Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

120 mm eller 140mm tysta fläktar?

Hej!

Jag har alltid samma problem när de gäller fläktar. Jag lyckas inte bestämma mig!

Har fästen för både 120mm samt 140mm. Men jag vill att fläktarna denna gång är tysta och nackdelen är att jag inte kommer ha fläktkontroll.

Ska köpas på Inet btw.

Scythe GT (1150rpm) har ju grymma recensioner, men bör jag satsa på 140mm istället för 120mm?

Tänker då på http://www.inet.se/produkt/5321548/scythe-140mm-slip-stream-8... ..

140mm specs
Ljudnivå 14.3 dB
Flöde 43.5 cfm

120mm specs
Ljudnivå 16 dB
Flöde 37 cfm,

Eller finns det några andra fläktar som är bättre? (Finns så klart bättre, men i någorlunda prisklass. Ej över 130-140 kr styck)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Eric:

Hej!

Jag har alltid samma problem när de gäller fläktar. Jag lyckas inte bestämma mig!

Har fästen för både 120mm samt 140mm. Men jag vill att fläktarna denna gång är tysta och nackdelen är att jag inte kommer ha fläktkontroll.

Ska köpas på Inet btw.

Scythe GT (1150rpm) har ju grymma recensioner, men bör jag satsa på 140mm istället för 120mm?

Tänker då på http://www.inet.se/produkt/5321548/scythe-140mm-slip-stream-8... ..

140mm specs
Ljudnivå 14.3 dB
Flöde 43.5 cfm

120mm specs
Ljudnivå 16 dB
Flöde 37 cfm,

Eller finns det några andra fläktar som är bättre? (Finns så klart bättre, men i någorlunda prisklass. Ej över 130-140 kr styck)

Beror på vad du ska ha fläktarna till, Scyth GT är bra till radiatorer och kylflänsar men inte som chassi fläktar tex

Permalänk
Medlem

Ja självklart 140mm framför 120mm, dina siffror säger ju det.

140mm har lägre ljudnivå och högre luftflöde...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Beror på vad du ska ha fläktarna till, Scyth GT är bra till radiatorer och kylflänsar men inte som chassi fläktar tex

Ska troligtvis ha till båda delarna faktiskt.

Men GT på radiator och 140mm på chassi blir ljudlöst och trevligt?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Eric:

Ska troligtvis ha till båda delarna faktiskt.

Men GT på radiator och 140mm på chassi blir ljudlöst och trevligt?

Ljudlöst blir det verkligen inte, men det blir förhållande vis tyst i alla fall, beroende på vad du har för referenser kommer du säkert bli nöjd.

Har själv bara scyth GT 1150 RPMs fläktar till radiatorerna och de är riktigt tysta och fina när de är nervoltade lite till sådär 550RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ljudlöst blir det verkligen inte, men det blir förhållande vis tyst i alla fall, beroende på vad du har för referenser kommer du säkert bli nöjd.

Har själv bara scyth GT 1150 RPMs fläktar till radiatorerna och de är riktigt tysta och fina när de är nervoltade lite till sådär 550RPM

Har nog ganska höga referenser. Förra datorn satt jag med silverstone fläktarna och fläktkontroll. Jag har inget problem med ljud så länge jag spelar eller gör saker men när jag bara surfar vill jag helst ha någorlunda tyst iaf. Men dessa fläktar blir nog perfekt då!

Visa signatur

Citera för svar