Permalänk

Varmt moderkort!

Hej! Jag tänkte bara höra om lite tips!

Jag har kännt att det börjat komma upp värme ifrån min dator, kollade mitt grafikkorts värme samt processorn. Det är dock varken eller! Det är dom där (vet inte vad de heter) "kylarna" runt processorn (hoppas ni vet vad jag menar) som går upp i värme så jag kan bränna mig på dem.

Jag har även haft problem med mitt ljud som hackar till i en liten sekund då och då men det ökar ju längre datorn har varit på, funderar på om värmen påverkar ljudet på något sätt.

Jag har
Amd fx-8120
Gigabyte 990FXA-UD3
Asus 7850
corsair 600W
vengence 8 GB

Undrar lite då om kylning, om vart och hur jag ska få ner tempen!

Permalänk

Fixa lite bättre luftflöde i datorn så borde det fixa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Jag har beställt en ny fläkt, en 200mm till mitt nzxt chassi, ska sätta den så den får ur varmluft, har just nu 4 fläktar som drar in luft, men jag tror inte detta kommer göra någon större skillnad :/ Köpte även ny kylpasta som ska vara betydligt bättre än den jag har just nu, kan det vara något värt att göra? ska köpa ny processor fläkt med men håller på att planera på vilken vattenkylning som skulle passa in bra i mitt chassi!

Permalänk

coretemp säger även att min processor ligger under 30 grader, kan man lita på det då det är varmt i moderkortet runt om?

Permalänk

Ser ut som det är ganska stora kylflänsar på moderkortet, tycker att luften borde kunna komma åt ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Permalänk

Nu vet inte jag hur man får fram moderkortet som en bild här men det är bryggan emot grafikkortet som är ruggigt varmt, det är en processorfläkt ivägen för den nya fläkten som kommer in imorgon, borde nog skaffa vattenkylning!

Permalänk
Medlem

Hur varm i load?

Permalänk

processorn har som max någonsin gått upp i 47 grader, men runt 20 i vila, överstiger inte direkt några extrema värden men tror att det är moderkortet som går upp i varv! Bränner mig när jag känner på "bryggan" som den kanske heter?

Permalänk

Sätt 2 av dina fläktar som utsug bak och 2 som insug fram. Det är ingen mening att ha 4 st som insug, luften måste ut också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Sätt 2 av dina fläktar som utsug bak och 2 som insug fram. Det är ingen mening att ha 4 st som insug, luften måste ut också.

Skickades från m.sweclockers.com

detta.. + om möjlighet finns sätt en 120mm eller 200mm fläkt på sidan av chassit som trycker in luft över processorn..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk

Hej igen!

Kan man sänka/höja nordbryggans frekvens då det är den som är varm? eller vad händer om jag gör det?

Permalänk
Medlem

Hardware monitor

Gå in i bios och tryck på hardware monitor där kan du se temps för north och south bridge.