AMD Radeon HD 8800-serien "Oland" tar plats i rykteskarusellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är en dålig jämförelse. 7000-serien kom på en ny process. Dessutom så gick det att köpa 7800-serien ganska kort efter lansering. Genomsnittstiden mellan generationer för AMD har varit 11 månader sedan Radeon 2900 XT. Då har det oftast varit lite längre tid vid processkiften och lite kortare vid samma process. Nu är det samma process.

Det var en bra jämförelse, då 7800-serien lanserades fanns det bara på papper och hos journalister. Om vi då följer genomsnittstiden med 11 månader så kommer 8800-serien papperslanseras ~2013-02-05. Så gällande mitt resongemang att kunna hålla ett kort i handen mars-april står jag fast vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Det var en bra jämförelse, då 7800-serien lanserades fanns det bara på papper och hos journalister. Om vi då följer genomsnittstiden med 11 månader så kommer 8800-serien papperslanseras ~2013-02-05. Så gällande mitt resongemang att kunna hålla ett kort i handen mars-april står jag fast vid.

11 månader mellan generationer, inte serier. Det betyder att nästa generation ska papperslanseras i November och finnas tillgänglig i December. Nu tror jag inte att det blir så, det är inte exakt 11 månader varje gång direkt. Jag tror på lansering av 8800-8900-serierna i December-Januari.
Och du lyckades på väldigt kort tid också glömma bort att det inte är ett processkifte denna gången, det är alltid mer brist vid processkifte, hela produktionen av 28nm kretsar fick ju läggas ner några veckor på grund av problem hos TSMC. Alltså är det inte jämförbart, tvärt emot vad du säger. Jag köpte ett 7870 19:e mars till en kompis, det är två veckor efter lansering. Det är mycket av dina argument som inte håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

11 månader mellan generationer, inte serier. Det betyder att nästa generation ska papperslanseras i November och finnas tillgänglig i December. Nu tror jag inte att det blir så, det är inte exakt 11 månader varje gång direkt. Jag tror på lansering av 8800-8900-serierna i December-Januari.
Och du lyckades på väldigt kort tid också glömma bort att det inte är ett processkifte denna gången, det är alltid mer brist vid processkifte, hela produktionen av 28nm kretsar fick ju läggas ner några veckor på grund av problem hos TSMC. Alltså är det inte jämförbart, tvärt emot vad du säger. Jag köpte ett 7870 19:e mars till en kompis, det är två veckor efter lansering. Det är mycket av dina argument som inte håller.

Alla mina argument håller, varför nämner du ett specifikt kort i Radeon 2900 XT då du talar om generationer och inte serier? Skulle även vilja kalla Oland för en ny genration trots att det inte är en krympning av tillverkningsprocessen. Sanare dina argument som ej är hållbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Alla mina argument håller, varför nämner du ett specifikt kort i Radeon 2900 XT då du talar om generationer och inte serier? Skulle även vilja kalla Oland för en ny genration trots att det inte är en krympning av tillverkningsprocessen. Sanare dina argument som ej är hållbara.

Jag nämnde 2900 XT för att det markerade början av den generationen. Och Oland tillhör en ny generation, det håller jag med om, men Oland är inte en ny generation. Alla 8000-korten är inom samma generation, de är av olika serier, t.ex. 8800-serien och 8900-serien, men de är inte av olika generationer, de tillhör samma generation.
Alltså, du kan inte mäta generationsskiftet från 7800 till 8800. Du får mäta mellan 7x00 och 8x00. Det är olika vilken serie som kommer först i en ny generation. Sist var det 7900-serien, innan dess var det 6800-serien.
Jag nämnde 11-månader som lite kuriosa och som mycket grov riktlinje, du kan inte bara ta 7800-seriens lanseringsdatum och lägga på 11 månader. Om du överhuvudtaget ska räkna på detta felaktiga sätt så får du ta från generation till generation, alltså från 7900 som var först till vilket kort som nu blir förs i nästa generation.

Återigen. Du tar inte hänsyn till att tillverkningsprocessens problem gjorde förra generationen segintroducerad, du använder min kuriosasiffra på 11-månader mellan generationer på specifika serier och du har helt felaktiga siffror på hur lång tid det tog för 7870 att finnas i handeln.

Det är alltid skillnad på generationsskiften med nya tillverkningsprocesser och generationsskiften på befintliga tillverkningsprocesser. Dessutom är det skillnad när det är helt nya arkitekturer. Du kan inte bara ta ett enda generationsskifte där det är både processkifte och arkitekturskifte och använda det för att spå hur nästa generationsskifte blir som inte har varken processkifte och arkitekturskifte.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Varför, enligt normal utvecklingstakt så känns December-Januari som en bra gissning. Varför skulle det ta sådan tid enligt dig?

Det känns som en så nära förestående release borde ha medfört att information läckt ut tidigare än nu.

Permalänk
Medlem

Stämmer dom siffrorna så måste det väl i alla fall bli ordentlig press på Nvidia att sänka sina priser och/eller komma ut med något nytt. 660TI för under 2000:- hade väl inte varit så dumt?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det känns som en så nära förestående release borde ha medfört att information läckt ut tidigare än nu.

7970 överraskade alla. Jag tror att det är möjligt med release i December för nästa generation, men att det antagligen är i Januari. Kan inte svara på om 8970 eller 8870 kommer först dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det känns som en så nära förestående release borde ha medfört att information läckt ut tidigare än nu.

Satt inte alla och väntade på recension/release av HD6970/6950 i November 2010, när hux-flux-bom-kabam så lanserade Nvidia sitt GTX 580 helt oväntat mitt i allt ihop?

Nvidia/AMD kan täppa till luckor om de så vill.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt hängt med hårdvaruutvecklingen på slutet, har det säkerställts att kretsarna har tejpat ut?
Skall vi se en lansering i december/januari borde kretsarna nästan gått genom den första tape-out'en vid det här laget, förutsagt att inte AMD litar på att ha extremt flyt vid kretsdesignen dvs.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Har inte riktigt hängt med hårdvaruutvecklingen på slutet, har det säkerställts att kretsarna har tejpat ut?
Skall vi se en lansering i december/januari borde kretsarna nästan gått genom den första tape-out'en vid det här laget, förutsagt att inte AMD litar på att ha extremt flyt vid kretsdesignen dvs.

Rykten säger att tapeout var för flera månader sedan, juni om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

AMD6610.1 = “OLAND (6610)” Radeon HD 8750
AMD6611.1 = “OLAND (6611)” Radeon HD 8770
AMD6631.1 = “OLAND (6631)” Radeon HD 8790
AMD682B.1 = “VENUS LE” Radeon HD 8850
AMD6823.4 = “VENUS PRO” Radeon HD 8870
AMD6821.1 = “VENUS XT” Radeon HD 8950
AMD6820.2 = “VENUS XTX” Radeon HD 8970

Ingen annan som finner det konstigt om AMD nu helt plötsligt namnger efter planeter osv?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

8790? Wtf?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det känns som en så nära förestående release borde ha medfört att information läckt ut tidigare än nu.

Som HD7970 gjorde som lanserades inte långt efter den första informationen kom fram..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

AMD6610.1 = “OLAND (6610)” Radeon HD 8750
AMD6611.1 = “OLAND (6611)” Radeon HD 8770
AMD6631.1 = “OLAND (6631)” Radeon HD 8790
AMD682B.1 = “VENUS LE” Radeon HD 8850
AMD6823.4 = “VENUS PRO” Radeon HD 8870
AMD6821.1 = “VENUS XT” Radeon HD 8950
AMD6820.2 = “VENUS XTX” Radeon HD 8970

Ingen annan som finner det konstigt om AMD nu helt plötsligt namnger efter planeter osv?

Var hittar du de här uppgifterna? Artikeln säger ju att oland är 88x0 serien... Eller missade jag nått?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Var hittar du de här uppgifterna? Artikeln säger ju att oland är 88x0 serien... Eller missade jag nått?

Skickades från m.sweclockers.com

Uppgifterna fanns i AMDs beta drivisar som fanns ute redan i Juni. Finns även med en 8300-8600 serie som ska går under namnet "MARS".
Självfallet kan AMD ändra detta höger och vänster tills release. Hursom har "OLAND" varit på tapeten ett tag nu iaf

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Rykten säger att tapeout var för flera månader sedan, juni om jag inte minns fel.

Med en första tape-out i juni låter december helt klart som en möjlighet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Med en första tape-out i juni låter december helt klart som en möjlighet.

Är bra nyfiken på vad AMD ruvar på för godis denna gång och hur pass bättre 8000 blir mot motsvarande 7000. Inga mer faildozers and GCN (N as in No performance) osv osv.. Börjar bli lite besviken på AMD

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Är bra nyfiken på vad AMD ruvar på för godis denna gång och hur pass bättre 8000 blir mot motsvarande 7000. Inga mer faildozers and GCN (N as in No performance) osv osv.. Börjar bli lite besviken på AMD

7970GHz är snäppet (marginellt) vassare än GTX 680, samtidigt kan du få 7950 till låga priser och överklocka det till nästan samma prestanda som överklockade 7970 och GTX 680. Mellan den senaste generationens kort är AMD dessutom ohotade under 2000:-. Nog för att man varit sugen på nVidia denna generationen, men AMD har en rätt stark produktportfölj ändå. Samtidigt så delar jag i viss mån din besvikelse då GCN sänkt AMDs effektivitet per watt och per transistor. Men det är lite att vänta då det är första serien med GCN. Tycker de står sig bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

7970GHz är snäppet (marginellt) vassare än GTX 680, samtidigt kan du få 7950 till låga priser och överklocka det till nästan samma prestanda som överklockade 7970 och GTX 680. Mellan den senaste generationens kort är AMD dessutom ohotade under 2000:-. Nog för att man varit sugen på nVidia denna generationen, men AMD har en rätt stark produktportfölj ändå. Samtidigt så delar jag i viss mån din besvikelse då GCN sänkt AMDs effektivitet per watt och per transistor. Men det är lite att vänta då det är första serien med GCN. Tycker de står sig bra ändå.

Här kan man också anse lite olika. Jag vill inte påstå att ett 7970 Ghz är snabbare eller långsammare än ett GTX680. Dom presterar sämre/bättre beroende på applikation. Precis, AMD polerar nog upp alla barnsjukdomar och ser till så att 8000 serien inte floppar. Visst, 7000 serien floppade inte iom att Nvidia drog ut på tiden och fick polera på sina kort en bra tid efter AMD släppte sina. Men hoppas denna gång AMD är först och värst. För dom kan ju inte "floppa" hur länge som helst, förr eller senare tappar dom fans som ist då går över till det gröna laget.

Själv är jag neutral. Tycker det är kul när dom tävlar mot varandra Annars skulle vi sitta kvar med 3DFX Voodoo

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Samtidigt så delar jag i viss mån din besvikelse då GCN sänkt AMDs effektivitet per watt och per transistor.

Felet dom gjorde med GCN är samma fel som Nvidia gjort dom senaste generationerna, satsat så mycket på GPGPU-prestanda att energieffektiviteten vad gäller ren GPU-prestanda har blivit lidande.

Det som Nvidia har gjort så jävla rätt med GK104 är ju ett dom offrat GPGPU-prestanda för energieffektiv GPU-prestanda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Felet dom gjorde med GCN är samma fel som Nvidia gjort dom senaste generationerna, satsat så mycket på GPGPU-prestanda att energieffektiviteten vad gäller ren GPU-prestanda har blivit lidande.

Det som Nvidia har gjort så jävla rätt med GK104 är ju ett dom offrat GPGPU-prestanda för energieffektiv GPU-prestanda.

Fast AMD håller på att slå sig in på marknaden för rena beräkningskort också. De har börjat släppa kort för rena beräkningar och då behövs GPGPU-prestandan. De kommer också behöva den generella prestandan till sina APU-er. De vill ju bygga ihop CPU och GPU mer så det finns en anledning.

Fast håller med om att det är intressant att AMD släppte ett kort som var rätt likt Nvidia och NVidia släppte ett kort som var rätt likt AMD. De verkar ha bytt designfilosofi med varandra över en generation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Här kan man också anse lite olika. Jag vill inte påstå att ett 7970 Ghz är snabbare eller långsammare än ett GTX680. Dom presterar sämre/bättre beroende på applikation. Precis, AMD polerar nog upp alla barnsjukdomar och ser till så att 8000 serien inte floppar. Visst, 7000 serien floppade inte iom att Nvidia drog ut på tiden och fick polera på sina kort en bra tid efter AMD släppte sina. Men hoppas denna gång AMD är först och värst. För dom kan ju inte "floppa" hur länge som helst, förr eller senare tappar dom fans som ist då går över till det gröna laget.

Själv är jag neutral. Tycker det är kul när dom tävlar mot varandra Annars skulle vi sitta kvar med 3DFX Voodoo

Fast var är floppen? AMD har ju släppt kort efter kort som gått precis som tänkt ända sedan den senaste floppen som var 2900 XT. nVidia där emot har en del floppar, GK100 som de aldrig lyckades släppa, GF100 som de fick banta ner för att ens kunna släppa och som ändå blev kraftigt försenat och tokvarmt. GT100 som blev tokvarmt och försenat.

Permalänk
Medlem

AMD har fortfarande problem med microstuttering, ett problem som funnits ganska länge nu men som ändå Nvidia verkar ha börjat ro i land och fått ordning på. Så det skulle jag anse som flopp. Sen försvann 7990. Det lutar ju iaf åt att dom skrotade 7990 och istället ville slänga mer kraft på kommande 8000 serien.

Fast såhär håller det på hela tiden. Skulle bli glad om AMD kunde släppa ett kort nästa gång som kör över Nvidia fullständigt. Bara för att.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

AMD har fortfarande problem med microstuttering, ett problem som funnits ganska länge nu men som ändå Nvidia verkar ha börjat ro i land och fått ordning på. Så det skulle jag anse som flopp. Sen försvann 7990. Det lutar ju iaf åt att dom skrotade 7990 och istället ville slänga mer kraft på kommande 8000 serien.

Ja 7990 var en flopp. Microstuttering är tråkigt, men flopp är helt fel ord.

Skrivet av XrOo:

Fast såhär håller det på hela tiden. Skulle bli glad om AMD kunde släppa ett kort nästa gång som kör över Nvidia fullständigt. Bara för att.

Det ingår inte i deras strategi, de kör sin golden spot strategi. Det innebär att de inte försöker göra stora jättechip med dunderprestada, de vill hålla sig inom det området där varken värmeutveckling eller yields börjar skena. Flr att kunna leverera mest prestanda per krona. nVidia siktar högre, de siktar på området där man får diminishing returns från större chip. Ungefär som att välja 20% mer prestanda från 30% större chip, 30% sämre yields och 40% mer värmeutveckling.

Att AMD tar ledningen ibland längre perioder är bara på grund av att nVidias strategi ger så mycket problem med förseningar. Som med det misslyckade GK100 och med GT100 som gav 5870 ledningen under väldigt lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast AMD håller på att slå sig in på marknaden för rena beräkningskort också. De har börjat släppa kort för rena beräkningar och då behövs GPGPU-prestandan. De kommer också behöva den generella prestandan till sina APU-er. De vill ju bygga ihop CPU och GPU mer så det finns en anledning.

Fast håller med om att det är intressant att AMD släppte ett kort som var rätt likt Nvidia och NVidia släppte ett kort som var rätt likt AMD. De verkar ha bytt designfilosofi med varandra över en generation.

Jo, jag förstår verkligen varför dom gjorde som dom gjorde och långsiktigt kanske det var helt rätt.
Men den senaste generationen är första gången jag hade valt Nvidia och första gången jag rekommenderar Nvidia i fler prisklasser än tvärtom på väldigt länge.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Jo, jag förstår verkligen varför dom gjorde som dom gjorde och långsiktigt kanske det var helt rätt.
Men den senaste generationen är första gången jag hade valt Nvidia och första gången jag rekommenderar Nvidia i fler prisklasser än tvärtom på väldigt länge.

Av ren nyfikenhet. Vad skulle du rekommendera i prisklassen 2000 kr och varför? Det verkar ju vara tämligen jämt mellan 660 och 7870 både när det gäller prestanda och pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Av ren nyfikenhet. Vad skulle du rekommendera i prisklassen 2000 kr och varför? Det verkar ju vara tämligen jämt mellan 660 och 7870 både när det gäller prestanda och pris.

Detta kortet hade jag rekommenderat å det varmaste:
http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...

Överlag tycker jag 7870 verkar vara mer prisvärt i dagsläget då 660 ligger lite högt i pris.
Energieffektiviteten är dessutom likvärdig dom emellan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Detta kortet hade jag rekommenderat å det varmaste:
http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...

Överlag tycker jag 7870 verkar vara mer prisvärt i dagsläget då 660 ligger lite högt i pris.
Energieffektiviteten är dessutom likvärdig dom emellan.

Jag har också lutat åt ett 7870 och till det priset slår jag till direkt. Hade annars tänkt mig Sapphire då det ska vara tyst men det får bli det där. Så beställer jag resten av min nya dator från Dustin. En annan sak som 7870 är lite bättre på är OpenCL och OpenGL för det fåtal användare som råkar ha nytta av det, primärt är det väl Photoshop antar jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har också lutat åt ett 7870 och till det priset slår jag till direkt. Hade annars tänkt mig Sapphire då det ska vara tyst men det får bli det där. Så beställer jag resten av min nya dator från Dustin. En annan sak som 7870 är lite bättre på är OpenCL och OpenGL för det fåtal användare som råkar ha nytta av det, primärt är det väl Photoshop antar jag.

Glöm inte att man får 5% sweclockersrabatt på cdon också, och när det gäller tyst kort så tror jag inte att man kan få så mycket bättre än Asus DC2...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Glöm inte att man får 5% sweclockersrabatt på cdon också, och när det gäller tyst kort så tror jag inte att man kan få så mycket bättre än Asus DC2...

Självklart har jag koll på det. Är ju student så då gäller det att leta fynd. Genom att splitta upp varukorgen mellan Dustin och CDON sparade jag nu 500 kr vilket är trevligt.

Verkar som om DC2 låter en del på full fräs men då tänkte jag ha hörlurar på mig ändå. Får kanske pilla lite med fläktkurvan i värsta fall. Define R4 borde dessutom ta hand om en del ljud.

Jag var faktiskt riktigt laddad på ett kort från Nvidia efter att bara ha kört AMD på de datorer jag ägt (Rage, X700, HD4850). Nej, jag har inte uppgraderat ofta... Hade det varit ett par hundra billigare eller om det hade haft kvar OpenCL och OpenGL-prestandan från 500 serien hade det blivit ett 660. Nu passade det inte riktigt in för mig men det verkar vara ett bra kort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24