AMD A10-5800K och A8-5600K "Trinity"

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Förstår inte vad du menar.
Piledriver som FX-processor är inte släppt än, så du kan inte veta hur den presterar mot Bulldozer FX.

Gällande Trinity här så ser du själv i testet att den är förbättrat i enkeltrådad prestanda.
Och OBS! Dessa Trinity är egentligen tvåkärniga, så att de presterar som en äkta 4-kärnig Llano är faktiskt ganska imponerande.

Det är 4 äkta kärnor men då dom delar resurser skulle man kanske kunna kalla det en mellanvariant typ att 1 modul = 1.5 kärnor. Fast den debatten kommer nog aldrig ta slut vad man ska kalla det.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kul läsning. Verkar ju prestera helt ok i förhållande till prislappen.

Dock undrar jag lite varför ni hade med Intel Core i5 3570K i denna recension då den processorn är betydligt dyrare och inte kan sägas vara en konkurrerande produkt? Intel Core i5 3570K kostar runt 1800kr i vettiga butiker. Rätt stor skillnad mot AMD A-Series A10-5800K 3,8GHz som verkar hamna på lite drygt 1000 lappen.

När man läser recensionen ser man mest att Trinity får ordentligt med spö av Intel Core i5 3570K vilket är ganska väntat...

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Förstår inte vad du menar.
Piledriver som FX-processor är inte släppt än, så du kan inte veta hur den presterar mot Bulldozer FX.

Gällande Trinity här så ser du själv i testet att den är förbättrat i enkeltrådad prestanda.
Och OBS! Dessa Trinity är egentligen tvåkärniga, så att de presterar som en äkta 4-kärnig Llano är faktiskt ganska imponerande.

nej det är jag medveten om att amds "high end" inte är släppt än jo visst men ilano är väll baserad på phenom? eller är den baserad på bulldoozer?

Men visst kan jag vara enig om att den blivit bättre emot ilano men det borde den nästan ha blivit tycker jag, Och jag är enig om att det är en bra cpu för billiga system.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Entusiast

Nu blir jag väldigt nyfiken här. I Sweclockers test vinner 3750K i GPGPU när den ska packa upp texturer i Civ V och det med en rätt stor marginal. Samma test hos Anandtech säger raka motsatsen. Där vinner 5800K stort, med typ dubbla frameraten, över 3770K. Något står inte rätt till i någons tester.

I övrigt hade jag nog hoppats på lite mer av grafiken. Nu ligger den i nivå med 5570 och 440 så visst, billiga grafikkort är hotade men får nog vänta ett litet tag till innan det blir realistiskt att bygga en pytteliten LAN-burk utan diskret GPU. m-ITX, egennbyggt pyttechasi med bara moderkort, APU, RAM och en SSD. Lite dubbelhäftande tejp och det blir en ghetto iMac som vore sjukt smidig att släpa runt på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bra prestanda, och de kostar väldigt lite. Riktigt bra detta.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

I övrigt hade jag nog hoppats på lite mer av grafiken. Nu ligger den i nivå med 5570 och 440 så visst, billiga grafikkort är hotade men får nog vänta ett litet tag till innan det blir realistiskt att bygga en pytteliten LAN-burk utan diskret GPU. m-ITX, egennbyggt pyttechasi med bara moderkort, APU, RAM och en SSD. Lite dubbelhäftande tejp och det blir en ghetto iMac som vore sjukt smidig att släpa runt på.

Du kan ju köra CF med ett 7670 kort och då kan du nog spela dom flesta nyare spel om du nu inte vrider på allt på max.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Synd på den höga strömförbrukningen vilket medför att man inte kan köra systemet på ett litet picopsu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Den bygger inte på Bulldozer.

Den bygger på Piledriver.

Det står flera gånger i artikeln.

Den bygger inte på Piledriver, den ÄR en piledriver-variant, inget skiljer i själva kärnorna mot Vishera, det är det som är runt om som skiljer. Piledriver bygger på Bulldozer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Dock undrar jag lite varför ni hade med Intel Core i5 3570K i denna recension då den processorn är betydligt dyrare och inte kan sägas vara en konkurrerande produkt? Intel Core i5 3570K kostar runt 1800kr i vettiga butiker. Rätt stor skillnad mot AMD A-Series A10-5800K 3,8GHz som verkar hamna på lite drygt 1000 lappen.

När man läser recensionen ser man mest att Trinity får ordentligt med spö av Intel Core i5 3570K vilket är ganska väntat...

Jag tycker det är helt rätt att ta med en dyrare variant så man får en bild av hur de förhåller sig till varandra. Och jag tycker faktiskt att det är en konkurrerande produkt eftersom väldigt mycket går att göra ungefär lika bra på båda två. Jag är faktiskt i köparsvängen och försöker förstå om jag behöver en i5 eller om AMDs A10 duger. Ett test där dessa två ställs mot varandra gör jämförelsen betydligt enklare än om jag skulle behöva titta i två olika artiklar som kanske inte ens innehåller samma testfall.

Jag har två användningsområden för den dator jag tänker köpa: spela spel och vad som kallas "Scientific computing", i det här fallet flyttalstunga beräkningar på hyfsat stora datamängder. Det ligger i tiden att lyfta över den här typen av beräkningar på GPU, men det är inte alla delar som lämpar sig för detta. Den GPU som finns i Trinity skulle kunna vara en intressant mellanväg där mer finkornig parallellitet kan utnyttjas utan att data ska skeppas fram och tillbaka över PCIe bussen och jag skulle gärna vilja testa detta. Görs detta bra så kanske A10 med sin GPU presetrar bättre än i5 med sin GPU.

Men om A10 inte går att spela på alls, även om den paras med en 7970 eller whatever, så får det vara. OpenCL på i5 duger för stunden till det jag behöver det till. Det skulle bara vara roligt att vara lite i framkant och APU är något jag faktiskt tror på.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Den bygger inte på Bulldozer.

Den bygger på Piledriver.

Det står flera gånger i artikeln.

Piledriver är en vidareutveckling av Bulldozerarkitekturen, så visst kan man säga att den bygger på bulldozer (i avseendet att den delar samma grundarkitektur). Till skillnad från Llano som baserades på samma arkitektur som Phenom II.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om det inte går att köra crossfire med det integrerade APU grafikkortet så är denna processor totalt ointeressant.

A85 FM2 moderkorten ihop med A10-5800k kostar lika mycket som en intel lösning med B75 1155 , i3-3220 och diskret grafikkort kostar. I

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk

Bra recension!

Ser riktigt bra ut. Hade varit något om man bytat Athlon II X4 620 - ATI HD4770 mot en Trinity baserad dator. Som en hemma dator eller speldator känns den rätt klockren om man inte behöver maxa all grafiken.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

... eller speldator känns den rätt klockren om man inte behöver maxa all grafiken.

Eller tvärtom. I dom mer grafikkrävande spelen, och med någon av de kraftigare dedikerade GPUerna, så verkar Trinity hänga på ganska bra. Se t.ex. i BF3. 55 FPS på high är väll ändå OK?

Permalänk
Skrivet av ibbles:

Eller tvärtom. I dom mer grafikkrävande spelen, och med någon av de kraftigare dedikerade GPUerna, så verkar Trinity hänga på ganska bra. Se t.ex. i BF3. 55 FPS på high är väll ändå OK?

Ja det är mest grafikkortet som sätter begränsningen i spel så det fungerar bra det också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ingen direkt jätte imponerande prestanda, men priset är grymt!
Nice produkt! :3
Bra recension!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att testerna på Llano så tog de även med att den drog så mycket så de undervoltade processorn och fick på så sätt ner förbrukningen. Men det kanske var ett annat test med Llano. Har för mig dock att de fick ner förbrukningen med 20% eller nått...

Hittade länken
http://www.sweclockers.com/recension/15019-amd-a8-3870k-och-a...

Kan det vara så att även här har AMD pillat lite friskt på volten?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetalian:

Är det någon snäll person som vet vilket grafikkort man skulle kunna jämföra HD 7660D med? Alltså ett som är likgiltigt.

LOL! Menar du Likgiltigt eller likvärdigt? Om du skrivit fel är de roligt =). Om du menade att skriva så är de fyndigt också

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Yee, sku va spännande o se vad 5800k presterar i wow vid full hd och typ resten på medium, sku tycka det borde ligga runt 50 60.
Detta blir perfekt för min tv dator men vi måste vänta på itx moderkortet.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Datavetare

[QUOTE=Sound Shower;12750651]Förstår inte vad du menar.
Piledriver som FX-processor är inte släppt än, så du kan inte veta hur den presterar mot Bulldozer FX.

Gällande Trinity här så ser du själv i testet att den är förbättrat i enkeltrådad prestanda.
Och OBS! Dessa Trinity är egentligen tvåkärniga, så att de presterar som en äkta 4-kärnig Llano är faktiskt ganska imponerande.[/QUOTE]

Tittar man på testerna där alla CPU:er körs på samma klockfrekvens så verkar prestanda i Trinity vara 0-10% bättre än FX-4xxx. En förbättringen, men i ungefär samma nivå som Sandy -> Ivy vilket många skrek sig hesa om visade att Intel inte behöver anstränga sig. Problemet med moderna x86 CPU:er är att man börjar närma sig gränsen för hur mycket ILP (Instruction Level Parallelism) som går att få ut ur redan existerande program.

Det man definitivt kan notera i dessa tester är att L3 cachen som FX-4/6xxx processorerna har är totalt meningslös för de saker som man normalt set gör på en desktop. Faktum är att det kan vara en fördel att inte ha L3 cache i många desktop då varje cache-nivå adderar latens så A8/A10 processorerna har garanterat lägre latens mot RAM jämfört med FX-4/6xxx processorerna. Den stora nackdelen att inte ha L3 (eller egenligen en cache som delas mellan alla CPU-kärnor) är att multitrådade program som inte är s.k. embarrassingly parallel (de multitråd-tester som kördes här, typ Cinebench och Blender ÄR embarrassingly parallel) får väldigt dålig effektivitet då kommunikation mellan CPU-kärnor lätt blir dyrt då de inte kan kommunicera via en delad CPU-cache.

Roade mig med att räkna ut den s.k. speed-up faktorn i Cinebench på 2.8GHz fallet så effekter av turbo inte stör, i just denna benchmark är faktiskt modulerna ganska effektiva

  • i5 3570: x3.9 (4C/4T)

  • i3 3220: x2.4 (2C/4T)

  • A8 3870K: x3.9 (4C/4T)

  • A10 5800K: x3.3 (2M/4T)

  • FX-6100: x5.0 (3M/6T)

  • FX-4100: x3.3 (2M/4T)

Det positiva man kan säga är att två trådar i en modul är mycket mer likt två "riktiga" CPU-kärnor än HT. Det negativa är när man väger in totala prestandan över alla trådar samt totala mängder transistorer som går åt att implementera allihop. Två "riktiga" Sandy/Ivy kärnor tar runt 300M (4C + integrerad GPU + RAM-interface + L3 cache etc är 1.1M transistorer i Sandy Bridge) transistorer vilket är väl nära vad varje modul i Bulldozer tar 213M transistorer.

Detta gäller även om man tittar på gamla AMD Husky kärnorna, två sådana kostar FÄRRE transistorer än en Bulldozer modul. Tittar man på servers så blir jämförelsen mellan HT och CMT än värre då man typiskt vinner ganska lite på mer heltalsberäkningskraft då CPUn ofta väntar på I/O, något som bl.a. diskuteras här och visas i siffror här.

Tycker ändå AMD Piledriver är ett klart fall framåt, men svårt att se hur detta ska rädda AMD då deras APU måste vara betydligt mycket dyrare att tillverka jämfört med Intels prismässigt (mot kund) jämförbara CPUer. Hela modulkonceptet verkar vara ett stor misstag (separata avkodningssteg som kommer i nästa revision kommer inte hjälpa transistorbudgeten i positiv riktigt) och att kompensera låg IPC med hög klockfrekvens kan fungera om konkurrenterna ligger på 2-3GHz och man själv ligger på 3-4GHz. Problemet är att Intel inte alls ligger speciellt långt efter i frekvens och ingen har än så länge kommit speciellt långt över 4GHz utan att strömförbrukningen skenat, IBM nådde 5GHz med POWER6 fast det krävde speciella (==dyra) material och en TDP på 250W(!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur är den till HTPC? 23.976Hz någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Skulle vilja se lite crossfire tester.
Vilka grafikkort kan man köra crossfire med den integrerade grafiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Borde väl nästan vara så att det ska funka med alla singelkort ur 7000-serien, om man tittar till hur det har varit förr.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Som så många redan sagt. Htpc absolut. Resten nä.

AMDS cpuer är som intels prescott procerssor serie en gång i tiden. Många mhz men spinner bara i gruset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ni borde ange versionen på mjukvaran ni testar så man vet vilken version ni testar då ibland nya versioner kan ha prestandaförbättringar eller funkionalitet som bara nyttjas utav en plattform.
Detta skulle öka förtroende för era tester.

Ni borde använda open source mjukvara i större utsträckning för att undvika hemlig kod som artificiellt framhäver eller missgynnar någon tillverkare.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;12750855]Tittar man på testerna där alla CPU:er körs på samma klockfrekvens så verkar prestanda i Trinity vara 0-10% bättre än FX-4xxx. En förbättringen, men i ungefär samma nivå som Sandy -> Ivy vilket många skrek sig hesa om visade att Intel inte behöver anstränga sig. Problemet med moderna x86 CPU:er är att man börjar närma sig gränsen för hur mycket ILP (Instruction Level Parallelism) som går att få ut ur redan existerande program.

Det man definitivt kan notera i dessa tester är att L3 cachen som FX-4/6xxx processorerna har är totalt meningslös för de saker som man normalt set gör på en desktop. Faktum är att det kan vara en fördel att inte ha L3 cache i många desktop då varje cache-nivå adderar latens så A8/A10 processorerna har garanterat lägre latens mot RAM jämfört med FX-4/6xxx processorerna. Den stora nackdelen att inte ha L3 (eller egenligen en cache som delas mellan alla CPU-kärnor) är att multitrådade program som inte är s.k. embarrassingly parallel (de multitråd-tester som kördes här, typ Cinebench och Blender ÄR embarrassingly parallel) får väldigt dålig effektivitet då kommunikation mellan CPU-kärnor lätt blir dyrt då de inte kan kommunicera via en delad CPU-cache.

Roade mig med att räkna ut den s.k. speed-up faktorn i Cinebench på 2.8GHz fallet så effekter av turbo inte stör, i just denna benchmark är faktiskt modulerna ganska effektiva

  • i5 3570: x3.9 (4C/4T)

  • i3 3220: x2.4 (2C/4T)

  • A8 3870K: x3.9 (4C/4T)

  • A10 5800K: x3.3 (2M/4T)

  • FX-6100: x5.0 (3M/6T)

  • FX-4100: x3.3 (2M/4T)

Det positiva man kan säga är att två trådar i en modul är mycket mer likt två "riktiga" CPU-kärnor än HT. Det negativa är när man väger in totala prestandan över alla trådar samt totala mängder transistorer som går åt att implementera allihop. Två "riktiga" Sandy/Ivy kärnor tar runt 300M (4C + integrerad GPU + RAM-interface + L3 cache etc är 1.1M transistorer i Sandy Bridge) transistorer vilket är väl nära vad varje modul i Bulldozer tar 213M transistorer.

Detta gäller även om man tittar på gamla AMD Husky kärnorna, två sådana kostar FÄRRE transistorer än en Bulldozer modul. Tittar man på servers så blir jämförelsen mellan HT och CMT än värre då man typiskt vinner ganska lite på mer heltalsberäkningskraft då CPUn ofta väntar på I/O, något som bl.a. diskuteras här och visas i siffror här.

Tycker ändå AMD Piledriver är ett klart fall framåt, men svårt att se hur detta ska rädda AMD då deras APU måste vara betydligt mycket dyrare att tillverka jämfört med Intels prismässigt (mot kund) jämförbara CPUer. Hela modulkonceptet verkar vara ett stor misstag (separata avkodningssteg som kommer i nästa revision kommer inte hjälpa transistorbudgeten i positiv riktigt) och att kompensera låg IPC med hög klockfrekvens kan fungera om konkurrenterna ligger på 2-3GHz och man själv ligger på 3-4GHz. Problemet är att Intel inte alls ligger speciellt långt efter i frekvens och ingen har än så länge kommit speciellt långt över 4GHz utan att strömförbrukningen skenat, IBM nådde 5GHz med POWER6 fast det krävde speciella (==dyra) material och en TDP på 250W(!).[/QUOTE]

Som vanligt mycket intressant läsning från dig. Höll själv på att räkna speedup mellan en tråd och flera på de olika processorerna, men fick det ju här serverat. Hoppas fortfarande att de smygutvecklar en 28nm Stars-kärna med lite fler exekveringsenheter och kraftigt uppdaterad decode att mata det med, och bättre cachesystem såklart. Redan med nuvarande arkitektur borde ju stars på 32nm vara bättre än det vi ser idag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av skogsvilden:

Hur väl fungerar CrossfireX mellan den integrerade grafikkretsen och ett separat grafikkort då?
För det kändes inte som det framgick, kan vara så att det är brist på kaffe som gör att min hjärna missar det.

Skrivet av Back_Man:

Skulle vilja se lite crossfire tester.
Vilka grafikkort kan man köra crossfire med den integrerade grafiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi hann tyvärr inte med att testa Dual Graphics, bland annat då vi saknar ett lämpligt grafikkort att köra i tandem med Trinity. Här är i alla fall av AMD rekommenderar, vilket är kort i HD 6000-familjen.

Skrivet av Silldro:

Kul läsning. Verkar ju prestera helt ok i förhållande till prislappen.

Dock undrar jag lite varför ni hade med Intel Core i5 3570K i denna recension då den processorn är betydligt dyrare och inte kan sägas vara en konkurrerande produkt? Intel Core i5 3570K kostar runt 1800kr i vettiga butiker. Rätt stor skillnad mot AMD A-Series A10-5800K 3,8GHz som verkar hamna på lite drygt 1000 lappen.

När man läser recensionen ser man mest att Trinity får ordentligt med spö av Intel Core i5 3570K vilket är ganska väntat...

Vi har med Core i5 3570K främst får att få in HD 4000 i artikeln. Om man inte bara tittar på graferna utan även läser texterna ser man att i stort sett alla jämföreleser sker mot Core i3 3220, vilken ligger i samma prisklass.

Skrivet av Zotamedu:

Nu blir jag väldigt nyfiken här. I Sweclockers test vinner 3750K i GPGPU när den ska packa upp texturer i Civ V och det med en rätt stor marginal. Samma test hos Anandtech säger raka motsatsen. Där vinner 5800K stort, med typ dubbla frameraten, över 3770K. Något står inte rätt till i någons tester.

Jag dubbelkollade nu, och får samma värden. Måste vara något annat som skiljer. Som jag skriver i texten är det dock inte helt logiskt, så man får ta resultatet med en nypa salt. Inget vi direkt lägger enorm vikt vid i sammanfattningen heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Varfan kan jag köpa ett mini itx fm2 moderkort???

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem

detta måste väl ändå vara framtiden ? tänk ett 7970 inbyggt i en hexa core ^^ synd amd inte når upp till intel på processorsidan! tycker det är synd, skulle ju inte bli helt förvånad om de fortsättningsvis bara riktiar sig fråm mid end och neråt :/

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag dubbelkollade nu, och får samma värden. Måste vara något annat som skiljer. Som jag skriver i texten är det dock inte helt logiskt, så man får ta resultatet med en nypa salt. Inget vi direkt lägger enorm vikt vid i sammanfattningen heller.

Det ena är väl textur-unpacktest och det andra vanlig framerate?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

Det ena är väl textur-unpacktest och det andra vanlig framerate?

Jag har ingen aning, har faktiskt inte kikat hos Anandtech. Det skulle ju dock förklara saken.

EDIT: Anandtech kör liksom SweClockers båda varianterna. Uppenbart är det dock andra intsällningar för kompressionstestet, då deras värden i allmänhet är annorlunda.
http://www.anandtech.com/show/6332/amd-trinity-a10-5800k-a8-5...
http://www.anandtech.com/show/6332/amd-trinity-a10-5800k-a8-5...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S