Undervolta 7950 ger grymma resultat. Någon som testat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Poängen va inte att få ut mer FPS utan att få kortet att dra mindre ström till samma prestanda.

Att din prestanda minskade låter konstigt, din klock kanske inte var helt stabil eller så.

Jag rätta mig efter detta men----> "Undervolta 7950 ger grymma resultat"

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Jag rätta mig efter detta men----> "Undervolta 7950 ger grymma resultat"

(På strömförbrukning sett)

Citat:

Är det någon som testat att undervolta sina 7950 här? 65W sänkt förbrukning i furmark är inte dåligt! Ynka 110W i spel är 15W lägre än vad 7870 får på samma sida! Helt plötsligt så har AMD blivit en stark kandidat för mig här.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

det var mycket dåligare iaf. Tror knappast man får ut någon mer fps med undervolta som du får vid överklocka istället.

Låter som du gjorde kortet instabilt. Man undervoltar inte för att få mer FPS iaf, man gör det för att minska värmeutvecklingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Låter som du gjorde kortet instabilt. Man undervoltar inte för att få mer FPS iaf, man gör det för att minska värmeutvecklingen.

då borde du inte ha skrivit att man får grymma resultat.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk

GRYMMA RESULTAT = Samma prestanda men mindre värme mindre ljud mindre strömförbrukning och mindre slitage.
ATT UNDERVOLTA drar inte ner prestandan, UNDERKLOCKA gör det. *U.N.D.E.R.V.O.L.T.A*.
du sänker ej hastigheten på kortet genom att U.N.D.E.R.V.O.L.T.A utan bara spänningen som tillförs, och klarar kortet att drivas medans det blir U.N.D.E.R.V.O.L.T.A.T så grattis, du har samma prestanda men mindre slitage mindre värme och mindre förbrukning och mindre ljud.

*EDIT* DETTA kan också leda till att man kan använda en billigare PSU än rekommenderat 100% stabilt, jag körde 8120 och 560 ti båda grovt undervoltade på 420w PSU 24/7 stable inte en endaste PSU surge., 560 ti's rekommendation låg på 500.

OM DIN FPS sänks när du undervoltar innebär detta att DU MÅSTE HÖJA VOLTEN för att ditt kort inte är STABILT PÅ DEN SPÄNNINGEN. då har du OTUR för att kortet du fått är ett sk. SHIT CHIP. caps för att vissa verkar ha otroligt svårt att se skilldnaden mellan undervolta och underklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

då borde du inte ha skrivit att man får grymma resultat.

Varför envisas du med att koppla ordet resultat med prestanda? Trådskaparen nämner ingenstans att det är ett resultat med avseende på prestanda med avseende på högre FPS han eller hon syftar på.

Om man nu lämnar rubriken och läser vidare i första inlägget är det, för mig, givet att det grymma resultatet syftar på något helt annat.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Varför envisas du med att koppla ordet resultat med prestanda? Trådskaparen nämner ingenstans att det är ett resultat med avseende på prestanda han eller hon syftar på.

Annars har han inget att gnälla på. Whiners finns det alltid. Ignorera dom så försvinner dom.

Jag tycker att resultatet är otroligt intressant och det är säkert möjligt för de flesta att undervolta för att få en svalare och därmed tystare rigg. Man får helt enkelt en möjlighet att välja om man vill kräma ur den prestanda som behövs eller få kortet svalare med bibehållen prestanda. Givetvis gäller det inte alla kort men det är en fin bonus för de kort som det fungerar på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Annars har han inget att gnälla på. Whiners finns det alltid. Ignorera dom så försvinner dom.

Jag tycker att resultatet är otroligt intressant och det är säkert möjligt för de flesta att undervolta för att få en svalare och därmed tystare rigg. Man får helt enkelt en möjlighet att välja om man vill kräma ur den prestanda som behövs eller få kortet svalare med bibehållen prestanda. Givetvis gäller det inte alla kort men det är en fin bonus för de kort som det fungerar på.

Ibland kan jag bara inte låta bli att inte ignorera.

Jag kan bara hålla med om att det är intressant med att undervolta. Tycker man att kortet presterar kortet tillräckligt bra i "standardklock" så har man ju allt att vinna på att köra på en så låg spänning som möjligt. Och med så låg som möjligt är givetvis att inte gå så lågt att kortet tappar sin stabilitet vid belastning.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

då borde du inte ha skrivit att man får grymma resultat.

Andra har redan svarat rätt bra. Men när nämnde jag prestandaresultat? Om du lackar om bilen vill du ha ett bra resultat, om du får ett bra resultat så betyder inte det att den blivit snabbare, bara snyggare.

Permalänk
Skrivet av compstuff86:

då borde du inte ha skrivit att man får grymma resultat.

Jag har inte ens börjat överklocka än och har inte läst på så mycket. Men till och med jag fattar väll att man inte snackar om att öka prestandan på kortet genom att dra ner på strömmen? Är väll självklart att det handlar om grymma resultat på temperaturer/ljudnivå.

Permalänk
Inaktiv

Nice! Själv så kör jag 1250MHz på orginalspänning. Tyvärr så verkar det som om volten på mitt grafikkort är låst vilket är ganska konstigt/dåligt med tanke på att det är ett sk. OC-kort. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Nice! Själv så kör jag 1250MHz på orginalspänning. Tyvärr så verkar det som om volten på mitt grafikkort är låst vilket är ganska konstigt/dåligt med tanke på att det är ett sk. OC-kort. :/

Men sinnessjuk klock på originalspänning. Borde ju klå både 7970 och GTX 680 med god marginal. Så då kan man väl ta att man inte kan leka med spänningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Nice! Själv så kör jag 1250MHz på orginalspänning. Tyvärr så verkar det som om volten på mitt grafikkort är låst vilket är ganska konstigt/dåligt med tanke på att det är ett sk. OC-kort. :/

Jag tror du ska ha en BIOS-switch på det kortet som du kan ändra läge på för att underlätta det hela;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Jag tror du ska ha en BIOS-switch på det kortet som du kan ändra läge på för att underlätta det hela;)

Fungerar tyvärr inte. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Fungerar tyvärr inte. :/

Den gör ingenting för dig eller? Inte ens klockhastighet?

Citat
Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Den gör ingenting för dig eller? Inte ens klockhastighet?

Nope. Men man blir ju lite nyfiken hur långt kortet kan gå om det hade gått att höja volten. Vid full belastning nu så blir kortet aldrig varmare än 60 grader.

On topic:
79xx är ganska underskattade. Jag ser bara ett (stort) problem och det är drivrutinerna. Det är ganska jobbigt när spel kraschar och stängs ner pga att catalyst bråkar. Hoppas att det kommer en slutgiltig lösning på det problemet.

Citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Nope. Men man blir ju lite nyfiken hur långt kortet kan gå om det hade gått att höja volten. Vid full belastning nu så blir kortet aldrig varmare än 60 grader.

On topic:
79xx är ganska underskattade. Jag ser bara ett (stort) problem och det är drivrutinerna. Det är ganska jobbigt när spel kraschar och stängs ner pga att catalyst bråkar. Hoppas att det kommer en slutgiltig lösning på det problemet.

Hade ett likadant men det är utlånat, ska nog ta tillbaka det för att se hur långt man kommer både uppåt i hastighet och neråt i strömförbrukning (det kortet fungerade switchen på i alla fall;)) men har för mig att det fick låta lite för att hålla bra temperaturer.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

förstår inte, hur kan något som kräver en viss mängd ström, prestera lika bra med mindre ström?
så alla kort kan undervoltas med samma prestanda, rätt så bra

Andra har ju redan svarat, men här har du lite mer info.
Att öka spänningen gör också att kortet får svårare att hålla tätt när en transistor är "stängd". Man får alltså lite mer läckströmmar, som gör att kortet drar mer ström även i idle.
När man sedan aktiverar transistorn flödar det mer ström genom den då också.
Summa summarum, du drar mer ström och får mer värme. Mer värme höjer temperaturen. Högre temp kräver fläktar som snurrar fortare och det leder såklart till ljud.
Personligen gillar jag INTE ljud så undervolta låter intressant i mina öron!
Så länge kortet fungerar utan att crasha med lägre spänning skall man absolut köra så!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
99:e percentilen

Jag har ett 7970 referens, och efter att ha läst den här tråden har jag bestämt mig för att lätta på överklocken och istället försöka få kortet så tyst och svalt som möjligt. Jag kan ändå inte köra BF3 i Ultra (eller High med MSAA utan framedrops), så det finns ingen anledning att ha det på 1100 MHz.

Men det går inte att ändra spänningen i MSI Afterburner. Jag kan inte ens se vad den är. Skjutreglaget är disablat och rutan där man kan skriva in en siffra är tom. Varför är det så och hur fixar jag det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

det går visst man måste bara checka den boxen i sina settings, eller så har korten låst voltage control via GPU bios?

Permalänk
Medlem

Kan skriva lite info om hur det gått för mig att undervolta. Till att börja med är mitt grafikkort ett XFX7950DD oklockat från kartong. Kan säga direkt att det inte är något "shitchip" utan kortet klarar en del skit.

Men om vi kommer till undervoltningen. Jag kan, utan att stötta på problem, dra ned volten till 0,887 på kortet, i vanliga fall ligger den på 0,997V. Jag kunde alltså dra ned volten med ca 12% utan problem. Vad detta gör för temperaturen och ljudnivån är ganska intressant. I full load kommer jag inte över 63 grader med fläkten på 40%. Detta gjordes i kombuster så när man väl spelar tror jag inte ens kortet kommer över 60 grader. Jag har inte heller upplevt någon prestandaförlust av att sänka volten utan den har alltid varit densamma.

Än så länge har jag inte pillat något med volten på minnena. Jag har egentligen inte tänkt att göra det heller utan jag är ganska nöjd med vad jag har just nu.

Permalänk
Medlem

Har också petat runt lite med detta på mitt HD7950 med rätt bra resultat. Har ett Sapphire-kort (OC-varianten som är klockad till 950Mhz från fabrik) där standard är 1.056v, kör det nu i 0.987v (fortfarande 950Mhz) och det är lite tystare och svalare i spel.

Ingen massiv skillnad kanske, men kortet håller sig på en nivå där det inte hörs tydligt över resten av datorn i spel. Inga problem med stabilitet hittills, så jag är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Gör gärna det och återkom med resultat. Känns som att det är så otroligt mycket potential i den här kärnan som AMD inte släppt ut. Skönt att de börjar göra det med GHz edition och sådant iaf.

Potential på vilket sätt då?

Jag kan klocka mina 680's med 35% utan att röra volten, det kallar jag potential.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Skuggan74:

Potential på vilket sätt då?

Jag kan klocka mina 680's med 35% utan att röra volten, det kallar jag potential.

Skickades från m.sweclockers.com

Den tråden handlar inte om överklockning utan undervoltning, detta för att få svalare och tystare kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Potential på vilket sätt då?

Jag kan klocka mina 680's med 35% utan att röra volten, det kallar jag potential.

Nu handlade ju inte tråden riktigt om detta. Men med Dubbla trippelradiatorer i push/pull så kanske det inte är så konstigt, och att de med stor sannolikhet har höjd spänning direkt från fabrik är ju inte heller en nackdel. Men MSIs 7950 överklockar 55% i Sweclockers test. Förvisso med något höjd spänning men inte särskilt mycket, det är mycket potential i serien. De hade kunnat släppa med lägre spänningar för svalare kort och med högre klock på samma spänningar. Har inte hört talas om ett 7970 som inte klarar 1GHz på standardspänning. Och då är de ju strået vassare än GTX 680, ja öfrutom i BF3 då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Nu handlade ju inte tråden riktigt om detta. Men med Dubbla trippelradiatorer i push/pull så kanske det inte är så konstigt, och att de med stor sannolikhet har höjd spänning direkt från fabrik är ju inte heller en nackdel. Men MSIs 7950 överklockar 55% i Sweclockers test. Förvisso med något höjd spänning men inte särskilt mycket, det är mycket potential i serien. De hade kunnat släppa med lägre spänningar för svalare kort och med högre klock på samma spänningar. Har inte hört talas om ett 7970 som inte klarar 1GHz på standardspänning. Och då är de ju strået vassare än GTX 680, ja öfrutom i BF3 då.

Har du något 3DMark 11 test med ett 1ghz kort så man kan jämföra, eller är det taget ur luften?:)

För vad jag vet så är 7970 endast snabbare under väldigt speciella förhållanden. Men jag kan ha fel, har inte kollat 3DMark resultat på ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Har du något 3DMark 11 test med ett 1ghz kort så man kan jämföra, eller är det taget ur luften?:)

För vad jag vet så är 7970 endast snabbare under väldigt speciella förhållanden. Men jag kan ha fel, har inte kollat 3DMark resultat på ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser 3Dmark som ett speciellt förhållande. Kolla 7970 GHz i prestandaindexet i sweclockers tester.

Permalänk
Entusiast

Jag ska ge mig på att dra ner spänningen på mitt nya 7870 hade jag tänkt. Har tyvärr ingen effektmätare så kommer inte kunna ge några siffror på skillnaden men lägre spänning ger ju lägre energiförbrukning och det är det viktiga för mig. Tystare dator och något lägre elräkning är ju inte helt fel.

Edit: Det fick jag tydligen inte alls göra. Efter två minuter räknade OCCT flera tusen fel, skärmen blev rutig, drivrutinerna kraschade och testet avbröts. Allt detta utan att jag rört några inställningar alls.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag ska ge mig på att dra ner spänningen på mitt nya 7870 hade jag tänkt. Har tyvärr ingen effektmätare så kommer inte kunna ge några siffror på skillnaden men lägre spänning ger ju lägre energiförbrukning och det är det viktiga för mig. Tystare dator och något lägre elräkning är ju inte helt fel.

Edit: Det fick jag tydligen inte alls göra. Efter två minuter räknade OCCT flera tusen fel, skärmen blev rutig, drivrutinerna kraschade och testet avbröts. Allt detta utan att jag rört några inställningar alls.

Surt. Men menar du att du inte ens hunnit sänka spänningen när det felet kom?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Surt. Men menar du att du inte ens hunnit sänka spänningen när det felet kom?

Precis, jag har inte rört några inställningar alls och fick massa artifakter. Eftersom CCC kraschade i samma veva så misstänker jag att det är trassel med drivrutiner. Har inte haft några problem med grafikkortet i spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24