Tips på luftflöde/fläktplacering i mitt chassi! Värmeproblem GTX 580!

Permalänk
Medlem

Tips på luftflöde/fläktplacering i mitt chassi! Värmeproblem GTX 580!

Tjena Sweclockare!
Jag har precis petat i lite nya delar i datorn. Har uppgraderat moderkort, cpu, cpukylare och även kompletterat med ett till Gtx 580 och behöver nu lite tips från er!

Efter många om och men så har jag lyckats få processorn (i7 3770k) rulla stabilt i 4.7ghz och trodde att allt var frid och fröjd tills jag körde 3dmark och upptäckte att grafikkorten inte får tillräckligt med kylning...

Till en början var dom smått överklockade med jag drog ner klocken till stock, likaså volten för att minimera värmeutvecklingen men dom blir fortfarande sjukt heta (typ 98c) då krashar 3dmark och säger att det blitt nått fel!

Jag har ett Antec P183 som jag satt i en extra fläkt längst upp på framsidan och har därmed 3st fläktar fram som blåser in frisk luft och två stycken originalfläktar som blåser ut den (en bak och en på toppen). Jag undrar om någon har tips på förbättringar av luftflödet i mitt chassi eller vad jag kan göra för att få ner tempen på grafikkorten (helst inte köpa nya kylare till dom).

Jag bifogar en bild hur mitt chassi ser ut innuti där blåa pilar är friskluft och röda pilar är utblås! Jag ska dra kablarna bättre nertill vid nätagget, men det borde ju inte påverka kylningen till grafikkorten ändå för det sitter en skiljeplåt där!

Tips, råd..tack!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

P183, eller ? Enda jag kan tänka på är väl att skära upp sidan och sätta ditt en fläkt ? Som utsug eller insug...? Tror utsug, eftersom båda av dom där kylarna bara vispar luft.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Yes, det är ett P183... har funderat på att skära upp i sidan och sätta en fläkt som blåser frisk luft på grafikkorten MEN sabbar man inte det övriga luftflödet i chassit då? =/

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Yes, det är ett P183... har funderat på att skära upp i sidan och sätta en fläkt som blåser frisk luft på grafikkorten MEN sabbar man inte det övriga luftflödet i chassit då? =/

Är inte exakt min expertis, så du får nog vänta på någon mer kunnig. Men sett det göras för, och största anledningen är ju att du inte har referenskort som tycker ut luften.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jag har ett P182, så jag förmodar att våra mått är rätt likadana.
Det jag funderat på är att försöka fixa dit en 140mm-fläkt på "baksidan" av 5,25"-delen. Alltså framför den översta blåa pilen. Vad tror du om detta?
Jag har även funderat på att knåpa in en fläkt under PCI-portarna i chassit, för att hjälpa till med att flytta bort luften från grafikkorte ännu mer. I mitt chassi så tror nog jag skulle få plats med en 80mm-fläkt, men det verkar som du har mycket mindre utrymme där

Kommer följa den här tråden, så du får gärna uppdatera hur det går för dig!

Edit: Fick du med Antec 3-speed-fläktar med ditt chassi? Om ja, hur är dessa i jämförelse med dina Noctua-fläktar (vilken modell kör du?)?
Har funderat på justs Noctua, och hur de presterar i jämförelses med Antec medföljande (då på lägsta RPM alltså, klarar inte av de fläktarna på ens medium)

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anders_023:

Tjena Sweclockare!
Jag har precis petat i lite nya delar i datorn. Har uppgraderat moderkort, cpu, cpukylare och även kompletterat med ett till Gtx 580 och behöver nu lite tips från er!

Efter många om och men så har jag lyckats få processorn (i7 3770k) rulla stabilt i 4.7ghz och trodde att allt var frid och fröjd tills jag körde 3dmark och upptäckte att grafikkorten inte får tillräckligt med kylning...

Till en början var dom smått överklockade med jag drog ner klocken till stock, likaså volten för att minimera värmeutvecklingen men dom blir fortfarande sjukt heta (typ 98c) då krashar 3dmark och säger att det blitt nått fel!

Jag har ett Antec P183 som jag satt i en extra fläkt längst upp på framsidan och har därmed 3st fläktar fram som blåser in frisk luft och två stycken originalfläktar som blåser ut den (en bak och en på toppen). Jag undrar om någon har tips på förbättringar av luftflödet i mitt chassi eller vad jag kan göra för att få ner tempen på grafikkorten (helst inte köpa nya kylare till dom).

Jag bifogar en bild hur mitt chassi ser ut innuti där blåa pilar är friskluft och röda pilar är utblås! Jag ska dra kablarna bättre nertill vid nätagget, men det borde ju inte påverka kylningen till grafikkorten ändå för det sitter en skiljeplåt där!

http://i46.tinypic.com/syw1tw.jpg

Tips, råd..tack!

Det borde absolut inte vara några problem för din GPU att ha ok med kylning, med tanke på att det sitter en Twin-FrozrII på den.
Jag skulle rekommendera att du tar ur grafikkortet ur dator och blåser rent det ifrån damm och dylikt med en kompressor. (OBS!! INTE DAMMSUGARE OSB!!).
Skulle detta mot förmodan inte hjälpa, så skulle det vara bra om du tog lös hela kylaren, bytte ut kylarpastan och rengjorde det ifrån gund och botten. Detta rekommenderas dock inte pga att garantin försvinner(oftast, beroende på tillverkare), för detta måste du veta vad du håller på med.
I övrigt ser ditt chassis ventilation bra ut, inget jag själv skulle klaga alls på.
Detta gäller både GPU 0 och 1.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Köp ett nytt chassi med bättre kylning! Annars kan du såga upp ett hål i sidan och sätte dit en fläkt som blåser ut luft. Eller låt den stå öppen utan sidopanel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Köp ett nytt chassi med bättre kylning! Annars kan du såga upp ett hål i sidan och sätte dit en fläkt som blåser ut luft. Eller låt den stå öppen utan sidopanel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, om han tar upp ett hål ska den blåsa in luft till grafikkorten.

Slopa den nedersta av fläktarna, kanske t.o.m två i fronten, ta upp ett hål på sidan och sätt en fläkt där, det kommer att göra väldigt mkt för dina temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jag har ett P182, så jag förmodar att våra mått är rätt likadana.
Det jag funderat på är att försöka fixa dit en 140mm-fläkt på "baksidan" av 5,25"-delen. Alltså framför den översta blåa pilen. Vad tror du om detta?
Jag har även funderat på att knåpa in en fläkt under PCI-portarna i chassit, för att hjälpa till med att flytta bort luften från grafikkorte ännu mer. I mitt chassi så tror nog jag skulle få plats med en 80mm-fläkt, men det verkar som du har mycket mindre utrymme där

Kommer följa den här tråden, så du får gärna uppdatera hur det går för dig!

Edit: Fick du med Antec 3-speed-fläktar med ditt chassi? Om ja, hur är dessa i jämförelse med dina Noctua-fläktar (vilken modell kör du?)?
Har funderat på justs Noctua, och hur de presterar i jämförelses med Antec medföljande (då på lägsta RPM alltså, klarar inte av de fläktarna på ens medium)

Jag har ju satt 1st 140mm fläkt i "framsidan" av 5,25"-delen för att få skjuts in till cpu-kylaren... kanske borde flytta "bak" den eller skaffa en till för att skjutsa på luften ännu mer??

Jag fick inte med några fläktar alls i mitt chassi förutom den bak och i toppen (som låter förjävligt)... köpte två stycken Noctuafläktar (kommer ej ihåg modell) och monterade i fronten som låter ganska mycket men ljudnivån är inget problem för mig, kylningen är desto viktigare!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Är det tri-cool fläktarna som sitter som utblås? Och vilken fart är dom ställda på? Rekomenderar starkt att du har de bästa fläktarna som utblås då det är mycket lättare att blåsa ut luft ur en stängt hölje än att tvinga in luft i densamma.

Du vill alltså sträva efter att skapa ett undertryck i chassit genom att suga ut luften med ett högre tryck än du suger in luft. Så byt plats på de fyra fläktarna i övre delen av chassit och se om du inte kan få lite bättre temps.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det borde absolut inte vara några problem för din GPU att ha ok med kylning, med tanke på att det sitter en Twin-FrozrII på den.
Jag skulle rekommendera att du tar ur grafikkortet ur dator och blåser rent det ifrån damm och dylikt med en kompressor. (OBS!! INTE DAMMSUGARE OSB!!).
Skulle detta mot förmodan inte hjälpa, så skulle det vara bra om du tog lös hela kylaren, bytte ut kylarpastan och rengjorde det ifrån gund och botten. Detta rekommenderas dock inte pga att garantin försvinner(oftast, beroende på tillverkare), för detta måste du veta vad du håller på med.
I övrigt ser ditt chassis ventilation bra ut, inget jag själv skulle klaga alls på.
Detta gäller både GPU 0 och 1.

Halloj!
Twinfrozr-kortet är helt nytt och det andra blåste jag ur (såklart) när jag byggde ihop "nya" datorn...

Har funderat på att lägga på ny pasta på gpuerna, har dock aldrig gjort det på grafikkort förut. Men om jag får säga det själv så har jag lite tummen mitt i handen så det borde inte vara några större problem! Är det något speciellt jag bör tänka på? Typ klips som kan gå sönder osv..eller sitter kylarna skruvade?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Är det tri-cool fläktarna som sitter som utblås? Och vilken fart är dom ställda på? Rekomenderar starkt att du har de bästa fläktarna som utblås då det är mycket lättare att blåsa ut luft ur en stängt hölje än att tvinga in luft i densamma.

Du vill alltså sträva efter att skapa ett undertryck i chassit genom att suga ut luften med ett högre tryck än du suger in luft. Så byt plats på de fyra fläktarna i övre delen av chassit och se om du inte kan få lite bättre temps.

Ja, det är dom medföljande Tricool fläktarna som sitter som utblås....
Så det är undertryck jag försöka skapa? Jag har hört att man ska ha ett svagt övertryck i burken och kör därför utblåsfläktarna på lägsta hastighet...

Har gått i funderingar att byta ut fläktarna som blåser ut luften. Har Arctic F12 på jobbet (Teknikmagasinet) som jag får bra pris på....skulle det göra stor skillnad tror du?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anders_023:

Halloj!
Twinfrozr-kortet är helt nytt och det andra blåste jag ur (såklart) när jag byggde ihop "nya" datorn...

Har funderat på att lägga på ny pasta på gpuerna, har dock aldrig gjort det på grafikkort förut. Men om jag får säga det själv så har jag lite tummen mitt i handen så det borde inte vara några större problem! Är det något speciellt jag bör tänka på? Typ klips som kan gå sönder osv..eller sitter kylarna skruvade?

Kylaren sitter fast i skruvar på PCBn. Är du inte van att "hålla på " med lösa komponenter så bör du använda ett ESD-Armband.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Ja, det är dom medföljande Tricool fläktarna som sitter som utblås....
Så det är undertryck jag försöka skapa? Jag har hört att man ska ha ett svagt övertryck i burken och kör därför utblåsfläktarna på lägsta hastighet...

Har gått i funderingar att byta ut fläktarna som blåser ut luften. Har Arctic F12 på jobbet (Teknikmagasinet) som jag får bra pris på....skulle det göra stor skillnad tror du?

Seriöst, kör du inte fläktarna på max med dual 580 och funderar på tips för bättre luftflöde.....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Kylaren sitter fast i skruvar på PCBn. Är du inte van att "hålla på " med lösa komponenter så bör du använda ett ESD-Armband.

...eller ett ESD-Skydd (inte från mina konkurrenter) .

Jo, jag är van. Gick data-utbildning på gymnasietiden så det är inga konstigheter där. Var mer om det var nå dumma platsclips som kunde spricka osv som kunde vara bra att veta..

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Seriöst, kör du inte fläktarna på max med dual 580 och funderar på tips för bättre luftflöde.....

Fläktarna som blåser in luften går på max... fläktarna som blåser ut luften har jag kört på låg/medium.... just för att jag hört att man ska skapa ett svagt övertryck i burken.

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Fläktarna som blåser in luften går på max... fläktarna som blåser ut luften har jag kört på låg/medium.... just för att jag hört att man ska skapa ett svagt övertryck i burken.

Om man vill hålla burken dammfri för att man har dammfilter vid fläktarna fram, inte om man vill skapa ett bra luftflöde.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Om man vill hålla burken dammfri för att man har dammfilter vid fläktarna fram, inte om man vill skapa ett bra luftflöde.

Ahaaa...
Då blir det nog att sätta i bättre och tystare fläktar som utblås istället för medföljande Tri-cool fläktar för dom låter verkligen förjävligt.

Ska vrida upp dom på max när jag kommer hem från jobbet och kolla hur värmeutvecklingen i chassit blir efter det!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Om jag flyttar upp fläkten som blåser in luft på hårddiskarna (längst ner) och sätter dit den istället för original-chassifläkten som blåser ut uppåt då?

Eller bör jag ha lite blås på HDDarna också?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Ett citat från en annan tråd på forumet jag hittade...

"Undertryck är totalt värdelöst! Vinner ingen kylning på att det sipprar in luft över allt utan du får bara in en förbannad massa damm! Damm försämrar kylningen avsevärt eftersom det blockerar luften och kärvar igen fläktarna. Använd dammfilter vid insugsfläktarna och se till att du har mer av dessa än utblåsare. "

Detta stämmer inte alls då eller? Självklart håller man rent burken på damm, typ varannan månad brukar jag blåsa ur den (även fast jag har övertryck)...

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Byt ur mittersta frontfläkten, den mitt för grafikkorten till nått med rejält med flås i, och montera bort HD-buren. Sen får du väll köra nån typ av fläktstyrning, lämpligtvis via moderkortet, för att hålla vettig ljudnivå när det inte behövs.
Fläktstyrning är det enda sättet att få en prestandadator "tyst", då kan man hålla fäktarna på trevlig nivå när man inte belastar datorn, för det är bara att glömma att kyla, GTX580 SLI tyst under load utan vatten.

Angående över/undertryck i lådan, så är jag en stark förespråkare av övertryck, det håller dammet ute, enda nackdelen är att det verkar vara lättare att få ojämn cirkulation i chassit med varma områden. Sen ska man självklart ha balans i in ut flödet, säger sig självt att om alla fläktar blåser in så har luften väldigt svårt att ta sig ut
Sen är det normalt vettigast att ta in luft fram/botten och ut bak/topp på för att minimera risken att man suger in varm luft i lådan igen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Ett citat från en annan tråd på forumet jag hittade...

"Undertryck är totalt värdelöst! Vinner ingen kylning på att det sipprar in luft över allt utan du får bara in en förbannad massa damm! Damm försämrar kylningen avsevärt eftersom det blockerar luften och kärvar igen fläktarna. Använd dammfilter vid insugsfläktarna och se till att du har mer av dessa än utblåsare. "

Detta stämmer inte alls då eller? Självklart håller man rent burken på damm, typ varannan månad brukar jag blåsa ur den (även fast jag har övertryck)...

Du och alla andra här har väl kommit fram till att skära upp sidan är bästa valet eller ? Är det inte lika att bara pröva då ? Det borde ju vara den mest optimala lösningen, utom att byta kylare.

Eller handlar det här inte nå mer om frågan i sig ? Utom mer angående under- och övertryck ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Övertryck är naturligtvis bra för dammfriheten, men aerodynamiskt är det inge vidare. Utblåsfläktar kan skyffla mer luft på lägre varv, än va inblåsfläktarna kan med övertryck i lådan. Så min rekomendation baserar sig enbart på dB och kylförmåga. Men en välballanserad fläktkonfiguration med ett lätt undertryck är i min mening att föredra, då det låter minst.

Tricoolfläktarna är ju inte sådär värst roliga, så två nya fläktar med styrning från moderkortet vore att föredra. Såg glöm inte att köpa 3-pin splitters (eller 4-pin om du har PWM-uttag).

Hur blev tempsen när du drog upp dom på max?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Ja kanske inte ger de svar du vill ha, men du ser ut att ha ganska påkostade komponenter i helhet, så jag skulle nog fundera på att byta chassi... eftersom du har problem med temp, så kanske den ändringen skulle lösa problemet

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Ett citat från en annan tråd på forumet jag hittade...

"Undertryck är totalt värdelöst! Vinner ingen kylning på att det sipprar in luft över allt utan du får bara in en förbannad massa damm! Damm försämrar kylningen avsevärt eftersom det blockerar luften och kärvar igen fläktarna. Använd dammfilter vid insugsfläktarna och se till att du har mer av dessa än utblåsare. "

Detta stämmer inte alls då eller? Självklart håller man rent burken på damm, typ varannan månad brukar jag blåsa ur den (även fast jag har övertryck)...

Det där är, ursäkta uttrycket, ett idiotiskt uttryck som inte har någon som helst realistisk förankring, förutom möjligtvis att det blir något mindre damm.

Jag vågar påstå att de flesta inte har tillräckligt med drag i sina fläktar i fronten för att det ska bilda ett "luftflöde" i bakre delen utav lådan. Då blir desto viktigare att skapa ett flöde i bakre delen, d.v.s "suga ut" luften.
Läste senast i förrgår ett STORT test på vad som var bästa fläktkonfigurationen i ett R3-chassi, dom testade ALLT och bäst med 3 fläktar så var det bäst med utsug bak och bakre toppen och inblås på sidan. Lägger man till så man får 4st så var det nedre front + tidigare nämnda som gjorde störst skillnad.

Att påstå att du har dåligt flöde när du som du själv uttrycker dig, har dåliga fläktar som du inte ens kör på för fullt (vilket du inte skrivit i början av tråden) funkar inte. Så antingen köper du nya, bättre och tystare fläktar och smäller dit, eller lever med oljudet

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Börja i den enda som är viktigt. Dvs att du får ner temperaturen i lådan. Normalt så påverkas temperaturen i lådan av komponenterna i kombinationa medkringluften runt lådan. Dvs ju kallare luft som kan komma in i lådan ger lägre fläktfart och bättre kylning. Så var den varma luften tar vägen har stor betydelse så att den inte åker in i lådan igen. När det gäller optimal kylning är det bästa att det sker en omsättning av luften i lådan och det innebär att oavsett över eller undertryck så följer det med en massa damm med fläktarna om det inte finns filter. Fläktarna flyttar in betydligt mera luft peer timme än vad som sipprar in vid sidan om. Om du har ett balanserat in/ut förhållande så kommer den mesta luften via fläktar och då passaerar filter om det finns. Ett litet övetryck/undertryck ger normalt bra flöde i burken. Mao du måste se till att fläktarna som blåser ut är de som är bäst eftersom du vill ha ut den varma luften.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Skrivet av Anders_023:

Yes, det är ett P183... har funderat på att skära upp i sidan och sätta en fläkt som blåser frisk luft på grafikkorten MEN sabbar man inte det övriga luftflödet i chassit då? =/

Körde 3-Way SLi med 580 förut och satte en fläkt i sidan som blåste på korten men det gav ingen större skillnad men testade senare att vända fläkten så den drog ut luften och då fick jag markant bättre temperaturer, även på CPU:n. Men testa dig fram vad som fungerar bäst i ditt chassi.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Övertryck är naturligtvis bra för dammfriheten, men aerodynamiskt är det inge vidare. Utblåsfläktar kan skyffla mer luft på lägre varv, än va inblåsfläktarna kan med övertryck i lådan. Så min rekomendation baserar sig enbart på dB och kylförmåga. Men en välballanserad fläktkonfiguration med ett lätt undertryck är i min mening att föredra, då det låter minst.

Tricoolfläktarna är ju inte sådär värst roliga, så två nya fläktar med styrning från moderkortet vore att föredra. Såg glöm inte att köpa 3-pin splitters (eller 4-pin om du har PWM-uttag).

Hur blev tempsen när du drog upp dom på max?

Fick ner tempsen 3-5 grader när jag drog upp fläktarna på max. Så jag ska ta och byta ut dom helt och hållet till bättre fläktar och som du sa styra via mitt mobo...

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det där är, ursäkta uttrycket, ett idiotiskt uttryck som inte har någon som helst realistisk förankring, förutom möjligtvis att det blir något mindre damm.

Jag vågar påstå att de flesta inte har tillräckligt med drag i sina fläktar i fronten för att det ska bilda ett "luftflöde" i bakre delen utav lådan. Då blir desto viktigare att skapa ett flöde i bakre delen, d.v.s "suga ut" luften.
Läste senast i förrgår ett STORT test på vad som var bästa fläktkonfigurationen i ett R3-chassi, dom testade ALLT och bäst med 3 fläktar så var det bäst med utsug bak och bakre toppen och inblås på sidan. Lägger man till så man får 4st så var det nedre front + tidigare nämnda som gjorde störst skillnad.
...

Låter som ett intressant test, vars hittar jag det?
Å andra sidan så är det väll inte helt oväntat att fläktarna i fronten på R3, och en bunt andra populära chassin inte direkt sitter optimalt inklämda mellan frontluckan/dammfilter och HDD-burar, och därför inte klarar av att flytta optimalt med luft.

Tror att man lätt överskattar effekten av luft som rör sig i lådan, undantaget direkt i kylarna som har egna fläktar, och det viktiga är mängden luft in/ut ur lådan så man får ut varmluften och inte skapar en bastu i lådan.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja kanske inte ger de svar du vill ha, men du ser ut att ha ganska påkostade komponenter i helhet, så jag skulle nog fundera på att byta chassi... eftersom du har problem med temp, så kanske den ändringen skulle lösa problemet

Tips på något chassi med rejäl plats och bra kylning då?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran