Dell förbereder ultrabreda U2913WM

Permalänk
Medlem

Perfekt för vertikalmontering i tripplemonitor montering, 3240x2560, nära ögats fov åtminstone

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Varför har många datorskärmar så konstiga namn? Jag kommer aldrig ihåg vad de heter pga svåra namnet. Varför kan man bara inte ge modellerna bättre / enklare namn?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Vet du vad "p" betyder i exempelvis 1080p? Det betyder "progressive scan" vilket i sin tur innebär att en hel bild ritas upp varje gång. Motsatsen till detta är interlaced, exempelvis 1080i. Detta innebär att hälften av linjerna ritas upp i varje bild och 50 Hz i 1080i kan därför sägas motsvara 1080p.

Dessutom har väl datorskärmar i princip alltid visat bilder progressivt?

50Hz i 1080i kan väl inte sägas motsvara 1080p om man inte trippar på interlaceeffekter. Alla TV's etc idag konverterar i till p innan de visar bilderna.

Datorskärmar har i princip alltid visat bilder både interlace och progressivt, det är först på senare år som interlace försvunnit. Har man pysslat med datorer över 10-12 år har man garanterat råkat ut för interlaceskärmar.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Nu går dom för långt. Eller iallafall för brett.
16:10 ska det vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Undras om den går att köra i portrait

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Poängen ligger i att du t.ex. kan ha ett program öppet, så som ett 3d program som Autodesk Maya på ena halvan, och sedan kan du ha referensbilder/Unreal engine editor/valfri renderare/etc öppet bredvid det programmet samtidigt. Nu sitter de flesta företag på 2 st skärmar, men med en 21:9 skärm så behöver de bara en.

Och varför skulle man inte kunna ha det på en 27 eller 30 tums skärm som har exakt samma upplösning i bredd som den i artikeln vad det jag frågade?
Fördelen med dem är ju att man har många fler pixlar på höjden, vilket är en bra grej då 1080 är rätt så lite.

Permalänk
Medlem

Hmm... samma panel överallt. Känns som man bör vänta på nästa utgåva eller sen när det grundligt testats. Förhoppningsvis är denna lika bra som andra Dell UXX modeller. Ser fortfarande helt klar poängen med dessa. Men jag har blivit övertygad om att köra dubbla 27-tummare sen så tror jag skippar denna modell om inte testen visar att dessa skärmarna guld och gröna skogar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

50Hz i 1080i kan väl inte sägas motsvara 1080p om man inte trippar på interlaceeffekter. Alla TV's etc idag konverterar i till p innan de visar bilderna.

Datorskärmar har i princip alltid visat bilder både interlace och progressivt, det är först på senare år som interlace försvunnit. Har man pysslat med datorer över 10-12 år har man garanterat råkat ut för interlaceskärmar.

Nej jag missade visst att skriva färdigt meningen det jag menade var att 50 Hz interlaced skulle kunna sägas motsvara 25 Hz progressivt, speciellt om bildskärmen som du säger gör om det till progressivt.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Lite skönt att trenden med ultratunna skärmar äntligen bryts
Det var nog den fulaste skärmen jag sett på länge, men funktionsmässigt så tycker jag att den verkar riktigt intressant som film-skärm. Fast kanske lite tråkigt när "1080p" filmer ofta anpassas till 1920 istället för 1080 som de ska vara.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Härligt. Jag hoppas att de får genomslag.
1920x1080 och 16:9 generellt är ganska trevligt. Men jag har alltid känt att de skulle kunna vara lite bredare.
Det här kommer att bli en riktigt trevlig skärm att använda för film och spel. Hade däremot varit trevligare om den vore VA för svärtan, men man kan ju inte få allt.
Jag tycker att widescreen är mycket trevligt. Vill man ha arbetsyta i höjd så kan man alltid använda porträttläge, så får man ännu mer arbetsyta i höjd vid samma bredd (precis som man får bredare för samma höjd jämfört med 16:9 mot 16:10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Fast kanske lite tråkigt när "1080p" filmer ofta anpassas till 1920 istället för 1080 som de ska vara.

Det är för att du har fel skärm, 16:9 som "alla" på död och liv skall ha för att dom är så bra till film/spel är et TV format, perfekt för att titta på nyheter etc.
Film är iregel 2.37:1(21:9), eller åtminstone riktigt nära, så om ditt datoranvändande huvudsakligen är att titta på film, så är detta skärmen för dig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Och varför skulle man inte kunna ha det på en 27 eller 30 tums skärm som har exakt samma upplösning i bredd som den i artikeln vad det jag frågade?
Fördelen med dem är ju att man har många fler pixlar på höjden, vilket är en bra grej då 1080 är rätt så lite.

Visst, det går väll. Men Resultatet blir ju inte så bra. Man får två väldigt smala fönster om du kör dem "maximerade" på höjden på en stor 16:10 skärm. Medan du får 2 st ganska så normala fönster på en 21:9 skärm. Fönstren blir 10.5:9 eller 21:18 istället för 8:10 om du har en 21:9 skärm istället för en 16:10.

21:9

16:10

Permalänk
Medlem

Riktigt häftig!! Sån ska jag bara ha!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Rekordmedlem

Ännu en ultralåg skärm, ska de inte tröttna på att släppa skärmar med lägre o lägre upplösning snart ? Det är dags att vi går upp istället för ner i upplösning, snart har alla telefoner högre upplösning än datormonitorer, det är en löjlig och väldigt tråkig utveckling att man släpper såna här missfoster till monitorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

all Hail U3011

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Uj,

Första bilden var verkligen avslöjande hur smal skärmen var på höjden!

Skrivet av Threepwood:

För tv skulle jag säga större flopp då en film i 21:9 formatet inte är 1080 pixlar hög utan närmare 800px. Det enda siffran som (oftast) stämmer oavsett ratio är brdden, 1920. Trist då 21:9 skärmar annars skulle va perfekt för film.

Jepp, denna är värd att tänka på: skärmen må ha ungefär rätt ratio för att visa film, men den har ju fel upplösning. Man måste alltså alltid skala upp bilden för att visa i helskärm! Förhoppningsvis har skärmen en bra scaler...
Detta gör IMHO att den inte är en perfekt filmskärm heller egentligen.

Skrivet av frankof:

Perfekt för vertikalmontering i tripplemonitor montering, 3240x2560, nära ögats fov åtminstone

Kunde man trolla bort ramarna så...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Fråga till alla som inte vill ha den för att den är så ful.. Har ni hellre 2 skärmar med ett stort fint glapp mellan skärmarna? (Bortse från höjden på skärmen).

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Intressant som alternativ till flera skärmar.

Undrar dock hur fan dom tänkte när dom gjorde en skärm som är Mindre (på höjden) än en vanlig 16:9.

Det är bra med alternativ till 16:9, så alla kan hitta en skärm som passar deras behov. Men det verkar ju helt knas att dom satsar på ett widescreen filmformat på datorskärmar när dom precis slutat med samma format för TV. (som man oftast använder för att titta på just film.)

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kommer köpa denna?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

V
Du kanske också borde läsa igen. I princip alla (nu menar jag inte bara SweC) föredrar 16:10/16:9. Ser hela tiden folk som klagar och klagar på att dom ska ha nytt osv. Det är ju okej iofs, men dom verkar mer fokuserade på att göra skärmar med högre aspect ratio än att göra skärmar med samma ratio på samma tum men med högre upplösning.
Kanske ska fråga dig, vad ger dig rätten att tala för vad som är bra skärm för olika arbeten? Alla är väl olika eller hur?

Tja, kan ju citera dig igen:

Skrivet av Waowt:

VI (alltså majoriteten) vill inte ha såna fula skärmar. Jag säger VI för att jag har inte sett en enda som hellre har 21:9 än 16:10.
Fult som stryk

Jag har inte tagit mig rätten att tala om vad som är bra för olika arbeten, jag uttryckte en personlig åsikt vilket är något helt annat än det du gjorde genom att skriva "VI (alltså majoriteten)". Jag hoppas verkligen att du förstår skillnaden. Helt ok att tycka att det är en skärm som suger då den inte passar dig, blir dock väldigt fel när man försöker förstärka sin egen åsikt genom att göra sig till talesperson åt majoriteten. JAG tycker precis som jag skrev att detta verkar vara en vettig produkt som faktiskt täcker ett behov.

Permalänk
Avstängd

16:10 tycker jag som många andra är bäst, 16:9 är bra det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tja, kan ju citera dig igen:

Jag har inte tagit mig rätten att tala om vad som är bra för olika arbeten, jag uttryckte en personlig åsikt vilket är något helt annat än det du gjorde genom att skriva "VI (alltså majoriteten)". Jag hoppas verkligen att du förstår skillnaden. Helt ok att tycka att det är en skärm som suger då den inte passar dig, blir dock väldigt fel när man försöker förstärka sin egen åsikt genom att göra sig till talesperson åt majoriteten. JAG tycker precis som jag skrev att detta verkar vara en vettig produkt som faktiskt täcker ett behov.

Du verkar inte förstå mig överhuvudtaget. Det är ju en anledning till att jag säger att majoriteten föredrar den "normala" aspect ration.
Det är ytterst få som vill ha en högre ratio, dom flesta (om du kollar lite på nätet) vill ha 16:9/16:10 som tidigare fast högre upplösning.
Jag är inte emot folk som vill ha 21:9 eller så utan snarare så vill jag att företagen ska göra skärmar med gamla ration + högre upplösning.
Förstår du nu?

Permalänk
Medlem

Upplösningen är för dålig för att man ska kunna se den som ett direkt alternativ till arbetsytan hos två skärmar. Även om man bara behöver "lite" mera yta på bredden än vad en skärm ger, så är det fortfarande snålt med pixlar på höjden.

Skräddaren säger alltså nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

50Hz i 1080i kan väl inte sägas motsvara 1080p om man inte trippar på interlaceeffekter. Alla TV's etc idag konverterar i till p innan de visar bilderna.

Datorskärmar har i princip alltid visat bilder både interlace och progressivt, det är först på senare år som interlace försvunnit. Har man pysslat med datorer över 10-12 år har man garanterat råkat ut för interlaceskärmar.

Jag har då aldrig stött på en datorskärm eller ska vi säga ett grafikkort till en PC som har skickat bilden interlace via VGA och då pratar jag åtminstone från 1995 o framåt.
Visst CRTn klarar ju av att visa interlace om mjukvaran i den godkänner signalen + att NEC hade väl sina Multisync monitorer som klarade det mesta i signalväg.

Sen om vi ska vara lite mer korrekt ska vi skriva tex 1080p60 om vi kör med v-sync påslaget.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

när ska dell släppa några finfina 4:3 skärmar igen tro, bara jag som föredrar 4:3 när man jobbar vid datorn

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

hmm

Ännumera slösad screen realestate eftersom den totala upplösningen ändå är för liten. Önskar de gjorde 1:1 aspect ratio skärmar för workstations så man kunde rymma mer på höjden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ännumera slösad screen realestate eftersom den totala upplösningen ändå är för liten. Önskar de gjorde 1:1 aspect ratio skärmar för workstations så man kunde rymma mer på höjden.

Du kan ju alltid köpa en skärm som går att rotera. Eller köper du bara en riktigt stor och högupplöst skärm. Då blir ju sidorna bara bonus.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför har många datorskärmar så konstiga namn? Jag kommer aldrig ihåg vad de heter pga svåra namnet. Varför kan man bara inte ge modellerna bättre / enklare namn?

U2913WM

U = Ultrasharp
29 = Storlek
13 = Årsmodell
W = Wide
M = Vetifan

Jämför med
U2711

U = Ultrasharp
27 = Storlek
11 = Årsmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Asiaterna jublar, äntligen en skärm anpassad för ögonen!

Skickades från m.sweclockers.com

hahah den va bra

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Det är ytterst få som vill ha en högre ratio, dom flesta (om du kollar lite på nätet) vill ha 16:9/16:10 som tidigare fast högre upplösning.

Har du någon källa på det eller är det din subjektiva bedömning av att läsa på olika forum? Om du inte kar konkret källa så är det helt respektlöst att säga "Vi" på det sätter du gör.

Jag har varit aktiv i flera trådar som pratar om 21:9 bland annat här på Sweclockers och är utav en helt annan uppfattning. Jag skulle vilja påstå att den storma majoriteten inte bryr sig om aspektratios på skärmen tills det att de faktiskt har "känt och klämt" på en men den ration som de eventuellt är intresserade av och som det är i dagsläget så är det inte många som har gjort det. Men jag ser även att många är "Nja" utav ena eller andra anledningen som att de te.x vill se högre upplösning eller de vill se hur tekniken utvecklas. Rena NEJ-sägare finns det väl något fler är rena JA-säjare men någon stor majoritet är det inte ens där av vad jag har märkt i alla fall.

Föar att vara tydlig så är detta alltså den uppfattning jag får av att läsa på olika forum men jag skulle därmed aldrig på något sätt försöka trycka på att det är några VI som tycker någonting.