Permalänk
Melding Plague

Expert i konkurs

Butikskedjan Expert kan vara det senaste offret i den hårda konkurrensen mellan jättarna i hemelektronikbranschen. Enligt östgötska Corren har bolaget idag ansökt om konkurs.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Först onoff on nu detta! hur kommer det sluta

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Inget ont om expert, men har aldrig handlat hos dem. Går alltid till Elgiganten eller till och med Siba om det kniper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Jag är ingen "expert" på ekonomi, men VARFÖR måste man ANSÖKA om konkurs? Antingen går väl företaget i konkurs eller inte? Kan de gå i "konkurs" utan att ansöka om det? Vad händer då???!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hahaha, först så går onoff i konkan, expert tar deras lokal här i staN och nu försvinner dom med <3

Permalänk
Medlem

fy fan, inte en person som blir av med jobbet direkt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte förvånad? Siba nästa då, sen slåss felgiganten och mediamarkt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaalex:

Hahaha, först så går onoff i konkan, expert tar deras lokal här i staN och nu försvinner dom med <3

Ja just fan. Var det inte expert som tog över mestadelen av lokalerna?

Det låter så konstigt. Det tyder ju på att det fanns pengar att investera och nu inget?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaalex:

Hahaha, först så går onoff i konkan, expert tar deras lokal här i staN och nu försvinner dom med <3

Ja tänk var härligt att ännu fler förlorar sina inkomster Eller menar du att det var ironiskt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ännu en butik kedja som kommer köpas upp av den gigantiska tyska koncernen

Permalänk
Hedersmedlem

Mindre konkurrens = tråkigt for oss konsumenter.

Jag kör för övrigt fortfarande på väldigt trevliga Hifi-prylar delvis inköpta av en lokal Expert-butik som brann för sådant. Tyvärr gick den också i konkurs, för många år sedan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det här fick mig att tänka på http://www.sds.se/ekonomi/falsk-anmalan-om-kris-drabbade-mobe... som var på tapeten för ett tag sedan. Dock verkar ansökan av Correns artikel att döma den här gången vara mycket mer genomarbetad, så sannolikheten för att det är på riktigt är nog betydligt högre, även om det är oerhört märkligt med det här förnekandet.

Permalänk
Medlem

Jaha... ytterligare en gammal legend i graven. Minns för många år sen när jag köpte min första egna 20" CRT-TV från dem. Likaså VHS-spelare.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

När alla butiker försvinner så förstår man att dom går i konkurs

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra för er som jobbar på expert. Jag har lite svårt att tänka mig vem som skulle köpa upp butikerna. Var det inte expert som köpte upp många onoff-butiker?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Rätt bra för marknaden ändå. Det finns för många aktörer som har svårt att överleva. Nu kan de andra få större del av kakan och på så vis gå runt Tror inte att priserna kommer påverkas nämnbart

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Ni ska se att Inet går in och får 139 nya butiker

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Riktigt synd

Permalänk
Entusiast

Äntligen! Förvånad att skiten var kvar så länge eftersom deras affärsidé var höga priser och dålig service. Har sett riktigt katastrofdåliga råd därifrån. En butik som var inriktad mot kameror som inte kunde byta en rulle film ordentligt till exempel. Priser på objektiv som låg på nästan dubbla rekommenderade priset. Nej bort med skiten så kanske det kommer något vettigt och tar över istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

OnOffs lokal i Ystad gick över till Expert när de gick i konkan.
Bara någon månad senare stängde Expert igen samma lokal.

Blir inte förvånad att de går i konkurs, tror aldrig jag handlat något hos Expert någonsin.
Synd med mindre konkurrens dock (= högre priser).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är ingen "expert" på ekonomi, men VARFÖR måste man ANSÖKA om konkurs? Antingen går väl företaget i konkurs eller inte? Kan de gå i "konkurs" utan att ansöka om det? Vad händer då???!

Konkurs innebär inte "vi har inga pengar och lägger ner, skit ner er allihop" utan att företaget ifråga inser att verksamheten inte är ekonomiskt hållbar utan vill att en konkursförvaltare skall tillsättas som kan avgöra om och isåfall hur verksamheten kan drivas vidare. Det är inte alls ovanligt att resultaten av en konkurs är att företaget drivs vidare efter exempelvis en rekonstruktion eller att man kan sälja av delar av verksamheten och på så sätt trygga företagets överlevnad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaalex:

Hahaha, först så går onoff i konkan, expert tar deras lokal här i staN och nu försvinner dom med <3

Det är rätt idiotiskt att vara nöjd över detta. Lär de inte ut grundläggande ekonomi i grundskolan längre? Förutsatt att medlemmarna på sweclockers gått ut grundskolan, vilket oftast nog inte stämmer...

När det bara finns Mediamarkt kvar, vad tror ni händer med priserna egentligen? Jo, de kan prissätta hur de vill. Mediamarkt går inte minus flera miljoner varje år utan att ha ett mål med det, och deras mål är långsiktigt monopol.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Skulle inte bli förvånad om detta var sant, har aldrig handlat på experten och jag kommer heller aldrig göra det. Jag har ingenting personligt emot expert men jag tror knappt jag varit inne i deras affärer. Kan inte avgöra om detta är bu eller bä, är dom bra eller är dom sämst?

Sen känns det lite mysko att gå in i en butik där man har David-stjärnan som logga.

Men visst, det känns som om dessa inte har särskilt mycket att sätta emot gällande just El giganten, siba och media markt, som faktiskt är de största på marknaden.

Skrivet av Robbaz:

Visste inte att Expert var en franchise! Elgiganten och Siba har inga franchisetagare antar jag?

Beroende på vart franchise Butikerna ligger kan de säkert köra på ett tag till.

Feranschieägda företag är hyfsat vanliga, en så stor kedja som expert förväntade jag mig faktiskt bara skulle vara F-ägda företag. Alla media markt butiker i Sverige skulle jag gissa är feranschieägda.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Heller aldrig handlat hos Expert utom någon DVD film eller så. Högre priser, sämre service, dåligt utbud är det jag känner när jag tänker på Expert.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Man kan se det från den ljusa sidan också, de lär bli konkursrea = Fyyyyynda grejer

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

Både elgiganten och mediamarkt går ju back för att de säljer under inköpspriser. Någon är det iaf som pumpar in pengar till dom för de skulle inte klara det på egen hand.

Elgiganten AB. Årets resultat: - 223 550 000 kr (allabolag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Varför är jag inte förvånad? Siba nästa då, sen slåss felgiganten och mediamarkt.

Tror knappast Siba går i konkurs. Inte Elgiganten heller. Här är det massor med folk som köper där.
Dock så verkar det inte gå så bra för Mediamarkt. Tycker själv dom har otroligt dåliga priser på det mesta. Ytterst få produkter där som är prisvärda.
Förresten har jag aldrig handlat på Expert och känner bara 1 som har gjort det. En Expert butik här lades ner för ett tagsedan och Kjell tog över.

Permalänk
Medlem

Visste inte att Expert var en franchise! Elgiganten och Siba har inga franchisetagare antar jag?

Beroende på vart franchise Butikerna ligger kan de säkert köra på ett tag till.

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter !!! dagen blev genast mycket bättre denna regniga tisdag. Gillande OnOff mycket bättre, synd att de inte är kvar

Permalänk

Det var ju på tiden. Höga priser och dålig service är ingen vidare strategi.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″