Permalänk
Medlem

400HZ VS 800HZ?

Halloj!

Ber på förhand om ursäkt om detta blir en av dussintrådar angående "vad är bäst"
Försökte använda sökfunktionen för att leta en tråd som behandlade min fråga konkret.

Såhär är det, jag ska köpa ny TV. Har fastnat för Samsungs Led-tv.

Nu står valet mellan att antingen köpa UE46ES8005 eller den lite billigare UE46ES6715.
Den sistnämnda är i vitt och passar bäst in i mediahyllan.

Men självklart är utseende inte allt och jag förstår att 8-serien har mer funktioner än vad 6-serien har (handrörelser,röststyrning,mm)
Dock är inte funktionerna det viktigaste för mig utan det är Bildkvalitén som kommer i första hand.

Nu är det så att en polare har ES8005 och jag är mäkta imponerad av "flytet" när man kollar bluray,spelar ps3,osv(Vanlig tv är helt ointressant då jag kollar det lika ofta som jag läser en instruktionsbok)

Min fundering är: Kommer jag märka någon märkbar skillnad i flytet mellan 800hz (400hz cmr) i ES8005 och 400hz(200hz cmr) i es6715?
Använder då TVn till att kolla högupplöst material i hög bitrate och spela PS3.

Kommer isåfall prestandaskillnaden mellan de två olika modellerna vara motiverande för att punga ut över 18000:- för ES8005 gentemot 7990:- för ES6715?
Eller är den stora skillnaden en konsekvens av ett försäljningsknep samt lite mer funktioner?

Tack på förhand till den som bemödar sig att svara på detta!

Prisjaktlänkar till bådatvå:
ES8005: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167020
ES6715:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180437

Permalänk
Medlem

Det där om Hz på TV-apparater är bara ett försäljningsknep och är inte 'äkta' uppdateringsfrekvens i bilden. Det är en effekt som har lagts på i efterhand som i många fall gör bilden sämre än utan denna effekt. Gå inte på deras bluff, köp den TV som ger mest valuta för pengarna helt enkelt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få mer än 60 "riktiga" hz oavsett. PS3 går förövrigt inte över 30 fps om jag inte minns fel. Jag köpte nyligen en Samsung UE40ES6305 som ska ha "200 hz" men vart ganska förvånad över att jag aldrig kan få över 60 hz när jag kopplar den till tex datorn, iaf inte med HDMI kabel. Det kan hända att man kan kanske pumpa upp hz med Dvi kabel (torskar ljudet) eller ev sänka upplösningen till 720p.. läste lite blanat om det.

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk
Medlem

Det är en emulator som renderar den hertzen, i stort sett alla tevesändningar snurrar 24-29Hz.
Vissa tekniker fungerar bra/OK andra bör man ta bort, inget man kan säga på rak arm.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fabbe101:

Du kommer inte få mer än 60 "riktiga" hz oavsett. PS3 går förövrigt inte över 30 fps om jag inte minns fel. Jag köpte nyligen en Samsung UE40ES6305 som ska ha "200 hz" men vart ganska förvånad över att jag aldrig kan få över 60 hz när jag kopplar den till tex datorn, iaf inte med HDMI kabel. Det kan hända att man kan kanske pumpa upp hz med Dvi kabel (torskar ljudet) eller ev sänka upplösningen till 720p.. läste lite blanat om det.

Det stämmer att PS3 ligger på 30 fps. En av anledningarna till att ingen seriös gamer spelar FPS-spel på konsol. Jag har testat Sega Racing och det hackar ju nåt ofantligt.

Det ska lätt gå att få 1920x1080 @ 60 Hz över HDMI, iallafall med 1.4. Jag vet inte hur det är med andra versioner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är inne på samma spår som er angående hz.
Men för att göra det mer konkret, är prestandaskillnaderna markanta mellan de två angivna modellerna? Eller kan jag köpa 6715 och känna att den funkar precis likabra för mina ändamål?

Permalänk
Medlem

när de gäller plasma så är Hz lite vrickad, de räknar på ett annat sätt än jämförelse en LCD tv, kolla denna korta artikeln:
http://www.ehow.com/facts_7769493_600hz-subfield-drive.html
finns hur mycke som helst att läsa om det, bara söka

edit: här är en till:
http://plasmatvbuyingguide.com/hdtv/600Hz-subfield-drive.html

jag är inte så hajj på detta direkt, men det är ju inte så att man "missar" saker, det är bara att Tvn visar samma bild fler gånger, finns också tekniker där Tvn "gissar" hur bilden ser ut mellan två frames, alternativt att den "renderar" en bild 2 gånger och då får de att "se ut" som att de blir mer smooth.... fast sådana tekniker kan också ge bakslag att de hackar istället, eller att bilden kommer efter ljudet osv om Tvn inte hinner me typ...

någon annan som är mer insatt i detta kanske kan förklara bättre?

edit2: min hembio forumet kanske har mer att ge än min kassa beskrivning, kika in där eller fråga där så kanske du får bättre svar av riktiga tv-nördar?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Sedan kan man fundera på vilken Hz sändningarna på tv'n ligger på, samt Blu-ray/DVD....

Då känns det som att om man tittar på 600/800Hz så har man missat något?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Återigen, märker jag skillnad på de två apparaterna? Ponera att jag kollar Blu-ray.

En föregående talare pratade plasma. Dock är ingen av de två en plasma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fructis:

Återigen, märker jag skillnad på de två apparaterna? Ponera att jag kollar Blu-ray.

En föregående talare pratade plasma. Dock är ingen av de två en plasma

Med största sannolikhet kommer du inte att märka någon som helst skillnad. Jag har själv testat en bekants TV som har 400 Hz och jämfört med min som har 60 Hz (samma film, i Blu-ray) och det enda jag har märkt av är att hans bild ser mer onaturlig ut än min.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Med största sannolikhet kommer du inte att märka någon som helst skillnad. Jag har själv testat en bekants TV som har 400 Hz och jämfört med min som har 60 Hz (samma film, i Blu-ray) och det enda jag har märkt av är att hans bild ser mer onaturlig ut än min.

Tack för svar!

Utveckla gärna hur du menar med "mer onaturlig" ?
Är det pga motionflow filter osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fructis:

Tack för svar!

Utveckla gärna hur du menar med "mer onaturlig" ?
Är det pga motionflow filter osv?

Det är lite svårt att förklara faktiskt. Men jag kan säga att det känns precis som om de har lagt på ett filter på bilden så att vissa saker ser överexponerade ut och detta ska enligt uppgifter försvinna omedelbart när motion flow (eller liknande) stängs av. Jag har hört om många på minhembio.com som pratar om exakt samma upplevelse med just dessa bildförbättringstekniker. Om man kollar på vanlig tv-sändning ska det inte vara så störande, men just vid filmtittande blir det ibland outhärdligt för vissa. Det är inte alls säkert att du upplever detta på samma sätt, men som jag skrev i förra inlägget kommer du alltså inte se någon skillnad på om det är 400 Hz eller 800 Hz när det inte är 'äkta'.

Mitt råd: köp den tv som du tycker är mest prisvärd. (Oftast får man i princip samma sak ändå)

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

JAg skriver som jag brukar. För att få bra bild på en tv krävs:

1. Bra videokällor dvs bluray, HD-kanaler. Att köpa en tv och sen hålla på att envisas med att se på dvd och lågupplösta tvkanaler är att slänga pengarna i sjön. Det blir aldrig bättre bild än källmaterialet. Om du så köper värdlens bästa tv så ser det ändå kass ut om du envisas med lågupplöst video.

2. Tv måste klara visa 24p, 50/60Hz korrekt. Vad menar jag då med detta? Jo det finns en hel del apparater som tragiskt nog inte klarar av att visa de vanligaste formaten helt rätt.

Sen håller jag med vad andra skrivit i den här tråden. Interpolering är av ondo. Ser ofta ut som skit och ger en onaturlig bild.
Hz-fjanteriet måste få ett slut snart. Det är lika illa som kontrastförhållandena tillverkarna skyltar med. De säger inte ett smack de heller.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alls svarr.

Självklart förstår jag att man behöver en bra source för att få ut bra bild.
Men alltså är det någon som går erfarenhet av de två modellerna.
Jag har en 50hz full HD idag från philips 3-serie (low end), menar ni alltså att allt detta med funktioner är bluff och båg och att jag i själva verket kommer märka en obefintlig skillnad mellan min nuvarande och en ny? Finns det inga andra spelar som spelar roll?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fructis:

Tack för svar!

Utveckla gärna hur du menar med "mer onaturlig" ?
Är det pga motionflow filter osv?

Ju högre hz desto fler gånger ritar den om bilden. På tidigare apparater kunde man få ghosting. Men hz har ingen effekt annat än att det simulerar en mer flytande bild, på samma sätt som folk med 120hz dataskärmar säger sig få mer flyt. En bra tv eller skärm med låg hz är alltid bättre än en billig med hög hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du borde inte märka större skillnad mellan 400HZ och 800HZ. Andra skillnader mellan 6715 och 8005 bildmässigt är att Samsung 6000-serien har lägst micro dimming vilket är deras teknik för bättre svärta. Samsung 7000-serien har medel och 8000-serien har värst micro dimming. Själv funderar jag på Samsung 7005

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fructis:

Återigen, märker jag skillnad på de två apparaterna? Ponera att jag kollar Blu-ray.

En föregående talare pratade plasma. Dock är ingen av de två en plasma

ofan... kollade inte så noga om de va plasma... men men, de e endå "fejkade" siffror. hur dom fått dessa siffror är dock mer osäkert... hittade denna artikeln: http://www.techlicious.com/blog/beware-of-inflated-lcd-tv-spe...
jag tycker du ska gå och kolla på olika tv´s istället, se om någon butik har just de TVs du kikar på och bestämma... som €lysian beskriver så kan det se konstigt ut, eller "förstöra" filmupplevelsen...

edit: man kan ju alltid be personalen att aktivera/avaktivera funktionerna också, du kanske skulle gilla det, vem vet?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazter:

Du borde inte märka större skillnad mellan 400HZ och 800HZ. Andra skillnader mellan 6715 och 8005 bildmässigt är att Samsung 6000-serien har lägst micro dimming vilket är deras teknik för bättre svärta. Samsung 7000-serien har medel och 8000-serien har värst micro dimming. Själv funderar jag på Samsung 7005

8 och 9-serien har samma panel, den är grymt bra. 7, 6 och 5-serien delar panel, inte dålig men inte alls samma bild som den högre upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

När du skaffat din tv kan du öka på bilden rejält med Digital Video Essentials, du behöver färgfiltret du får med i dvd/blu-ray fodralet oxå så det är ingen större mening att ladda ner det. Men jag kan lova dig att bildkvaliteten höjs rejält på billigare apparater genom att följa guiden där i för inställning av bilden.

Även på min 8-serie Samsung blev det mycket bättre, men som sagt störst skillnad får du på en sämre tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

min LG 50" ligger på hela 600hz! därför där är så bra bild på den:)

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Diablo_Lino:

min LG 50" ligger på hela 600hz! därför där är så bra bild på den:)

Läste du tråden? Lol

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

När du skaffat din tv kan du öka på bilden rejält med Digital Video Essentials, du behöver färgfiltret du får med i dvd/blu-ray fodralet oxå så det är ingen större mening att ladda ner det. Men jag kan lova dig att bildkvaliteten höjs rejält på billigare apparater genom att följa guiden där i för inställning av bilden.

Även på min 8-serie Samsung blev det mycket bättre, men som sagt störst skillnad får du på en sämre tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde det på min nuvarande tv. Håller med dig till fullo!
Det var lite drygt att hålla på och fippla med inställningarna, men var klart värt tiden!

Till er andra som kommenterat så tackar jag ödmjukast för alla inputs ni bidragit med.

Men jag känner fortfarande inte att jag fått svar på min huvudfråga. Det har vart många inlägg om hz hit och dit och mycket fokus på just det.

Om vi ska sammanfatta allt kort sagt, Är skillnaden mellan de två serierna så stora så att det är värt att betala dubbla för 8-serien?
Ha i åtanke att jag inte är det minsta intresserad av röst/rörelsestyrningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fructis:

Körde det på min nuvarande tv. Håller med dig till fullo!
Det var lite drygt att hålla på och fippla med inställningarna, men var klart värt tiden!

Till er andra som kommenterat så tackar jag ödmjukast för alla inputs ni bidragit med.

Men jag känner fortfarande inte att jag fått svar på min huvudfråga. Det har vart många inlägg om hz hit och dit och mycket fokus på just det.

Om vi ska sammanfatta allt kort sagt, Är skillnaden mellan de två serierna så stora så att det är värt att betala dubbla för 8-serien?
Ha i åtanke att jag inte är det minsta intresserad av röst/rörelsestyrningen.

Om ekonomin tillåter det skulle iaf jag satsa på 8:an, för den bättre bildens skull, men även för att det är bättre komponenter i den som gör att den förmodligen håller bättre.

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

8 och 9-serien har samma panel, den är grymt bra. 7, 6 och 5-serien delar panel, inte dålig men inte alls samma bild som den högre upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag läst har 5000-serien ingen micro dimming alls.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazter:

Vad jag läst har 5000-serien ingen micro dimming alls.

Förvisso, men 5-serien är av enklaste modell med gammal LED teknik, den är billig men har ingen vidare bra bild. Det är upp till var och en såklart vad man vill satsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Om ekonomin tillåter det skulle iaf jag satsa på 8:an, för den bättre bildens skull, men även för att det är bättre komponenter i den som gör att den förmodligen håller bättre.

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, så den är SÅ pass mycket bättre så att det är värt o betala dubbla?

Eller är det typ som: Tillåter ekonomin så köp en Porsche 911 Turbo istället för en vanlig 911?
Dvs, båda är sjukt bra men ena är snäppet bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fructis:

Ok, så den är SÅ pass mycket bättre så att det är värt o betala dubbla?

Eller är det typ som: Tillåter ekonomin så köp en Porsche 911 Turbo istället för en vanlig 911?
Dvs, båda är sjukt bra men ena är snäppet bättre.

Dom är bra bägge två, men 8:an är snäppet bättre, så visst det är väl nästan som att jämföra 911 turbo mot vanlig 911. Du märker skillnad men det är inte som natt och dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon skrivit detta redan. Men du ska självklart gå och titta på den billigare TVn nånstans innan du köper den eftersom det rör sig om mycket pengar plus att det egentligen bara är du själv som kan avgöra hur mycket "hack i bilden" som du kan acceptera.

Testa oxå att googla efter dom TVmodellerna plus ordet "review" eller "test". Har du tur kan du hitta ett test där båda TVapparaterna är med. Youtube har väldigt mycket tester av prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Förvisso, men 5-serien är av enklaste modell med gammal LED teknik, den är billig men har ingen vidare bra bild. Det är upp till var och en såklart vad man vill satsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyss sa du ju att 5, 6 och 7000-serien har samma panel

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Värt att nämna är också att dessa interpoleringstekniker (motionflow, 400Hz osv.) höjer inputlag så pass mycket att dom inte under några omständigheter lämpar sig för spelande.

Det finns en anledning till att game mode eller pc mode på tvn brukar ha dessa "funktioner" inaktiverade

Skickades från m.sweclockers.com