli mkt störningar när du startar bilen om kablarna kommer nära varann i skuffen så kan du alltid vid dom ställena linda in lågnivå kablarna i foliepapper som tar bort störningar

gällande kablar till högtalarna så är 4mm2 vad jag kör med för att minska risken att det blir för klent men till basen har jag mer har inte exakt i huvet men närmre 20mm2 då det ändå är så litet avstånd så vore det dumt spara där,

japp framsystem är diskanterna och mellanregister, sätt helst inte diskanter i basen och inte steget heller basen ska spela bas inget mer diskanter och mellanregister kan klara sig utan slutsteg men om du vill maxa dom så räcker ett mindre steg oftast mer än väl och små steg kan man med lite omgjort få plats med antingen i handskfacket el bakom

av märken som är bra kolla in på är
DLS(erfarenhet av slutsteg som man inte blir missnöjd med)
Rockford(erfarenhet av slutsteg och bas och dom gör ingen missnöjd iaf inte mig:))
Pioneer(erfarenhet av deras enheter,6x9högtarlare för hatthylla och basar som jag är mkt nöjd med)
JBL(erfarenhet av slutsteg samt bas som är bra)
Ifinity(framsystem som är rena och klara i ljudet lite mer åt finlir hållet och med en bas är det komplett)
GAS(framsystem som jag började med och det var av billigare typen men mkt bra för pengarna)

höllt på att glömma att om man väljer kraftfullare saker så kommer man inse snabbt att strömmen kanske inte alltid räcker till och då kan man lägga en kondensator i skuffen som fungerar som ett extra batteri för basen som är inte dyra men kan göra stor skilldnad

för att få allt till rimligare pris är blocket att rekomendera nackdelen är att man vet oftast hur grejerna är använda så det gäller ha tur så man inte får ngt sönderspelat el på väg ge sig Men om där finns garanti kvar så kan det vara ngt fundera på,

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilbasar/ba... där har du kanske ngt som kan vara intressant den kan var prisvärd hade rekomenderat dig lyssna på den först då jag inte hört den själv så vågar ja inte säga hur den är men priset är det som gjorde den intressant

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilslutsteg...
det steget rekomenderar jag starkt för driva bas har det själv och där är kraft så det räcker och blir över

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilbasar/ba...
där har du storebrodern till den ja har ståendes i källaren och den är inte fy skam

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/monteringsm...
visserligen den ende konding brl har men den räcker mer än väl även om man kan hitta billigare och här spelar märket mindre roll då det "bara" ska vara som ett extra batteri så där hela tiden är tillgängligt för steg/bas

kom tänka på det är skilldnad på olika baslådor t.ex sluten låda och dom med reflexrör, en sluten ger mer snärtig bas

det är svårt med ljud så man blir nöjd men jag hade hellre valt ett steg som är kraftfullare än basen så behöver man inte oroa sig för att den inte ska orka driva basen Men däremot får man passa sig så man inte spränger basen hehe

strömkablar finns att köpa på biltema om dom inte slutat med bilstereo och där är om jag inte minns fel mkt bättre pris än t.ex brl

blev en del rader här så hoppas det kommer till ngn hjälp även om där är mkt mer att gå in på vid ljudbygge

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Skrivet av V8Dragster:

Biltypen är bra att börja med då det är lättare att få in basen(ljudet) i bilen,

om du tänkt spela så pass att det hörs mkt när du öppnar upp osv dvs så basen känns utanför bilen? isåfall kommer det att bli dyrt.. om vi börjar med om du kan kolla upp stereon som sitter i hur många lågnivå ingångar den har så man vet om du har möjlighet att koppla in mer än ett slutsteg(om du nu ska ha framsystem alt bakhögtalare drivna på slutsteg)

men på basar med bra tryck är rockfords power väldigt bra finns säkert något på blocket blanda inte ihop med deras punch serie bara även om den är bra så är det inte i klass med power, storlek på bas är oxå viktigt beroende på vad man gillar t,ex 10" ger snabbare och snärtigare bas men inte lika mkt bas som t.ex en 15" som i sin tur ger mkt bas men riskerar att "snubbla" vid snabba låtar däremot en 12" är ett bra mellanting men det beror mkt på vad du spelar för musik? om du spelar allt möjligt så utan tveka säger jag 12"

gällande kablar så blir det dyrt köpa i butik så om du kan hitta ngn som säljer i längd du behöver på t.ex blocket till ett bra pris så hade ja valt det om skicket är bra förstås, för t.ex brl tar 68:- meter för 20mm2 som är en storlek som borde räcka,
såg nu att ja skrev fel på vad jag har inatt är ju inte 70m2 utan 70mm2

ska slutsteget driva endast basen el ska den driva mer? om endast basen så är ett monoblock(1 kanals steg) att föredra och på slutsteg har ja mest erfarenhet av DLS och rockford och dom håller vad dom lovar, har även haft JBL men det var till att driva hatthyllan och en "snällare" bas, har även ett Magnat RX Mono som jag impulsköpte före jag skaffade DLS cad11 att driva basen och även om det steg var dugligt så är det underlägset DLSet

när du drar kablarna så dra lågnivå på ena sidan och ström på den andra annars kommer det bli mkt störningar när du startar bilen om kablarna kommer nära varann i skuffen så kan du alltid vid dom ställena linda in lågnivå kablarna i foliepapper som tar bort störningar

gällande kablar till högtalarna så är 4mm2 vad jag kör med för att minska risken att det blir för klent men till basen har jag mer har inte exakt i huvet men närmre 20mm2 då det ändå är så litet avstånd så vore det dumt spara där,

japp framsystem är diskanterna och mellanregister, sätt helst inte diskanter i basen och inte steget heller basen ska spela bas inget mer diskanter och mellanregister kan klara sig utan slutsteg men om du vill maxa dom så räcker ett mindre steg oftast mer än väl och små steg kan man med lite omgjort få plats med antingen i handskfacket el bakom

av märken som är bra kolla in på är
DLS(erfarenhet av slutsteg som man inte blir missnöjd med)
Rockford(erfarenhet av slutsteg och bas och dom gör ingen missnöjd iaf inte mig:))
Pioneer(erfarenhet av deras enheter,6x9högtarlare för hatthylla och basar som jag är mkt nöjd med)
JBL(erfarenhet av slutsteg samt bas som är bra)
Ifinity(framsystem som är rena och klara i ljudet lite mer åt finlir hållet och med en bas är det komplett)
GAS(framsystem som jag började med och det var av billigare typen men mkt bra för pengarna)

höllt på att glömma att om man väljer kraftfullare saker så kommer man inse snabbt att strömmen kanske inte alltid räcker till och då kan man lägga en kondensator i skuffen som fungerar som ett extra batteri för basen som är inte dyra men kan göra stor skilldnad

för att få allt till rimligare pris är blocket att rekomendera nackdelen är att man vet oftast hur grejerna är använda så det gäller ha tur så man inte får ngt sönderspelat el på väg ge sig Men om där finns garanti kvar så kan det vara ngt fundera på,

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilbasar/ba... där har du kanske ngt som kan vara intressant den kan var prisvärd hade rekomenderat dig lyssna på den först då jag inte hört den själv så vågar ja inte säga hur den är men priset är det som gjorde den intressant

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilslutsteg...
det steget rekomenderar jag starkt för driva bas har det själv och där är kraft så det räcker och blir över

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilbasar/ba...
där har du storebrodern till den ja har ståendes i källaren och den är inte fy skam

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/monteringsm...
visserligen den ende konding brl har men den räcker mer än väl även om man kan hitta billigare och här spelar märket mindre roll då det "bara" ska vara som ett extra batteri så där hela tiden är tillgängligt för steg/bas

kom tänka på det är skilldnad på olika baslådor t.ex sluten låda och dom med reflexrör, en sluten ger mer snärtig bas

det är svårt med ljud så man blir nöjd men jag hade hellre valt ett steg som är kraftfullare än basen så behöver man inte oroa sig för att den inte ska orka driva basen Men däremot får man passa sig så man inte spränger basen hehe

strömkablar finns att köpa på biltema om dom inte slutat med bilstereo och där är om jag inte minns fel mkt bättre pris än t.ex brl

blev en del rader här så hoppas det kommer till ngn hjälp även om där är mkt mer att gå in på vid ljudbygge

Dold text
Skrivet av V8Dragster:

om vi börjar med om du kan kolla upp stereon som sitter i hur många lågnivå ingångar den har så man vet om du har möjlighet att koppla in mer än ett slutsteg(om du nu ska ha framsystem alt bakhögtalare drivna på slutsteg)

Det är en JVC KD-G501. Den visade sig vara lite äldre än jag trodde. Vad jag kan se så har den 4 RCA utgångar och 4 utgångar för högtalare på 50w.

Skrivet av V8Dragster:

men på basar med bra tryck är rockfords power väldigt bra finns säkert något på blocket blanda inte ihop med deras punch serie bara även om den är bra så är det inte i klass med power, storlek på bas är oxå viktigt beroende på vad man gillar t,ex 10" ger snabbare och snärtigare bas men inte lika mkt bas som t.ex en 15" som i sin tur ger mkt bas men riskerar att "snubbla" vid snabba låtar däremot en 12" är ett bra mellanting men det beror mkt på vad du spelar för musik? om du spelar allt möjligt så utan tveka säger jag 12"

Jag lyssnar på ganska blandade genrer. Det jag lyssnar mest på är dock musik där basen inte är så skiftande. Jag hade tänkt mig en 15" för tryckets skull. Lådan ska vara portad.

Skrivet av V8Dragster:

ska slutsteget driva endast basen el ska den driva mer? om endast basen så är ett monoblock(1 kanals steg) att föredra och på slutsteg har ja mest erfarenhet av DLS och rockford och dom håller vad dom lovar, har även haft JBL men det var till att driva hatthyllan och en "snällare" bas, har även ett Magnat RX Mono som jag impulsköpte före jag skaffade DLS cad11 att driva basen och även om det steg var dugligt så är det underlägset DLSet

Jag hade tänkt driva endast en bas. Jag har ännu inte funderat så mycket på övriga högtalare. Det kan ju bli att byta ut de som sitter i dörrarna, men då kan nog huvudenheten driva dem. Så det får bli ett monoblock.

Skrivet av V8Dragster:

när du drar kablarna så dra lågnivå på ena sidan och ström på den andra annars kommer det bli mkt störningar när du startar bilen om kablarna kommer nära varann i skuffen så kan du alltid vid dom ställena linda in lågnivå kablarna i foliepapper som tar bort störningar

Detta var jag redan medveten om, men tack för tipset ändå

Skrivet av V8Dragster:

för att få allt till rimligare pris är blocket att rekomendera nackdelen är att man vet oftast hur grejerna är använda så det gäller ha tur så man inte får ngt sönderspelat el på väg ge sig Men om där finns garanti kvar så kan det vara ngt fundera på,

Jag köper allra helst allting nytt. Jag vill vara säker på att allting är i toppskick när jag får det.

Skrivet av V8Dragster:

höllt på att glömma att om man väljer kraftfullare saker så kommer man inse snabbt att strömmen kanske inte alltid räcker till och då kan man lägga en kondensator i skuffen som fungerar som ett extra batteri för basen som är inte dyra men kan göra stor skilldnad

En kondensator har jag redan kollat upp sedan innan. Hade tänkt mig en sådan här:

http://www.ljudia.se/billjud-s82121/tillbehor-s82123/stromtillbehor-c78281/renegade-rx1200-p749129/

Jag är redan relativt inställt på en 15". Problemet är bara att i helhet får priset inte överstiga ca 7500kr. Det är av denna anledning jag kollat på utländska butiker. Rockford högtalaren, som visserligen låg på 12", kostar 4000kr och tillsammans med DSL slutsteget så överskrider det ju redan min budget, och det är utan både kablage och kondensator. JBL lådan ser ju lite intressant ut, men då förlorar det hela lite av charmen för mig då jag hellre skulle bygga lådan själv.

EDIT: Vid närmare eftertanke så kan jag tänka mig en färdigbyggd låda, men då får denna låda lov att vara mycket prisvärd.

Permalänk
Skrivet av arebokert:
Dold text

Det är en JVC KD-G501. Den visade sig vara lite äldre än jag trodde. Vad jag kan se så har den 4 RCA utgångar och 4 utgångar för högtalare på 50w.

Jag lyssnar på ganska blandade genrer. Det jag lyssnar mest på är dock musik där basen inte är så skiftande. Jag hade tänkt mig en 15" för tryckets skull. Lådan ska vara portad.

Jag hade tänkt driva endast en bas. Jag har ännu inte funderat så mycket på övriga högtalare. Det kan ju bli att byta ut de som sitter i dörrarna, men då kan nog huvudenheten driva dem. Så det får bli ett monoblock.

Detta var jag redan medveten om, men tack för tipset ändå

Jag köper allra helst allting nytt. Jag vill vara säker på att allting är i toppskick när jag får det.

En kondensator har jag redan kollat upp sedan innan. Hade tänkt mig en sådan här:

http://www.ljudia.se/billjud-s82121/tillbehor-s82123/stromtillbehor-c78281/renegade-rx1200-p749129/

Jag är redan relativt inställt på en 15". Problemet är bara att i helhet får priset inte överstiga ca 7500kr. Det är av denna anledning jag kollat på utländska butiker. Rockford högtalaren, som visserligen låg på 12", kostar 4000kr och tillsammans med DSL slutsteget så överskrider det ju redan min budget, och det är utan både kablage och kondensator. JBL lådan ser ju lite intressant ut, men då förlorar det hela lite av charmen för mig då jag hellre skulle bygga lådan själv.

EDIT: Vid närmare eftertanke så kan jag tänka mig en färdigbyggd låda, men då får denna låda lov att vara mycket prisvärd.

Köp inte en färdigbyggd låda, du får inte det där basljudet du letar efter. Men vill du ha en 15 tummare som spelar bra så kan du alltid kolla på RE Audio, dom är inte allt för dyr, inte allt för tungdrivna och har mycket tryck. Kolla på http://blekingebilradio.se/, en mycket bra sida där du kan fråga efter hur lådan ska vara för just det ljudet DU vill ha.

Slutsteg kan jag rekommendera att köpa B2 Quota 1200W, det räcker långt som bara den och låter även gudomligt.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk

Jag har följande liggandes ifall du är intresserad.
Rockford Fosgate T112D2 Power bas
Rockford Fosgate Power T5001bd
Rockford Fosgate Punch P1694C 6”x9”

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem

Kicker. Där får du ut mest för pengarna. Köp aldrig något ifrån MDS eller gas, de är kända bland tävlingsmänniskor för att de är kisskass värdelöst när de kommer till kritan. Överreklamerat!

Blekingebilradio.se kan jag rekommendera, sköna gubbar som jobbar där och de kan sina saker.

Permalänk

fördelen med att köpa en "färdig" låda är att den är anpassad för basen, men du kan ju köpa en lös bas och sedan välja en av deras lådor och om den är i volym vad basen vill ha så är det helt klart bättre då du får större utbud på basar och dom grejerna som monsterspelaren säger sig ha liggandes är väldigt trevliga saker iaf basen och steget och steget är "samma" som det jag har till hatthyllan skilldnaden är att mitt är 2kanals men om det han har är till rätt pris så får du väldigt mkt kraft och bas för 10" jag har ger mkt bas men 12" ger snäppet djupare bas och det är aldrig fel,

även 6x9 högtalarna han har liggandes har jag viss erfarenhet av men inte i ngn av mina bilar och dom är bra inget snack om saken, dom jag däremot föll för är http://www.mynewcheap.co.uk/products/details/pioneer-ts-e6996... dom har jäkligt brett register och klockrent ljud, men hatthyllan är egentligen minst viktig att satsa på iaf jämfört med framsystem som du får mer glädje av, lyssna gärna på youtube på dom olika som skrivits börja gärna med rockford

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Hej

Med tanke på att du lyssnar på rock som har en snabbare bas än tex såkallad "fjortisdunk":P så skulle jag rekomendera en 12" bas istället för en 15"

Mina rekommendationer till dig är

Baslåda: https://www.blekingebilradio.se/product.html/ground-zero-gzrb-120spl

Slutsteg: https://www.blekingebilradio.se/product.html/ground-zero-gzta-1800dx?category_id=181

Kabelkitt: https://www.blekingebilradio.se/product.html/20mm2-ofc-kabelpaket

Kondensator: https://www.blekingebilradio.se/product.html/hollywood-energetic-hc1m-1f

Det här paketet kostar nästan precis 6000kr och borde passa dig riktigt bra. Kan även säga dig att den lådan spelar grymt för att vara en 12"

Mvh Alex

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att bygga en egen baslåda,enklast är sluten och fördelen med det är transientsvaret.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa all text och det är säkert någon som redan har skrivit detta men ifall du inte har fått reda på det så skriver jag det så du kanske slipper en massa felsökande! Se till att du drar lågnivån och ström kabeln på varsin sida av bilen. Har man otur så kan det bli störning om dom är dragna brödvid varandra!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av Dr.Pepper:

Köp inte en färdigbyggd låda, du får inte det där basljudet du letar efter. Men vill du ha en 15 tummare som spelar bra så kan du alltid kolla på RE Audio, dom är inte allt för dyr, inte allt för tungdrivna och har mycket tryck. Kolla på http://blekingebilradio.se/, en mycket bra sida där du kan fråga efter hur lådan ska vara för just det ljudet DU vill ha.

Slutsteg kan jag rekommendera att köpa B2 Quota 1200W, det räcker långt som bara den och låter även gudomligt.

Det lutar mycket åt att bygga en egen, portad låda. blekingebilradio.se ser minst sagt intressant ut då de har många av de baselement som man brukar se på youtube i tävlingar.

Skrivet av Monsterspelaren:

Jag har följande liggandes ifall du är intresserad.
Rockford Fosgate T112D2 Power bas
Rockford Fosgate Power T5001bd
Rockford Fosgate Punch P1694C 6”x9”

I nuläget så är inte övriga högtalare lika lockande som ett baselement. Är inte slutsteget lite klent för att driva den basen?

Skrivet av Omlin:

Kicker. Där får du ut mest för pengarna. Köp aldrig något ifrån MDS eller gas, de är kända bland tävlingsmänniskor för att de är kisskass värdelöst när de kommer till kritan. Överreklamerat!

Blekingebilradio.se kan jag rekommendera, sköna gubbar som jobbar där och de kan sina saker.

Det ända negativa med kicker är att de är så pass dyra om man vill ha en stark 15".

Skrivet av V8Dragster:

fördelen med att köpa en "färdig" låda är att den är anpassad för basen, men du kan ju köpa en lös bas och sedan välja en av deras lådor och om den är i volym vad basen vill ha så är det helt klart bättre då du får större utbud på basar och dom grejerna som monsterspelaren säger sig ha liggandes är väldigt trevliga saker iaf basen och steget och steget är "samma" som det jag har till hatthyllan skilldnaden är att mitt är 2kanals men om det han har är till rätt pris så får du väldigt mkt kraft och bas för 10" jag har ger mkt bas men 12" ger snäppet djupare bas och det är aldrig fel,

även 6x9 högtalarna han har liggandes har jag viss erfarenhet av men inte i ngn av mina bilar och dom är bra inget snack om saken, dom jag däremot föll för är http://www.mynewcheap.co.uk/products/details/pioneer-ts-e6996... dom har jäkligt brett register och klockrent ljud, men hatthyllan är egentligen minst viktig att satsa på iaf jämfört med framsystem som du får mer glädje av, lyssna gärna på youtube på dom olika som skrivits börja gärna med rockford

Tro mig, youtube och google är det två ställena jag hängt på mest de senaste 3 veckorna

Skrivet av xaljon:

Hej

Med tanke på att du lyssnar på rock som har en snabbare bas än tex såkallad "fjortisdunk":P så skulle jag rekomendera en 12" bas istället för en 15"

Mina rekommendationer till dig är

Baslåda: https://www.blekingebilradio.se/product.html/ground-zero-gzrb-120spl

Slutsteg: https://www.blekingebilradio.se/product.html/ground-zero-gzta-1800dx?category_id=181

Kabelkitt: https://www.blekingebilradio.se/product.html/20mm2-ofc-kabelpaket

Kondensator: https://www.blekingebilradio.se/product.html/hollywood-energetic-hc1m-1f

Det här paketet kostar nästan precis 6000kr och borde passa dig riktigt bra. Kan även säga dig att den lådan spelar grymt för att vara en 12"

Mvh Alex

Vem sa att jag lyssnade på rock?

Må hända att jag nämnt rock i någon annan tråd, då förstår jag. Men nej, jag lyssnar inte så väldans mycket på rock. Jag har en väldigt blandad musiksmak. Jag lyssnar på allt ifrån "fjortisdunk" till några få metal låtar. Ska jag säga en genre som jag lyssnar lite mer på än de andra så är det hardstyle, vilket många förmodligen skulle klassa som fjortisdunk

Angående den bass och slutsteg du länkade till. Jag känner att jag fortfarande helst skulle bygga lådan själv. Jag skulle även föredra en 15", då trycket är ganska viktigt för mig och vad jag förstår så pumpar man mer luft ju större elementet är, korrekt?

Jag satte ihop en egen liten lista, den överskrider även den min budget men ni kan ju säga vad ni tycker:

Hollywood HXA 3K
Ground Zero GZHW 15SPL
(Alternativt Ground Zero GZRW 38SPL)
Autoleads PC4-60
Hollywood Energetic HC1M 1F

Skrivet av oyegie:

Jag kan rekommendera att bygga en egen baslåda,enklast är sluten och fördelen med det är transientsvaret.

Varför är en sluten enklare?

Skrivet av azezl:

Har inte orkat läsa all text och det är säkert någon som redan har skrivit detta men ifall du inte har fått reda på det så skriver jag det så du kanske slipper en massa felsökande! Se till att du drar lågnivån och ström kabeln på varsin sida av bilen. Har man otur så kan det bli störning om dom är dragna brödvid varandra!

Yupp, det har redan nämnts, men tack ändå

Permalänk
Medlem

[QUOTE="arebokert;12696135"]

Varför är en sluten enklare?

/QUOTE]

För att det är enklare att räkna ut rätt volym på en sådan låda till och med utan speciella datorprogram,ska du bygga en portad(basreflex) så bör du bygga en provlåda och sen modifiera den i flera veckor till du hittat den perfekta volymen och perfekta basreflexavstämningen,dessutom ska elementet vara gjort för portad låda också.
En sluten ger ju även rappare bas(bättre transientsvar) än basreflex och med hjälp av EQ kan man få fram lite djupare bas.

Permalänk
Skrivet av arebokert:

I nuläget så är inte övriga högtalare lika lockande som ett baselement. Är inte slutsteget lite klent för att driva den basen?

Om du googlar fram spec på det slutsteget så ser du att det räcker och blir över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Vem sa att jag lyssnade på rock?

Må hända att jag nämnt rock i någon annan tråd, då förstår jag. Men nej, jag lyssnar inte så väldans mycket på rock. Jag har en väldigt blandad musiksmak. Jag lyssnar på allt ifrån "fjortisdunk" till några få metal låtar. Ska jag säga en genre som jag lyssnar lite mer på än de andra så är det hardstyle, vilket många förmodligen skulle klassa som fjortisdunk

Angående den bass och slutsteg du länkade till. Jag känner att jag fortfarande helst skulle bygga lådan själv. Jag skulle även föredra en 15", då trycket är ganska viktigt för mig och vad jag förstår så pumpar man mer luft ju större elementet är, korrekt?

Jag satte ihop en egen liten lista, den överskrider även den min budget men ni kan ju säga vad ni tycker:

Hollywood HXA 3K
Ground Zero GZHW 15SPL
(Alternativt Ground Zero GZRW 38SPL)
Autoleads PC4-60
Hollywood Energetic HC1M 1F

Läste för snabbt förut stod tydligen "dock musik" och inte "rock musik"

Paketet som du länkade verkar passa för dina behov isåfall:D

Edit: Om du vill spara lite pengar så kan du byta basen mot en sån här: https://www.blekingebilradio.se/product.html/ground-zero-gzhw-38x

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Skrivet av xaljon:

Läste för snabbt förut stod tydligen "dock musik" och inte "rock musik"

Paketet som du länkade verkar passa för dina behov isåfall:D

Edit: Om du vill spara lite pengar så kan du byta basen mot en sån här: https://www.blekingebilradio.se/product.html/ground-zero-gzhw-38x

Du råkar inte veta skillnaden på de två elementen jag länkade till? För det ena har ju kostat 4590 förut men nu är det extra pris på den och den kostar lika mycket som den andra. Det som det är extra pris på finns det dessutom nästan inga youtube videor på heller.

En till fråga. Kommer slutsteget klara av att driva 2000rms, 3000max? I slutstegets beskrivning så står det ju att den klarar 1800rms och 3000max, kommer detta innebära några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Du råkar inte veta skillnaden på de två elementen jag länkade till? För det ena har ju kostat 4590 förut men nu är det extra pris på den och den kostar lika mycket som den andra. Det som det är extra pris på finns det dessutom nästan inga youtube videor på heller.

En till fråga. Kommer slutsteget klara av att driva 2000rms, 3000max? I slutstegets beskrivning så står det ju att den klarar 1800rms och 3000max, kommer detta innebära några problem?

Effekten på elementen är vad dem TÅL inte vad dem kräver,du kan köra på 100watts slutsteg om du så vill.
Youtubevideor säger ju inte ett piss.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Effekten på elementen är vad dem TÅL inte vad dem kräver,du kan köra på 100watts slutsteg om du så vill.
Youtubevideor säger ju inte ett piss.

Jag vet att watt antalet inte betyder att elementen behöver den effekten för att fungera. Men, vad jag vet så låter det inte bra om man kör en högtalare med ett låg effekts slutsteg om högtalaren är gjord för att köras på mycket högre effekt. Har man en högtalare som klarar 2000wrms så bör man ju inte använda ett slutsteg som endast kan ge 100wrms, då blir ju vad jag förstår inte ljudet särskilt bra, för att inte säga lågt.

Som jag ser det så betyder fler youtube videor att produkten är populär. Dessutom, är många av dessa videor recensioner så är det ju ännu bättre för då betyder det att folk faktiskt tar sig tid att prata om produkten, vilket ofta betyder att den är bra eller känd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Jag vet att watt antalet inte betyder att elementen behöver den effekten för att fungera. Men, vad jag vet så låter det inte bra om man kör en högtalare med ett låg effekts slutsteg om högtalaren är gjord för att köras på mycket högre effekt. Har man en högtalare som klarar 2000wrms så bör man ju inte använda ett slutsteg som endast kan ge 100wrms, då blir ju vad jag förstår inte ljudet särskilt bra, för att inte säga lågt.

Som jag ser det så betyder fler youtube videor att produkten är populär. Dessutom, är många av dessa videor recensioner så är det ju ännu bättre för då betyder det att folk faktiskt tar sig tid att prata om produkten, vilket ofta betyder att den är bra eller känd.

Den enda nackdel att köra klent slutsteg på en högtalare som tål mer att den kan gå sönder om man spelar för högt,inte att det låter sämre,nu var ju 100watt kanske lite överdrivet exempel.
Att produkten är populär betyder inte automatiskt att den är bra,Logitech Z5500 är ju ett exempel på en produkt som är populär men är den bra,absolut inte.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Den enda nackdel att köra klent slutsteg på en högtalare som tål mer att den kan gå sönder om man spelar för högt,inte att det låter sämre,nu var ju 100watt kanske lite överdrivet exempel.
Att produkten är populär betyder inte automatiskt att den är bra,Logitech Z5500 är ju ett exempel på en produkt som är populär men är den bra,absolut inte.

Det var därför jag skrev "Bra eller känd" :)'

Förövrigt så tycker jag att den setup jag nämnde förut känns relativt bra, är det någon som har några invändningar alternativ bättre förslag för runt samma pris? Jag har ju redan fått väldigt många bra råd, och det tackar jag för. Det känns dock som många av de element och slutsteg som länkats här har lite "överklass" stämpel över sig. De verkar vara dyra grejor med super bra kvalité på men som inte riktigt har samma styrka som de lite billigare sakerna som man kanske förlorar lite kvalité på men får lite mer effekt av. Jag är som sagt inte super kräsen när det gäller kvalité, då jag förmodligen inte kommer höra så stor skillnad på ett väldigt bra toppklass slutsteg och ett en aning sämre slutsteg.

EDIT: Vid närmare eftertanke så är det nog bättre med 50 mm2 tjocka strömkablar:
hollywood cca 20

Permalänk
Medlem

Tycker http://www.brl.se/ har shysta grejer!

Trevlig och hjälpsam personal dessutom!

Snabb leverans och bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Det var därför jag skrev "Bra eller känd" :)'

Förövrigt så tycker jag att den setup jag nämnde förut känns relativt bra, är det någon som har några invändningar alternativ bättre förslag för runt samma pris? Jag har ju redan fått väldigt många bra råd, och det tackar jag för. Det känns dock som många av de element och slutsteg som länkats här har lite "överklass" stämpel över sig. De verkar vara dyra grejor med super bra kvalité på men som inte riktigt har samma styrka som de lite billigare sakerna som man kanske förlorar lite kvalité på men får lite mer effekt av. Jag är som sagt inte super kräsen när det gäller kvalité, då jag förmodligen inte kommer höra så stor skillnad på ett väldigt bra toppklass slutsteg och ett en aning sämre slutsteg.

EDIT: Vid närmare eftertanke så är det nog bättre med 50 mm2 tjocka strömkablar:
hollywood cca 20

Som sagt så är ditt paket troligtvis det som kommer bli bäst för dig men jag rekommenderar att köpa ett sånt här kabelkitt istället om du ska ha det slutsteget: http://www.ljudia.se/billjud-s82121/tillbehor-s82123/kabelkit-c78358/kabelkit-deluxe-35mm-p780974/ Skillnaden mot 50mm2 kittet du kollade på är att det är i aluminium och det jag tipsar om är i koppar. 35mm kittet i koppar klarar lika mycket ström som 50mm kittet i aluminium men det blir lättare att installera i bilen:D

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Medlem

Tar och bumpar denna tråd.

Nu är det så att jag har projekt i 3an på gymnasiet och skall göra en egen baslåda och köpa bas/slutsteg osv.

Har tänkt använda MDF 19mm till lådan. Har även tänkt om man ska ha 1 12" eller 2 st 10". Lådan är nog tänkt att göras i basreflex,portad. Skulle behöva hjälp med det.

Sedan vet jag inte riktigt det där med Ohm (2/4/8) hur det fungerar i detta ämne. Jag går el så jag kan grunderna men har inte riktigt fattat vad som menas med att man kopplar in t.ex. 2x4Ohm.

Det är nog det som jag behöver hjälp med nu!

Tackar

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas