Tror ni det kommer sjunka i temperatur med 2st fläktar på sidan ?

Permalänk

Tror ni det kommer sjunka i temperatur med 2st fläktar på sidan ?

Just nu har jag bara en 200mm fläkt som insug i fronten på mitt 650D. Har beställt 2st 120mm fläktar som jag tänkt ha på sidopanelen också som insug. Tror ni det kommer göra stor skilnad i temperatur eller ska jag köra på 4st direkt ?
Hur får man de bästa ventilationen i ett 650D ?

Permalänk
Medlem

Om du bara har insug, hur får du ut all luft i samma fart som du vill ha in den?

Nu är jag absolut ingen expert på chassiventilation men jag hade nog funderat på att ha frontfläkten som utblås och 2st 120mm som trycker in luft. Men du måste få in mer luft än vad 200mm fläkten för att nätagget ska få sin luft också.

Jag är egentligen helt jäkla grön på det här med extra chassiventilation då jag tidigare alltid haft processorer o grafikort som inte alstrat så mycket värme. Men nu satte jag in en Phenom 955 och ett lite hetare grafikkort i min gamla dator med chassi från 2008 o moderkort från 2009-2010 nån gång. Originalfläkten på processorn började varva som ett jäkla reaplan. Trodde inte att de kunde göra 7500rpm, det kunde den o det hördes också.....

Satte in en gammal 80 jag hade i chassits originaluttag och processorfläkten gick ner till strax under 5000rpm fast den lilla 80mm lät som ett reaplan den i sig själv. Så igår gjorde jag slag i saken o skar upp ett hål i chassit o hängde in en 140mm fractal fläkt som endast väsnas i 9dB på 650rpm som blåser rakt in mot processorn. 80mm fläkten åkte ut. Hade väl inga stora förhoppningar på resultatet eftersom 140mm fläkten inte är någon världsmästare i luftflödet.

Tempen sjönk o jag ligger nu på 40-45 grader i normal användning med originalkylare och processorfläkten ligger mellan 2200-3500rpm beroende på belastning av processorn o då är originalfläkten ganska tyst. Provade innan jag gick o la mig att sätta ett papper utanför 140mm fläkten o inom en minut då var processorfläkten uppe i 6000rpm.

I mitt fall så gjorde det en helt enorm skillnad att kunna blåsa in luft rakt mot processorkylaren/moderkortet. Även en så klen fläkt som fractals 9dB i 140mm gjorde en jäkla skillnad. Från reaplan till knappt hörbar. I mitt tilltänkta chassiprojekt så funderar jag på 2st 140mm in och en ut, resten av utluften får går genom nätagget.

Nu så står min burk i ett skåp med öppen dörr så den skulle kunna gå ännu bättre om jag flyttade ut burken så den slapp flytta runt på en massa varmluft.

Permalänk

Installerade dessa fläktar nu (2st) och sänkte tempen i chassit med 10C och grafikkortet med 6C.
Är ganska nöjd. Men vill fortfarande veta hur man ska lägga kablarna på bästa sett.

Permalänk
Medlem

http://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?tid=wh_positi...

Jag kör med detta, så kallat "positivt lufttryck". Sänkte min temp med 10-15c och knappt något damm kommer in.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo