Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Otellini: "Windows 8 släpps halvfärdigt"

Permalänk
Avstängd

Provat Windows 8 på surfplatta o men tyckte det var omständlig även där.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

va alla tjatar om startmenyn...Grymt nöjd med windows 8 bästa os jag har kört någonsin

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jookeer:

Win8 e till fö att M$ liksom Apple vill binda upp användarna till utvalda appar i sin tur
kopplade till specifika shoppingsajter eller tjänster där M$ som mellanhand tar provision.

Skulle inte förvåna om Metrokonceptet släpps som ett gratistillägg till Win7.

Follow the money....

Jag förstår helt ärligt inte de här konceptet med små meningslösa applikationer för allt. Har vi verkligen blivit så inkompetenta att vi faktiskt inte klarar oss utan våra datorer, att vi helt enkel förväntar oss att den ska tillaga våra middagar om femton år!?

Skrivet av Marticus:

ja, ta bort metro-looken så är det helfärdigt!

Jag tror på "Metro" och Windows 8, men för en persondator behövs en startmeny för att på så sätt kunna förflytta sig smidigare inom ramen för deras lilla DRM-emperium, meningslösa applikationer och sökfunktioner.. vi får hoppas att de levererar. :annoyed:

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Nikken:

Windows 8 kommer varken nära mig eller mina katter!

Samma här! Stay away from my cat!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Intel tar bladet från munnen och talar sanning, där ökade intels pluskonto för en gångs skull.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av microsofter:

Jag förstår faktiskt inte riktigt den massiva konservativa kritiken mot förändringen av Windows (Metro/startknappen) det hördes liknande tongångar när Microsoft tog bort classic startmeny.

Att de valt lösningen med att helt ta bort startknappen är helt logiskt, hur manga olika startmenyer ska det finnas egentligen? 3 stycken? Ska de återinföra klassiskt också?

Metro är startknappen och fyller samma funktion som tidigare bara att du nu också har möjlighet till mer interaktiva appar. Metro kommer säkerligen finslipas också.

Jag tycker också att det är utmärkt att man kan enkelt kan kategorisera sin program i metro vilket gör att det går betydligt snabbare att hitta rätt program och du får en bättre överblick over vad som är installerat än tidigare startmeny.

Försök att se lite framåt istället och tänk på vilka möjligheter som det kan komma att bli.

Jag tycker att Classic startmeny är bättre och snyggare än Vista/7-menyn. Det enda som gör att Vista/7:ans meny är bättre är att den har inbyggd indexerad programstartare ala Launchy/Spotlight.

I XP körde man Classic meny med Launchy, startmenyn var betydligt renare, mindre och användbar då. Man hade alltså exakt samma funktionalitet som man idag har med Win 7's startmeny, men man slapp att den tar upp halva skärmen och har massa onödigt skit.

Metro är ur designperspektiv och användbarhet ett stort skämt jämfört med båda alternativen ovan.

Permalänk
Medlem

Så ett nytt Vista med andra ord, ingen nyhet där. Bara att vänta på Windows 9 där de har fixat till alla problem med 8:an.

Permalänk
Medlem

Jag personligen använder "aldrig" startmenyn nu på W7...
Pin to taskbar och windowsknapp + e säger jag bara

Dock så är jag alergisk mot ribbons, men det gick att få bort med någon inställning på W8 betan.
Metro använde jag knappt, av samma anledning som startmenyn inte används idag !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Win8 e till fö att M$ liksom Apple vill binda upp användarna till utvalda appar i sin tur
kopplade till specifika shoppingsajter eller tjänster där M$ som mellanhand tar provision.

Skulle inte förvåna om Metrokonceptet släpps som ett gratistillägg till Win7.

Follow the money....

Jodå, det har varit sagt ett par gånger förut också. Dom har tagit sig en bra titt på hur apple gör det och hur dom tjänar pengar. Så M$ vill pusha appar via deras 'store' nu så mycket dom kan för lite extra kosing, samt att det är väldigt svårt att få spel på deras 'store' (eller vad det nu heter). Då det finns så specifika regler till vad dom måste kunna göra för att få vara med. Som John Bain sa förut, om dom så vill så kan dom förbjuda de flesta pc spel på windows 8. Då man ej får ha något spel som uppmuntrar till våld eller har för mycket våld. Tja rätt många av dagens spel då om man tänker på det? Självklart förstår man vad det är riktat åt men dom kan helt klart använda det till annat.
Men vem vet, dom kanske ändrat på det lite de senaste månaderna?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vadå halvfärdigt? dom behöver börja om från början!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så har det väl varit med alla Windowsversioner. Det brukar väl krävas minst ett servicepack innan de inledande buggarna fixats. Personligen använder jag inte Windows längre på hemdatorerna, har gått över till Linux och det känns bra.

Permalänk
Snusfri

Jag tror att många skulle uppskatta en transparent bakgrund i Modern UI (f.d Metro).
Det skulle göra att startmenyn inte ser lika gigantisk ut som den gör nu, mig stör det inte nämnvärt, men tror som sagt att många skulle uppskatta det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Jag tycker att Classic startmeny är bättre och snyggare än Vista/7-menyn. Det enda som gör att Vista/7:ans meny är bättre är att den har inbyggd indexerad programstartare ala Launchy/Spotlight.

I XP körde man Classic meny med Launchy, startmenyn var betydligt renare, mindre och användbar då. Man hade alltså exakt samma funktionalitet som man idag har med Win 7's startmeny, men man slapp att den tar upp halva skärmen och har massa onödigt skit.

Metro är ur designperspektiv och användbarhet ett stort skämt jämfört med båda alternativen ovan.

Du vet väl om att du utan några som helst problem kan anpassa startmenyn och ta bort "skiten" som du inte vill ha? Tips från coachen bara...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det inte lite passé att skriva M$? Ser ingen som skriver Appl€ direkt även fast de är värre än vad Microsoft någonsin var på att försöka låsa in folk i deras egna lösningar.

Permalänk

När läste man senast en positiv nyhet om Windows 8 egentligen?

Lär dock som många andra avvakta, återstår att se hur länge. Delvis på grund av gränssnittet men förmodligen mest av ohejdad vana, Win7 funkar i det allra mesta tillräckligt bra helt enkelt. Körde Consumer Preview ett tag och gillade det faktiskt mer än väntat även om det förstås fanns saker att störa sig på (lite egenheter hos sökfunktionen på startskärmen t ex) men samtidigt känns det inte som jag tillhörde målgruppen direkt heller så det har inte blivit av att installera RTM-versionen. Får ju en radda licenser i och med MSDN:AA så på nästa laptop lär det ju hamna (åtminstone ett tag) där användningsområdena är lite färre än på stationära.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Avstängd
Citat:

På ett privat möte med anställda i Taiwan framkom det att Otellini anser att Windows 8 släpps halvfärdigt och behöver förbättras, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Vilket PRIVAT möte det måste varit.

Permalänk
Medlem

Det finns mycket trevligt i Win8, problemet är bara att MS inte skyltar med saker som kan vara intressant för highend användare utan vill att alla ska köpa Metro fullt ut.

Den som genom MSDNAA har möjlighet att testa den skärpa RTM som är släppt borde definitivt göra så, Windows 8 är så mycket mer än en förvuxen startmeny.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Windows 8 är Rock`n Roll när man kommit in i det!
Min gamla bärbara som är 6år gammal blev som ny

Och med Classicshell fick man tillbaka den gamla startmenyn med!

Ärligt talat så fattar jag inte vad det är som är så svårt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Windows 8 är Rock`n Roll när man kommit in i det!
Min gamla bärbara som är 6år gammal blev som ny

Och med Classicshell fick man tillbaka den gamla startmenyn med!

Ärligt talat så fattar jag inte vad det är som är så svårt!

Det märker du när du ska pricka hörn o kanter med en multimonitor setup hemma, win 8 är mycket riktigt bra bara för bärbara enheter som helst har pekskärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det märker du när du ska pricka hörn o kanter med en multimonitor setup hemma, win 8 är mycket riktigt bra bara för bärbara enheter som helst har pekskärm.

Instämmer sitter med 4 skärmar ... det är ett h**vete å få det å lira som det ska med alla deras %#&/#%&/ hot corners å annat skräp ... för att inte tala om "¤%&"¤%&¤#%& metro ...... hadde det gått å köra metro windowed hadde jag vatt nöjd.... förutom just metro är dock windows 8 ett väldigt trevligt OS

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

I framtiden kommer fler och fler spel göras med OGL istället eftersom valve trycker på för linux, så då kan MS köra upp DX12 där solen inte skiner.

Hoppas hoppas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reinholdsson:

Är det inte lite passé att skriva M$? Ser ingen som skriver Appl€ direkt även fast de är värre än vad Microsoft någonsin var på att försöka låsa in folk i deras egna lösningar.

Vadå Apple försöker låsa in?! Du vet vad du köper när du köper det och ingen tvingar dig köpa det under pistolhot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tigerffs:

Vilket PRIVAT möte det måste varit.

Mötet var privat, rapporten kommer när mötet är över, precis som de flesta politiska möten eller rättegångar som sker bakom lyckta dörrar så kommer rapporten efter antingen via presskonferens eller när man fått tagit del av vad som sagts, mötet i sig är fortfarande privat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vadå Apple försöker låsa in?! Du vet vad du köper när du köper det och ingen tvingar dig köpa det under pistolhot

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta spela dum.
Apple låser in allt vad det gäller kontaktuttag till utvecklarverktyg

Permalänk

blockmenyerna verkar helt sanslöst fånigt.
det första jag kommer göra är att växla till "classic" menyn.
om jag nu ens uppdaterar till win 8 vill säga.
kanske väntar tills 9'an kommer ut ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

Sluta spela dum.
Apple låser in allt vad det gäller kontaktuttag till utvecklarverktyg

Japp, så är det! Hade inte kunnat uttrycka det bättre själv.

Permalänk

Windows har väl alltid varit halvfärdigt innan servicepack 3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

vilken tur man bytat till linux och slippa eländet

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

"vilken tur man bytat till linux och slippa eländet"

Fast om Microsoft får igenom sin så kallade "secure boot" så kommer du varken kunna installera eller köra Linux på modern hårdvara i och med att moderkortet, genom en tpm-krets, kommer kräva certifiering av all mjukvara som skall bootas (läs operativsystem etc.) vilket i princip alla Linuxdistributioner inte kommer ha; summa summarum kan endast de operativsystem "storebror" tillåter köras på systemen.

Dessutom så har jag hört (OBS! detta kan vara felaktigt och jag hoppas att det är det) att Microsoft utökar sitt översitteri i och med Windows 8 genom att ha en bakdörr i systemet där de utan rättegång eller ens ett meddelande till användare kan gå in på dennes dator och avinstallera program, installera nya program, ändra inställningar etc. (sägs att detta endast skall användas mot piratkopiering men de flesta borde ha insett vid det här laget att makthavare/personer i makställning/företag etc. aldrig går att lita på).

Att för den delen hoppas på att Valve kommer rädda IT-världen genom att skapa sin egna "walled garden" känns något naivt. Steam är ett smutsigt DRM precis som Origin och liknande skräp - ett förvånansvärt smidigt och välfungerande sådant ja, men fortfarande smutsigt och i grunden negativt.