Permalänk
Medlem

Laptop stänger av sig vid spelande

Hej!

Jag har ett sjukt irriterande problem. Vid normalt datoranvändande (film, musik och internet) så fungerar datorn helt felfritt. När jag sätter igång CS: Global Offensive eller liknande spel hör man hur fläkten går upp i max...inget som stör mig men efter 20-30min så stänger datorn alltid av sig självt. När man försöker få igång den igen så vill den inte. Den får ström men stänger av sig direkt. Om man låter datorn stå några sekunder går den igång igen och allt fungerar som det ska, förutom spel då.

Det verkar vara något överhettningsproblem, någon som kan bekräfta? Vad ska man göra?

OS: Win7 64bit

Laptopen är en HP X18 12000EO, spec följer nedan:

Mikroprocessor
2,66 GHz Intel Core 2 Duo Processor T9550
Mikroprocessor-cache Nivå 2-cache 6 MB

Minne
4 096 MB (2 x 2 048 MB)

Videografik
NVIDIA GeForce GT130M

Hårddisk
320 GB SATA (5 400 rpm)

Bildskärm
18,4-tums High-Definition HP Ultra BrightView Infinity-bildskärm (1 920 x 1 080)

Ström
120 W nätadapter
8-cells litiumjonbatteri (Li-Ion)

Tack på förhand

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft den ?
Kanske är det damm som täpper till kylflänsen - det brukar vara det vanligaste felet med bärbara burkar som dör och sen inte vill starta förrän cpu/gpu svalnat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Jag har haft den i några månader...fick den av en vän.

Ok, jag börjar operera med en tryckluft:

http://www.svanstroms.com/resources/weblarge/301/30181/594800...

Räcker det att ta från undersidan eller måste man hålla på skruva upp allt?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Sötast

Garanterat överhettning, typiskt för HP och Acer, de säljer inte de billigaste bärbara datorerna på marknaden utan anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Garanterat överhettning, typiskt för HP och Acer, de säljer inte de billigaste bärbara datorerna på marknaden utan anledning

Vet, vänner som haft ganska billiga HP har stött på massvis med problem. Denna jag har är eller var för 2-3 år sedan en av de vassaste på marknaden så lite kvalite borde man få uppleva

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Garanterat överhettning, typiskt för HP och Acer, de säljer inte de billigaste bärbara datorerna på marknaden utan anledning

Min Acer har inga problem alls med överhettning

Permalänk
Sötast
Skrivet av add9400:

Min Acer har inga problem alls med överhettning

Riktigt bra för din del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Riktigt bra för din del

Haha, ja men tror förövrigt dom äldre Acer har kanske problem med överhettning men Acer skärpte ju till sig 2011, så dom verkar fått ordning på det.