Iphone 5 slår nytt försäljningsrekord – två miljoner förbokningar på ett dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Endå skickar du länk till prisjakt med exakt de priser jag sa och säger att jag trollar.

iPhone 5 (16 GB) kommer inte kosta några 7000 kr. Den kommer lägga sig på samma pris (ca 5800 kr) som iPhone 4S gjorde när Apple släppte iPhone 4S i Sverige. Eller du kanske menar att Samsung Galaxy S2 kostade 14000 kr när den släpptes (se tidigare inlägg av Gender Bender)?

Snälla, använd det du har bakom pannbenet och försök inse att iPhone 5 är inte ens släppt i Sverige ännu. Det du ser på Prisjakt är bland annat företag som importerar från utlandet så att de som vill betala 7000+ kr kan få mobilen en vecka tidigare innan iPhone 5 kommer till Sverige. När iPhone 5 kommer till Sverige så kommer priset bli ca 5800 kr för 16 GB versionen. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Minst 7k och 8k är att ta i. 16gb kommer att hamna på högst 7k som tidigare modeller då Iphone konstigt nog följer ett mystiskt mönster i flera sammanhang, däribland pristätning.

De kostar under 6000 både i tyskland och england så den kommer hamna nånstans mellan 5500 och 6000 för 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Experter

Mainstream

Inget med fanboy att göra, men min åsikgt, 70% av köparna köper efter märket/ mainstream. Vårt dagens samhälle

http://www.youtube.com/watch?v=rdIWKytq_q4

Skrivet av zeg:

Ett 1440mah batteri låter lovande.

Jimmy Kimmel proves that consumers don’t know the difference between the iPhone 5 and the iPhone 4S
Man blir ju inte förvånad över hur Apple lyckas sälja till deras kunder. Det är synd det inte finns nått skydd mot dumhet.

Den där videon, snark. Det är ett vida känt faktum att om man ställer folk framför en kamera kommer en överväldigande majoritet säga vad de tror du vill höra. Kan man sedan producera ett påstående, exempelvis "detta är iPhone 5", och sedemera förstärka påståendet med en bild, eller i detta fallet en fysiskt produkt försätter man intervjupersonen i ett ordentligt underläge och kommer sannolikt inte käfta emot även om denne inte tror att det är iPhone 5 h*n håller i. Det är oerhört lätt och tacksamt att göra inslag av denna typen, man behöver bara hitta 5-10 idioter och klippa hejvilt.

Det är dock underhållande att folk behandlar denna video som något typ av empirisk studie, talar väl ganska starkt till hur enkelspåriga och svagbegåvade människor i allmänhet är, inte bara de i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

om min 4s hade 1gb mer ram så hade jag betalat 30% mer för den då för ett år sedan!!! När man har 50+flikar och massa "tweaks" så slukar telefonen ram... Men det är samma sak som att 16gb ram-minne i datorn räcker ej...

50+ flikar på en mobiltelefon... nånting är fel i den versionen...

Permalänk
Skrivet av Hogge124:

Utan att ha några fakta tror jag att inte detta beror på Apple skulle vara "snällare" än andra tillverkare utan snarare så att deras tillverkningsmetoder tvingar dem att göra så. Det går helt enkelt inte att byta vissa av komponenterna i produkterna och därför byts hela enheten ut istället.

Skitsnack. Du kan byta precis allt in en iPhone. Jag personligen har bytt ut min docknings kontakt. Tog ca 15 min för mig att göra. Hade aldrig öppnat en telefon innan men lyckades enkelt med hjälp av lite youtube. Kostade mig 250 kr att byta i min ip 4
Sluta kom med massa falsk info om du inte vet vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

aja Nu är Iphone 5 för mainstream för mej. hade ändå inte köpt den

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hade Apple haft något annat OS än rad efter rad med trista ikoner hade jag kanske köpt en. Det känns dock helt sjukt att folk nöjer sig med detta år 2012. Snygga lurar dock...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Här skulle faktiskt Apple kunna vara smarta och om en månad lansera Iphone 6. Där i princip allt som förändrats är att deras A6a har ökat något i klockfrekvens, och kanske plats för 100 ytterligare kontakter i minnet. Skulle gå som smör!

100 ytterliggare kontakter, hur tänkte du nu?! Du kan fylla 16-64GB (beroende på vilken storlek du har) med kontakter om du vill om du nu har så många vänner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Man vet att denna tråd har moddats hårt när den bara har 100 inlägg

Skrivet av simon253:

aja Nu är Iphone 5 för mainstream för mej. hade ändå inte köpt den

Att basera sitt köp på vad andra köper är ju fortfarande mainstream. Mainstream = flyta med strömmen, det fungerar åt båda hållen.
"Alla vill ha telefonen, då måste måste jag ha den"
"Alla vill ha telefonen, då måste jag köpa en annan"

Same shit...

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i telefoner men är denna bättra än S3an?

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Mamma/pappa betalar = status:)

Kul att det går bra för Apple, som om det inte gjorde det tidigare.

Jag förstår inte riktigt det här "Mamma och pappa betalar". Kanske är vanligare än vad jag tror men vad vet jag. Jag bor inte på något sätt i ett "fattigt" område, (Fiskebäck Göteborg) Men jag förstår inte varför alla säger att mamma och pappa betalar när jag läser forum. Min första "smartphone" som också var en iPhone var iPhone 4. Den fick jag av i julklapp, och då fick jag endast en "iPhone". Nu ska man inte säga endast men ni förstår vad jag menar.

Min dator har jag jobbat för (Kostade betydligt mer än vad den gör nu när jag köpte den) iPad, där har vi 4 veckor jobb till alltså hela "lönen" på ett år som man kan få in som en ungdom om man inte jobbar på något annat sätt eller skippar skola osv.

Tycker det verkar som att folk har fått för sig att föräldrar kastar iPhones på sina barn och tvingar dem att använda den, jag känner ingen här nere som har det så. Alla har antingen jobbat ihop / använt födelsedagspengar / använt sparkassa osv. Jag har "jobbat" väldigt mycket för att få allt som jag har idag surfplatta / gamingrigg / Dreamhack resor osv. Men vad vet jag, på de massiva 17 åren jag har växt upp kanske saker och ting har ändrats en hel del.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dskjono:

Är inte så insatt i telefoner men är denna bättra än S3an?

Smaksak. 2 helt olika upplevelser.

Permalänk

företaget gick ifrån det mest framåtsträvande med banbrytande design för ett par år sedan till världens mest backåtsträvande...

Permalänk
Medlem

Får se om det blir en femma eller om jag väntar två år på iPhone 6, min fyra känns fortfarande som ny. Ett av mina bästa teknikköp någonsin.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Vi alla är olika, tack och lov

Tack alla som gjorde min kväll, det var extremt härligt att uppleva en kall vind av hate & faktiskt en hel del kloka ord.
Jag kommer nu köpa min fjärde iphone för att jag trivs med iphone, och varför byta något man är så nöjd med?
Ni som har android och gillar det tycker jag ska göra det, det finns ingen mening att byta ut något man personligen gillar. Men jag måste hålla med om att det oftast väsnas lite väl mycket hat mot apples användare…men endast på forum, överallt annars i det sociala livet är det absolut ingen som bryr sig

Jag antar att det är det som är det charmiga med Sweclockers, lite andra åsikter och tankar än vad man är van vid.

Jag önskar dock att alla bara kunde respektera allas mobila(?)åsikter..? haha! Det där lät bränt. Godnatt gott folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Vill minnas att iphone 4 16gb kostade över 10k på webhallen när den kom.

Är det inte webhallen som har jättedyra förbokspriser på produkter som inte är prissatta? Detta för att folk skall kunna förboka, sen betalar dom tillbaka mellanskyllnaden.

Visa signatur
Permalänk

Trodde faktiskt inte att den här skulle slå några rekord med tanke på att det knappt är en uppgradering från tidigare. Men kanske är många iPhone 4 (inte s) som uppgraderar samt helt nya användare. När jag såg specsen tänkte jag att det skulle säljas många 4S då den går att få så mycket billigare och är i stort sett samma mobil och att de som väntat på nästa iPhone skulle inse det, men jag hade tydligen fel.
Hoppas på lite mer uppgraderingar nästa år. Fast med tanke på den relativt låga summan de lägger på R&D så känns det som att förlusten av Jobs börjar märkas. Undrar hur många telefoner Apple kan leva på hypen innan det börjar dala.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag förstår inte riktigt det här "Mamma och pappa betalar". Kanske är vanligare än vad jag tror men vad vet jag. Jag bor inte på något sätt i ett "fattigt" område, (Fiskebäck Göteborg) Men jag förstår inte varför alla säger att mamma och pappa betalar när jag läser forum. Min första "smartphone" som också var en iPhone var iPhone 4. Den fick jag av i julklapp, och då fick jag endast en "iPhone". Nu ska man inte säga endast men ni förstår vad jag menar.

Min dator har jag jobbat för (Kostade betydligt mer än vad den gör nu när jag köpte den) iPad, där har vi 4 veckor jobb till alltså hela "lönen" på ett år som man kan få in som en ungdom om man inte jobbar på något annat sätt eller skippar skola osv.

Tycker det verkar som att folk har fått för sig att föräldrar kastar iPhones på sina barn och tvingar dem att använda den, jag känner ingen här nere som har det så. Alla har antingen jobbat ihop / använt födelsedagspengar / använt sparkassa osv. Jag har "jobbat" väldigt mycket för att få allt som jag har idag surfplatta / gamingrigg / Dreamhack resor osv. Men vad vet jag, på de massiva 17 åren jag har växt upp kanske saker och ting har ändrats en hel del.

Jag förstår vad du menar:)

Tyvär verkar det som att precis som du skriver, föräldrarna kastar på deras barn en iPhone för dessa ser man absolut överallt, speciellt i yngre åldrar av nån anledning, antagligen tjatar ungarna på sina päron som inte kan säga nej och stå för det, slå ned foten i golvet liksom.

Tider förändras, var bättre förr hehe.

Permalänk
Medlem

Jg måste slänga mig in i diskussionen igen.

Folk gnäller om apple hit, fanbois dit. Iphone 5 var inte en 'stor' uppgradering nog, etc etc.

På er låter det som att en telefon är ens livs investering, nått man ska ha i 20 år, och nått som måste krossa ens tidigare telefon 20ggr om.

Så är det inte.

Som jag sa i mitt förra inlägg, det sitter mängder (och det vet jag eftersom jag ser det både inom.kompiskretsen och jobbet) med folk som:
* har en bindningstid som gått ut och nu vill ha en ny telefon eftersom dom får en gatis bara dom förlänger sin bindning i 2 år
* ska göra sitt första smartphoneköp
* är sugen på en ny lur
* deras nuvarande lur blev stulen/förstörd

Alla dessa kategorier har typ senaste halvåret(!) ej velat köpa en 4s då den'är gammal' och '5an är påväg snart'.

Så helt enekelt, folk kommer konstant vara i behov att köpa en ny telefon, och den 'enda' Apple behöver göra är ju att se till tt det finns nått som känns relativt nytt och hett att köpa.
Att vänta 1år på iphone 6 är inget alternativ, så folk köper 5:an, precis som dom köpte 4s trots att den likaså ansågs som en besvikelse av 'nerdsen'.

Det enda jag kan köpa är argumenten om 'varför inte en Android'... Men då har vi som med allt annat... Varför håller folk på AIK och inte DIF? Varför säger folk att <datormärke A> suger medans B regerar? Varför går SAAB i kk medans audi och volvo säljer som smör? Hur kan gucci sälja en väska för 50000 när du kan köpa en i willys fyndhörna för 99:-?

Problemet här är att folk stirrar sig för blinda på det tekniska. Och det var ju just där Apple vann, dom insåg att det är mer värt att bygga ett statusvarumärke än att tävla med specifikationer som 90% av kunderna ändå inte förstår eller bryr sig om.
Att achamsuuuuåång ens gör sin reklam där dom jämför specsen på S3 mot i5 visar ju bara på att dom inte förstått marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Vilka jävla priser. Hur kan dom ta så bra betalt när det finns bättre telefoner för mindre pengar? Fattar verkligen inte.

Undrar bara vilken telefon som är bättre, pris behövs inte. Skicka gärna med en länk till produkten så att jag kan läsa den tekniska speccen!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Trodde faktiskt inte att den här skulle slå några rekord med tanke på att det knappt är en uppgradering från tidigare. Men kanske är många iPhone 4 (inte s) som uppgraderar samt helt nya användare. När jag såg specsen tänkte jag att det skulle säljas många 4S då den går att få så mycket billigare och är i stort sett samma mobil och att de som väntat på nästa iPhone skulle inse det, men jag hade tydligen fel.
Hoppas på lite mer uppgraderingar nästa år. Fast med tanke på den relativt låga summan de lägger på R&D så känns det som att förlusten av Jobs börjar märkas. Undrar hur många telefoner Apple kan leva på hypen innan det börjar dala.

Det här har man hört i 3 år nu. "Nu har de nått toppen, nu kommer raset".
Jag tror inte det kommer hända på ett bra tag iaf. Finns inget som tyder på det.
Kommer en ny ipad nästan månad i mindre format som säkert kommer sälja i drivor den också samt en ny imac i november.
Skulle inte förvåna mig om aktien är uppe i 750 dollar innan året är slut.

Permalänk
Medlem

Här ser man perfekt prov på det jag nämnde tidigare, d.v.s siffrorna som Apple avslöjar har stor betydelse på marknaden :

http://www.idg.se/2.1085/1.466403/iphone-5-drar-upp-apples-ak...

Det är ju märkligt att inte aktien gått upp tidigare om det nu är så många som verkligen tror på den nya telefonen utan de behöver se att det finns massor med andra som beställt telefonen.

Apple kan ju pressentera mer eller mindre vilka siffror de vill här och det fungerar uppenbarligen som tänkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av heddan:

Hade Apple haft något annat OS än rad efter rad med trista ikoner hade jag kanske köpt en. Det känns dock helt sjukt att folk nöjer sig med detta år 2012. Snygga lurar dock...

Varför ens kommentera om man ej vet vad man pratar om, med jailbreak kan man ha winterboard och dreamboard, det finns tusentals teman... Villa ändrar bara hur det ser ut och andra hur "allt" är! Det är som dag och natt!
Sen att man även kan välja mellan en hel uppsjö av "tweaks" gör det ännu bättre... Många är ju så bra att jag ej skulle klara mig utan.
Ja jag är ett Apple Fan men jag har faktiskt prövat android och visst android har några fördelar men iOs har fler (när man jailbreakat)
Sist men inte minst är faktumet att det är så lätt och billigt att byta delar i dem mycket bra. (de går ej sönder lätt)

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Det är konstigt det här med Apple. Jag har en Nokia lur från N-serien och den har i princip samma design på baksidan som iPhone 5. Dags att lämna in stämmningsansökan?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Större skärm, mindre kanter, nästan samma storlek på telefonen. Äntligen aluminiumbaksida. Stor ökning i processorprestanda. LTE.. Det ser från mitt håll ut som en större uppdatering på iphonen än fyran var. Vad förväntade sig folk egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Trodde faktiskt inte att den här skulle slå några rekord med tanke på att det knappt är en uppgradering från tidigare. Men kanske är många iPhone 4 (inte s) som uppgraderar samt helt nya användare. När jag såg specsen tänkte jag att det skulle säljas många 4S då den går att få så mycket billigare och är i stort sett samma mobil och att de som väntat på nästa iPhone skulle inse det, men jag hade tydligen fel.
Hoppas på lite mer uppgraderingar nästa år. Fast med tanke på den relativt låga summan de lägger på R&D så känns det som att förlusten av Jobs börjar märkas. Undrar hur många telefoner Apple kan leva på hypen innan det börjar dala.

Får jag fråga vad du hade krävt för att tycka att det var en ordentlig uppgradering?

Uppgraderingarna inkluderar bland annat en helt ny SoC, sannolikt egenutvecklad ARM CPU med funktionalitet från Cortex-A15 arkitekturen och ny ännu snabbare GPU. Utökat minne till 1Gb.
Större skärm med "in-cell" teknik och förbättringa på andra punkter som färgåtergivning.
Förbättrad ljudupptagning vid samtal.
Stöd för snabbare trådlös överföring (inkl LTE i många länder om ej Sverige).
Samma kamerasensorn som tidigare (vilket är den S3 använder också) men förbättrad lens.

Det enda som inte har uppdateras hårdvarumässigt är så vitt jag vet just kamerasensorn.

Och alla dessa prestandahöjande uppdateringa i ett väldigt tunt och lätt skal i aluminium med extremt bra byggkvalitet (se klippet hur de tillverkas, grym precision).

Förstår inte hur man kan säga att den knappt är upp daterad jämfört med 4S...

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det här har man hört i 3 år nu. "Nu har de nått toppen, nu kommer raset".
Jag tror inte det kommer hända på ett bra tag iaf. Finns inget som tyder på det.
Kommer en ny ipad nästan månad i mindre format som säkert kommer sälja i drivor den också samt en ny imac i november.
Skulle inte förvåna mig om aktien är uppe i 750 dollar innan året är slut.

Tror aldrig Apple kommer råka ut för ett ras. Om de inte gör något riktigt idiotiskt . Men det går ju faktiskt inte att slå rekord i all evighet. Finns ett max antal kunder att sälja till.

De hade en klåpare till elektornikingenjör som var chef förut, men han fick ju till slut sparken på grund av antennproblemet med iPhone vilken-version-det-nu-var. Var ju inte direkt hans första felsteg. Han var väl egentligen största problemet jag hade med Apple.
Sen tycker jag att ett företag med den marginal de har kan se till att använda tillverkare som har lite drägligare förhållanden för personalen som monterar allt.
Ja Samsung och andra tillverkare använder också Foxconn, men det är väl ingen som har de marginaler som Apple har. Eller?
Sen ska väl inte skänka till välgörenhet vara ett krav för att företag ska anses vara bra men där tycker jag också Apple kan förbättra sig. De ger, men kan ge mer.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Ja, efter att ha läst detta :
http://www.svenskbladet.se/ekonomi/index.php?alias=allt_om_ny...
så inser man ju vilken potential prylen har !

Ärligt talat så verkar det dock vara ett högst sömnigt släpp. Inget revolutionerande, men lite småförbättringar av lite småsaker.
Lär dock sälja som smör ändå till den stora grupp som glatt, i princip skulle köpa en tegelsten bara det satt en Apple logga på den.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Hehe.. det är 12 miljarder kr

Permalänk
Medlem

Tror många kmr bli missnöjda med 5:an rent spontant, designen är fulare än förra versioner imo

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K