Permalänk
Medlem

Expert får fan skylla sig själva med deras höga priser.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Inte förvånad

Hehe

Kommer ihåg jag gick och skrattade åt deras priser. tex hade de en sony ericsson W890i för typ ett år sedan... för 3999kr.

En mp3 spelare "creative zen 6gb" en av mina första spelare behöll samma pris i nära två år i samma butik.

Hörde en av säljarna säga "Denna tvn har 100 hz, alltså dubbelt så många bildpunkter."

Försökte köpa en vanlig dvi sladd. Efter en lång tids bläddrande i en tjock tidning slår biträdet upp att hon kan beställa en för 900kr....

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Detta är hur väntat som helst.

MediaMarkt och Elgiganten blir kvar, SIBA håller ut ett tag till medan deras stadda kassa sakta sinar, dom kastar in handduken nästa år är mitt tips.

Då höjs priserna eftersom MM och Elgiganten har gigantiska förluster på butiksverksamheten, dom tjänar inga pengar... största bekymret för hela branschen.

Det är det som är grejen, MM kommer köra på tills alla konkurrenter är borta, de har enorm uppbackning från moderbolgaet och räknar iskallt med att alla andra ska konka. De har hur mycket cash som helst bakom sig.

Hörde något on En expertbutik som ska gå så sjukt bra, vilken kan det vara och hur kollar man det?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Men expert uppe på öster är väl en franchaisebutik tror jag, så den kanske finns kvar eller?
Glöm inte radio&tv hörnan på adelsgatan (dock inte datorprylar kanske)

Vet inte ens vad en franchisebutik är men det kanske det är. Juste, dom har vi också men det känns inte direkt som att dom säljer datorprylar där haha ;). Såg ett annat inlägg i tråden och kom på att vi har Harry Karlssons (elon) också. Skulle vara trevligt om Inet / Webhallen kom ner hit så databyrån skulle få konkurrens :).

Edit: Såg på Idg att Expert här i Visby åker ner också, synd att rean börjar på lördagen och inte fredagen. Min kompis skulle nämligen köpa Bf3 och han hoppades på ett lite bättre pris hehe :).

Källa: http://extreme.idg.se/2.1030/1.466691/expert-i-konkurs---har-...

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det är det som är grejen, MM kommer köra på tills alla konkurrenter är borta, de har enorm uppbackning från moderbolgaet och räknar iskallt med att alla andra ska konka. De har hur mycket cash som helst bakom sig.

Helt överens.
Så kommer det att bli!
Snart kostar en dator 100000000000:-

Visa signatur

_____________________________________________________________________________
i7 970 @4,4Ghz 1,375v
GTX 580 SLi
3D mark vantage 53200p

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

"Expert - Vi är vad vi heter" ... jo, se goddag du...

Haha, du verkar go du!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du missade min poäng. Branschen hålls just nu i ett permanent olönsamt läge där samtliga aktörer blöder pengar. För att locka nya aktörer måste det finnas lönsamhet att hämta vilket det inte kommer göra förrän priserna höjs rejält, till en sådan nivå att konsumenterna tappar förtroende för branschen.

Jag förstod din poäng. Jag höll med om din analys, men ville ändå understryka att det inte är något större problem att ännu en jätte går under. Även om alla MMs konkurrenter gick under skulle det fortfarande inte vara något (större) problem. Det var min poäng.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem

Kanske man kan ha tur att fynda ett vidvinkelobjektiv till kameran, eller rent utav ett bättre kamerahus. Ledig hela veckan så kommer väl checka in den lokala butiken varje dag.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av Barak:

Siba äger inte netonnet. Siba är ett dotterbolag precis som netonnet till Waldir AB.

Men så ser ju alla bolag ut.
Familjen bengtsson äger siba och netonnet...
via sitt Waldir.
dom har ju även del i resursgruppen. reda inkasso, resursbank, solid försäkringar, orderhemelektronik. med flera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Det är det som är grejen, MM kommer köra på tills alla konkurrenter är borta, de har enorm uppbackning från moderbolgaet och räknar iskallt med att alla andra ska konka. De har hur mycket cash som helst bakom sig.

Hörde något on En expertbutik som ska gå så sjukt bra, vilken kan det vara och hur kollar man det?

Du tror seriöst att Media Markt kommer konkurrera ut ALLA andra elektronikkedjor?

Permalänk
Medlem

Har väl inget emot Expert egentligen och har väl inte haft så mycket med dem att göra men det är ju alltid synd med en konkurs. Känns på något sätt som om det inte ska gå att sälja teknik över disk längre, i vart fall inte om man inte tillhör de stora kedjorna. Har också en Före detta OnOff butik inom några mils avstånd som Expert tog över så nog är det ett dåligt tecken. Min personliga uppfattning är dock att Expert aldrig riktigt kom upp i samma nivå som OnOff gjorde, de tycktes fokusera på andra typer av varor som kameror och dylika saker, inte så mycket på hemelektronik såsom datorer och liknande. Skriv mig inte på näsan om jag har fel, framför bara mina personliga uppfattningar. Tråkigt också för de anställda som nu mister sina arbeten. Jag skulle gärna se lite fler fysiska butiker eftersom jag gärna vill se produkten live och tala med en äkta människa (kunnig eller ej) direkt. Telefoner och mejl fungerar men det blir ju inte personligt. Dessutom är det ju trevligare om man kan plocka (exempelvis) den nya datorn med sig och använda den dag ett och slippa vänta på att fraktfirman ska göra sitt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Kanske man kan ha tur att fynda ett vidvinkelobjektiv till kameran, eller rent utav ett bättre kamerahus. Ledig hela veckan så kommer väl checka in den lokala butiken varje dag.

Fasen, du gav mig just visioner där, men inser att min lokala Expert-butik är en franchise-butik så knappast några vrakpriser där... Men å andra sidan kan man lika gärna vänta på Samyang's 10mm MF som kommer mot slutet av året

Permalänk
Medlem

känns skönt att jag inte behöver handla från någon stormarknad överhuvudtaget tv köper man till bra pris från en kompis som säljer tv och datorer o mobiler till företag. Köper även mina mobiler från honom och datorprylar köper man ju där jag jobbar

men riktigt tråkigt att tyska media markt o danska elgiganten ska bli ensamma. måtte siba klara stormen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

Har de kvarvarande butikskedjorna små butiker? Har bara sett gigantiska, elgiganten, mediamarkt osv. Den lokala expertbutiken (och enda elektronikbutiken) i stan här är inte så stor, vilken kedja kan tänkas ta över den isf...?

Expert har minde butiker, men dem är är privatägda "franchise" min gudfar ägde Expertbutiken i Norrtälje för ca 15 år sedan och han som äger den idag är fortfarande "franchise butik"

undrar vad som händer med alla franchise butikerna. de lever ju vidare men undrar om de kommer sammarbeta med någon nuvarande kedja eller kommer dem köra sitt eget race, spännande.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Har väl inget emot Expert egentligen och har väl inte haft så mycket med dem att göra men det är ju alltid synd med en konkurs. Känns på något sätt som om det inte ska gå att sälja teknik över disk längre, i vart fall inte om man inte tillhör de stora kedjorna. Har också en Före detta OnOff butik inom några mils avstånd som Expert tog över så nog är det ett dåligt tecken. Min personliga uppfattning är dock att Expert aldrig riktigt kom upp i samma nivå som OnOff gjorde, de tycktes fokusera på andra typer av varor som kameror och dylika saker, inte så mycket på hemelektronik såsom datorer och liknande. Skriv mig inte på näsan om jag har fel, framför bara mina personliga uppfattningar. Tråkigt också för de anställda som nu mister sina arbeten. Jag skulle gärna se lite fler fysiska butiker eftersom jag gärna vill se produkten live och tala med en äkta människa (kunnig eller ej) direkt. Telefoner och mejl fungerar men det blir ju inte personligt. Dessutom är det ju trevligare om man kan plocka (exempelvis) den nya datorn med sig och använda den dag ett och slippa vänta på att fraktfirman ska göra sitt.

du har rätt, min gudfar ägde en Expert franchise butik som jag jobbade i när jag gick i skolan på helger och lov för 15 år sedan och dem focuserar på TV och Kameror. har dem gjort sen tiderna begynnelse.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Sometime:

Du tror seriöst att Media Markt kommer konkurrera ut ALLA andra elektronikkedjor?

Det tror jag alla fysiska butiker i alla fall. Dock tror jag elgiganten kan hänga på tåget ett bra tag.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

undrar omen del av Expert butikerna som är pivata franchise kommer att gå med i Euronics?
De gjorde en annan liten TV och Radio butik här hemma i Norrtälje som heter Lindgrens Radio & TV när dem inte längre kunde pressa priser själva utan behövde någon annan eller flera andra att göra storbeställningar på saker för att få ner priserna.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Synd för de många anställda som kanske kommer sova riktigt dåligt inatt

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Fan så lyckad timing. Var iväg runt 17-tiden idag och handlade en mobil som mor min ska få i present. Sen får man se det här haha. Jaja, får väl hoppas telefonen inte är DOA och håller ett tag

Men hur blir det med franchisebutikerna, kommer de vara kvar?
http://www.expert.se/Expertbutiker_Franchise.html Står ju att de inte omfattas av konkursen, så borde gå vända sig dit med eventuella garantiärenden i så fall?

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

Och nu är deras site nere också..
..eller rättare sagt, jag citerar från siten:

Citat:

" class="link">http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> on. mai 4 08:14:26 GMT+02:00 2011
This is the sample home page for the expert server

If you want to serve additional pages using expert, place them in the C:/IBM/WebSphere/CommerceServer70\instances\expert\web directory. To serve a different home page than this one, replace the index.html file in that directory. To learn more, please refer to the list of documentation available on the IBM HTTP Server Documentation.

Dold text
Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Skrivet av Von_OttO:

Utförsäljning upp till 50% på Fredag kommer det bli iaf

Gäller det alla Expert och är det vanliga öppetider ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

rea priser incoming

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Gäller det alla Expert och är det vanliga öppetider ?

Skulle gissa på att det bara är experbutikerna som konkar som har utförsäljning, dvs inte franchisers.

Lite synd för Expert här i Västerås, 2 centralt placerade franchisers som verkar helt öken, nästan utan sortiment, sen en nyöppnad (1 år gammal) butik i en fräsch lokal med stort utbud som tillhör Expert Sverige AB och därför konkar :/

Ohwell, någon som vet om expert säljer/sålde bildskärmar? Kanske kan bli några till ett bra pris! Also, är det på fredag som utförsäljningen börjar?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Det tror jag alla fysiska butiker i alla fall. Dock tror jag elgiganten kan hänga på tåget ett bra tag.

Det kommer aldrig bli som i Tyskland där MM har typ total dominans. Tror att fysiska butiker kommer minska och Internethandel öka, men Elgiganten backas likt MM upp med miljarder, så skulle vara väldigt förvånande om Elgiganten försvann. Siba är isåfall näst på tur, men nu när Expert försvinner kanske de kan andas ut. Tror dock inte att MM kommer vara ensam aktör i framtiden.

Permalänk

Ja jag är ju inte förvånad jag heller. Min erfarenhet av expert är
- Höga priser
- Okunnig, och ibland även otrevlig personal
- Dålig service
- Halvtaskigt utbud

Ja, som många andra har sagt, är det verkligen så konstigt att det inte går så bra för dem då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Mediamarkts ägare kommer pumpa in pengar tills konkurrenterna är borta

Precis som wallmart tyvärr

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Detta kan kanske bli Sibas räddning! Dock tror jag Media Markt och Elgiganten tar chansen nu och fortsätter elda på med låga priser så Siba går omkull senast nån gång nästa år. Trodde dock Siba skulle Konka innan Expert men att båda skulle göra det såg jag som nästan självklart!

Elgiganten är enda firman som gick med minimal vinst förra året och ja Media Markt är juh Media Markt så deras plan från början var att gå minus i 10-15år och döda konkuransen och sen hova in stålarna!

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk

Köpte själv en iPhone på expert för några månader. Någon som vet hur man ska gå tillväga nu? Kan man vända sig direkt till Apple om något händer?

EDIT:
Visade sig att båda butikerna i Östersund för Franchisebutiker och därför kommer att hålla öppet som vanligt.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk

De flesta verkar tycka att expert var en dålig butik med okunnig personal.
Visst de har lite högre priser än de stora kedjorna men expertbutiken i Falkenberg har den bästa personalen jag har mött i en elektronik butik och som tur är är det en Franchisebutik så dem klarar sig och det brukar ofta stå bilar utanför entrén. sen är det typ den ända butiken i stan förutom audio video som jag har svårt att tro att de kan gå med vinst vist de äldre handlar oftast där men det är för att den har alltid funnits.
Men tyvärr ligger Falkenberg en halvtimme från Ullared, Halmstad, Varberg och en timme från Göteborg. jag kan igentligen inte klaga men det är välldigt viktigt med en lokal butik.

Permalänk
Medlem

Fast kan MediaMarkt verkligen konkurera ut Elgiganten också?

Elgiganten ägs ju av Dixons Retail vilket ett av europas största företag.
Frågan är om dom verkligen har så mycket i kassan att dom klarar av det också...