Nätagg som är TYST, kvalité och klarar av att driva 670SLI

Permalänk
Medlem

Nätagg som är TYST, kvalité och klarar av att driva 670SLI

Titeln säger väl det mesta!
Jag är inte så inne på vilka märken av agg som är bra så jag räknar med er som besitter denna kunskap

Budgeten anpassas

Permalänk
Medlem

Där e väl ingen av Corsairs modeller som är särskilt högljutt?
mitt Corsair HX 650 är nog min dators tystaste komponent..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Valfri produkt från Be Quiet! (750w+)

Permalänk

Som tidigare person skrev så är Corsair Hx serien väldigt tysta. Har själv Corsair Hx 650 och är väldigt nöjd. Tyst fläkt som slår på efter behov och Modulärt samt 80+ gold

Permalänk
Medlem

Beprövade Corsair ax serien (750 blir bra) har en halvpassiv fläkt som bara snurrar tyst när den behövs.

Jag tänkte testa Fractals Newton R3 800 i nästa bygge. Även den halvpassiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagostund:

Som tidigare person skrev så är Corsair Hx serien väldigt tysta. Har själv Corsair Hx 650 och är väldigt nöjd. Tyst fläkt som slår på efter behov och Modulärt samt 80+ gold

Tänkte först skriva att HX serien inte alls va 80+ gold, men det stämmde visst. När ändrades detta? jag är helt säker på att de "bara" va silver när jag köpte mitt AX nätagg. ^.^

On topic så håller jag med om att Corsairs AX serie är riktigt bra nätagg som är riktigt tysta (gäller säkert HX och TX också men har inga egna erfarenheter av dessa).

Permalänk

Eftersom du skrev kvalite.
NZXT hale 90+
Be Quiet
Corsair AX

Om du vill komma billigare undan med 80+gold certifiering så ta FSP Aurum, vet dock inte hur tyst detta är

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Beprövade Corsair ax serien (750 blir bra) har en halvpassiv fläkt som bara snurrar tyst när den behövs.

Skrivet av Sagostund:

Som tidigare person skrev så är Corsair Hx serien väldigt tysta. Har själv Corsair Hx 650 och är väldigt nöjd. Tyst fläkt som slår på efter behov och Modulärt samt 80+ gold

Vad är skillnaden mellan AX och HX?

Permalänk
Medlem

Återigen Corsair HX serien. Har HX520 som nu är inte mindre än 5 år gammalt och sitter i rigg nummer två. Lika tyst och effektivt som vid köpet.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Tänkte först skriva att HX serien inte alls va 80+ gold, men det stämmde visst. När ändrades detta? jag är helt säker på att de "bara" va silver när jag köpte mitt AX nätagg. ^.^

On topic så håller jag med om att Corsairs AX serie är riktigt bra nätagg som är riktigt tysta (gäller säkert HX och TX också men har inga egna erfarenheter av dessa).

Ojdå, det visste inte jag heller. Som du sa så var det silver när jag köpte mitt för ca 1 år sedan.

Då kan nog HX-serien räknas in bland de andra, verkar dock konkurrera med sin egna AX-serie eller satsar de på att gå upp till plantinum?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

Ojdå, det visste inte jag heller. Som du sa så var det silver när jag köpte mitt för ca 1 år sedan.

Då kan nog HX-serien räknas in bland de andra, verkar dock konkurrera med sin egna AX-serie eller satsar de på att gå upp till plantinum?

Jepp!
AX1200i är Platinum. Nomnom!

AXserien har dock lite problem med coilwhine har jag för mig, i alla fall de tidiga modellerna som SweC redaktion testade.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Vad gäller Corsairs HX-serie.. Detta är en ganska gammal serie som hängt med genom åren från Corsair. Dom började med HX520/620 och då var de Seasonicbyggda och slog knock-out på PSU-marknaden.
Sen kom en HX1000 som var byggt av CWT, det var två 500wattare ihopslagna.. Inte så grejt i dagen mått mätt, men på den tiden inte så illa.
Därefter har CWT byggt det mesta ur HX-serien, även de senaste "HX V2" som nu har fått 80plus Guld certifiering. Undantaget är HX650 som är en liten uppgradering av ursprungliga HX620, som fortfarande är byggt av Seasonic.

Om AX-serien och coil whine.. Det säljs ju en hel del AX, så det är kanske därför det ryktas så mycket om coil whine. Jag känner själv några som har AX, men ingen har klagat på coil whine. Jag personligen tror inte att dom har en högre frekvens av coil whine än någon annan tillverkare, men just för dom är så vanliga så tror jag det bubblas mer om det på foum. AX-serien för övrigt är Seasonicbyggda, motsvarande deras X-serie. Förutom AX1200 som är byggt av Flextronics, båda varianterna (Guld och Platina).

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Vad är skillnaden mellan AX och HX?

Skrivet av erikssonown:

Ojdå, det visste inte jag heller. Som du sa så var det silver när jag köpte mitt för ca 1 år sedan.

Då kan nog HX-serien räknas in bland de andra, verkar dock konkurrera med sin egna AX-serie eller satsar de på att gå upp till plantinum?

AX är fortfarande effektivare än HX antar jag. När jag köpte mitt AX agg läste jag någonstans att de uppfyller kraven för platinum med 230V in, men för att få certifiering för platinum måste de även uppfylla samma krav med 115V (eller vad det nu är)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Om AX-serien och coil whine..

Som jag förstog det var det en batch som led väldigt mycket av coil whine. Detta ska därefter ha rättats till så det ska vara lika sällsynt som hos övriga tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det som uppfyller dina krav är utan tvekan ett agg i Seasonics platinum-serie.
Jag har kört 1000w modellen och den var helt outstanding allt annat jag testat vad gäller ljudnivå. Sjukt stor skillnad mot ett ax1200.
Johnny Guru kallar det världens bästa nätaggregat av en anledning.

Permalänk
Medlem

kör NXZT hale 90 1000w, mycket tyst.
Rekommenderas

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Enermax Platimax, Fractal Design Newton R3, NZXT Hale90, Be Quiet Dark Power Pro 10.

Permalänk
Medlem

Får jag vara så fräck att jag lägger till att det HELST (inte nödvändigt) ska vara snyggt sleevat? För att vara från fabrik alltså

Permalänk

http://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/DarkPowerProP10_85...

"If you can afford it and you consider the purchase of a good PSU an investment, which you should, then this is probably the best 850W PSU on the market today."

Permalänk
Medlem

Krävs verkligen 850watt för 670SLI? De flesta säger 650w men eftersom jag ska överklocka plus överklockad processor så tänkte jag 750w.
Är jag ute och cyklar kanske?

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Krävs verkligen 850watt för 670SLI? De flesta säger 650w men eftersom jag ska överklocka plus överklockad processor så tänkte jag 750w.
Är jag ute och cyklar kanske?

Nej det krävs inte, 750w räcker, men det finns ju andra saker att titta på än watten när man ska välja nätagg. Skadar inte att ha lite extra effekt..

Permalänk
Medlem

www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1148073-...
Sådär mkt drar mina kort,nu tror jag nvidia drar lite mer ström?
?
Menmen du får ett hum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1148073-...
Sådär mkt drar mina kort,nu tror jag nvidia drar lite mer ström?
?
Menmen du får ett hum

Då ska ju 750w räcka utan problem

Vilket "Agg-märke" var det som sålde färdiga sleeves förresten? Har för mig att jag läste något sådant på swec

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sushi84:

www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1148073-...
Sådär mkt drar mina kort,nu tror jag nvidia drar lite mer ström?
?
Menmen du får ett hum

GTX 600-serien drar faktiskt mindre ström än HD7000-serien. Det har annars varit tvärtom med nVidia vs AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

GTX 600-serien drar faktiskt mindre ström än HD7000-serien. Det har annars varit tvärtom med nVidia vs AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Då blir det definitivt inte mer än 750w! Deras bästa verkningsgrad ligger väl runt 70%?

Skrivet av Superolle:

Då ska ju 750w räcka utan problem

Vilket "Agg-märke" var det som sålde färdiga sleeves förresten? Har för mig att jag läste något sådant på swec

Hittade det själv: http://www.corsair.com/power-supply-units/psu-accessories.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Titeln säger väl det mesta!
Jag är inte så inne på vilka märken av agg som är bra så jag räknar med er som besitter denna kunskap

Budgeten anpassas

Skummade igenom tråden, men här är mina kommentarer:

Jag bytte nyss upp mig från HX620. Anledningen var att dels började det bli gammalt och dels kände jag att jag började närma mig gränsen för vad agget levererade. (Uppskattningsvis drar mitt system, med SLI670 som du har, 500-600w.)

Jag började med ett HX1050v2, och det kan jag tyvärr inte rekommendera. Detta p.g.a. att fläkten var väldigt högljudd. (Jag vet inte om det var fel på mitt exemplar, men oavsett så blir man ju störd när man måste skicka tillbaka.)

Efter det missödet så läste jag på en hel del, och kom fram till att Seasonic X-1050 var agget för mig. Jag är väldigt nöjd, och jag hör inte ens agget vid hög belastning. Fullt modulärt, och i mina ögon ok sleevat.

Jag tittade även på NZXT Hale 90+, men trots typ halva priset så kändes det inte rätt, kanske mest för att jag bedömde kvaliteten på Seasonic högre än NZXT. Jag letade efter Kingwin LZP-1000 också, men den verkar inte ha återförsäljare i Sverige.
AX1200i kändes också intressant, men digitalt känns lite väl obeprövat, och jag hade ju just en dålig upplevelse av ljudnivå med Corsair.

Så, lotten föll som sagt på Seasonic X-1050, och jag är väldigt nöjd. (Övervägde även Seasonic 1000w Platinum, men den verkade vara något mer högljudd.)

Jag har ju massor av watt över, 1050w är verkligen overkill, men jag ser nätagg som en långsiktig investering. Likadant tänkte jag när jag införskaffade mitt HX620 för typ 5 år sedan. Och som sagt, ljudlöshet i samband med kvalitet är min högsta prioritering.

Just my 5 cents.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

http://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/DarkPowerProP10_85...

"If you can afford it and you consider the purchase of a good PSU an investment, which you should, then this is probably the best 850W PSU on the market today."

Obs på detta minuset bara:

•The fan is noisy if you manage to make it spin at full speed

Visst kan det vara svårt med nuvarande system för TS, men det är ändå något att beakta om man kan tänka sig ett mer krävande system på sikt.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Obs på detta minuset bara:

•The fan is noisy if you manage to make it spin at full speed

Visst kan det vara svårt med nuvarande system för TS, men det är ändå något att beakta om man kan tänka sig ett mer krävande system på sikt.

Nästan alla fläktar som kan varva uppåt 2000rpm låter.. Vissa fläktar är rejtade för 2200rpm, dom är inte alls tysta i fullt blås. Tror den som sitter på BQT P10-agget är rejtad till 2800rpm!!!
http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/BQT_P10-850...
Jag skulle inte vara orolig..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

har seasonic x-850 grymt nöjd och väldigt tyst,

hade ocz tidigare helt ok men låter lite mer

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Vad gäller Corsairs HX-serie.. Detta är en ganska gammal serie som hängt med genom åren från Corsair. Dom började med HX520/620 och då var de Seasonicbyggda och slog knock-out på PSU-marknaden.
Sen kom en HX1000 som var byggt av CWT, det var två 500wattare ihopslagna.. Inte så grejt i dagen mått mätt, men på den tiden inte så illa.
Därefter har CWT byggt det mesta ur HX-serien, även de senaste "HX V2" som nu har fått 80plus Guld certifiering. Undantaget är HX650 som är en liten uppgradering av ursprungliga HX620, som fortfarande är byggt av Seasonic.

Om AX-serien och coil whine.. Det säljs ju en hel del AX, så det är kanske därför det ryktas så mycket om coil whine. Jag känner själv några som har AX, men ingen har klagat på coil whine. Jag personligen tror inte att dom har en högre frekvens av coil whine än någon annan tillverkare, men just för dom är så vanliga så tror jag det bubblas mer om det på foum. AX-serien för övrigt är Seasonicbyggda, motsvarande deras X-serie. Förutom AX1200 som är byggt av Flextronics, båda varianterna (Guld och Platina).

HX650 är numera uppdaterad till 80+gold, men inte läst något test än. Alltså helt omgjort mot tidigare.

http://www.corsair.com/en/power-supply-units/hx-series-power-...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro