Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ska man gå på Temperaturen i Prime95 eller i Spel ?

Permalänk

Ska man gå på Temperaturen i Prime95 eller i Spel ?

Har stresstestat mitt system lite nu och har kommit fram till att temperaturen skiljer sej nå enormt beroende på om jag kör Prime 95 eller spelar. I Prime 95 kommer CPUn upp i 72C efter ca 1h. I spel kommer den upp i ca 60C. Tycker det är en stor skilnad !
Men nu till min fråga. Jag har en H60 som kyler min Processor och själv tyckte jag att det var nåt fel på den eftersom jag kom upp i 72C i Prime 95 men sedan när jag upptäckte spel temperaturen då verkar det ju vara ganska bra endå, eller ?
Typ, min H60 lär ju funka lika bra som alla andras ?

Permalänk
Medlem

du ligger nog på lite hög volt på din överklockning. annars är något fel med monteringen om du nu inte följt instruktionerna och gjort så som det står där och kör du pnp på radiatorn så ska du ha bättre temperaturer än det där...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har stresstestat mitt system lite nu och har kommit fram till att temperaturen skiljer sej nå enormt beroende på om jag kör Prime 95 eller spelar. I Prime 95 kommer CPUn upp i 72C efter ca 1h. I spel kommer den upp i ca 60C. Tycker det är en stor skilnad !
Men nu till min fråga. Jag har en H60 som kyler min Processor och själv tyckte jag att det var nåt fel på den eftersom jag kom upp i 72C i Prime 95 men sedan när jag upptäckte spel temperaturen då verkar det ju vara ganska bra endå, eller ?
Typ, min H60 lär ju funka lika bra som alla andras ?

det är väl bara att leta upp andra inlägg där folk använder h60 och prime95.

det finns ju andra faktorer som spelar in också.
hur mycket voltspänning du matar processorn med , ju mer desto varmare blir det.
hur bra ventilering du har i chassit.
etc etc.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Men vad kan vara felet då ?
Har ett Obsidian 650D och har 1 200mm fläkt fram som insug, 2st 140mm fläktar i taket som utsug och radiatorn med p n p som utsug baktill. Vet ni vad felet kan vara för jag är helt vilsen ?
Kan det bli sämre luftflöde om man skruvar fläktarna på radiatorn hårt som fan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men vad kan vara felet då ?
Har ett Obsidian 650D och har 1 200mm fläkt fram som insug, 2st 140mm fläktar i taket som utsug och radiatorn med p n p som utsug baktill. Vet ni vad felet kan vara för jag är helt vilsen ?
Kan det bli sämre luftflöde om man skruvar fläktarna på radiatorn hårt som fan ?

Men snälla, läs det dom har skrivit redan. Några andra svar kommer inte att hjälpa så mkt. Börja med att svara vad spänningen till processorn ligger på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Spänningen ligger på 1.184 i full load.
Testade köra Shogun 2 benchmarken för cpun och då maxade processorn på 52C.
Svårt att veta liksom.

Permalänk

Vad är det för fel på din temp då? H60 är ingen superkylare, finns mycket bättre.

Finns oändligt med saker som kan spela in, du kan inte bara jämföra ett test med vad du får, mycket pga att många resentioner görs i öppna chassin.
Ser att du även har clockat din GPU, detta ökar också din CPU temp.
Sen beror det på hur varmt du har i rummet, hur många fläktar du har, vilken hastighet du gör fläktarna på. Vilken typ av fläktar, skiljer enormt mellan olika modeller.
Hur du har byggt i ditt chassi, kablar ivägen? Damm på kylare eller filter?
Och även då som andra tidigare har nämnt, hur mycket du har ökat din vcore, om du kör manuellt i bios eller låter t.ex AIsuite överklocka din CPU vilket många gånger resulterar i att vcore spikar onödigt högt.

Börja med att jämföra ett liknande system som ditt och se vad andra får för temp.

Men under rumstemp + 40C är svårat att komma med en H60 på en överclockar i5:a i Prime95. Detta programmet är ju gjort för att pressa CPU samt system till det yttersta = hög temp!

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Har stresstestat mitt system lite nu och har kommit fram till att temperaturen skiljer sej nå enormt beroende på om jag kör Prime 95 eller spelar. I Prime 95 kommer CPUn upp i 72C efter ca 1h. I spel kommer den upp i ca 60C. Tycker det är en stor skilnad !
Men nu till min fråga. Jag har en H60 som kyler min Processor och själv tyckte jag att det var nåt fel på den eftersom jag kom upp i 72C i Prime 95 men sedan när jag upptäckte spel temperaturen då verkar det ju vara ganska bra endå, eller ?
Typ, min H60 lär ju funka lika bra som alla andras ?

Skrivet av mini-z1994:

du ligger nog på lite hög volt på din överklockning. annars är något fel med monteringen om du nu inte följt instruktionerna och gjort så som det står där och kör du pnp på radiatorn så ska du ha bättre temperaturer än det där...

Skrivet av punchline82:

Spänningen ligger på 1.184 i full load.
Testade köra Shogun 2 benchmarken för cpun och då maxade processorn på 52C.
Svårt att veta liksom.

Folk här verkar ju inte ha någon som helst koll på någonting nu för tiden.

Att prime95 producerar mycket mer värme än vad normalt spelande gör är helt och fullständigt normalt. Prime95 belastar processorn extremt och onaturligt mycket. drygt 70c i prime95 med din processor och din OC är inget att oroa sig för.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Folk här verkar ju inte ha någon som helst koll på någonting nu för tiden.

Att prime95 producerar mycket mer värme än vad normalt spelande gör är helt och fullständigt normalt. Prime95 belastar processorn extremt och onaturligt mycket. drygt 70c i prime95 med din processor och din OC är inget att oroa sig för.

Bra.
Tack för det svaret !

Permalänk

http://www.ladda-upp.se/bilder/amknfmsymdassq/

Här är en Print Screen på tempen efter ca 30 min Shogun 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

Men vad kan vara felet då ?

Inget. 70C är inte mycket