Omröstning! vilket finger använder du för att trycka på mellanslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

haha sitter du och shottar när du gamear?

Det måste ju vara okej att ta sig en jävel i korken, en fredag som denna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Devildoll:

Det måste ju vara okej att ta sig en jävel i korken, en fredag som denna.

Haha, tänkte precis samma sak själv. Det ser lite farligt ut att veva med musen när du har en 6a whiskey framför tangentbordet. Men du kanske är sugen på ett nytt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Vilket finger som helst som är närmast för stunden?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

100% vänster tumme. Hur skriver folk med pekfingrar och grejer?

(högerhänt)

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk

vänster tumme när jag gamear, höger pekfinger när jag skriver

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av belga:

Vilket finger som helst som är närmast för stunden?

Om man skriver som man ska så är det enda fingret som är ledigt just tummen, man vilar tummen mot space och inget annat. Om man inte kör Hack 'n peck stilen, dvs letar tangenter med pekfingrarna.

Men det känns inte direkt som SweC medlemmar kör denna stil då det oftast är 50+ folket som inte kan hantera tangentbord, ibland även 40+ folket. Men det flesta som är runt 40 klarar av att hantera ett tangentbord.

Permalänk

Jag använder högertumme och vänster till att skriva. Oftast högern.

När jag spelar så är det vänster tumme hela tiden

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Använder höger pekfinger för mellanslag. Tyvärr så lärde man sig inte i tidigt skede hur man skulle använda tangentbordet på rätt sätt när man skriver. Skulle nog inte klara av att avvänja mig från detta på ett bra tag om jag nu skulle försöka.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag var övertygad om att jag växlade mellan höger och vänster tumme, men inser nu att jag uteslutande använder högertummen. Det stora undantaget är när jag skriver siffror, då jag är en fanatisk användare av det numeriska tangentbordet, och då blir det vänstertummen. Sedan blir det ju förstås vänstertummen i spel, men det räknas inte om jag får säga.

Kan tilläggas att jag använder mig av "korrekt" fingersättning (sånär som på kommatecken och punkter, vilka pekfingern får agera för) och skriver oftast enskilda siffror på "textdelen" av tangentbordet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag använder endast vänster tumme, förutom när jag använder hela handen, eller ja vänster ring, lång, pek finger på space.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Haha, tänkte precis samma sak själv. Det ser lite farligt ut att veva med musen när du har en 6a whiskey framför tangentbordet. Men du kanske är sugen på ett nytt tangentbord?

Haha, icke, man får ta det lungt och sansat.
Det här tangentbordet är jag inte missnöjd med, skulle inte vilja förstöra det.

Skrivet av Crazy Ferret:

Jag var övertygad om att jag växlade mellan höger och vänster tumme, men inser nu att jag uteslutande använder högertummen. Det stora undantaget är när jag skriver siffror, då jag är en fanatisk användare av det numeriska tangentbordet, och då blir det vänstertummen. Sedan blir det ju förstås vänstertummen i spel, men det räknas inte om jag får säga.

helt rätt, det är skrift som gäller!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag använder höger pekfinger för vänster tumme is to mainstream.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Devildoll:

jag är medveten om att jag har lite oortodox musplacering, men det är i alla fall så här jag löser problemet du talar om.

http://i.minus.com/ibxPjZrmcACEgC.png

edit: måste säga att diskussionen varit väldigt intressant!

Det viktigaste här är att du inte spiller ut drickan!

Själv använder jag alltid vänster tumme. Höger finns liksom inte. En uppdelad spacebar är väl ingen dum idé i sig, känns som att spacebar varit onödigt stor väldigt länge. Däremot känns det väldigt viktigt att inkludera möjligheten att programmera om ev nya knappar så det passar alla, oavsett vilket sida och vilket finger de vill använda.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Högerhänt men använder bara vänster tumme då den alltid ligger på space, även under skrift/chatt och inte bara spelande.

Permalänk
Entusiast

Jag använde både höger och vänster tumme, men i regel är det den stora feta vänstertummen som får sköta den stora feta tangenten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Högerhänt vänster tumme

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Haha...

Vänster tumme vid gaming, men höger pekfinger när jag skriver ;o (visste jag inte ens själv)

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om man skriver som man ska så är det enda fingret som är ledigt just tummen, man vilar tummen mot space och inget annat. Om man inte kör Hack 'n peck stilen, dvs letar tangenter med pekfingrarna.

Men det känns inte direkt som SweC medlemmar kör denna stil då det oftast är 50+ folket som inte kan hantera tangentbord, ibland även 40+ folket. Men det flesta som är runt 40 klarar av att hantera ett tangentbord.

Jo, fast "som man ska" är inte riktigt min grej. Har aldrig förstått meningen med att göra det då jag skriver bättre, snabbare och bekvämare på mitt eget sätt. Har också att göra med en krossad handled och ett brutet lillfinger vilket gör det praktiskt omöjligt för mig att följa "korrekt" fingersättning. Jag använder fortfarande alla fingrarna, men då jag dessutom är dubbelhänt (så länge jag inte tänker på det, då blir jag högerhänt) så är det lite si och så med vilken hand som gör vilket jobb

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Haha...

Vänster tumme vid gaming, men höger pekfinger när jag skriver ;o (visste jag inte ens själv)

Kör exakt samma stil. (har vetat det sen gud vet när )

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

röstade vänster tumme för att det kändes rätt, men när ja provskrev var det 100% högertumme

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

röstade fel efter att testat att skriva lite så är det vänster tumme

Permalänk
Inaktiv

Oftast höger tumme men ibland vänster.

Permalänk

använder faktiskt bägge pekfingrarna när jag skriver... beror vilken bokstav jag avlutade ordet innan på

alla bokstäver till vänster om G,T, och V på tangentbordet vänster pekfinger
alla till höger om den raden höger pekfinger.

vänsterhänt för övrigt men kör t-bord/mus som högerhänt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Var lov att köra lite Typeracer för att kolla (som för övrigt gav mig ett citat om korrekt fingersättning när man skriver ), och jag använder endast vänster tumme när jag skriver även fast jag är högerhänt. Det kan nog bero på att jag började programmera när jag var rätt så ung, och använder höger tumme till AltGr för att skriva {} och []. Att man oftast använder vänster tumme när man spelar har nog också hjälpt till.

Permalänk
Avstängd

använder höger pekfinger och vänster tumme.

Permalänk
Inaktiv

Vänster och höger tumme beroendes på. Ibland höger pekfinger, men det beror på vad jag skriver också, är jag nere på nedersta raden med pekfingret blir det oftast det. Lite olika helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har jag aldrig tänkt på. Men märker nu att jag använder höger pekfinger?!
Vänster tumme ligger allltid på space-tangenten men används aldrig, när jag försöker använda den så känns det rätt skumt.

Also:
Det här med att använda "korrekt" fingersättning när man skriver spelar nog in. Tror att om man använder "rätt" så använder man kanske höger tumme.

Permalänk
Medlem

Vänster/höger lillfinger..? Hur fan går det till?

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Avstängd

Vänster pekfinger ibland, och ibland höger pekfinger. Är ambidexter, och det hela är beroende på vilket ord jag har skrivit (alltså vad sista bokstaven var som jag skrev). (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Både vänster och höger tumme, men mest höger

Visa signatur

Acer Predator Helios 300