Vattenkylt system i ett miditower chassi

Permalänk
Medlem

Vattenkylt system i ett miditower chassi

Hallå där alla sweclockers!

Jag har bestämt mig för att ordna en vattenkylnings system i min dator och skulle verkligen uppskatta lite råd och hjälp med detta. Det jag hade tänkt mig var att kyla en i7 2700k och ett GTX 580 3GB i ett miditower chassi som Corsair Graphite 600T. Sedan undrar jag också om kylnings kapaciteten är tillräcklig för att kunna överklocka både CPUn och GPUn? Jag är total nybörjare inom detta området så jag har bara ett litet hum om vilka SLAGS delar jag ska ha men inte vilken modell eller något sånt.

Tack på förhand.

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Tänker du överklocka ? Isåfall tänker du maxa ? Tänker på hur mycket radiator yta du behöver för "okay" temps.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tänker du överklocka ? Isåfall tänker du maxa ? Tänker på hur mycket radiator yta du behöver för "okay" temps.

Jag har tänkt att överklocka litegrann ja, tänkte ha temperaturen på GPUn under 80 grader (med överklock) och CPUn under 70 grader under load. Radiator ytan är väl 240+120 i ett 600T?

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeo1996:

Jag har tänkt att överklocka litegrann ja, tänkte ha temperaturen på GPUn under 80 grader (med överklock) och CPUn under 70 grader under load. Radiator ytan är väl 240+120 i ett 600T?

För mig låter det extremt varmt med vattenkylning.
Kommer bli en vattenburen luftvärmepump, ganska nice nu när vintern märmar sig, men du får nog kolla materialet i block, slangar, pump osv om det klarar temperaturer över 50c, för det är där ditt vattten hamnar med såna temperaturer på processor och grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

För mig låter det extremt varmt med vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, som sagt har jag ingen erfarenhet med vatten kylning och vill bara kunna köra med mitt grafikkort och processor överklockade. Dessutom vill jag göra ett riktigt snyggt bygge

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeo1996:

Ah, som sagt har jag ingen erfarenhet med vatten kylning och vill bara kunna köra med mitt grafikkort och processor överklockade. Dessutom vill jag göra ett riktigt snyggt bygge

Ok, en 240 och 120 rad räcket gott om du klockar inom rimliga gränser. Gå inte bara efter temp när du klockar utan kika på volten oxå, grafikkortet kan du nog inte klocla så extremt mycket ändå. Kör på XTX rad från EK dom är riktigt bra. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har kör min dator på en 360 rad (GTX 470@ 900MHz, 1.2v och i5 750 @ 3.8, 1.4v). maxtem på på CPU 65c och 55 på GPU under folding och 3xGentle Typhoon @800rpm. så mer än 360 lär du inte behöva för att både få ett tyst system och klocka skiten ur det.
En tanke bara, är det värt att köpa nytt vattenblock på ett så gammalt kort? ett fullcover vattenblock till GPU kostar ca 800-1000kr och den kostnaden får du aldrig igen när (om) du skulle sälja kortet utan det går för nästan samma pris när det blir aktuellt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ok, en 240 och 120 rad räcket gott om du klockar inom rimliga gränser. Gå inte bara efter temp när du klockar utan kika på volten oxå, grafikkortet kan du nog inte klocla så extremt mycket ändå. Kör på XTX rad från EK dom är riktigt bra. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det finns möjlighet till att klocka grafikkortet upp till 1Ghz eller 950Mhz med 240 och 120? Kanske skulle kunna lägga till en 200mm rad i den främre delen istället för 120 där bak.

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Tror det finns möjlighet till att klocka grafikkortet upp till 1Ghz eller 950Mhz med 240 och 120? Kanske skulle kunna lägga till en 200mm rad i den främre delen istället för 120 där bak.

http://www.coolingstuff.se/p/252/phobya-xtreme-200

Dock är inte 200mm exakt tyst.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd

Den där ser inte bra ut, han har bara trätt på slangarna utan något som spänner fast dom. Blir vattnet varm så blir slangen mjukare och kan lätt glida av. Rekommenderar verkligen inte att göra som i det bygget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Den där ser inte bra ut, han har bara trätt på slangarna utan något som spänner fast dom. Blir vattnet varm så blir slangen mjukare och kan lätt glida av. Rekommenderar verkligen inte att göra som i det bygget.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver han göra exakt likadant ? Nej, bara länkade så han kanske fick lite inspiration.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

rekommenderar kompress nipplar, mycket smidigt att använda.
Kostar några kronor extra, men helt klart värt enligt mig.

Jag kör enbart 3x 800 rpm med 1x 360 rad till mitt system.
Låg på 47c under stresstest på grafikkortet.

Dock är allt oklockat.
XSPC RX radiatorerna är mer skapade för lågvarvsfläktar om man är ute efter låg ljudnivå, DOCK kommer prislappen därefter, så man får överväga om det är värt dom pengarna.

Arthur på coolingstuff sålde RX tidigare, han tar hem vid önskemål om man vill ha det.
Men han säljer EX, vilket ska vara något mellanting mellan RX & RS.
Inet säljer endast rx, men lite dyra där.

Men som sagt, allt handlar om hur mycket man vill pynta ner i delar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

rekommenderar kompress nipplar, mycket smidigt att använda.
Kostar några kronor extra, men helt klart värt enligt mig.

Jag kör enbart 3x 800 rpm med 1x 360 rad till mitt system.
Låg på 47c under stresstest på grafikkortet.

Dock är allt oklockat.
XSPC RX radiatorerna är mer skapade för lågvarvsfläktar om man är ute efter låg ljudnivå, DOCK kommer prislappen därefter, så man får överväga om det är värt dom pengarna.

Arthur på coolingstuff sålde RX tidigare, han tar hem vid önskemål om man vill ha det.
Men han säljer EX, vilket ska vara något mellanting mellan RX & RS.
Inet säljer endast rx, men lite dyra där.

Men som sagt, allt handlar om hur mycket man vill pynta ner i delar.

Dold text

Finns något billigare radiatorer för lågvarviga fläktar, enligt Martin så är dom här två bra och ganska billiga. Har själv beställt XT45.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12340_Alphaco...
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12344_Alphaco...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna ordna ett system som båda kan köra tyst och i prestanda läge med något som en fläktkontroller? eller är radiatorer endast gjorde för det ena eller andra?

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Så kort och gott : Slow Speed Performance = Alphacool ST30 med andra ord.

Föredrar lågvarv radiatorer oavsett prislapp då jag inte vill gå upp i fläktvarv

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Så kort och gott : Slow Speed Performance = Alphacool ST30 med andra ord.

Föredrar lågvarv radiatorer oavsett prislapp då jag inte vill gå upp i fläktvarv

Håller med, inte så pass mycket skillnad i prestanda att vara värt det. Lågvarviga fläktar och radiatorer for the win!

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

och ingen i sverige har den nä.
jahapps, var ju lagom roligt det med.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

och ingen i sverige har den nä.
jahapps, var ju lagom roligt det med.

Aquatuning är nog det enda stället, borde inte vara något problem att beställa därifrån dock.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.