Hjälp! [Hårddiskenhet spontant inte längre tillgänglig - mod]

Permalänk
Medlem

Hjälp! [Hårddiskenhet spontant inte längre tillgänglig - mod]

Igår använde jag min dator och den fungerade perfekt. Idag när jag startade den så går det knappt att starta några program. Jag har 3 hårddiskar, och har operativsystem på alla. Kan låta lite onödigt, men det är för att de har varit i olika datorer och jag har satt dem i samma. Den jag bootar från har windows 8 Release Preview och de andra har Windows XP och windows Vista. Försöker jag boota från den med vista så startar datorn om sig utan förvarning när den kommer till att operativsystemet börjar ladda. Bootar jag från den med xp blir det bluescreen i någon sekund och sen startas den om. Och den med 8 går att starta men programmen funkar inte. När jag försöker starta något får jag följande:

Den enhet eller nätverksanslutning som X refererar till är inte tillgänglig. Kontrollera att disken är ordentligt isatt och att nätverksenheten är tillgänglig och försök sedan igen.

X är istället för namnet på programmet jag försöker starta. Händer samma sak med de flesta programmen på datorn.
Kan komma åt 2 av hårddiskarna och kolla filerna på dem, men om jag klickar på Lokal disk (E: ) får jag det här meddelandet:

E:\ är inte tillgänglig. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.

Kanske ska lägga till att jag har kollat att alla hdds är ordentlig isatta... Tycker det är lite konstigt att något sånt här händer under natten... Så är det någon som har några tips på vad jag kan göra för att få den att funka igen? Har program som ska reparera datorproblem, t.ex. Advanced Systemcare PRO. Men självklart så går inte såna program att starta... that irony... Vill ni veta något mer så skriv bara...

Vore enormt tacksam för hjälp...

Kom igen, bättre rubriker framöver :-) . Läs §3.1 i reglerna.
Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Sötast

Det är viktigt att formatera och installera om operativsystemet när man byter komponenter såsom moderkort och liknande.

Man ska ej överföra operativsystem från en dator till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är viktigt att formatera och installera om operativsystemet när man byter komponenter såsom moderkort och liknande.

Man ska ej överföra operativsystem från en dator till en annan.

Okej, men det har funkat i ett par månader nu, så tror knappast att det är problemet... har gått att boota från alla fram tills nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Löste problemet själv... om det händer för någon annan så var det så här jag gjorde: öppna command och skriv "chkdsk E: /x /r" utan citattecken och byt ut E mot vilken bokstav hddn har... I mitt fall var det iaf E. Sen var det bara att vänta och sen starta om datorn, så funkade det plötsligt!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift