Intel Haswell kan göra slut på mindre moderkortstillverkare

Permalänk

Detta sa jag redan när 486:orna med inbyggda flytalsprocessor lanserades och se hur utvecklingen har stagnerat sedan dess?

Annars så är det naturligt att persondatorer går emot en utveckling där allt mer integreras, jag upplever snarare drivrutinsproblem idag med att det finns så extremt många varianter som i princip gör samma sak. Dessutom kan säkerligen priserna minskas genom att allt mer byggs in i processorn.

*edit*

Det moderkorttillverkarna istället kan göra för att konkurrera är att släppa saker som fungerande drivrutiner till deras moderkort, jag tror att många användare skulle uppskatta detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Inbyggd spänningsreglering?

Vad innebär det för en överclockare?

Risken finns ju att det blir
Vanliga, ej överklockningsbara CPUer --> K-modeller som man kan klocka --> Ännu dyrare modeller som man kan övervolta också

Kollar man på hur de snålar med kylningen på Ivy Bridge kommer väl antagligen de flesta modeller inte gå att övervolta så att Intel kan använda extra billiga delar och ha en sak till att ta extra betalt för. Naturligtvis spekulationer från min sida.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Fortsatt integrering av funktioner borde ju leda till billigare moderkort, men Intel lär ju helt enkelt höja priset på chipsettet istället och ta hela vinsten själva, precis som dom gjorde när Lynnfield kom ut... Det behövs inte femtielva olika moderkortstillverkare som har två dussin modeller vardera. Det som behövs är fler chipset tillverkare till Intel CPUer som det fanns en gång i tiden!

Permalänk
Medlem

Gött!!
Då kanske det äntligen kan bli lite kvalité och standardfunktion på PC-komponenter nångång inom 30 år.

Och inte som nu att man måste labba och leka med varje plattformsbygge, ifall ifall nån tillverkare fått en hjärnblödning när de implementerat sin 78:e moderkortsdesign.
/tummen upp

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Det moderkorttillverkarna istället kan göra för att konkurrera är att släppa saker som fungerande drivrutiner till deras moderkort, jag tror att många användare skulle uppskatta detta.

Drivrutiner från moderkortstillverkare? Det har jag nog inte använd mig av sån jag skaffade min första nForce-bräda

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigan:

När skall folk inse att åskskydd är en bra grej? *suck*

I luften kan blixten hoppa flera kilometer. 1 cm gap i ett åskskydd är inget hinder om nedslaget sker i närheten. Visst kan det rädda mig vid ett nedslag 1 mil bort då all energi är så gott som borta när den når min utrustning.

Skrivet av Ohlert90:

Så om du har 10 ägg i en korg. 2 av dem är ruttna! Slänger du dem äggen eller använder du alla 10 för att göra en omelett... med tanke på intels sydbryggor dem senaste generationerna så blir jag skeptisk till hur dem kommer prestera.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du misstolkar hans inlägg. Nu kan man själv välja ägg, med Haswell, alla eller inga då allt integrerats i processorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Fram för mer integrering i processorn så finns funktionerna på plats utan krångel. Kan inte bara vara jag som är trött på att leta drivrutiner hos 10 olika kretstillverkare när det är dags att installera ett gammalt moderkort i en ny burk.

Finns ett verkligt behov av bättre lösningar så kommer det att fortsätta gå att köpa, t.ex separat grafikkort istället för det integrerade.

Permalänk

Intel försöker ju göra lättare att använda komponenter. CPU med inbyggt grafikkort. Endast Z77 till ivy bridge 1155. Är väll självklart att de fortsätter göra det enklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag minns när AMD integrerade minneskontrollern i sina processorer (var väl AMD 64 som fick detta först har jag för mig). Var väl en del liknande gnäll då med har jag för mig men sedan när man märkte att detta gjorde underverk för prestandan så minskade gnället. Man får bättre prestanda och mindre fördröjningar i kommunikationen mellan de olika kretsarna när allt integreras i samma chip. Så frågan blir kanske vill man ha hög prestanda med integrerade kretsar men kanske mindre möjligheter att överklocka eller en lägre prestanda med externa kretsar men större möjligheter att överklocka? Intel tog snart efter AMD och integrerade också minneskontrollern i sina processorer och på den vägen är det. Man integrerar ju grafikprocessor också numera, visserligen inte enorm prestanda men prestanda i förhållande till energiförbrukning blir bra. Det kan man kanske tjäna en del miljöpoäng på. Ser man på AMD Trinity så räcker ju denna grafikprestanda för de flesta även för de som spelar lite smått till vardags kan jag tänka mig.

Jag tror denna integrering är i huvudsak positiv. Totalt sett borde det också bli billigare om moderkorten blir mindre komplicerade samtidigt som processorerna antagligen inte blir jättemycket dyrare att tillverka (ger väl en aning större kiselyta).

Men att det finns integrerade funktioner borde inte utesluta möjligheten för externa funktioner om moderkortstillverkarna önskar det. De kan väl hänga på vad som helst på PCIe till exempel. Men frågan är ju om kunderna vill betala extra för detta.

Permalänk
Medlem

Det behöver inte bli ett problem för tillverkarna så länge man satsar på kvalitetskomponenter istället för onödiga finesser som få använder. Ett sätt att differentiera sig blir då att man tex satsar på integrerade kvalitetsjudkort, komponenter med högre kvalitet än standard för att bättre tåla överklockning, avancerade temeperaturövervakningar som bl a Corsair bygger in i sina system eller medföljande sluten vattenkylning osv. Med andra ord mindre lull-lull och istället verkligt användbara funktioner. De flesta användare med krav byter ju ändå ut många av standardkomponenterna till bättre ändå så varför inte erbjuda dessa som standard?

Och framförallt, kanske bättre mjukvarustöd för automatiska uppdateringar till drivrutiner osv som jag tycker genomgående har en sämre kvalitet än hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Detta sa jag redan när 486:orna med inbyggda flytalsprocessor lanserades och se hur utvecklingen har stagnerat sedan dess?

Bästa kommentaren hittills.

Ok, visst, mobotillverkarna kanske blir begränsade till en början, men sen kommer dom antingen med annat lullull, ex, bättre audio / nätverk, etc , eller så klurar dom ut hur man tweakar strömreglering trots begränsningarna.

Att det integreras i CPU'n behöver ju inte vara dåligt heller, Intel kommer ju att få press på sig att göra det Bra, och då kanske man slipper köpa en mobo från en halvskum tillverkare som snålat/klantat sig med den saken. vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Så om du har 10 ägg i en korg. 2 av dem är ruttna! Slänger du dem äggen eller använder du alla 10 för att göra en omelett... med tanke på intels sydbryggor dem senaste generationerna så blir jag skeptisk till hur dem kommer prestera.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå kasta två ägg, vad snackar du om?

Om din sydbrygga och DIMM slot 1 pajjar bakar du en omelett på resten av moderkortet då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

I luften kan blixten hoppa flera kilometer. 1 cm gap i ett åskskydd är inget hinder om nedslaget sker i närheten. Visst kan det rädda mig vid ett nedslag 1 mil bort då all energi är så gott som borta när den når min utrustning.

Åskskydd skyddar inte genom att försöka stoppa blixten (lär inte funka med en 4cm plastdosa) utan genom att kortsluta och leda om urladdningen.

Skrivet av Jones377:

Fortsatt integrering av funktioner borde ju leda till billigare moderkort, men Intel lär ju helt enkelt höja priset på chipsettet istället och ta hela vinsten själva, precis som dom gjorde när Lynnfield kom ut... Det behövs inte femtielva olika moderkortstillverkare som har två dussin modeller vardera. Det som behövs är fler chipset tillverkare till Intel CPUer som det fanns en gång i tiden!

Håller med 100%. Moderkorten blev ju inte alls billigare när minneskontrollern och pcie-kontrollern flyttade in i processorn så varför skulle de bli billigare när ännu mer funktioner flyttas till processorn?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Och hur länge har inte pc-hårdvara blivit allt mer integrerad, 25år ? 30år?

Från början fick man ha ett instickskort för varenda pinal förutom möjligen tangentbordet, ändå hade moderkorten hundratals kretsar. På den tiden såg man ofta att korten kunde vara lagade från fabrik med lösa trådar ditlödda.. (ju fler komponenter du har desto större chans att något går sönder)

Som sagt, bygg vettiga moderkort, skippa extra chip från obskyra tillverkare med värdelöst drivrutinsstöd mm..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rigan:

När skall folk inse att åskskydd är en bra grej? *suck*

Problemet är att 80-90% av dem som skaffar åskskydd inte installerar dem korrekt och när väl åskan slår ner så får de problem i alla fall och sedan gnäller på div forum om hur värdelöst det fungerar.

Det är i alla fall mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Åskskydd

Skrivet av Morkul:

Problemet är att 80-90% av dem som skaffar åskskydd inte installerar dem korrekt och när väl åskan slår ner så får de problem i alla fall och sedan gnäller på div forum om hur värdelöst det fungerar.

Det är i alla fall mina erfarenheter.

Hur ska man installera dem korrekt? Jag frågar eftersom jag själv har ett åskskydd.

Angående moderkort så är jag själv ofta ganska seg på att byta ut dem numera (de är oftast "tillräckligt bra"), men BIOS-uppdateringar, uppdateringar av firmware, etc, det är moderkortstillverkarna ganska dåliga på att erbjuda. Mitt Gigabyte-kort, inköpt hösten 2010, upplever jag som totalt osupportat sedan typ ett år. Jag har inga "issues" med det för närvarande, men om det hade varit inkompatibelt med Windows 8 (vilket en del moderkort tydligen är i onödan pga dåliga BIOS-inställningar) så hade man ju blivit sur. (Uppdateringar till exempelvis USB3-chipet får man ta från andra siter, och den senaste BIOSen har varit i beta-status länge trots att den sägs fixa en issue med just USB3 som är en av de features som just detta moderkort har sålts med - den borde såklart testats och släppts i riktig version)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7