Permalänk

Hjälp! Ny internet leverantör!

Hej!
Har nu blivit lite trött på att ha hastigheter mellan 0,14 och 10mbps som standard när jag betalar för 100/10. (Tele2)

Så letar nu efter en ny bra leverantör!

Följande är en lista över leverantörer + månadskostnad för 100/10.

TYFON 259 kr

Bredband2 299 kr

Universal Telecom 255 kr

Alltele 275 kr

Bahnhof 249 kr

PirateISP 269 kr

Bitcom 263 kr

Tele2 299 kr

Cellip 265 kr

Net at Once 255 kr

ComHem ??? kr

Så vilken av dessa är bäst?
Har personligen bara använt Tele2, tyvärr...
Funderade lite på PirateISP, någon som testat dom?

Tack på förhand!
Mvh

Permalänk
Medlem

Har du felanmält det hela?
Känns som att det är något fel på kablarna.

Permalänk
Skrivet av dales:

Har du felanmält det hela?
Känns som att det är något fel på kablarna.

Felanmält sammanlagt 8 ggr tror jag,
Dom har även försagt sej 3 ggr att dom har "spärrat" min hastighet, sagt samma sak till bror min som också har Tele2.
Dom blir även ej förvånade när jag påstår det.

Bullshit is all it is, har tröttnat på att spendera 40min i telefon kö bara för att inget sen ska hända.

Vill ha ny leverantör

EDIT;
Har även bytt sladdar, bytt datorer, bytt lägenhet, bytt router, utan router, med switch, utan switch.

Samma skit.

Permalänk
Medlem

Själv har jag Bahnhof 10/10 och är väldigt nöjd med dom.

+ Trevlig och kompetent support (dom jag varit i kontakt med)
+ Bra pris
+ Utlovad hastighet
+ Bra ping i spel

Permalänk
Avstängd

Nyss bytt till tele2, dom jag haft tidigare i stadsnäten samtliga 100/10 är Blixtvik(Bra sedan alltele köpte upp dom, låg nere varannan dag) Bahnhof (Rätt ok, hade problem med latence mot warhammer online och darkfall servrar på den tiden) Bredband2 (Sådär, kanske har taskig peering utomlands för mmorpg.com laddades lite trögt och mkt buffring på youtube) Tele2 (som jag har nu, bäst överlag, sidor som youtube och mmorpg laddas snabbt och ping tider på servrar utomlands funkar bra).

bredbandskollen på samtliga har haft i princip exakta värden dvs 95/10. Det är ialf min egna erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Har själv Bahnhof 100/10, får ungefär 95Mbit/s ner och 9.6Mbit/s upp när jag testar lite slumpat, så inom felmarginalen. Har inte direkt märkt av någon delay när jag har spelat online (GW2, HoN bland annat). Så jag skulle rekommendera Bahnhof.

Annars ifall du har möjlighet så kan du väl fråga grannarna vad de har för leverantör och hur det funkar?

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Kleiner:

Har själv Bahnhof 100/10, får ungefär 95Mbit/s ner och 9.6Mbit/s upp när jag testar lite slumpat, så inom felmarginalen. Har inte direkt märkt av någon delay när jag har spelat online (GW2, HoN bland annat). Så jag skulle rekommendera Bahnhof.

Annars ifall du har möjlighet så kan du väl fråga grannarna vad de har för leverantör och hur det funkar?

Skrivet av silicon111:

Nyss bytt till tele2, dom jag haft tidigare i stadsnäten samtliga 100/10 är Blixtvik(Bra sedan alltele köpte upp dom, låg nere varannan dag) Bahnhof (Rätt ok, hade problem med latence mot warhammer online och darkfall servrar på den tiden) Bredband2 (Sådär, kanske har taskig peering utomlands för mmorpg.com laddades lite trögt och mkt buffring på youtube) Tele2 (som jag har nu, bäst överlag, sidor som youtube och mmorpg laddas snabbt och ping tider på servrar utomlands funkar bra).

bredbandskollen på samtliga har haft i princip exakta värden dvs 95/10. Det är ialf min egna erfarenhet.

Skrivet av Rhudoc:

Själv har jag Bahnhof 10/10 och är väldigt nöjd med dom.

+ Trevlig och kompetent support (dom jag varit i kontakt med)
+ Bra pris
+ Utlovad hastighet
+ Bra ping i spel

Dold text

Alright tack!

Har dock läst många som haft (som nån skriver) latens problem med just Banhof!(?)
Eftersom det är just spel och streaming/youtube jag använder så är det ju ganska viktigt.

Skulle gärna ha kvar Tele2 då jag har bra latens (det är dock nästan omöjligt att kolla på både stream och youtube videor)
men som sagt är lite väl trött på deras hyckleri. =/

Permalänk
Avstängd

Vad får du för hastighet om du kör kabeln direkt in i jacket/konverter utan någon gateway/router/switch. Och har du provat att byta ut kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Hej!
Har nu blivit lite trött på att ha hastigheter mellan 0,14 och 10mbps som standard när jag betalar för 100/10. (Tele2)

Så letar nu efter en ny bra leverantör!

Följande är en lista över leverantörer + månadskostnad för 100/10.

TYFON 259 kr

Bredband2 299 kr

Universal Telecom 255 kr

Alltele 275 kr

Bahnhof 249 kr

PirateISP 269 kr

Bitcom 263 kr

Tele2 299 kr

Cellip 265 kr

Net at Once 255 kr

ComHem ??? kr

Så vilken av dessa är bäst?
Har personligen bara använt Tele2, tyvärr...
Funderade lite på PirateISP, någon som testat dom?

Tack på förhand!
Mvh

Du har inte så många val när det gäller din internetleverantör.

Först ta reda på vilka som kan leverera till ditt hus. sen kollar du vilka hastigheter du kan få och vad det kostar... sen kan du fråga vad andra tycker om dessa leverantörer innan du slår till.

Du har en hyfsat ny aktör som heter Ownit som levererar fiber 100/100 för 199:- eller i allafall våran kåk.

*edit
Du har verkligen låga hastigheter om du köper 100/10 nåt är fel i ditt eller deras kablage eller kanske din router har problem den du fick av tele2.
men byt från tele2 dom är dåliga och har alltid varit dåliga på bredband.

har Comhem ochså i mitt hus där jag kör med deras XL 200mb, kommer upp i ca:175/11 i bredbandskollen.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Vad får du för hastighet om du kör kabeln direkt in i jacket/konverter utan någon gateway/router/switch. Och har du provat att byta ut kabeln?

Som sagt har testat med/utan/bytt samma resultat hela tiden.
På eftermiddag-kvällar o helger ligger jag under 10mbps.
Under dagtid ungefär 20mbps, går ibland upp till 40-50(!!!)

Skrivet av Akarr:

Du har inte så många val när det gäller din internetleverantör.

Först ta reda på vilka som kan leverera till ditt hus. sen kollar du vilka hastigheter du kan få och vad det kostar... sen kan du fråga vad andra tycker om dessa leverantörer innan du slår till.

Du har en hyfsat ny aktör som heter Ownit som levererar fiber 100/100 för 199:- eller i allafall våran kåk.

*edit
Du har verkligen låga hastigheter om du köper 100/10 nåt är fel i ditt eller deras kablage eller kanske din router har problem den du fick av tele2.
men byt från tele2 dom är dåliga och har alltid varit dåliga på bredband.

har Comhem ochså i mitt hus där jag kör med deras XL 200mb, kommer upp i ca:175/11 i bredbandskollen.

Enligt ViaEuropa och Hyresbostäder har jag det...

Har fiber så fick ingen router med ifrån Tele2 utan köpte en egen till härom dagen.
Problemen har hållt på sen jag skaffade bredbandet, så ungefär 4 år.

Permalänk
Medlem

Har haft Bredband2 och har bara bra saker att säga om dem, Adamo gav mig bättre hastighet men de finns ju inte längre

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

jag rekomenderar bredband 2 har alldrig haft problem hadde dom i ca 2 år och det var mer än utlovad hastighet jag låg på mellen 100 och 130 mbit/S

det tycker jag är bra till det priset för det är ju inte en förmögenhet om man säger så

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Har haft Bredband2 och har bara bra saker att säga om dem, Adamo gav mig bättre hastighet men de finns ju inte längre

Skrivet av tkoop1:

jag rekomenderar bredband 2 har alldrig haft problem hadde dom i ca 2 år och det var mer än utlovad hastighet jag låg på mellen 100 och 130 mbit/S

det tycker jag är bra till det priset för det är ju inte en förmögenhet om man säger så

Tack så mycket, bra info!
Är väl den ända relevanta infon jag fått än så länge xD

Jag mailade till Pirateisp nyss och ställde lite frågor, återkommer med svar senare ifall någon annan med är nyfiken!

Undertiden så kom gärna med mer tips!

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Bahnhof, därför att de har en störtskön VD.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JD:

Jag skulle välja Bahnhof, därför att de har en störtskön VD.

det är inte vd:n som gör hur bra deras fibernät är...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Hej!
Har nu blivit lite trött på att ha hastigheter mellan 0,14 och 10mbps som standard när jag betalar för 100/10. (Tele2)

Så letar nu efter en ny bra leverantör!

Följande är en lista över leverantörer + månadskostnad för 100/10.

TYFON 259 kr

Bredband2 299 kr

Universal Telecom 255 kr

Alltele 275 kr

Bahnhof 249 kr

PirateISP 269 kr

Bitcom 263 kr

Tele2 299 kr

Cellip 265 kr

Net at Once 255 kr

ComHem ??? kr

Så vilken av dessa är bäst?
Har personligen bara använt Tele2, tyvärr...
Funderade lite på PirateISP, någon som testat dom?

Tack på förhand!
Mvh

Jag kan bara varna dig att samtliga leverantörer kör över samma grejjer oavset vem dom använder dig av. Men hade jag vart dig och kört mer på kvalitet än pris så hade jag tagit Telia, Tele2 (vilket du är missnöjd över) eller Alltele, bra service och okej kötider. (Nu kommer det postas hejvilt om någon gång då det är 1h kö in hit och dit) men jag snackar såklart av egen upplevelse!

Permalänk
Medlem

om du är student så kolla upp comhem på mecenat. har ibland super erbjudanden som 100 kr för 100 mbit i 12 mån. Har själv det erbjudandet och har fungerat väldigt bra för mig.

Permalänk
Skrivet av Rock_Son:

Jag kan bara varna dig att samtliga leverantörer kör över samma grejjer oavset vem dom använder dig av. Men hade jag vart dig och kört mer på kvalitet än pris så hade jag tagit Telia, Tele2 (vilket du är missnöjd över) eller Alltele, bra service och okej kötider. (Nu kommer det postas hejvilt om någon gång då det är 1h kö in hit och dit) men jag snackar såklart av egen upplevelse!

Hur kommer de sej att du exkludera ComHem?
En miss eller har du nån speciell anledning?

Skrivet av Mosq1to:

om du är student så kolla upp comhem på mecenat. har ibland super erbjudanden som 100 kr för 100 mbit i 12 mån. Har själv det erbjudandet och har fungerat väldigt bra för mig.

Är tyvärr inte student, tack dock!

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Bahnhof.

EDIT: Du kan läsa lite om PirateISP här:

http://www.facebook.com/pages/PirateISP/142552539101488
http://www.reco.se/pirateisp
#12412476

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag hade valt blixtvik, som numera heter Alltele!
Jag hade dem själv i 1,5 år och hade problem en gång. Detta berodde på öresundskraft då dem på någon vänster använder sig av deras nät? Men annars alltid kanonhastigheter. Hade 100/10 och nerladdningshastigheten var uppe på 16-18 mb/s som bäst plus att dem har kort uppsägningstid 1 månad!!

Visa signatur

| Windows 7 Ultimate x64 | Intel Core™ i5-2500k CPU @ 4,75MHz | Corsair H100 |
| ASUS P8P67 LE (1155) | NVIDIA GeForce GTX 670, 980 MHz, 2048 Mb, 6008 MHz, GDDR5, 256 bit |
| Minne: 6 GB Corsair XMS3 DDR3 1600 MHz | Corsair Force GT Series 3 2.5" 120GB SSD + 500Gb HDD + 2Tb HDD |

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Hur kommer de sej att du exkludera ComHem?
En miss eller har du nån speciell anledning?

Har aldrig haft comhem som leverantör själv eller egentligen haft någon som utryckt sig varken positivt/negativt till dom, därför. Du ska ju bara ha bredband så det spelar egentligen ingen roll vilken leverantör du har då alla går igenom samma underliggande system/leverantör. Det enda du ska göra är att läsa av villkoren för felanmälan. Om din ledning går kasst nu kommer den med stor sannolikhet gå lika kasst med nästa leverantör så du kommer behöva börja med en felanmälan. Kan vara bra om du tar någon med kort ärendetid då operatörerna har olika (Beroende på hur mycket dom pröjsar )

Känner du att comhem är snajs så kör på det. Jag har inget att inveckla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Du ska ju bara ha bredband så det spelar egentligen ingen roll vilken leverantör du har då alla går igenom samma underliggande system/leverantör. Det enda du ska göra är att läsa av villkoren för felanmälan. Om din ledning går kasst nu kommer den med stor sannolikhet gå lika kasst med nästa leverantör så du kommer behöva börja med en felanmälan. Kan vara bra om du tar någon med kort ärendetid då operatörerna har olika (Beroende på hur mycket dom pröjsar )

Det går väl inte på samma nät när det lämnar stadsnätet eller?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Där jag bor har vi Ownit som vi har haft i 6 år och under den tiden har internet legat nere 2 gånger i vår förening, betalar 115 kr för 100/100 och jag får ut ca 90/90 när jag körde med kabel. Så har inget att klaga på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Där jag bor har vi Ownit som vi har haft i 6 år och under den tiden har internet legat nere 2 gånger i vår förening, betalar 115 kr för 100/100 och jag får ut ca 90/90 när jag körde med kabel. Så har inget att klaga på dem

Ser dock inte att han har möjlighet att välja Ownit, tyvärr.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hedersmedlem

jag tror det är ganska bra vilken operatör man än har, fiber är otroligt stabilt och det är sällan krångel med det, ta en av dom billigaste kolla en snabb googling och se vad folk har skrivit.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av matte56:

Det går väl inte på samma nät när det lämnar stadsnätet eller?

NU hänger jag inte med på vad du menar, Om killen i fråga är stadsnäts kund så handlar det om att ett företag hyr ut sitt bredband till operatörer som i sitt ställe säljer tjänsten till kunderna. Är det fel på stadsnätet så kommer samtliga operatörer felanmäla till samma "kontor" och felavhjälpningstiderna kommer vara identiska. Om det är öppen fiber anslutning (säg att Tele2 har installerat fibern och hyr ut det till samtliga operatörer) så kanske Tele2 har en bra felavhjälpningstid medens Alltele väljer att ha lite längre för att dom inte ska ha så hög hyreskostnad. (Reserverar mig själv ifrån att exemplet ovan inte stämmer när det kommer till respektive operatör och vad dom pröjsar, detta var bara ett exempel.)

Men det kommer ändå att vara samma ställe som alla operatörer felanmäler till, oavsett.

Permalänk
Skrivet av Rock_Son:

Har aldrig haft comhem som leverantör själv eller egentligen haft någon som utryckt sig varken positivt/negativt till dom, därför. Du ska ju bara ha bredband så det spelar egentligen ingen roll vilken leverantör du har då alla går igenom samma underliggande system/leverantör. Det enda du ska göra är att läsa av villkoren för felanmälan. Om din ledning går kasst nu kommer den med stor sannolikhet gå lika kasst med nästa leverantör så du kommer behöva börja med en felanmälan. Kan vara bra om du tar någon med kort ärendetid då operatörerna har olika (Beroende på hur mycket dom pröjsar )

Känner du att comhem är snajs så kör på det. Jag har inget att inveckla

Så det du säger är helt enkelt att jag är dömd att betala fullpris för något som jag får ut 10del-100del utav? =/
Har som sagt felanmält till Tele2 6 ggr nu tror jag.

Första 2 gångerna så fick jag svaret "oj jag ser ett problem här" *släpper på spärren* och vips 100mpbs inga problem.

Resterande så har dom ej låtsas om det, utan dragit ut på det en vecka ungefär o sen hört av sej "det ska funka" nu.
Vilket resulterar i att jag har 60-70mbps i 2 dagar sen poof ner på 1-10 igen.

Så som sagt, är jag dömd till detta bullshit och hyckleri med alla menar du?
Eller bör jag byta?

Permalänk
Skrivet av matte56:

Så att, inte PirateISP då! xD

Permalänk
Medlem

Har bahnhof, går klockrent här 100/100 får ut ~98/~98 ungefär

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Tackar för alla svar!
Förlåt för att jag inte citerar men det är så förbannat många! xD

Det lutar just nu åt Bahnhof dock!
Alla verkar vara nöjda med dom och har sätt mycket bra om dom förut!