Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dell förbereder ultrabreda U2913WM

Permalänk
Medlem

Det vore bättre om alla skärmar var fortfarande 4:3, istället för widescreen. Det är ju inga webbsidor som ens använder widescreen, det är alltid bara massa vitt på sidorna helt i onödan (kolla här på Sweclockers exempelvis). Drar bara ström i onödan och man måste röra sina ögon för att se allt på skärmen om man spelar ett spel, istället för som i en 4:3 skärm kan man lätt se allt med periferiseendet. Därför begränsar alla webbsidor bredden på texten, för att annars är det väldigt jobbigt att läsa det.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nitroid:

Det vore bättre om alla skärmar var fortfarande 4:3, istället för widescreen. Det är ju inga webbsidor som ens använder widescreen, det är alltid bara massa vitt på sidorna helt i onödan (kolla här på Sweclockers exempelvis). Drar bara ström i onödan och man måste röra sina ögon för att se allt på skärmen om man spelar ett spel, istället för som i en 4:3 skärm kan man lätt se allt med periferiseendet. Därför begränsar alla webbsidor bredden på texten, för att annars är det väldigt jobbigt att läsa det.

Njäe, websidor görs smala för att det ska rymmas flashreklam utanför texten och man kan ju vilja ha flera fönster bredvid varandra av många anledningar, det är oerhört mycket lättare så än att behöva växla fönster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här med filmer och svarta kanter, tycker man ofta får en svart kant oavsett vad man har för skärm. Jag brukar göra som så att skala filmen så den passar i höjdled, så kanske man tappar någon cm på bredden av filmen men det är ju bättre att den täcker hela skärmen iaf. Kör man t ex 'Media Player Classic Home Cinema' så bocka i "touch window from outside". Beror ju lite på iofs, ibland kanske man missar alldeles för mycket och då lär man väl inte köra så. Men bra att man kan välja lite iaf.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Du var då en envis liten åsna
Vad för källa vill du ha? Det finns hur många forum som helst, ska jag leta åt dig? Nja, inte så att jag bryr mig tillräckligt.
Du vet varför Google finns va? Bra.
Sen är det ju lite konstigt att du själv mena på att ja det är fler rentav NEJ än JA så varför fortsätter du?
Last question for you

Att säga att något står i forum är ingen källa. Inte heller att säga att man kan googla på det.
Skriv tex en teknisk artikel och sätt google som källa. Lycka till med det!

Edit: JAG tror dock att du har rätt att de flesta här på swec hellre vill ha 16/10 eller 16/9 än 21/9 som minst sagt, än så länge, är ett väldigt udda format. Däremot så är det som sagt tidigare dumt att använda VI när man uttrycker något sådant utan att bevisa med källor.

OT
Till mitt arbete skulle det vara guld värt med 21:9 då jag alltid kan utnyttja bredden. Sitter nu med en 16:9 och en 16:10 men eftersom jag har AutoCAD, ett antal PDFer, ett beräkningsprogram, mail , webläsare, utforskaren och en projekthanterare uppe jämt så är det hela tiden dåligt med skärmyta på bredden. Faktum är att det skulle vara suveränt med två sådana. Den ena med CAD och den andra med alla andra på. Lite får man nog bläddra ändå men det kan vara OK. Skulle jag vara helt nöjd så skulle den haft 1200 på höjden då även den kan vara lite knapp ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Njäe, websidor görs smala för att det ska rymmas flashreklam utanför texten

Ja, det finns lite reklam här på sidorna i Sweclockers, men det finns ändå en hel del vitt på sidorna som inte används till något. Det är så på 99% av alla sidor. Det är för att alla som skapar webbsidor vet innerst inne att widescreen suger, därför gör dom alla sidor smala, för att det är lättare att läsa text då.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Det vore bättre om alla skärmar var fortfarande 4:3, istället för widescreen. Det är ju inga webbsidor som ens använder widescreen, det är alltid bara massa vitt på sidorna helt i onödan (kolla här på Sweclockers exempelvis). Drar bara ström i onödan och man måste röra sina ögon för att se allt på skärmen om man spelar ett spel, istället för som i en 4:3 skärm kan man lätt se allt med periferiseendet. Därför begränsar alla webbsidor bredden på texten, för att annars är det väldigt jobbigt att läsa det.

För text så är det obekvämt om raderna är för breda, det är helt sant. Men som nämnts så kan man då istället få plats med flera sidor på bredden.
För spel håller jag helt enkelt inte med. Vi har naturligt en synfält med bredare synfält än vad det är högt - speciellt periferiseendet. ... och i de flesta förstapersons spel så är informationen ute vid sidorna viktigare än den ovanför/under. En skärmbredd bredare än 4:3 tycker jag är helt naturligt för de flesta användningsområden.

Sen är ju något så brett som 21:9 iofs ganska så extremt, och jag tror inte det passar alla... Men det formatet med rätt skärmstorlek och rätt upplösning kan nog vara mer allround än många tror! (och jag skulle gärna ha en )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

För text så är det obekvämt om raderna är för breda, det är helt sant. Men som nämnts så kan man då istället få plats med flera sidor på bredden.
För spel håller jag helt enkelt inte med. Vi har naturligt en synfält med bredare synfält än vad det är högt - speciellt periferiseendet. ... och i de flesta förstapersons spel så är informationen ute vid sidorna viktigare än den ovanför/under. En skärmbredd bredare än 4:3 tycker jag är helt naturligt för de flesta användningsområden.

Sen är ju något så brett som 21:9 iofs ganska så extremt, och jag tror inte det passar alla... Men det formatet med rätt skärmstorlek och rätt upplösning kan nog vara mer allround än många tror! (och jag skulle gärna ha en )

Så extremt är det väl inte med ett sånt bildförhållande ? Jag har 32:10 (16:5) om man lägger ihop skärmarna, det viktiga är hursomhelst att man får mer pixlar och framförallt då mer på höjden än 1080.
Det finns ju många som redan kör med 3 x 16:9 skärmar också, alltså 48:9 eller 16:3 om man vill kalla det så. en sån skärm skulle vara mer motiverad, 5720 x 1080, den vore ju faktiskt större än det vi redan har, men en 2560x 1080 är bara ett steg bakåt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vi har naturligt en synfält med bredare synfält än vad det är högt - speciellt periferiseendet.

Sant, men vi kan inte se det som finns på sidorna så bra när vi fokuserar på något, det är därför man måste kolla döda vinkeln när man svänger med bilen. Fokusera på ett ord i den här texten och sen håll ett papper vid sidan och försök läsa det samtidigt. Om vi var som vissa fåglar att vi kunde se 360 grader skulle jag hålla med om att widescreen är en bra idé.

Citat:

Sen är ju något så brett som 21:9 iofs ganska så extremt, och jag tror inte det passar alla...

Nja, det är ju som på Bio. Så om några år kommer troligtvis alla skärmar vara så breda, för att folk kommer tro att det måste vara bra för att det används på bio. Det bästa vore förstås en skärm som går 360 grader runt ditt huvud, då skulle man inte behöva flytta musen när man ska kolla bakåt i ett spel, det är bara vrida huvudet. Eller kanske en skärm som är en boll och man sitter inuti skärmen och man kan se åt alla håll.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Sant, men vi kan inte se det som finns på sidorna så bra när vi fokuserar på något, det är därför man måste kolla döda vinkeln när man svänger med bilen. Fokusera på ett ord i den här texten och sen håll ett papper vid sidan och försök läsa det samtidigt. Om vi var som vissa fåglar att vi kunde se 360 grader skulle jag hålla med om att widescreen är en bra idé.

Döda vinkeln har ju inget specifikt med periferiseendet att göra, det är ju bara den del av synfältet som skyms av a-stolpen. Klart att du inte kan fokusera på två saker samtidigt men du har extremt bra rörelseuppfattning samt förmåga att känna igen konturer i periferiseendet. Om man nu tänker sig spel, så är det väl lika viktigt att se rörelsen av en fiende i periferin och reagera på det som att se khaki-shortsen på killen du siktar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Sant, men vi kan inte se det som finns på sidorna så bra när vi fokuserar på något, det är därför man måste kolla döda vinkeln när man svänger med bilen. Fokusera på ett ord i den här texten och sen håll ett papper vid sidan och försök läsa det samtidigt. Om vi var som vissa fåglar att vi kunde se 360 grader skulle jag hålla med om att widescreen är en bra idé.

Nja, det är ju som på Bio. Så om några år kommer troligtvis alla skärmar vara så breda, för att folk kommer tro att det måste vara bra för att det används på bio. Det bästa vore förstås en skärm som går 360 grader runt ditt huvud, då skulle man inte behöva flytta musen när man ska kolla bakåt i ett spel, det är bara vrida huvudet. Eller kanske en skärm som är en boll och man sitter inuti skärmen och man kan se åt alla håll.

Det kommer oftare komma fiender från sidorna än under och ovanifrån.

Skrivet av nitroid:

Det vore bättre om alla skärmar var fortfarande 4:3, istället för widescreen. Det är ju inga webbsidor som ens använder widescreen, det är alltid bara massa vitt på sidorna helt i onödan (kolla här på Sweclockers exempelvis). Drar bara ström i onödan och man måste röra sina ögon för att se allt på skärmen om man spelar ett spel, istället för som i en 4:3 skärm kan man lätt se allt med periferiseendet. Därför begränsar alla webbsidor bredden på texten, för att annars är det väldigt jobbigt att läsa det.

Man köper inte en sån här skärm därför att man bara ska sitta och surfa i full screen på den...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem